Forfatter Emne: Hvor mange eltænder er nomalt at bruge med vvb  (Læst 5044 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Skatemus

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 801
  • Respekt optjent: +25/-33
Hvor mange eltænder er nomalt at bruge med vvb
« Dato: Sep 07, 2012, 15:03 »
Hejsa jeg har alt i alt brugt 3 eltænder køre med vvb fyret har tændt 1029 gange 80 timer er det ok?
Huset 168 kvm 2 plan 2 voksen 2 børn
Fyret 16 kw med 3 vejsventil med føler i vvb
v7 Styring.
Forbrug ca. 8 tons årliget
2 stk trækstabilsatore
http://www.stokercloud.dk/dev/sigurt.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Hvor mange eltænder er nomalt at bruge med vvb
« Svar #1 Dato: Sep 07, 2012, 15:14 »
Hej,

Jeg ville ikke være tilfreds  ;)
...men nu er jeg jo også en nørd  ;)

Det er mere end 2 år siden jeg har skiftet en el-tænder og mit fyr har ca. 2 opstarter i døgnet, altså mere end 730 opstarter på samme el-tænder.

Men hvis du kan køre 1 år på en el-tænder er det vel ok.
Hva' synes du selv ??

Som med så mange andre ting på et pillefyr, er korrekt indstilling af el-tænderen vigtig.

På min hjemmeside kan du finde et par vejledninger til indstilling af el-tænderen www.mhes.dk/

Hilsen
Michael

Hejsa jeg har alt i alt brugt 3 eltænder køre med vvb fyret har tændt 1029 gange 80 timer er det ok?
« Senest Redigeret: Sep 07, 2012, 15:15 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Jesh

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 58
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Hvor mange eltænder er nomalt at bruge med vvb
« Svar #2 Dato: Sep 07, 2012, 15:36 »
Jeg springer lige på her også :)

MHES Hvordan kan du nøjes med 2 om dagen om jeg må spørge, mit starter op når der skal bruges varmt vand. jeg har som sagt sat urstyring på vvb. med 3 tider morgen middag (har en lille baby :) ) og aften. med en periode på 3 timer, men hvis der bliver bruger vand vand flere gange i den tid periode så starter det igen :)

er det mig der er dum :)?

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Hvor mange eltænder er nomalt at bruge med vvb
« Svar #3 Dato: Sep 07, 2012, 16:01 »
Hej Jesper,

Ligesom der ikke findes dumme spørgsmål, er du heller ikke dum  ;)

Mit fyr starter ca. 2 gange i døgnet om sommeren for at lave varmt vand.
Det er jo afhængigt af størrelsen på VVB'en, forbruget og hvor meget man tillader VVB'en at falde i temp. før den skal opvarmes igen..
Hos mig er VVB'en på 100 l, setpunktet på VVB'en er 58 oC og diff er 5 oC.

Det giver som sagt ca. 2 opstarter i døgnet, typisk om morgenen og om aftenen, hvor der bades.
I perioder om sommeren hvor vi ikke er hjemme kører fyret typisk 1 gang i døgnet for at lave varmt vand.

I fyringssæsonen kører mit fyr hele døgnet, på nær en "køle pause" på et par timer om natten.

...og i overgangsperioden (efterår og forår) har fyret typisk 2 starter i døgnet for opvarmning (morgen og aften) og der bliver det varme vand typisk også produceret.

I gennemsnit faktisk lidt under 2 starter i døgnet  ;)

Med en baby kan det godt give lidt flere starter i sommerperioden, men det har jeg glemt alt om, mine "børn" er 17 og 21  ;)

Hilsen
Michael

Jeg springer lige på her også :)

MHES Hvordan kan du nøjes med 2 om dagen om jeg må spørge, mit starter op når der skal bruges varmt vand. jeg har som sagt sat urstyring på vvb. med 3 tider morgen middag (har en lille baby :) ) og aften. med en periode på 3 timer, men hvis der bliver bruger vand vand flere gange i den tid periode så starter det igen :)

er det mig der er dum :)?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Trollefar

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 147
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Hvor mange eltænder er nomalt at bruge med vvb
« Svar #4 Dato: Sep 07, 2012, 18:06 »
Hej

Jeg køre med den eltænder der sad i da jeg købte brænderen d.21/9-2008. og har aldrig skiftet noget dele på de 4 år ;)

Den har lavet omkring 2500 optændinger i alt. Den tænder 2-3 x i døgnet om sommeren, og 1 gang om dagen når det er koldere udenfor.

Det tager ca 4-5 min for en optænding, og den har aldrig svigtet mig.

Jeg har en version 4 styring (Ny version 10 er bestilt),  så har ikke mulighed for styring via vvb, men køre med timer 3x daglig.

Hilsen Jonas


Offline Birch-Nielsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 292
  • Respekt optjent: +11/-4
  • Beam Me Up, Scotte!!
    • Folkes Fyrdata
Sv: Hvor mange eltænder er nomalt at bruge med vvb
« Svar #5 Dato: Sep 08, 2012, 10:28 »
Hej

Jeg køre med den eltænder der sad i da jeg købte brænderen d.21/9-2008. og har aldrig skiftet noget dele på de 4 år ;)

Den har lavet omkring 2500 optændinger i alt. Den tænder 2-3 x i døgnet om sommeren, og 1 gang om dagen når det er koldere udenfor.

Det tager ca 4-5 min for en optænding, og den har aldrig svigtet mig.

Jeg har en version 4 styring (Ny version 10 er bestilt),  så har ikke mulighed for styring via vvb, men køre med timer 3x daglig.

Hilsen Jonas

Jeps - de kunne dælme lave el-tændere dengang! Kører også på samme el-tænder som kedlen er født med og fra nov. 2010, og et hurtigt tjek fortalte mig, at den havde 1351 optændinger på samvittigheden.

Men hvad Søren er der sket siden "de nye" tændere kom på markedet? Har jeg ikke ret i, at nogle hedder noget i retningen af Fat-Boy (eller er det en Harley?) eller noget i den stil? Og er det dem der holder endnu?

Synes det fornemmes som om nogle skifter el-tændere som vi andre skifter......sokker?  O0 Min kone er her i hvertfald endnu  ;D

Mvh Folke
Beam Me Up, Scotte..!!

10 kW Scotte på BlackStar20S

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/folke.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Hvor mange eltænder er nomalt at bruge med vvb
« Svar #6 Dato: Sep 08, 2012, 10:40 »
Hej Folke,

For lang tid siden, dengang el-tænderene var et cylinderformet rør på 3-400W, blev der skiftet mange af dem.
Jeg prøvede selv mange forskellige fabrikater og fandt aldrig noget der holdt.

Så kom U-røret, og vupti, alle problemer var væk  :)
...sandsynligvis fordi varmen er fordelt over en meget større flade.

Senere kom så Fat-boy, som er en tykkere version af U-røret, og de holder også  :)

Jeg har aldrig skiftet en el-tænder efter at U-røret kom, men jeg har skiftet brænder og dermed også el-tænder, så derfor er min historik ikke længere end ca. 2 år endnu  :)

Når el-tændere brændes af, er jeg ganske sikker på at det skyldes forkert indstilling af parametrene.

Hilsen
Michael

PS. samme kone i 26 år  ;)

Hej

Jeg køre med den eltænder der sad i da jeg købte brænderen d.21/9-2008. og har aldrig skiftet noget dele på de 4 år ;)

Den har lavet omkring 2500 optændinger i alt. Den tænder 2-3 x i døgnet om sommeren, og 1 gang om dagen når det er koldere udenfor.

Det tager ca 4-5 min for en optænding, og den har aldrig svigtet mig.

Jeg har en version 4 styring (Ny version 10 er bestilt),  så har ikke mulighed for styring via vvb, men køre med timer 3x daglig.

Hilsen Jonas

Jeps - de kunne dælme lave el-tændere dengang! Kører også på samme el-tænder som kedlen er født med og fra nov. 2010, og et hurtigt tjek fortalte mig, at den havde 1351 optændinger på samvittigheden.

Men hvad Søren er der sket siden "de nye" tændere kom på markedet? Har jeg ikke ret i, at nogle hedder noget i retningen af Fat-Boy (eller er det en Harley?) eller noget i den stil? Og er det dem der holder endnu?

Synes det fornemmes som om nogle skifter el-tændere som vi andre skifter......sokker?  O0 Min kone er her i hvertfald endnu  ;D

Mvh Folke
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Trollefar

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 147
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Hvor mange eltænder er nomalt at bruge med vvb
« Svar #7 Dato: Sep 08, 2012, 12:00 »
Ved ikke lige hvorfor der findes så mange forskellige slags eltænder. Det har måske noget med prisen at gøre??

Min er ligesom to u tænder der er svejst sammen så de ligner et + fra enden.

Hilsen jonas

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Hvor mange eltænder er nomalt at bruge med vvb
« Svar #8 Dato: Sep 08, 2012, 12:25 »
Hej Jonas,

Gennem tiden har der været mange el-tændere, men hvis du ser nu, er der faktisk kun "Fatboy".
Jeg har checket hos de to store forhandlere (Hedestoker og Dansk VVS Center) og de har begge kun "Fatboy".

Selvfølgelig eksisterer der stadig mange af de "gamle" modeller ude i virkeligheden, men der er jo heller ingen grund til at skifte til "Fatboy", så længe den gamle fungerer.

Hilsen
Michael

Ved ikke lige hvorfor der findes så mange forskellige slags eltænder. Det har måske noget med prisen at gøre??

Min er ligesom to u tænder der er svejst sammen så de ligner et + fra enden.

Hilsen jonas
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html