Forfatter Emne: Så fik jeg bevist at min skorsten er super dårlig, og nærmest er lidt farlig !!  (Læst 2379 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Weebyx

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +4/-0
Idag var første dag jeg prøvede min nye opsætning, om at lukke fyret ned mellem 10 og 14, for at spare lidt kg piller når ingen er hjemme.

Det må man sige var en super dårlig ide !!! Kl 10 lukkede fyret ned, lavede kompressorrens, og kl 10:12 får jeg varm skakt alarm. Jeg panikker og tænker at den ikke har fået blæst pillerne væk, og at den nu er igang med at brænde huset ned !

Ned i bilen, og så max gas hjem, heldigvis kun 10 minutter væk. Jeg kommer hjem til et hus med røg i fyrrummet, og brandalarmer igang over det hele. Men ingen ild, og ingen smeltet slange heldigvis. Skakt temp har været 62.7 grader, og grunden til det, er at da fyret slukker, så lukker min røgsuger selvfølgelig ned, og min pumpe er sat til at stoppe ved 60 graders kedel, for ikke at trække unødigt kulde ud af kedlen.

Idag blæser det ret godt direkte ind på den side af huset hvor skorstenen er, så den har blæst tilbage gennem kedel med 60 grader varm luft, der så har udløst alarmen. Røgen er kommet af de piller der blev blæst væk under rens, som har ligget og ulmet i skuffen, og er kommet ud ved brænderen i minisiloen.

Så nu er jeg jo bange, for hvad betyder det hvis strømmen går i længere tid mens fyret er igang. Selvfølgelig er der stå stadig ild i de piller der er på herden, og derfor falder skorstens temp ikke så hurtigt, og det træk der er naturlilgt pga høj skorstens temp, vil forhåbenligt hjælpe med at brænde pillerne af inden flammen når bagud.

Men jeg vil helt sikkert senere få skakt alarm, fordi skorsten ikke trækker varmen ud af kedlen uden røgsuger !!

Jeg tænkte så om det var en ide at lade pumpen køre helt ned til 40 graders kedel, eller endda mindre, så vil den luft der evt blæses tilbage, være kølet nok til at skakt alarm muligvis undgåes.

Nu tænker jeg at der var en grund til at i den gamle V6 styring fyret havde da jeg overtog, der var røgsuger sat på samme udgang som pumpen, og så ville det jo helt sikkert hjælpe ved et slukket fyr, at kedel bliver kølet ned, og røgen trukket ud af skorstenen.

Måske jeg skulle til at overveje en UPS ?

Nå, men så fik jeg da også snakket med politiet idag, ringede til dem og sagde at jeg nok lige havde kørt lige rigeligt hurtigt hjem, bare i tilfælde jeg var kørt forbi en blitz uden at have set den. De var meget forstående og sagde det var fint jeg ringede, men at det hele nok skulle gå :)

/Jacob
355m2, 2-plan
16kw Scotte/Blackstar
160L Blackstar silo
1 stk trækstabilisator og røgsuger
Metro 605C 160L
https://stokercloud.dk/dev/weebyx.html

Offline richard_schroder

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 70
  • Respekt optjent: +3/-0
godt der ikke skete noget alvorlig, heller ikke i trafikken hjem

>>Nå, men så fik jeg da også snakket med politiet idag, ringede til dem og sagde at jeg nok lige havde kørt lige rigeligt hurtigt hjem, bare i tilfælde jeg var kørt forbi en blitz uden at have set den. De var meget forstående og sagde det var fint jeg ringede, men at det hele nok skulle gå :)

hvis du kører vandvidskørsel, så nakker de bilen, uanset hvad årsag du kommer op med. Jeg har hørt om sager, hvor folk kører for hurtigt på hospitalet med en alvorlig kvæstet, der kan du måske slippe, men kun hvis du leverer en halvdød på skadestuen, og kan bevise det.

De har lige beslaglagt en bil,  UDEN at fartmåle den, bare fordi de SKØNNEDE at der var kørt vandvid, (de var ikke i patrulevogn) og de bragte ham ikke til standsning, de dukkede bare op hjemme og beslag lagde bilen, med en dommer kendelse.  Bilen har nu stået 6 mdr hos politiet, hvor de venter på at kunne hente data ud af computeren, der beviser påstanden. Dommeren har godtkendt beslaglæggelsen.

så,  hold den lige under 100 gennem byen :-)



Blackstar 16kw , scotte
380 kvm stråtækt landejendom
12 ton om året
- inkl. 80m3 udendørs pool der osse får lidt varme ind i mellem
Har haft TB mini pillefyr i 22 år - har nu fået Scotte

Offline Weebyx

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +4/-0
godt der ikke skete noget alvorlig, heller ikke i trafikken hjem

>>Nå, men så fik jeg da også snakket med politiet idag, ringede til dem og sagde at jeg nok lige havde kørt lige rigeligt hurtigt hjem, bare i tilfælde jeg var kørt forbi en blitz uden at have set den. De var meget forstående og sagde det var fint jeg ringede, men at det hele nok skulle gå :)

hvis du kører vandvidskørsel, så nakker de bilen, uanset hvad årsag du kommer op med. Jeg har hørt om sager, hvor folk kører for hurtigt på hospitalet med en alvorlig kvæstet, der kan du måske slippe, men kun hvis du leverer en halvdød på skadestuen, og kan bevise det.

De har lige beslaglagt en bil,  UDEN at fartmåle den, bare fordi de SKØNNEDE at der var kørt vandvid, (de var ikke i patrulevogn) og de bragte ham ikke til standsning, de dukkede bare op hjemme og beslag lagde bilen, med en dommer kendelse.  Bilen har nu stået 6 mdr hos politiet, hvor de venter på at kunne hente data ud af computeren, der beviser påstanden. Dommeren har godtkendt beslaglæggelsen.

så,  hold den lige under 100 gennem byen :-)

Heldigvis var det motorvej en del af vejen, og omfartsvej med 60/70/80 resten. Så vildt kørte jeg nu heller ikke, jeg tænkte at jeg bare ville fortælle dem det i god tro, mødte ingen patruljevogne, og jeg tænker en civil ville have hentet mig nu hvis det var :) Jeg er 99% sikker på jeg aldrig var på vanvidsfart :)

Jeg krydser fingre :)
« Senest Redigeret: Jan 19, 2022, 12:43 af Weebyx »
355m2, 2-plan
16kw Scotte/Blackstar
160L Blackstar silo
1 stk trækstabilisator og røgsuger
Metro 605C 160L
https://stokercloud.dk/dev/weebyx.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Ro på, ro på..

Fyret er rimelig godt designet og skakt alarmen er en god ting.

Ser den høj temperatur stoppes ekstern snegl, og intern fiser uafbrudt rundt for at få pillerne væk fra brænderen, så jo mere kontrol du har over skakt temperaturen og jo lavere du sætter alarmen, jo mere sikkert er det.

Det næste der sker er at det brænder tilbage og smelteslangen ryger, det går der heller ikke ild i noget af hvis ellers dit fyrrum er lovligt.

Så næste gang er det bare NÅ, æv der er vist noget jeg skel kigge på ved lejlighed hvis vi ikke vil fryse  ;)

I manualerne vises eksempler på brugbare skorstene, det er altid bedst at følge anvisningen, men man behøver ikke bygge skorstenen kæmpe op, der findes f.eks aspiratorer der sikrer sug, det kan være lige så godt som røgsuger.

Jeg tror ikke at det og kører kedel temperaturen længere ned har nogen effekt på det aktuelle problem, men hvad har vi lært i dag..... skakt temperaturen, kig på graferne og lær den at kende når det kører godt, så ved man også når der skal gøres en indsats. Den kan også sige noget om det er tid til at rense, eller noget er ed at stoppe helt til.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Weebyx

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +4/-0
Ro på, ro på..

Fyret er rimelig godt designet og skakt alarmen er en god ting.

Ser den høj temperatur stoppes ekstern snegl, og intern fiser uafbrudt rundt for at få pillerne væk fra brænderen, så jo mere kontrol du har over skakt temperaturen og jo lavere du sætter alarmen, jo mere sikkert er det.

Det næste der sker er at det brænder tilbage og smelteslangen ryger, det går der heller ikke ild i noget af hvis ellers dit fyrrum er lovligt.

Så næste gang er det bare NÅ, æv der er vist noget jeg skel kigge på ved lejlighed hvis vi ikke vil fryse  ;)

I manualerne vises eksempler på brugbare skorstene, det er altid bedst at følge anvisningen, men man behøver ikke bygge skorstenen kæmpe op, der findes f.eks aspiratorer der sikrer sug, det kan være lige så godt som røgsuger.

Jeg tror ikke at det og kører kedel temperaturen længere ned har nogen effekt på det aktuelle problem, men hvad har vi lært i dag..... skakt temperaturen, kig på graferne og lær den at kende når det kører godt, så ved man også når der skal gøres en indsats. Den kan også sige noget om det er tid til at rense, eller noget er ed at stoppe helt til.

Når fyret kører under alm drift, ligger skakt på ca 38-40 grader, alt efter temp i fyrrum. Det jeg oplevede idag, var at da jeg kom hjem, var der tydeligt stort overtryk i skorstenen og i kedlen. Trækstabilisator kunne man mærke modstand i når jeg trykkede på den, og da jeg tændte interne blæser blev der bare større tryk på trækstabilisator. Såsnart jeg startede røgsuger kom der træk i skorstenen igen.

Så den temp der aktiverede alarmen, var luften der blev presset tilbage gennem kedlen(og blev opvarmet til de 60 grader) fra skorstenen. Lysføler havde dog ingen skader, så der har ingen flammer været, hvilket jo er godt. Men det er stadig nederen med en brandalarm i huset der går igang pga røg der presses tilbage pga. manglende træk.

Mens jeg kørte hjem, skrev stokercloud at styringen var offline, og det hjalp ikke på mit blodtryk :)

Jeg er dog mere rolig nu, efter jeg ved hvad der udløste det :)

Jeg har dog svært ved at se at jeg kan undgå det 100%, så indtil videre kører fyret bare hele tiden, så er der fint træk i skorstenen :) Fyret og diverse rør er fint rene, det hele renses hver søndag, så det er ikke noget der er stoppet. Skakt temp ligger 100% stabilt under alm drift.

/Jacob
355m2, 2-plan
16kw Scotte/Blackstar
160L Blackstar silo
1 stk trækstabilisator og røgsuger
Metro 605C 160L
https://stokercloud.dk/dev/weebyx.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Det hjælper ikke ved strømafbrud, men i nedlukningen, kan du bare sætte stop for træpiller meget højt op. Så kører både blæser/røgsuger og pumpe.

Så bliver pillerne brændt helt af (= ingen røg) og pumpen køler kedlen så du ikke får varmt skakt.

Jeg kører med 720 sek, af andre grunde, men det virker fint.

Lavt pumpestop, kan være ekstremt langsommeligt, da shunten bypasser, så køling under dennes temperatur, tager meget langt tid.

Aspiratoren som som Kenneth skriver om, vil helt sikkert løse dit problem
« Senest Redigeret: Jan 20, 2022, 23:07 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Weebyx

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +4/-0
Det hjælper ikke ved strømafbrud, men i nedlukningen, kan du bare sætte stop for træpiller meget højt op. Så kører både blæser/røgsuger og pumpe.

Så bliver pillerne brændt helt af (= ingen røg) og pumpen køler kedlen så du ikke får varmt skakt.

Jeg kører med 720 sek, af andre grunde, men det virker fint.

Lavt pumpestop, kan være ekstremt langsommeligt, da shunten bypasser, så køling under dennes temperatur, tager meget langt tid.

Aspiratoren som som Kenneth skriver om, vil helt sikkert løse dit problem

Er der forskel på aspirator og turbovent ? Jeg tænker da helt sikkert jeg skal se lidt i den retning, evt se om jeg kan finde en brugt inden jeg smider 2500kr efter en ny turbovent :)

/Jacob
355m2, 2-plan
16kw Scotte/Blackstar
160L Blackstar silo
1 stk trækstabilisator og røgsuger
Metro 605C 160L
https://stokercloud.dk/dev/weebyx.html