Forfatter Emne: Woody med iltstyring  (Læst 10538 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline knudsen14219

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 15
  • Respekt optjent: +0/-0
Woody med iltstyring
« Dato: Jan 18, 2010, 21:05 »
Hej er der nogen derude som har en woody med iltstyring som bare kører ?

og hvis ja, hvor sidder sonden og hvad måler viser den i diaplayet... ?

Jeg kan simpelthen ikke komme under 9,9% uanset hvad jeg gør.... Hvad kan man gøre ?? jeg har en 6.06 Chip hvor bla. uret driller.... kan det være den der fejler ?


Hjæælp  ::)

Med venlig hilsen Kåre Knudsen

Offline Bylov

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 62
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Woody med iltstyring
« Svar #1 Dato: Jan 19, 2010, 16:32 »
Hej Knudsen
Jeg kører med ilt sonde, men må lige sige at det er en ver.5.04 jeg har ,men det burde ikke være noget problem, min sonde sidder  toppen af afgangen på røgrøret, hvis ikke du har den der, skal du sørge for at den ihvert tilfældet kan måle røgen i mitten af røgrøret så tæt på kedlen som muligt.
Den skulle gerne vise 21% ved stilstand( altså rent luft) min kører lav ilt 10% høj ilt 12% og det fungere, men som sagt er min ver. en 5.04
NB hvorfor vil du under 9,9 % så begynder soddannelsen, vil lige sige dette er egne erfaringer om der er andre der kan kører med lavere ilt % skal jeg ikke gøre mig klog på. Blot kan jeg konstatere at jeg har aldrig haft så lidt rest aske
Mvh Bylov

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: Woody med iltstyring
« Svar #2 Dato: Jan 19, 2010, 18:28 »
mht til chip og ur så send en pb til jannich.
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline knudsen14219

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 15
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Woody med iltstyring
« Svar #3 Dato: Jan 19, 2010, 19:23 »
Hej Bylov - jeg ved ikke hvor jeg har set at den skal ned på 2% men det må være en fejl - muligvis en fejl 40  ;D

Har du monteret din (boret hul) i kedlens røgrør (røret som er svejst på kedlen) eller i det efterfølgende (det man selv sætter på) ??

Har du tætnet kedlen i bunden som nogen skriver ??

Hej Tonni - jeg har haft fat i Jannich, han sender en ny chip.

Tak for gode svar  :)
Mvh Kåre K

 


Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Woody med iltstyring
« Svar #4 Dato: Jan 19, 2010, 20:56 »
min kører lav ilt 10% høj ilt 12%

Hej Bylov,

Altså din:

'Ønsket ilt i lavlast, 10%'        er 12%
'Ønsket ilt i højlast, 100%'      er 10%

, eller har jeg misforstået det helt?

Som nybegynder er jeg i givet fald overrasket over, hvor lille et spænd (12% - 10% = 2%) man kan kører med mellem de to ønskede iltprocenter.

I http://www.scotte.dk/getdoc.asp?id=36&md5hash=753E23B37A66505A4764A0D532042D39 står:

Citér
(10% drift) typisk omkring 12-15% ilt (O2)
100% drift) typisk omkring 7-10 % ilt (O2)

Og det er jo et spænd på omkring 5 %

Iltstyringen i Scotte og Woody i version 5 og 6 er da vist meget ens. Det er da det samme iltudstyr, som man køber.

Min egen nyindkøbte iltstyring (på den ny høje kedel) har jeg ikke styr på endnu; men jeg tror, at lavlast-procenten er på omkring 17%, og højlast måske 14%, så det kunne måske godt bruges til at regulere på.

Mine høje iltprocenter kunne måske også betyde, så jeg (fortsat) giver for meget luft...
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Woody med iltstyring
« Svar #5 Dato: Jan 19, 2010, 21:06 »
Hej Kåre,

Iltstyring er ikke en "eksakt videnskab", den er forskellig fra kedel/brænder til kedel/brænder.
Det kan være vanskeligt at få et godt målesignal fra ilt-sonden, og utætheder i kedlen kan drille.

Korrekt monteret ilt-sonde og korrekt kalibrering giver en fornuftig virkning, men det kræver at brænderen er fornuftigt grundindstillet.

Monter ilt-sonden lodret ned i røgrøret, så tæt på kedlen som muligt, og lad den have strøm på i 10-15 minutter, uden at der er lid i fyret.
Efter 10-15 minutter er ilt-sonden varmet op, så kalibrering kan foretages (gøres i iltstyrings menuen).

Sæt ilt-styring til "vis" og juster brænderen til korrekt forbrænding i hhv. lavlast (10-20%) og højlast (90-100%).
Aflæs iltværdier når der køres hhv lavlast og højlast, og indtast dem i iltstyringen.

Nu vil din iltstyring gøre alt den kan for at fastholde din forbrænding korrekt.

Basalt set er iltstyringen bare en funktion der finjusterer forbrændingen når/hvis der er ændringer i forbrændingen, og den kræver altså at du først har justeret forbrændingen korrekt.

Hilsen
Michael

Hej er der nogen derude som har en woody med iltstyring som bare kører ?

og hvis ja, hvor sidder sonden og hvad måler viser den i diaplayet... ?

Jeg kan simpelthen ikke komme under 9,9% uanset hvad jeg gør.... Hvad kan man gøre ?? jeg har en 6.06 Chip hvor bla. uret driller.... kan det være den der fejler ?


Hjæælp  ::)

Med venlig hilsen Kåre Knudsen
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Bylov

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 62
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Woody med iltstyring
« Svar #6 Dato: Jan 19, 2010, 22:35 »
Hej Knudsen
Jeg har boret et hul i røgrøret lige efter ca.cm 7cm ude, skåret gevind, gevindet svarer til tændrør. ja jeg ved godt det ikke er normalt at have en sådan snittap, men det har jeg, jeg ved ikke hvor du bor ,men du må gerne låne snittappen, Jeg bor i Borup 4140

Så har jeg drejet sonden ned i men på kanten har jeg kommet ovnkit så den er 100% tæt, hvis den skal skrues op igen er det jo bare at give den kit igen.

Ja Frank du har fuldstændig ret, og det er i lavlast det er svært at holde % med standart sneglen, men jeg har lavet mig en ny fast snegl  og den dosserer meget mere ens, efter det har jeg ikke problemer med at holde ilt % i lavlast.

Offline knudsen14219

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 15
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Woody med iltstyring
« Svar #7 Dato: Jan 20, 2010, 16:36 »
Hej forum tak for nogle rigtigt gode svar  :)

Til MHES: Tak for en god forklaring  :)  - jeg skal lige prøve at tætne kedlen i bunden og så tager vi den derfra ... SKAL den sidde lodret som du skriver ? er det for at skidtet drysser af ?


Til Bylov: Det lyder som en super idé... det vil jeg også gøre... jeg tjekker lige om vi har sådan en tap på arbejdet, ellers vil jeg da rigtig gerne låne den. Husker du gevind typen ? Ellers tager jeg bare møtrikken med.

Det med at få sneglen til at dosere korrekt, er også et problem for mig idet jeg har fået nogle piller med vildt meget smuld. Har du sat en kerne i sneglen eller sat en helt ny i ?
Jeg kunne godt tænke mig at ekperimentere lidt med det...  jeg overvejer at lave en større tank og hæve den så højt at sneglen kan ligge vandret. Det må da løse nogle problemer....

Med venlig hilsen Kåre Knudsen

Offline knudsen14219

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 15
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Woody med iltstyring
« Svar #8 Dato: Jan 20, 2010, 19:13 »
Hej igen - de 2% stammer fra grundindstillingen i styringen ..... men hvorfor er den så lav som udgangspunkt ??   ??? ??? ???

Med venlig hilsen Kåre K

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Woody med iltstyring
« Svar #9 Dato: Jan 20, 2010, 20:29 »
Hej Kåre,

Nej den SKAL ikke nødvendigvis sidde lodret  :)
Men ideen er at når den sidder foroven midt i røgrøret (altså lodret for oven) vil røgen naturligt komme i god berøring med sonden.
Varm luft har det med at søge opad  ;)

Sætter du den i bunden eller siden, kan du let risikere at der er stillestående luft omkring den, olg det giver svingende målinger.

Hilsen
Michael

Hej forum tak for nogle rigtigt gode svar  :)

Til MHES: Tak for en god forklaring  :)  - jeg skal lige prøve at tætne kedlen i bunden og så tager vi den derfra ... SKAL den sidde lodret som du skriver ? er det for at skidtet drysser af ?


Til Bylov: Det lyder som en super idé... det vil jeg også gøre... jeg tjekker lige om vi har sådan en tap på arbejdet, ellers vil jeg da rigtig gerne låne den. Husker du gevind typen ? Ellers tager jeg bare møtrikken med.

Det med at få sneglen til at dosere korrekt, er også et problem for mig idet jeg har fået nogle piller med vildt meget smuld. Har du sat en kerne i sneglen eller sat en helt ny i ?
Jeg kunne godt tænke mig at ekperimentere lidt med det...  jeg overvejer at lave en større tank og hæve den så højt at sneglen kan ligge vandret. Det må da løse nogle problemer....

Med venlig hilsen Kåre Knudsen
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Woody med iltstyring
« Svar #10 Dato: Jan 20, 2010, 21:20 »
de 2% stammer fra grundindstillingen i styringen

Så kan det ikke være en version 6.02 eller 6.11 (de versioner jeg har haft).

I en 6.11 er standard-indstillingerne 'Ønsket ilt i lavlast' 14% og i højlast 7,5%

Hvilken version har du?
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline knudsen14219

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 15
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Woody med iltstyring
« Svar #11 Dato: Jan 21, 2010, 17:44 »
Hej Frank - det er en 6.06 - men Jannick har lige byttet den til 6.14 så den skal i her i aften .... så må vi se hvad den står til ...

Hej MHES - jeg prøver at sætte den i kedlens røgrør - så langt inde og så lodret jeg kan ... tak for gode råd .... det er super med sådan et forum....  :) :)

Med venlig hilsen Kåre Knudsen


Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Woody med iltstyring
« Svar #12 Dato: Jan 23, 2010, 09:29 »
Hej Kåre,

Nu skal jeg ikke tage modet fra dig, men jeg har faktisk ikke selv fået min ilt-styring til at virke godt nok (efter mine kvalitetskrav  ;)).

Selve iltstyringen virker OK, jeg er bare ikke overbevist om at den gør nogen reel forskel.
Jeg har ikke kunnet konstatere nogen forskel i hverken tilsodning af kedel eller pilleforbrug, i alle de år jeg har haft ilt-styring.
Ilt-styringen har været slået til og fra i lange perioder, så det statistiske grundlag burde være i orden.

Jeg tror dog at den nuværende ilt-styring (regulerer på luften i stedet for på pillerne) er væsentlig bedre end den tidligere model.

Jeg slås fortsat for at få det til at virke optimalt, og håber stadig  ;) .... så jeg er meget interesseret i at høre dine erfaringer.

Hilsen
Michael
[quote
author=knudsen14219 link=topic=1089.msg6244#msg6244 date=1264095875]
Hej Frank - det er en 6.06 - men Jannick har lige byttet den til 6.14 så den skal i her i aften .... så må vi se hvad den står til ...

Hej MHES - jeg prøver at sætte den i kedlens røgrør - så langt inde og så lodret jeg kan ... tak for gode råd .... det er super med sådan et forum....  :) :)

Med venlig hilsen Kåre Knudsen


[/quote]
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Woody med iltstyring
« Svar #13 Dato: Jan 23, 2010, 11:04 »
Jeg ved ikke, om det er værd at rapportere mine 2 dages (!) erfaringer med en version 6 på en nye model Woody-kedel...men man skal jo ikke holde sig tilbage :)

Indtil videre bilder jeg mig ind, at temperatur og ydelse er blev betydelig mere jævn.

Iltstyringen regulerer efter den ønskede ilt-procent; men oversvinget er lidt stort, så jeg vil nok pille lidt ved PI-reguleringen af ilt-styringen..

Jeg mangler fortsat et software, der viser hvor meget energi, der bliver produceret pr. kg. pille.
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron