Forfatter Emne: Er der nogen der kan hjælpe....  (Læst 5128 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline oz

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 72
  • Respekt optjent: +0/-1
Er der nogen der kan hjælpe....
« Dato: Okt 12, 2010, 19:33 »
Hej i forummet  ;D

Jeg kører på tredie år med min gamle scotte brænder og syntes det er svært at få det justeret ind  :'(

Vi er en familie på 5 der bor i et gammelt hus på 150 kvm i to plan, huset er fra 30'erne og ikke hulmurs isoleret.
1 salen er lige blevet renoveret og er godt isoleret.

Jeg har p.t. et meget højt forbrug af piller (20 kg/døgn), som jeg gerne vil forsøge at minimere.
Jeg fik i januar repareret min styring da den var defekt og står nu med en styring der står med fabriksindstillinger.

Hvordan kommer jeg videre??

Jeg har læst meget om natsænkning, at køre i perioder, nedsætte max ydelse til 50%, ændre PID tallene m.m.

Men mange råd går på tværs af hinanden, eks syntes jeg der står at retur vandet altid skal holdes på min 60 grader ellers risikerer man at kedelen tæres p.g.a. kondensering!!! Hvordan harmonerer det med eks periodevis kørsel og natsænkning?

Jeg syntes periodevis kørsel lyder som en god idé, men hvad gør man så med sin VVB den køles jo ned i de ikke kørende perioder og skal herved igen opvarmes flere gange på en dag vil besparelsen så ikke æde sig selv??

Natsænkning giver vel ikke mening, hvis ikke jeg kan sænke temperaturen under 60 grader og hvad med mine termostater de vil vel bare kalde på mere varme eller tager jeg fejl?

Jeg håber der er nogen der evt. kan hjælpe mig, som i kan se af mine grafer kører mit fyr meget op og ned.
http://meurer.dk/pillefyr/

Derfor modtages gode råd med kyshånd, på forhånd tak.

Med venlig hilsen

Otto
Opvarmer ca. 150 m2 (stueplan og 1. sal)
Woody 16 KW - V.10 - OPOP 418 H kedel
Årsforbrug ca. 6 - 7 ton.
http://stokercloud.dk/dev/oz.html

Offline Kendub

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 310
  • Respekt optjent: +6/-4
    • Data:
Sv: Er der nogen der kan hjælpe....
« Svar #1 Dato: Okt 12, 2010, 20:48 »
Hej Otto,

Et par fif der kan hjælpe dig videre:

Det giver IKKE mening at køre med natsænkning. Som du selv er inde på, så kalder termostaterne i radiortorerne bare på mere varme. Når du når ind i vinterperioden med kolde nætter er der helle ikke meget fidus i at stoppe fyret, da det bruger ca. tilsvarende med piller på at varme huset op igen.

For at undgå at VVB bliver kølet af, kan du løse dette problem meget simpelt.
Du kan for et par hundrede kroner købe en temperaturstyret kontakt, med føler til kedlens dykrør. Du tilslutter cirkulationspumpen til termostaten, og termostaten  til 220V.       
Du kan så indstille den til at starte (give strøm til pumpen) ved f.eks 50 grader. Dermed starter pumpen først med at køre når din kedel er oppe på 50 grader og stopper igen når den passere under 50 grader. Dermed udnyttes "eftervarmen" i din kedel.

Om sommeren køre jeg med 2 perioder. Kun til lige arkurat at varme vandet i VVB. Det koster os kun ca 2 kg i døgnet.

Har fundet termostaten her:
http://www.hedestoker.dk/shop/item.asp?id=2963



Håber at dette løser dit problem mht til VVB temperaturen.  ;)


Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Er der nogen der kan hjælpe....
« Svar #2 Dato: Okt 12, 2010, 21:03 »
Hej Otto,

Lad os starte med noget positivt  :D
Dine kurver ser ikke værst ud, så glem PID foreløbig  ;)

Som Kenny skriver, glem natsænkning  ;)
I overgangsperioden kan det give mening at køre med varmeperioder (morgen og aften) men efterhånden som vinteren sætter ind er behovet ikke rigtigt til stede.
Det er dog en god ide at have mindst ét stop pr. døgn, af 1/2-1 times varighed for at undgå askeophobning i herden.
Der sker det under et stop at herden falder rigtig meget i temperatur og evt. "askekage" derved krakkelerer, samtidig med at bålet blæses helt ud.

Det er en skrøne at returtemperaturen skal være mindst 60 grader  ;)
Det der er vigtigt er at der ikke dannes kondens i kedlen under drift.
En Opop kedel har absolut ingen problemer med kondens, selv om returtemperaturen er nede på 35 grader under drift, men mange kører med en minimum temperatur på 40-45 grader, bare for at være sikker.
Under stop skal du slet ikke tænke på returtemperaturen, for der kommer der ingen røg fra forbrændingen som kan kondensere.

Det du skal koncentrere dig om nu er at få indstillet mætningen (forbrændingen) så den er korrekt ved lavlast og ved højlast.

Derefter kan du/vi se om der er mere at gøre  ;)

Til inspiration for indstilling kan du helt kvit og frit bruge mine vejledninger som du finder her /www.mhes.dk/

Hilsen
Michael


Hej i forummet  ;D

Jeg kører på tredie år med min gamle scotte brænder og syntes det er svært at få det justeret ind  :'(

Vi er en familie på 5 der bor i et gammelt hus på 150 kvm i to plan, huset er fra 30'erne og ikke hulmurs isoleret.
1 salen er lige blevet renoveret og er godt isoleret.

Jeg har p.t. et meget højt forbrug af piller (20 kg/døgn), som jeg gerne vil forsøge at minimere.
Jeg fik i januar repareret min styring da den var defekt og står nu med en styring der står med fabriksindstillinger.

Hvordan kommer jeg videre??

Jeg har læst meget om natsænkning, at køre i perioder, nedsætte max ydelse til 50%, ændre PID tallene m.m.

Men mange råd går på tværs af hinanden, eks syntes jeg der står at retur vandet altid skal holdes på min 60 grader ellers risikerer man at kedelen tæres p.g.a. kondensering!!! Hvordan harmonerer det med eks periodevis kørsel og natsænkning?

Jeg syntes periodevis kørsel lyder som en god idé, men hvad gør man så med sin VVB den køles jo ned i de ikke kørende perioder og skal herved igen opvarmes flere gange på en dag vil besparelsen så ikke æde sig selv??

Natsænkning giver vel ikke mening, hvis ikke jeg kan sænke temperaturen under 60 grader og hvad med mine termostater de vil vel bare kalde på mere varme eller tager jeg fejl?

Jeg håber der er nogen der evt. kan hjælpe mig, som i kan se af mine grafer kører mit fyr meget op og ned.
http://meurer.dk/pillefyr/

Derfor modtages gode råd med kyshånd, på forhånd tak.

Med venlig hilsen

Otto

« Senest Redigeret: Okt 12, 2010, 21:05 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Kendub

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 310
  • Respekt optjent: +6/-4
    • Data:
Sv: Er der nogen der kan hjælpe....
« Svar #3 Dato: Okt 12, 2010, 21:06 »
Har iøvrigt lige kigget på dine grafer, og de ser i og for sig ret fornuftige ud - efter min mening. Måske kan du gennem justering af PID få en mere ensartet ydelse, men jeg tvivler på at det i sidste ende påvirker dit forbrug særligt meget.

Hvis det VIRKELIGT skal rykke noget i dit forbrug, så skal du nok få gang i noget hulmursisolering, og har du f.eks krybbekælder med adgang, så er der også meget at hente ved at få f.eks 100 mm isolering op under gulvet. (det har vi haft rigtig gode resultater med). VIGTIGT: Sørg for der stadigvæk er ventilation under gulvet.

Hvad med dine vinduer. Er det eneriglas, eller med forsatsruder?

Hvilken kedel benytter du?  
Har du isoleret alle varmerørerne?

Offline oz

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 72
  • Respekt optjent: +0/-1
Sv: Er der nogen der kan hjælpe....
« Svar #4 Dato: Okt 13, 2010, 19:31 »
Hej begge

Mange tak fo jeres input, smart detalje med den der termostatstyret kontakt til cirkulationspumpen =)

Mætning ved lav og høj last kigger jeg på i weekenden, jeg syntes dog det kan være svært at se det på flammen men jeg kan jo bruge røgen som hjælper også.

Jeg bor til leje og kan derfor ikke gøre så meget ved isolering af huset, og det er ikke godt isoleret.
Forsatsruder, gulv uden isolering og ingen hulmurs isolering, så det koster jo lidt piller =(

Hvordan foreslår i man skal stille ydelsen? Har læst meget om at folk sætter den ned til 50% for at få fyret til at yde mere og få en bedre nyttevirkning, er det noget jeg bør afprøve?

Med venlig hilsen

Otto
Opvarmer ca. 150 m2 (stueplan og 1. sal)
Woody 16 KW - V.10 - OPOP 418 H kedel
Årsforbrug ca. 6 - 7 ton.
http://stokercloud.dk/dev/oz.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Er der nogen der kan hjælpe....
« Svar #5 Dato: Okt 13, 2010, 20:14 »
Hej Otto,

At sætte max. ydelsen ned til 50% har intet med nyttevirkning at gøre, det er simpelthen et trick man kan bruge i overgangsperioden hvor fyret kan have alt for stor effekt.
Teoretisk kan man undgå at reducere max. effekten i overgangsperioden, men så skal PID være helt nøjagtigt trimmet. I stedet gør mange brug af max. effekt reduktionen.
Når fyringssæssonen så rigtigt begynder, øges max. effekten så fyret kan følge med.

Hilsen
Michael

Hej begge

Mange tak fo jeres input, smart detalje med den der termostatstyret kontakt til cirkulationspumpen =)

Mætning ved lav og høj last kigger jeg på i weekenden, jeg syntes dog det kan være svært at se det på flammen men jeg kan jo bruge røgen som hjælper også.

Jeg bor til leje og kan derfor ikke gøre så meget ved isolering af huset, og det er ikke godt isoleret.
Forsatsruder, gulv uden isolering og ingen hulmurs isolering, så det koster jo lidt piller =(

Hvordan foreslår i man skal stille ydelsen? Har læst meget om at folk sætter den ned til 50% for at få fyret til at yde mere og få en bedre nyttevirkning, er det noget jeg bør afprøve?

Med venlig hilsen

Otto
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html