Forfatter Emne: Fejl på ekstern snegl  (Læst 3195 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline peteraj

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 28
  • Respekt optjent: +0/-0
Fejl på ekstern snegl
« Dato: Jan 05, 2021, 21:00 »
Hej,
  Hvis den eksterne snegl ikke kører rundt hver gang, kan det så tyde på fejl på motoren eller selve sneglen? Jeg har prøvet at skifte kondensator...

Har i nogle gode tips til fejlfinding, eller kan anbefale en dygtig person på Vestsjælland, der kan hjælpe?

Mvh
Peter
10 kW Scotte på BlackStar20S
Opvarmer 170 km2 i 2 plan
Trækstabilisator
Stokerkontrol

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Fejl på ekstern snegl
« Svar #1 Dato: Jan 06, 2021, 04:47 »
Hvis den har fået ny kondensator, er den nok gear og motor samt samlingen mellem gear og snegl, du skal kigge på.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline peteraj

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 28
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Fejl på ekstern snegl
« Svar #2 Dato: Jan 06, 2021, 07:16 »
Tak for det Kenneth. Er der noget i samlingen der kan blive slidt, så den måske "fedter"?

Mvh
Peter
10 kW Scotte på BlackStar20S
Opvarmer 170 km2 i 2 plan
Trækstabilisator
Stokerkontrol

Offline jescaspar

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Fejl på ekstern snegl
« Svar #3 Dato: Jan 06, 2021, 07:44 »
sidder med nogenlunde samme fejl.
mit fyr starter fint op, men efter ca. 30 min stopper den eksterne snegl med at køre piller op...heller ikke hvis man tvangskører den.
hvis man giver den et bank/slag på motoren kan den godt gå i gang med at køre igen.
Jeg har bestilt en reparatør til at komme og kigge på fyret.

har læst mig til at det måske kan være en port i styringen.

Offline peteraj

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 28
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Fejl på ekstern snegl
« Svar #4 Dato: Jan 06, 2021, 07:59 »
Jeg var lige ude at nærstudere min snegl. Det er ca. hver anden gang at den ikke kører, men i stedet for bare brummer! kan det skyldes at jeg har sat en 1.5 µf kondensator i, istedet for den 1.8 µf der sad der? Den kører fint ved tvangskørsel.
10 kW Scotte på BlackStar20S
Opvarmer 170 km2 i 2 plan
Trækstabilisator
Stokerkontrol

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: Fejl på ekstern snegl
« Svar #5 Dato: Jan 06, 2021, 08:30 »
! kan det skyldes at jeg har sat en 1.5 µf kondensator i, istedet for den 1.8 µf der sad der? Den kører fint ved tvangskørsel.

Umiddelbart nej, kapaciteten falder over tid, så den 1,8 der sad der er også faldet til f.eks. 1 enden den ikke kan klare mere.
Det er klart at hvis den 1,5 du har sat i også er slidt vil den også nå under driftniveau engang.

Når sneglen køre fint når du tvinger den igang tyder det ikke umiddelbart på der er noget galt med kondensatoren, hvis altså den ikke køre langsommere end normalt?

Prøv evt. en afvejning og sammenlign, så vil du se om neglen yder for lidt i forhold til indstillinger, men det er ikke oplagt.

Den kan være styringen den er gal med. En af utallige "ÅrsVirus" mutationer, men er det ikke det kan det være din pillemængde pr. kørsel er for lille så der ikke nåes at trække piller op. Det kan også være en mutation hvis de er ændret.

Ellers er det et semi kendt problem at visse gear bliver lidt så sneglen ikke køre ordenligt.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline baggadap

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 274
  • Respekt optjent: +14/-2
Sv: Fejl på ekstern snegl
« Svar #6 Dato: Jan 06, 2021, 10:00 »
Tjek også at sneglen ikke sidder fast i smuld eller fremmedlegeme i bunden af røret. Det er ofte set, og sneglen vil hermed spænde sig selv op som en fjeder, og kan til sidst ikke køre.
Mvh Mathias
----
http://stokercloud.dk/dev/overmark.html
Styring V7, Samsung Galaxy Tab S, HTC One M7
Scotte 16 Kw på Alcon 6
MAFA Silo

Offline peteraj

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 28
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Fejl på ekstern snegl
« Svar #7 Dato: Jan 06, 2021, 20:04 »
Update: Det hjalp ikke at skifte kondensator. Det er ikke så langt tid siden at jeg havde sneglen ude, og tømme for smuld, så jeg tænker at jeg nu prøver at købe en ny motor.

Fortsættelse følger........
10 kW Scotte på BlackStar20S
Opvarmer 170 km2 i 2 plan
Trækstabilisator
Stokerkontrol

Offline baggadap

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 274
  • Respekt optjent: +14/-2
Sv: Fejl på ekstern snegl
« Svar #8 Dato: Jan 09, 2021, 11:35 »
Update: Det hjalp ikke at skifte kondensator. Det er ikke så langt tid siden at jeg havde sneglen ude, og tømme for smuld, så jeg tænker at jeg nu prøver at købe en ny motor.

Fortsættelse følger........

Prøv også at teste udgangen i "Manuel" flere gange, her kan du se om der er unormalt strømforbrug fra sneglen.
Mvh Mathias
----
http://stokercloud.dk/dev/overmark.html
Styring V7, Samsung Galaxy Tab S, HTC One M7
Scotte 16 Kw på Alcon 6
MAFA Silo

Offline peteraj

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 28
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Fejl på ekstern snegl
« Svar #9 Dato: Jan 10, 2021, 10:26 »
Teste udgangen i "Manuel" ? Hvordan gør jeg det?
10 kW Scotte på BlackStar20S
Opvarmer 170 km2 i 2 plan
Trækstabilisator
Stokerkontrol

Offline Hemhems

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 246
  • Respekt optjent: +5/-0
Sv: Fejl på ekstern snegl
« Svar #10 Dato: Jan 10, 2021, 10:34 »
Teste udgangen i "Manuel" ? Hvordan gør jeg det?

Kommer an på styringen, i V7 er det menu 20 og du kan se forbruget af strømmen der, i en V6 er det vist menu 15 eller 16 der er manuel styring.

Evt lave en afvejning og en del af dem og se hvad den giver og om den dosere meget forskelligt..

Du er sikker på du har monteret en ny kondensator rigtig, og der ingen løse forbindelser er, havde en minisilo for nyligt der var kondensatoren faldet af og den kunne ikke trække sig igennem uden hjælp fra denne..

Sneglen kan sagtens være død, men du skal selvfølgelig teste alt igennem inden som du er ved nu..
« Senest Redigeret: Jan 10, 2021, 10:39 af Hemhems »
100m2 i 2 plan fra 1924 - radiatorer only.
Scotte 10kw - V7 - BS20 Kedel
Smedegaard Simflex 25/60
3 Vejs ventil - Vølund QMC100
Kompressor Rens og Senco 1010 kompressor
70 cm isoleret 130mm - Isokern skorsten+trækstabilisator
https://stokercloud.dk/v3/#/hest/main-page

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7554
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Fejl på ekstern snegl
« Svar #11 Dato: Jan 10, 2021, 10:42 »
Hej,
  Hvis den eksterne snegl ikke kører rundt hver gang, kan det så tyde på fejl på motoren eller selve sneglen? Jeg har prøvet at skifte kondensator...

Har i nogle gode tips til fejlfinding, eller kan anbefale en dygtig person på Vestsjælland, der kan hjælpe?

Mvh
Peter

Hvilken model gearmotor er der på sneglen ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline peteraj

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 28
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Fejl på ekstern snegl
« Svar #12 Dato: Jan 10, 2021, 10:56 »
Det er sådan en her, 70 X 70, fyret er snart 10 år gammelt, så jeg antager at det er 10 eller 15 watt. jeg har bestil en 20 Watt: https://pillestoker.dk/reservedele-woody-og-scotte-pillefyr/gearmotor-20-watt-til-scotte-og-woody.html?gmc_currency=2&gclid=Cj0KCQiA6Or_BRC_ARIsAPzuer-jXmqx67juOIXx1yYN2PzzW3AsVVx_mO1t6AxYXGPdiW19-__ZmlwaAgbBEALw_wcB Som jeg håber passer

10 kW Scotte på BlackStar20S
Opvarmer 170 km2 i 2 plan
Trækstabilisator
Stokerkontrol

Offline peteraj

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 28
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Fejl på ekstern snegl
« Svar #13 Dato: Jan 11, 2021, 19:33 »
Observation: Nu er det blevet lidt varmere i vejret, og drift på fyret er kommet ned under 50%, Nu kører sneglen hver gang! Kan det mon skyldes at gearmotoren ved høj belastning bliver for varm pga en defekt/slid, men ved lav belasting, godt kan følge med? Når fyret modulerer op og ned i drift %, sker det så ved at øge frekvens på sneglkørsel, eller kørselstiden? eller måske en kombination?
10 kW Scotte på BlackStar20S
Opvarmer 170 km2 i 2 plan
Trækstabilisator
Stokerkontrol

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: Fejl på ekstern snegl
« Svar #14 Dato: Jan 11, 2021, 19:36 »
Observation: Nu er det blevet lidt varmere i vejret, og drift på fyret er kommet ned under 50%, Nu kører sneglen hver gang! Kan det mon skyldes at gearmotoren ved høj belastning bliver for varm pga en defekt/slid, men ved lav belasting, godt kan følge med? Når fyret modulerer op og ned i drift %, sker det så ved at øge frekvens på sneglkørsel, eller kørselstiden? eller måske en kombination?

Sneglen køre længere tid. Intervallerne, eller rettere, drift tiden kan du se under "silo" der er den %vise drifttid beskrevet i 3 punkter.

Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.