Forfatter Emne: Iltstyring / Interface / vs. 6.xx eller bare flere piller.  (Læst 18127 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Soljatak

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +0/-0
Jeg ka ik hit u a et. Skal jeg købe iltstyring for at være besparende på pillesiden eller skal jeg købe interface for at fintune og spare på forbruget - skal jeg købe ny styringsvesion (har p.t. 4.99) eller skal jeg bare glemme det hele og bruge de sparede penge på at købe lidt ekstra piller. Bruger i dag ca. 30 kg. pr. døgn, men jeg er ikke sikker på at fyret er "fintunet".
Hilsen Michael M.
Scotte 4.99 16 kW, Opop 418
Trækstabilisator
Isokærn i skorsten
Cirkulationspumpe Alpha2
Årsforbrug  4,8 tons

Offline Soljatak

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Iltstyring / Interface / vs. 6.xx eller bare flere piller.
« Svar #1 Dato: Feb 06, 2010, 22:10 »
En mulighed var selvfølgelig også et Optimas-besøg, men det er så blot en 5. (femte) valgmulighed. Er de forvirret - så bare følg med i næste afsnit af "Skum" nej selvfølgelig pillemisbrugerne på Dk´s bedste forum. ;D
Hilsen Michael M.
Scotte 4.99 16 kW, Opop 418
Trækstabilisator
Isokærn i skorsten
Cirkulationspumpe Alpha2
Årsforbrug  4,8 tons

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Iltstyring / Interface / vs. 6.xx eller bare flere piller.
« Svar #2 Dato: Feb 06, 2010, 22:19 »
Du kan jo også bare læne dig tilbage, og på de tidspunkter, hvor der er forskellige gode tilbud, tage en grundig snak med din pengepung...
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Iltstyring / Interface / vs. 6.xx eller bare flere piller.
« Svar #3 Dato: Feb 06, 2010, 22:57 »
Hej Michael,

Hvordan du vil prioritere din formue, er selvfølgelig helt op til dig, men jeg kan da godt lufte min mening  ;)

1 - Et optima besøg sikrer dig at du har den korrekte indstilling af dit anlæg, udført af en fagmand.
2 - Interface gør det lettere senere at fintune anlægget.
3 - Ny styrings version giver dig ikke anderledes forbrænding, men nogle flere muligheder for at styre VVB og pumpe, mulighed for sommerstyring og så mulighed for kompressorrens
4 - Iltstyring er intet værd, hvis du ikke har et fintunet anlæg først.
5 - At bruge ekstra piller må absolut være sidste prioritering.

Imellem 1 og 2 ville jeg indskyde punkt 1,5  :D
...som ville være, at sætte mig ind i hvordan anlægget fintunes.

Hilsen
Michael

Jeg ka ik hit u a et. Skal jeg købe iltstyring for at være besparende på pillesiden eller skal jeg købe interface for at fintune og spare på forbruget - skal jeg købe ny styringsvesion (har p.t. 4.99) eller skal jeg bare glemme det hele og bruge de sparede penge på at købe lidt ekstra piller. Bruger i dag ca. 30 kg. pr. døgn, men jeg er ikke sikker på at fyret er "fintunet".
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hans

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 89
  • Respekt optjent: +3/-0
    • Min pille brænder
Sv: Iltstyring / Interface / vs. 6.xx eller bare flere piller.
« Svar #4 Dato: Feb 11, 2010, 15:09 »
Jeg ka ik hit u a et. Skal jeg købe iltstyring for at være besparende på pillesiden
Ikke som første forsøg på at opnå besparelser. Bare i strøm vil det koste en 500-800 kr.

Citér
eller skal jeg købe interface for at fintune og spare på forbruget
Se det er nok et godt sted at begynde.

Citér
skal jeg købe ny styringsvesion (har p.t. 4.99)
Kun hvis du mener at du kan opnå besparelse ved at køre på VVB temperatur fremfor UR-styring/pausefyring, og det vil jeg mene at de fleste kan.

Citér
eller skal jeg bare glemme det hele og bruge de sparede penge på at købe lidt ekstra piller
Det kan du jo nok ikke købe så mange piller for, der er nok mere hentet ved at fintune dyret, det er trods alt et langsigtet tiltag som dog skal udføres en gang imellem.

Citér
Bruger i dag ca. 30 kg. pr. døgn, men jeg er ikke sikker på at fyret er "fintunet".
Hvis du stort set intet har gjort for at fintune er der nok en lille gevinst at hente der.


/Hans
Woody 16 kw, Opop 418 kedel, ESBE TV25 60°C termostatisk ventil og Wilo Stratos ECO pumpe.
Opvarmer ca. 88 m2 (heraf 19 kælder, og 8 fyrrum i garagen)
Interface fra http://www.stokerkontrol.dk
DragonFire interface.

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Iltstyring / Interface / vs. 6.xx eller bare flere piller.
« Svar #5 Dato: Feb 12, 2010, 15:04 »
Bare i strøm vil det koste en 500-800 kr

Hvordan er du kommet frem til det?

Hvis styringen bruger 10 W, og vi sætter elprisen til 2 kr/kWh, så bliver prisen på et år vel 175 kr. (10 W x 24 timer/døgn x 365 døgn/år x 2 kr/kWh).
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: Iltstyring / Interface / vs. 6.xx eller bare flere piller.
« Svar #6 Dato: Feb 12, 2010, 19:03 »
Det eneste der bruger strøm på en lamdasonde er varme elementet og der bruges til at varme sonden op til arbejdstemperatur... og først når sonden når den rette varme begynder den at føle...
Og en sonde er KUN en føler, det er det medfølgende print der beregner om der skal stilles op eller ned ud fra de målinger der kommer fra sonden...

Nu ved jeg ikke helt hvordan det med sonden til pillefyret. altså om røgtemperaturen kan holde sonden varm nok til at der ikke skal suppleres med varme elementet...

F.eks på en bil er varme elementet kun i fuktion til sonden er driftsvarm så klare udstødningsgassen resten...

16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Iltstyring / Interface / vs. 6.xx eller bare flere piller.
« Svar #7 Dato: Feb 12, 2010, 21:59 »
Hej Tonni, Frank og Hans,

En meget alm. brugt lambdasonde til pillebrændere er Bosch LSM11, som ganske rigtigt har et varmelegeme der opvarmer sonden til drifttemp. på ca. 350 C.
Med mindre man har ekstrem høj røgtemp. kan sonden altså ikke fungere uden varmelegemet.

En Bosch LSM11 har et forbrug til var,elegemet på ca. 18W, hvortil skal lægges det tab der er i transformeren til varmelegemet (230/12 V) som vel er 2-3 W, altså et forbrug på 20-21 W ialt.
Det giver pr. år mellem 20*24*365/1000 KWh og 21*24*365/1000 KWh som igen svarer til mellem 175 og 184 KWh eller ved 2,00 kr/KWh mellem 350 og 368 kr.

Så kan man så tænke over om man sparer det samme beløb hjem på år, incl. investering i udstyret og reinvestering i lambdasonde hvert 3-4 år.

Hilsen
Michael

Det eneste der bruger strøm på en lamdasonde er varme elementet og der bruges til at varme sonden op til arbejdstemperatur... og først når sonden når den rette varme begynder den at føle...
Og en sonde er KUN en føler, det er det medfølgende print der beregner om der skal stilles op eller ned ud fra de målinger der kommer fra sonden...

Nu ved jeg ikke helt hvordan det med sonden til pillefyret. altså om røgtemperaturen kan holde sonden varm nok til at der ikke skal suppleres med varme elementet...

F.eks på en bil er varme elementet kun i fuktion til sonden er driftsvarm så klare udstødningsgassen resten...


Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: Iltstyring / Interface / vs. 6.xx eller bare flere piller.
« Svar #8 Dato: Feb 12, 2010, 23:33 »
Hej Tonni, Frank og Hans,

En meget alm. brugt lambdasonde til pillebrændere er Bosch LSM11, som ganske rigtigt har et varmelegeme der opvarmer sonden til drifttemp. på ca. 350 C.
Med mindre man har ekstrem høj røgtemp. kan sonden altså ikke fungere uden varmelegemet.

En Bosch LSM11 har et forbrug til var,elegemet på ca. 18W, hvortil skal lægges det tab der er i transformeren til varmelegemet (230/12 V) som vel er 2-3 W, altså et forbrug på 20-21 W ialt.
Det giver pr. år mellem 20*24*365/1000 KWh og 21*24*365/1000 KWh som igen svarer til mellem 175 og 184 KWh eller ved 2,00 kr/KWh mellem 350 og 368 kr.

Så kan man så tænke over om man sparer det samme beløb hjem på år, incl. investering i udstyret og reinvestering i lambdasonde hvert 3-4 år.

Hilsen
Michael

Ovenstående er vel også et memo til dig selv... har læst et sted at du også har haft eksperimenteret lidt med lamda sonde nogen gange... ;)
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: Iltstyring / Interface / vs. 6.xx eller bare flere piller.
« Svar #9 Dato: Feb 12, 2010, 23:57 »
Og det rart herinde at man kan overlade gennemgribende informations søgning og udregninger til andre der elsker at finde og vidregive det ;) var det bare sådan på jobbet også ::)

3-4 års holbarhed skriver du... Jeg tvivler stærkt på at den er fuldt virksom så længe...

I mordene biler hvor samme teknik form bruges (ikke nødvendigvis eksakt samme sonde), og hvor forbrændingen er meget mere ren med hensyn til sod aflejring og div. har jeg flere gange oplevet en så lille afvigelse på sonde singnalet at end ikke motorstyrboksens overvågning opfanger den... på trods af at bilen opføre sig som sad der blondine bag rattet til sin første køretime... :)
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Iltstyring / Interface / vs. 6.xx eller bare flere piller.
« Svar #10 Dato: Feb 13, 2010, 07:31 »
Hej Tonni,

Jeg har kun mit eget anlæg som reference, og der er 2 stk. LSM11 monteret, en til Woody styringen og en til min egen datalogger.

Den til woody styringen er ca 1 år gammel, og den til min egen datalogger er 4 år gammel.
Forskellem i målesignalet ligger indenfor 0,5-1 %, men selve signalet er meget svingende, og sådan har det været fra ny.

Levetiden på 3-4 år er det der normalt oplyses af leverandørene, og altså efter 4 år er den ene af mine LSM11 stadig ligeså god/dårlig som den nyere  ;)

Iøvrigt har jeg en ganske god røggastester, som viser nogenlunde samme måling.

Hilsen
Michael
 
Og det rart herinde at man kan overlade gennemgribende informations søgning og udregninger til andre der elsker at finde og vidregive det ;) var det bare sådan på jobbet også ::)

3-4 års holbarhed skriver du... Jeg tvivler stærkt på at den er fuldt virksom så længe...

I mordene biler hvor samme teknik form bruges (ikke nødvendigvis eksakt samme sonde), og hvor forbrændingen er meget mere ren med hensyn til sod aflejring og div. har jeg flere gange oplevet en så lille afvigelse på sonde singnalet at end ikke motorstyrboksens overvågning opfanger den... på trods af at bilen opføre sig som sad der blondine bag rattet til sin første køretime... :)
« Senest Redigeret: Feb 13, 2010, 15:03 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: Iltstyring / Interface / vs. 6.xx eller bare flere piller.
« Svar #11 Dato: Feb 13, 2010, 14:07 »
Jeg hedder nu Tonni :)

Et sonde signal skal helst være svingende...  signalet er i fed last er ca. 0,9V og i mager last ca. 0,1V.
Når en styring modtager et magert signal er styringens opgave at fede blandingen op og modsat...

Nu er et pillefyrs forbrænding heller ikke ligeså skrøbeligt overfor et dårligt sonde signal som en bil hvor forbrændingen bruges til fremdrift.

Og 4-gas testeren ja den fanger heller ikke det jeg beskrev...

Har du nogen billeder af dit "Nørdede" anlæg??? det lyder godt nok avanceret.
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Iltstyring / Interface / vs. 6.xx eller bare flere piller.
« Svar #12 Dato: Feb 13, 2010, 14:45 »
En Bosch LSM11 har et forbrug til var,elegemet på ca. 18W
Har du målt efter, at sonden faktisk bruger alle 18 W?

Citér
Så kan man så tænke over om man sparer det samme beløb hjem på år, incl. investering i udstyret og reinvestering i lambdasonde hvert 3-4 år.

http://www.teilesuche24.de/ersatzteile/lambdasonde,bosch_258104007?c=100048 står sonden til at skulle skiftes efter 160.000 km.

I følge min mekanikker holder disse Bosch-sonder i praksis bilens tid ud (hvad man ikke kan sige om så mange andre sonde-fabrikater..), på trods af sne, salt, regn, frost, koldstarter, konstante rystelser, udsatte placeringer m.m.

Jeg vil regne med, at min tørre og stillesiddende Bosch-iltsonde holder anlæggets tid ud. Sonden er jo heller ikke opført, som reservedel på NBE's salgsside...

Min iltstyring modulerer fint, selvom det da hopper lidt op og ned. Hvis den f.eks. spare 5% af brændslet over 30 år (f.eks. 10.000 kr/år x 30 år x 5% = 15.000 kr), så kan investeringen (på 2500 kr. ) godt forsvares over for min pengepung.

Det ville selvfølgelig være rart at kunne underbygge om besparelsen er på 3%, 5% eller måske 10%...så der nok ikke andet for end, at man må plage noget mere, om at interfacene via bl.a. flowmeter-målinger kan udregne noget fornuftig statistik om produceret energi pr. kilo forbrændt træpille.

PS: Dyrere stokere end vore har vel altid iltstyring...

« Senest Redigeret: Feb 13, 2010, 14:49 af Frank_rasmussen »
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Iltstyring / Interface / vs. 6.xx eller bare flere piller.
« Svar #13 Dato: Feb 13, 2010, 15:15 »
Hej Frank,

Ja, min LSM11 bruger ca. 18W, og strømforsyningen inde i styringen, den varmer også en hel del.

En lambdasonde i en bil har et noget bedre miljø at sidde i, der kommer nemlig ikke alt det sod forbi den, heldigvis.
Ligeledes er drifttiden på en bil jo noget anderledes end i en pillebrænder.
Hvis du siger at en bil i gennemsnit kører 500.000 km i sin levetid, med en gennemsnitsfart af 60 kmh, så er motoren i drift i 500.000/60 timer, ca. 8.350 timer eller ca. 1 år  ;)

Så når en lambdasonde holder 3-4 år i en pillebrænder, ja så er det faktisk ret godt.

Jeg tror at du bliver ret skuffet hvis du regner med 5-10% besparelse, ved iltstyring  :(
... det er nok nærmere 0-3%

Hvis du laver dine beregninger med strømforbrug og reservedele, ja så ser dit regnestykke noget anderledes ud  ;)

Og så lige de dyrere stokere, nej de har ikke altid iltstyring  ;)
...det er ofte ekstraudstyr, ligesom hos NBE.

Hilsen
Michael

En Bosch LSM11 har et forbrug til var,elegemet på ca. 18W
Har du målt efter, at sonden faktisk bruger alle 18 W?

Citér
Så kan man så tænke over om man sparer det samme beløb hjem på år, incl. investering i udstyret og reinvestering i lambdasonde hvert 3-4 år.

http://www.teilesuche24.de/ersatzteile/lambdasonde,bosch_258104007?c=100048 står sonden til at skulle skiftes efter 160.000 km.

I følge min mekanikker holder disse Bosch-sonder i praksis bilens tid ud (hvad man ikke kan sige om så mange andre sonde-fabrikater..), på trods af sne, salt, regn, frost, koldstarter, konstante rystelser, udsatte placeringer m.m.

Jeg vil regne med, at min tørre og stillesiddende Bosch-iltsonde holder anlæggets tid ud. Sonden er jo heller ikke opført, som reservedel på NBE's salgsside...

Min iltstyring modulerer fint, selvom det da hopper lidt op og ned. Hvis den f.eks. spare 5% af brændslet over 30 år (f.eks. 10.000 kr/år x 30 år x 5% = 15.000 kr), så kan investeringen (på 2500 kr. ) godt forsvares over for min pengepung.

Det ville selvfølgelig være rart at kunne underbygge om besparelsen er på 3%, 5% eller måske 10%...så der nok ikke andet for end, at man må plage noget mere, om at interfacene via bl.a. flowmeter-målinger kan udregne noget fornuftig statistik om produceret energi pr. kilo forbrændt træpille.

PS: Dyrere stokere end vore har vel altid iltstyring...


Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Iltstyring / Interface / vs. 6.xx eller bare flere piller.
« Svar #14 Dato: Feb 13, 2010, 15:17 »
Hej Tonni,

Sorry, jeg sov vist endnu  ;D ;D
...er rettet

Nej jeg har ikke noget billede af mit "nørdede" anlæg, og det er det nu heller ikke  :D
Jeg har bare min egen datalogging, fra før stokerkontrol tiden, og den bruger jeg altså endnu  ;)

Hilsen
Michael

Jeg hedder nu Tonni :)

Har du nogen billeder af dit "Nørdede" anlæg??? det lyder godt nok avanceret.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html