Forfatter Emne: Mulighed for at lave VVB prioritering med åben tryk ekspansion???  (Læst 7858 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Er det muligt at lave VVB prioritering når vi har en åben trykekspansions beholder på loftet uden at kompromitere sikkerheden???

Min VVB beholder er lige ved siden af fyret og kobler jeg 3-vejs ventilen på lukker jeg jo på den måde også for ekspansions beholderen...

der vil dog stadig være en overtryks ventil lige før pumpen over til returen der jo kan føre trykket op til ekspansions beholderen...
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline levi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 434
  • Respekt optjent: +37/-7
Øhm, - hvis du lukker af for ekspansionen fordi du kører brugsvandsprioritering, - er der noget HELT galt med din installation  ???

DIREKTE fra kedlen, - skal der være DIREKTE og STØT stigning til den åbne ekspansion, - ergo hvis det er lavet korrekt fra starten af, - så er det umuligt at afspærre den åbne ekspansion   :)

/Kram


Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Hej Tonni,

Jeg er grundlæggende helt enig med Levi  ;)

...men i praksis vil du ikke spærre af for ekspansionsbeholderen når du kører VVB-prioritering, selv om din rørføring måske ikke er helt efter forskriften.
Du "piller" jo kun ved fremløbet, og i praksis vil et overtryk forplante sig i hele systemet, altså også i returen, og derved stadig udlignes over den åbne ekspansion.
...det er bare ikke særlig smart og det er ulovligt !!!

Hilsen
Michael

Er det muligt at lave VVB prioritering når vi har en åben trykekspansions beholder på loftet uden at kompromitere sikkerheden???

Min VVB beholder er lige ved siden af fyret og kobler jeg 3-vejs ventilen på lukker jeg jo på den måde også for ekspansions beholderen...

der vil dog stadig være en overtryks ventil lige før pumpen over til returen der jo kan føre trykket op til ekspansions beholderen...
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline levi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 434
  • Respekt optjent: +37/-7
Nej det er absolut ikke lovligt, - og derfor bør du lave det om!

Tag springet med det samme, - og lav systemet om til trykekspansion, - det kan gøres for en lille plovmand, - og så er den potte ude af verden :)

HUSK - hvis der skulle ske noget med anlægget, eller følgeskader foresaget af anlægget, - så kan det give bøvl med forsikringen NETOP FORDI din installation ikke er lovlig :)

Ikke at jeg siger der sker noget, - men risikoen er der jo altid  :P

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Jeg er grundlæggende helt enig med Levi  ;)
...men i praksis vil du ikke spærre af for ekspansionsbeholderen når du kører VVB-prioritering, selv om din rørføring måske ikke er helt efter forskriften.
Du "piller" jo kun ved fremløbet, og i praksis vil et overtryk forplante sig i hele systemet, altså også i returen, og derved stadig udlignes over den åbne ekspansion.
...det er bare ikke særlig smart og det er ulovligt !!!
Bla Bla Bla Bla Bla

Den er fuldt ud LOVLIG som den er lavet nu...
Hvor jeg kan pille brænderen af kedlen og vælge at fyre med de paller pillerne bliver leveret på om sommeren...
Kedelfrem - overtryksventil - pumpe - forbrugere
Kedelretur helt åben op til ekspansionsbeholder
« Senest Redigeret: Sep 14, 2010, 21:57 af TonniT »
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Også bedes du venligst lige redegøre for hvor det står skrevet at en pillebrænder monteret på fastbrændsels kedel skal være mont. i et lukket tryk ekspansions system...

Og eftersom mit anlæg er godkendt til at der må fyres både piller og træ, koks osv.

så kan jeg ikke se hvor jeg skulle få problemer med mit forsikringsselskab...
« Senest Redigeret: Sep 14, 2010, 20:35 af TonniT »
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline levi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 434
  • Respekt optjent: +37/-7
Også bedes du venligst lige redegøre for hvor det står skrevet at en pillebrænder monteret på fastbrændsels kedel skal være mont. i et lukket tryk ekspansions system...

Og eftersom mit anlæg er godkendt til at der må fyres både piller og træ, koks osv.

så kan jeg ikke se hvor jeg skulle få problemer med mit forsikringsselskab...

Så så, - vi prøver egentlig bare at hjælpe dig her :)

Der står ikke nogensteder at en pillebrænder monteret på en fastbrændselskedel skal være mont. i et lukket tryksystem.

Men der står klart og tydeligt i lærebøgerne fra teknisk skole at ved åben ekspansion, - skal der være konstant støt stigning til den åbne ekspansion, - uden nogen undtagelser.

Hvis du afbryder den åbne ekspansion fra fremløbet fordi du laver brugsvandsprioritering, - så laver du en fejlmontering - som er ulovlig.

Nu fremgik det ikke af dit indlæg du fyrede med pind også, - men det forklarer naturligvis hvorfor du har åben ekspansion, - og naturligvis bliver nødt til at fortsætte hermed.

Hvis du ikke kan lave brugsvandsprioritering på anden måde end du har beskrevet (Afbrydelse af den åbne ekspansion) - så ville jeg ikke lave det!.

Hvis du laver noget på en centralvarme installation der ikke overholder reglementerne på området, - så kan det blive et problem forsikringsmæssigt, - hvis de opdager det naturligvis.

Igen oplyser jeg kun herom, - for at hjælpe, - ikke for at genere :)

/Kram
« Senest Redigeret: Sep 14, 2010, 20:55 af levi »

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Ja og som spørgsmålet også lød:

Er det muligt uden at kompromitere sikkerheden...

dermed også lovligt...

Men derfra så til at konkludere mit anlæg i sin nuværende tilstand skulle ulovligt.
den forstår jeg stadig ikke hvordan du kom frem til???

Men ok, min formulering omkring anlæget fra starten kunne have værey bedre...
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline levi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 434
  • Respekt optjent: +37/-7
Ja og som spørgsmålet også lød:

Er det muligt uden at kompromitere sikkerheden...

dermed også lovligt...

Men derfra så til at konkludere mit anlæg i sin nuværende tilstand skulle ulovligt.
den forstår jeg stadig ikke hvordan du kom frem til???

Men ok, min formulering omkring anlæget fra starten kunne have værey bedre...

Jamen naturligvis er det da muligt, - det kræver jo blot du monterer 3 vejs ventilen EFTER ekspansionsbeholderen, - så denne aldrig bliver afbrudt :)

Indlæg kan altid misforståes, - men man skal altid huske at alle er her for at hjælpe :)

/Kram

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Hej Tonni,

Ja ja, små slag - som Levi skriver - vi prøver jo bare at hjælpe  ;)

Din fremgangsmåde med noget der kan afskære den direkte, støt stigende, forbindelse mellem din kedel og åbne ekspansion, gør din installation ulovlig - sorry, men sådan er det  :(

Dit spørgsmål:
Er det muligt at lave VVB prioritering når vi har en åben trykekspansions beholder på loftet uden at kompromitere sikkerheden???
jeps, det er det, når bare forbindelsen til din åbne ekspansion tages mellem kedlen og din 3-vejs ventil.

Det betyder sikkert i praksis i dit tilfælde at det ikke er muligt, uden at ændre noget på rørføringen, da jeg ligesom kan forstå at ekspansions beholderen sidder på den streng der afspæres.
Hvis du fører et rør fra kedlen, inden 3-vejs ventilen, direkte til ekspansions beholderen, og et lille returløb til returen (husk at neddroslingen skal være i returløbet), så har du et lovligt velfungerende åbent ekspansions system.

Så svaret er:
Ja det kan man godt.

Hilsen
Michael

Ja og som spørgsmålet også lød:

Er det muligt uden at kompromitere sikkerheden...

dermed også lovligt...

Men derfra så til at konkludere mit anlæg i sin nuværende tilstand skulle ulovligt.
den forstår jeg stadig ikke hvordan du kom frem til???

Men ok, min formulering omkring anlæget fra starten kunne have værey bedre...
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Ja også er vi næsten derude hvor jeg godt kan leve med 2*2timer periode varme i døgnet.
Og ca. 175 kg piller på næsten 7 uger i sommer perioden. :)

Ja ja dikke, dikkeren kan stadig pumpe blodet hurtigt rundt ;)
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Hej Tonni,

med et snitforbrug på 3,6 kg/døgn, så er det helt sikkert ikke umagen værd at ændre noget på anlægget  ;)

Og bare for lige at der ikke skal være nogen tvivl i mine indlæg:
Jeg siger ikke at dit anlæg er ulovligt...
...jeg siger at hvis du monterer en 3-vejs ventil som du beskriver det, så bliver det ulovligt, omend man skal være meget krakilsk for at mene at det er farligt.
Nu er det bare sådan at forsikringsselskaber har det med at blive meget krakilske hvis de skal betale for skader, så derfor det gode råd  ;)

Hilsen
Michael
 
Ja også er vi næsten derude hvor jeg godt kan leve med 2*2timer periode varme i døgnet.
Og ca. 175 kg piller på næsten 7 uger i sommer perioden. :)

Ja ja dikke, dikkeren kan stadig pumpe blodet hurtigt rundt ;)
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html