Forfatter Emne: skortstens temp.  (Læst 16053 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline johnjomac

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 12
  • Respekt optjent: +0/-0
skortstens temp.
« Dato: Feb 11, 2010, 19:53 »
Hej  :)     jeg synes min skoestens temp. er høj 150 gr. ny renset lukket i bund og top. Jeg har 8mtr. 130 mm skorsten
kan det være den der delvist styre min forbrænding, jeg har træk regulator monteret ca en halv meter over afgangen.
Nogle forslag til hvordan jeg kan komme ned omkring de 100 gr. ?
Mit fyr er en boink er sat til 40% hvilket jeg kan se på graferne den og yder konstant, kan jeg selv sætte den op til eksempelvis 60% ?

Mvh. John...

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: skortstens temp.
« Svar #1 Dato: Feb 11, 2010, 20:39 »
Min. ydelsen bør være 10%
Max ydelsen bør være 100%

dit fyr er jo modulerende og bør vel derfor også indstilles til at justere ydelsen efter behov...
dernæst skal ydelsen justeres efter MHES's anvisninger. så min og max ydelsen er som de bør være.
når du så er kommet så langt kan du begynde at kigge på PID indstillinger.
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: skortstens temp.
« Svar #2 Dato: Feb 11, 2010, 21:16 »
Man skal vel være mere opmærksom på, at røgtemperaturen ikke er for lav, da det kan tyde på, at man blæser for meget med blæseren.

Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: skortstens temp.
« Svar #3 Dato: Feb 11, 2010, 21:24 »
hvad kedel har du??
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline johnjomac

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 12
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: skortstens temp.
« Svar #4 Dato: Feb 12, 2010, 07:25 »
Min kedel er en opop 418 med broink brænder og jeg for søger mig med stokerkontrol. jeg kender et par stykker med samme kedel og brænder og deres bliver ikke varm oven på som min, toppladen er så varm man ikke kan holde hånden der på.
Blæser lav 5 - Blæser høj 7 - Blæser eltænding 20 - Blæser pause 5 - Blæser rens 60 - Effekt 16 - Kedel temp 56 - Mætning lav 6,02 - Mætning Høj 25,4 - Skorstens træk 2 - Max skakt temp. 80 - Gain p led 2,5 - Gain i led 0,3 -  Gain d led 10 - Korrektion lav 100 - Korrektion høj 100 - Rense interval 10 - Rensetid 8 - Max tid pause 10 - Piller til pause fyr 9,2 - Blæs pause fyr 5 - Pause difference 0.
Kedel temp. står altid på ca 52 gr.    så jeg tror faktisk ikke den pause fyrer, hvor skal den egentlig starte på det, er først når den kommer  over den indstillede kedel temp.
Nå Jobbet kalder, håber der er nogen der har lyst til at se på denne smørre, kigger ind i aften.

Mvh. John

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: skortstens temp.
« Svar #5 Dato: Feb 12, 2010, 19:27 »
Kedel temp. står altid på ca 52 gr.    så jeg tror faktisk ikke den pause fyrer, hvor skal den egentlig starte på det, er først når den kommer  over den indstillede kedel temp.

Kommer an på hvor mange grader du tillader den at køre over set temp. og om du har tilladt den at pausefyre...
Men efter min mening helst ALDRIG...

Hvordan med ren holdelse af kedlen??? er det på en 100% ren kedel???

Men første og vigtiste skridt er ar du finder din manual og læser den rigtig godt igennem(taler af erfaring :) ) så du er klar når der indfinder sig en der ved lige hvordan man kringler boink styringen... ;)
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: skortstens temp.
« Svar #6 Dato: Feb 12, 2010, 22:17 »
Hej John,

Din Boink brænder er den "simpleste" brænder fra NBE.
Den har styringen integreret i selve brænderen og har grundlæggende kun tre justeringsmuligheder på de tre potentiometre.
Potentiometer 1 = Ønsket kedel temperatur
Potentiometer 2 = Mætning (mængde træpiller i forhold til luft)
Potentiometer 3 = Skorstenstræk (mængde ekstra træpiller i lavlast)

Øvrige indstillinger kan kun foretages via f.eks. Stokerkontrol.

Brænderen er modulerende, hvilket vil sige at den justerer luft og træpiller op og ned mellem 10% og 100%, for at holde den ønskede kedeltemperatur.
Fabriksindstillingen for pausefyring er når brænderen kommer 10 C over setpunkt, og det kan kun ændres via f.eks. Stokerkontrol.
Under normal drift bør brænderen ikke komme i pausefyring, og generelt bør man undgå at bruge pausefyring.
For at undgå pausefyring sættes "Max tid pause" til 0.

Du skriver at du kører
Citér
Blæser lav 5 - Blæser høj 7
Det giver ikke rigtig mening, når du samtidig har Blæs eltænd = 20 og Blæs rens = 60.
Check lige de indstillinger igen, og hvis de er rigtige, så må dit fyr ryge som bare h...... når det skal arbejde rigtigt.

Hilsen
Michael

PS. Hvis du ikke har en manual, så er den vedhæftet nedenunder.
 
Min kedel er en opop 418 med broink brænder og jeg for søger mig med stokerkontrol. jeg kender et par stykker med samme kedel og brænder og deres bliver ikke varm oven på som min, toppladen er så varm man ikke kan holde hånden der på.
Blæser lav 5 - Blæser høj 7 - Blæser eltænding 20 - Blæser pause 5 - Blæser rens 60 - Effekt 16 - Kedel temp 56 - Mætning lav 6,02 - Mætning Høj 25,4 - Skorstens træk 2 - Max skakt temp. 80 - Gain p led 2,5 - Gain i led 0,3 -  Gain d led 10 - Korrektion lav 100 - Korrektion høj 100 - Rense interval 10 - Rensetid 8 - Max tid pause 10 - Piller til pause fyr 9,2 - Blæs pause fyr 5 - Pause difference 0.
Kedel temp. står altid på ca 52 gr.    så jeg tror faktisk ikke den pause fyrer, hvor skal den egentlig starte på det, er først når den kommer  over den indstillede kedel temp.
Nå Jobbet kalder, håber der er nogen der har lyst til at se på denne smørre, kigger ind i aften.

Mvh. John

Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline johnjomac

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 12
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: skortstens temp.
« Svar #7 Dato: Feb 13, 2010, 09:20 »
hej Michael...
Tak for dit svar, jeg synes faktisk det er lidt svært at gennemskue hvad de mange forskellige indstillings muligheder gør - om det er sek. minutter eller kg, kunne godt bruge en grund indstilling + en manual for stokerkontrol og boink.  (Har printet printet det ud du vedhæftede.)
De værdier jeg har skrevet er korrekte og jeg har skrevet det som det står i stokerkontrol (ver.1,5)
med hensyn til om fyret ryger ja så har jeg aldrig bemærket dette, men vil da holde et vågent øje, asken er fin kaffebrun ingen sorte piller ingen sod hmmmm....
Fyret står til 40% og jeg tror faktisk den knokler godt idet for den når sjældent om på de 56 gr. som kedel temp. er sat til, ligger omkring de 52 gr. men det er måske normalt at den ligger lidt under.
Jeg vil prøve at sætte temp. op til 60 gr. for at se om de 52 bliver til 56gr.

Mvh. John

Offline Paw

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1210
  • Respekt optjent: +36/-6
Sv: skortstens temp.
« Svar #8 Dato: Feb 13, 2010, 09:31 »
http://www.bioflame.dk/index-filer/Page973.htm Her kan du se hvad dine blæseindstillinger skal stå på
PS husk at kigge efter hvad slags blæser der sidder på den.
MVH Paw
Intet er umuligt, det tager bare lidt længere tid.

Service videoer fra NBE
https://mhes.dk/hjem-2/videoer

Læs her
http://www.mhes.dk/

Mit fyr online
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?&mac=pawerwoody

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: skortstens temp.
« Svar #9 Dato: Feb 13, 2010, 10:44 »
Hej John,

Hvis det er en sort PVC blæser (sort plasthus på blæseren) du har, hvad jeg gætter at der er, så passer de 5 i blæs lav helt fint, men blæs høj burde så være 14-15 stykker og ikke 7.
Blæs el-tænding burde være 12-14 stykker og blæs pause ca. 10-11.

Prøv at sætte blæserparametre op til noget i stil med det jeg har skrevet, hvis det er en sort PVC blæser, ellers meld tilbage hvad slags blæser du har.

Hilsen
Michael

hej Michael...
Tak for dit svar, jeg synes faktisk det er lidt svært at gennemskue hvad de mange forskellige indstillings muligheder gør - om det er sek. minutter eller kg, kunne godt bruge en grund indstilling + en manual for stokerkontrol og boink.  (Har printet printet det ud du vedhæftede.)
De værdier jeg har skrevet er korrekte og jeg har skrevet det som det står i stokerkontrol (ver.1,5)
med hensyn til om fyret ryger ja så har jeg aldrig bemærket dette, men vil da holde et vågent øje, asken er fin kaffebrun ingen sorte piller ingen sod hmmmm....
Fyret står til 40% og jeg tror faktisk den knokler godt idet for den når sjældent om på de 56 gr. som kedel temp. er sat til, ligger omkring de 52 gr. men det er måske normalt at den ligger lidt under.
Jeg vil prøve at sætte temp. op til 60 gr. for at se om de 52 bliver til 56gr.

Mvh. John
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline johnjomac

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 12
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: skortstens temp.
« Svar #10 Dato: Feb 13, 2010, 13:13 »
Hej Michael / Paw

Tak for det, og jo det er en sort blæser jeg har på. Jeg vil ændre tallene med det samme så må vi se om ikke der kommer lidt mere temp.  på. 


Mvh. John

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: skortstens temp.
« Svar #11 Dato: Feb 13, 2010, 13:17 »
Hej John,

Hvis din optænding har fungeret fint, skal du måske først bare sætte blæs høj til 14-15 stykker.
Så skal du selvfølgelig justere på potentiometer 2, det skal justeres så der kommer korrekt mængde piller, men de 25,4 du allerede har er nok ikke helt ved siden af

Hilsen
Michael

Hej Michael / Paw

Tak for det, og jo det er en sort blæser jeg har på. Jeg vil ændre tallene med det samme så må vi se om ikke der kommer lidt mere temp.  på. 


Mvh. John
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: skortstens temp.
« Svar #12 Dato: Feb 13, 2010, 13:38 »
Min kedel er en opop 418

I Opop 418 kedel skulle der vist være en lem, som får røgen til at springe den sidste røgkanal over i kedlen, og derved giver højere temperatur i skorstenen, så eventuelle problemer med løbesod kan afværges. Den lem har du vel styr på?

Ligeledes er der vist en lem til askeskuffen, som bruges i.f.m. rensning af kedlen. Den lem sidder vel, hvor den bør under dift af dit anlæg?

Ifølge http://nordjyskbioenergi.noweb.dk/assets/LINKS/Optima.pdf, så er en røgtemp. i røgrøret på 150 grader faktisk ikke så ringe.
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline johnjomac

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 12
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: skortstens temp.
« Svar #13 Dato: Feb 13, 2010, 15:12 »
Hej Frank

Jo jo jeg kender godt til de to lemme og det er iorden, men lige for en sikkerheds skyld skriver jeg ------ den nederste lukker af til askeskuffe og ligger på sin plads  og den øverste er stangen trukket helt ud......

Til Michael  så arbejder den sig langsomt op af i kedel temp. ( er i øjeblikket 46 gr. indstillet temp. er 60 gr. nu måske de 40 % i ydelse er lige lavt nok, hvad kører du på eksempelvis??

Spørger lige igen  -- det kan man ikke selv ændre på boinken vel ??

Mvh. John

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: skortstens temp.
« Svar #14 Dato: Feb 13, 2010, 15:21 »
Hej John,

Din boink regulerer selv op og ned i drift% afh af hvor langt den er fra ønsket kedel temperatur.

Check lige med din stokerkontrol hvad minimum og maksimum ydelse står til.

Lige nu kører min typisk mellem 35 og 45 %

Hilsen
Michael

Hej Frank

Jo jo jeg kender godt til de to lemme og det er iorden, men lige for en sikkerheds skyld skriver jeg ------ den nederste lukker af til askeskuffe og ligger på sin plads  og den øverste er stangen trukket helt ud......

Til Michael  så arbejder den sig langsomt op af i kedel temp. ( er i øjeblikket 46 gr. indstillet temp. er 60 gr. nu måske de 40 % i ydelse er lige lavt nok, hvad kører du på eksempelvis??

Spørger lige igen  -- det kan man ikke selv ændre på boinken vel ??

Mvh. John
« Senest Redigeret: Feb 13, 2010, 16:27 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html