Hej Kenneth,
Årsagen til shunten er relateret til mulig tærring i kedlen pga. kondensering ved "kold" retur til kedlen.
Det har intet med forbruget af piller at gøre !!
Problemet ligger i den effektive afkøling af røggasserne, som moderne pladejernskedler kan udføre.
Kommer temperaturen på røggasserne under dugpunktet (den temperatur hvor vanddamp fortættes til vand) afsættes der kondens, som desværre i en træpilleforbrænding er stærkt syrlig (svovlsyre).
Temperaturen på returen til kedlen skal altså holdes høj nok til at sikre at en sådan kondensering ikke sker.
Hvad er så denne temperatur ?
Ja, det afhænger af mange parametre, bl.a:
- Luftfugtigheden i den luft brænderen suger ind til forbrændingen
- Fugtigheden i brændslet (træpillerne)
- Mængden af luft der sendes gennem kedlen
- Fyrboksene udformning (kan der være lommer hvor røggassen står stille ?)
Det lyder som om du ikke har problemer med returtemperaturen, sikkert fordi centralvarmevandet bare fiser gennem dine VVB'ere og afkølingen ikke er særlig stor.
Når NBE skriver at VVB'en ikke må bruges som shunt (sådan som du gør) skyldes det at de ikke kan være sikre på at afkølingen ikke er for stor.
Den sikre løsning er en termosatstyret shunt, som shunter fremløbsvand over i returen, så temperaturen altid er høj nok.
Hos mig selv er afkølingen i anlægget (radiatorer, gulvvarme og VVB) normalt om vinteren så højt at shunten er nødvendig, men om sommeren hvor kun VVB'en er afkølingen er det ikke noget problem.
Hilsen
Michael
I følge manualen skal der installeres shunt på kedlen, vvb må aldrig bruges som shunt!!!!
Men hvorfor? hvad ligger til grund for påstanden? Det er klart nok når man har vvb prioritering eller termostat på vvb.
Jeg har personlig altid haft shunten lukket, ved at studere andres forbrug kan jeg lure at forbrug af piller ligger så tæt at andre faktorer spiller ind.
Jeg har kørt med åben og lukket shunt for at prøve at se forskel, og faktisk brugte jeg flere piller når shunten var åben.
Korrotion har heller ikke været problem i de mange år, og Scotten er da også altid tør indvendig.
Min 1.VVB sidder vel 4m's rørføring fra fyret, der er nok 12-14m til nummer 2, begge helt åbne uden termostat og mekanik.
Smeden har lige været der og flyttet om på rørene, han havde udset sig et sted at placere shunten, men blev overrasket da jeg bad ham køre rørene lige igennem uden shunt, "det bliver værst for dig selv" sagde han!!
MVH. Kenneth