Forfatter Emne: Nybegynder spørgsmål : Hvad er forskel på lavlast og pausefyring !!!  (Læst 6773 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline klaus1964

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 14
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Fyrrum
Hej Alle

Det kan godt være at det er et lidt dumt nybegynder spørgsmål, men..
Jeg troede i starten af men "pillekarrierer" at lavlast (10%) var pausefyring, men jeg
kan ud fra jeres snak høre at det er det ikke.

Så hvad er forskellen ?

Mvh Klaus
Woody pillebrænder 6.14, Woody Comfort kedel.
225m2, jan/feb ca. 25kg/dag

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Hej Klaus,

Der findes ikke dumme spørgamål, kun dumme svar  ;)

En NBE brænder er modulerende, hvilket vil sige at den kan "skrue" op og ned for pilletilførslen og luften, sådan at den aktuelle effekt passer til behovet, ligesom når du bruger speederen i bilen til at holde en konstant fart, uanset om det går opad eller nedad.

Lavlast (10%) er det laveste brænderen kan køre ned til, og det er 10% af fuld effekt.

Pausefyring er noget der er "arvet" fra traditionelle stokere, der ikke selv kunne tænde op.
Pausefyring kommer på tale når lavlast er for stor effekt til at holde en konstant temperatur på kedlen.
Pausefyring foregår ved at en god håndfuld piller sendes ind i herden og blæseren kører kortvarigt op i høj hastighed, hvorefter den stopper. Herved kommer der ild i en del af pillerne og når blæseren er stoppet ligger de og gløder (fise brænder).
Med jævne mellemrum starter blæseren kortvarigt på høj hastighed, og en gang imellem doseres der også lidt piller.
Sådan kører pausefyring, på et absolut "holde ild i bålet" niveau, indtil der igen er brug for varme.
Derved opnås at der kan "startes" direkte uden el-optænding, men i pausefyringstiden har man altså "svine brændt" gode træpiller.

Pausefyring er dyrt i piller og det er usundt for miljøet.
Med en pillebrænder der selv kan tænde op og som er modulerende (som alle NBE brænderene) er pausefyring overflødig.

Hilsen
Michael

Hej Alle

Det kan godt være at det er et lidt dumt nybegynder spørgsmål, men..
Jeg troede i starten af men "pillekarrierer" at lavlast (10%) var pausefyring, men jeg
kan ud fra jeres snak høre at det er det ikke.

Så hvad er forskellen ?

Mvh Klaus
« Senest Redigeret: Feb 17, 2010, 19:34 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Dumme spørgsmål??? Hvordan lyder sådan nogen på et forum for pillefyrs ejere/entusiaster??? Nej jeg tror ikke de findes :)

10% ydelse er den laveste ydelse en standard indstillet nbe brænder kan gå ned på inden den pausefyrer. Her er der stadig en lille flamme der brænder.

Under pausefyring gives der en mængde piller jeg mener det er med 5 min interval hvorefter blæseren blæser kortvarigt med den forvalgte styrke.
her er pillerne i gløde tilstand/brænder efter hvor meget træk der er i skorstenen og hvor meget luft undertrykket kan suge igennem den stillestående blæser.

Pausefyring vil jeg aldrig anbefale så heler bruge en ekstra eltænder en gang imellem. :)

Michael beskriver det rigtig godt nu havde jeg bare skrevet mit så skulle også postes ;)
« Senest Redigeret: Feb 17, 2010, 19:36 af TonniT »
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline klaus1964

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 14
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Fyrrum
Tak Michael & Tonni

Så forstår jeg det nok bedre.
Jeg har nok ikke oplevet pause fyring.

Jeg har dog kørt i 10% samtidig med at temp. steg 10 grader over setpunkt, men så stoppede den bare. Burde den så ikke have gået i pause eller !!!

Mange tak for de gode svar

Klaus
Woody pillebrænder 6.14, Woody Comfort kedel.
225m2, jan/feb ca. 25kg/dag

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Hej Klaus,

Jo, med mindre pausetiden er sat til 0, som den er hos alle os der kører uden pausefyring.

Tiden er den tid man max. tillader at den kører i pausefyring, før den slukker helt ned og skal foretage ny el-optænding, når der igen er brug for varme.

Hilsen
Michael

Tak Michael & Tonni

Så forstår jeg det nok bedre.
Jeg har nok ikke oplevet pause fyring.

Jeg har dog kørt i 10% samtidig med at temp. steg 10 grader over setpunkt, men så stoppede den bare. Burde den så ikke have gået i pause eller !!!

Mange tak for de gode svar

Klaus
« Senest Redigeret: Feb 17, 2010, 19:43 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
pausefyring kan slåes til og fra. kan ikke lige huske under hvilken menu det er.

Men det tyder samtidig på at du skal i gang med en afvejning, og derefter vider indstilling af din brænder MHES har en rigtig god vejledning til dette.

Men inden da så find din manual og læs den igennem et par gange så du er godt forberedt. :)
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline klaus1964

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 14
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Fyrrum
Hej

Ja, det havde jeg ikke lige tænkt over.
Man bliver jo klogere hver dag .......

Mht. den dag den stoppede, var det dagen efter den var sat op, og
jeg var nysgerrig efter at se hvad der skete hvis den blev for varm (det var jo rart at vide)
så jeg stoppede pumpen for at få temp. op.

Mange tak, Klaus
Woody pillebrænder 6.14, Woody Comfort kedel.
225m2, jan/feb ca. 25kg/dag