Forfatter Emne: radiator i værksted/garage.  (Læst 7998 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline herden

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +7/-1
  • alt er et spørgsmål om valg og konsekvenser
radiator i værksted/garage.
« Dato: Dec 16, 2014, 16:14 »
hejsa kan nogen herinde hjælpe mig.? jeg vil sætte en radiator op i mit værksted og overvejere at sætte en lavkonvektor radiator op lige under loftet men hvor skal jeg sætte termostaten. oppe på radiatoren ved fremløb eller få en termostat med fjernføler og sætte føleren i en meters højde for at få den bedste varme.?
scotte 10 kw. med sommerrist. kedel passat D14P
styring V10 (10.0522)
trækstabilisator
husareal. 116 kwm i et plan anno 1979
opvarmet værksted 45 kwm
forbrug ca.4.5 tons
isolering. fornuftig med kan forbedres på loft.
nu 200 mm rockwool

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: radiator i værksted/garage.
« Svar #1 Dato: Dec 16, 2014, 16:25 »
Hmm, lad os lige være enige om at den bedste varme får du når varmekilden er længst nede  ;)
Det er en fysisk lov at varme stiger op, så når man sætter radiatoren højt oppe, må man "vente" til den luft radiatoren varmer er kølet lidt af før den "falder ned".
Altså radiatorer højt oppe er et kompromis som man kan blive nødt til at ty til pga. f.eks. pladsforhold, men det er ikke den bedste løsning udfra et opvarmnings synspunkt.

Når det så er sagt, så er termostatens placering, eller rettere følerens placering, jonfet der afgør hvor temperaturen holdes konstant.
Derfor vil følerens placering være bedst hvis den sidder der hvorntemperaturen skal holdes.

På et værksted kan det være en ganske fin løsning med en kalorifere, altså en kompakt radiator med en ventilator påbygget.
Den kan fint placeres oppe under loftet og ventilatoren sørger for at varmen fordeles i rummet.

Hilsen
Michael


hejsa kan nogen herinde hjælpe mig.? jeg vil sætte en radiator op i mit værksted og overvejere at sætte en lavkonvektor radiator op lige under loftet men hvor skal jeg sætte termostaten. oppe på radiatoren ved fremløb eller få en termostat med fjernføler og sætte føleren i en meters højde for at få den bedste varme.?
« Senest Redigeret: Dec 17, 2014, 19:34 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline herden

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +7/-1
  • alt er et spørgsmål om valg og konsekvenser
Sv: radiator i værksted/garage.
« Svar #2 Dato: Dec 16, 2014, 17:20 »
hej michael. det første du skriver om hvordan varme opfører sig er jeg fint bekendt med men tak alligevel ;).
jeg ville montere radiatoren under loftet så den var lidt af vejen men det er ikke et (must). mit ønske er at hæve temperaturen lidt men konstant da den varme mit pillefyr afgiver narturligt ikke er helt nok til at opnå den ønskede temperatur. så jeg tror det må blive en radiatorer i normal højde med en alm termostat. kaloriferen havde jeg overvejet men da det ikke kun er engang imellem men en konstant varme derude jeg ønsker så valgte jeg en radiator løsning i stedet for. 
scotte 10 kw. med sommerrist. kedel passat D14P
styring V10 (10.0522)
trækstabilisator
husareal. 116 kwm i et plan anno 1979
opvarmet værksted 45 kwm
forbrug ca.4.5 tons
isolering. fornuftig med kan forbedres på loft.
nu 200 mm rockwool

Offline DBS

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 40
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: radiator i værksted/garage.
« Svar #3 Dato: Dec 16, 2014, 17:54 »
Når jeg på et tidspunkt bliver færdig med mit værksted/hobbyrum, overvejer jeg at montere en sådan: http://www.vvs-eksperten.dk/radiatorer1/luftradiator/fancoil-luftradiator-v-59-kw
Men min plan er kun at varme op ved behov, og ellers holde en laver temp, når jeg ikke er der.

Offline herden

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +7/-1
  • alt er et spørgsmål om valg og konsekvenser
Sv: radiator i værksted/garage.
« Svar #4 Dato: Dec 16, 2014, 18:00 »
DBS. den havde jeg også kigget på og hvis det kun var engang imellem jeg havde brug for at hæve temperaturen så ville jeg også klart vælge den model du har linket. syntes bedre om den. end en kalorifere. specielt for den er så kompakt og blæser er indbygget der i.
 ;)
scotte 10 kw. med sommerrist. kedel passat D14P
styring V10 (10.0522)
trækstabilisator
husareal. 116 kwm i et plan anno 1979
opvarmet værksted 45 kwm
forbrug ca.4.5 tons
isolering. fornuftig med kan forbedres på loft.
nu 200 mm rockwool

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: radiator i værksted/garage.
« Svar #5 Dato: Dec 16, 2014, 19:06 »
DBS. den havde jeg også kigget på og hvis det kun var engang imellem jeg havde brug for at hæve temperaturen så ville jeg også klart vælge den model du har linket. syntes bedre om den. end en kalorifere. specielt for den er så kompakt og blæser er indbygget der i.
 ;)

Den kan jo både hæve temperaturen lidt (så stiller du termostaten og slukker blæseren)
Og meget (ved at stille termostaten op og starte blæseren)

Nu er det jo ikke en lavkonvektor, som du jo tænker på, men den kan jo godt sidde oppe, for med blæseren tændt kan den jo cirkulere luften.

Men ellers et par billige computerblæsere, så kan lavkonvektoren også varme nedad.

Men til det daglige med at hæve temperaturen lidt, tror jeg det bliver noget hø, lige meget hvor du sætter føleren. Sætter du den højt, bliver der kun varmt oppe. Sætter du den lavt, kan du ikke varme lidt, fordi du opnår en fin lagdeling af temperaturen.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: radiator i værksted/garage.
« Svar #6 Dato: Dec 16, 2014, 22:20 »
Hej
Om du placerer din termostatføler ved radiatoren eller med en fjernføler, tror jeg ikke gør nogen forskel, det er jo bare et spørgsmål hvor højt termostaten skal indstilles, ift rumtemperaturen.

Ingen tvivl om at en kaloriefere er langt den mest effektive, men når sådan en fætter starter vil langt de fleste fyr blive tvunget i knæ. Der er jo ikke mange der kører med et ret stort kraftoverskud på kedlen, de fleste anlæg er jo dimensioneret til huset, altså der er ikke meget at give af når der er koldest, og en lille kalorifere tager jo nemt over 10kw.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline birk

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 147
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: radiator i værksted/garage.
« Svar #7 Dato: Dec 17, 2014, 18:45 »
Fjern følern skal ca side 160 cm over gulvet den må ikke side tæt på en dør da det vil påvirke følern PS man monter dem i nu stadig oppe under loftet det ses tit i en tøj butik  der dur det jo ikke med en radioator nederst imellem nisserne og tøjet  :)

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: radiator i værksted/garage.
« Svar #8 Dato: Dec 17, 2014, 19:39 »
Hej,

Der er vist ikke nogen der siger at man ikke monterer radiatorer under loftet...
...det går udelukkende på hvor den bedste placering er  ;)

Når radiatorer monteres under loftet er det (som jeg skrev tidligere) pga. kompromis mellem pladsforhold og varmekomfort.

Hilsen
Michael

Fjern følern skal ca side 160 cm over gulvet den må ikke side tæt på en dør da det vil påvirke følern PS man monter dem i nu stadig oppe under loftet det ses tit i en tøj butik  der dur det jo ikke med en radioator nederst imellem nisserne og tøjet  :)
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline herden

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +7/-1
  • alt er et spørgsmål om valg og konsekvenser
Sv: radiator i værksted/garage.
« Svar #9 Dato: Dec 18, 2014, 07:07 »
Mange tak for de mange gode input. Har købt en radiator på dba. 85h 80b 20d. 4 pladet med konvektion den passer
Perfekt til mit 40 kvm værksted. Og så kostede den kun 150 kr
scotte 10 kw. med sommerrist. kedel passat D14P
styring V10 (10.0522)
trækstabilisator
husareal. 116 kwm i et plan anno 1979
opvarmet værksted 45 kwm
forbrug ca.4.5 tons
isolering. fornuftig med kan forbedres på loft.
nu 200 mm rockwool

Offline Zarge

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 69
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: radiator i værksted/garage.
« Svar #10 Dato: Dec 18, 2014, 16:58 »
sæt den lige under tryk et døgns tid inden du bruger tid på at montere den... Det er desværre ofte set at en brugt radiator er rustet igennem... også selvom den ikke fejlede noget da den blev pillet fra... Min teori er at flowet slider på indersiden så det er blankt (tyndt) jern, når vandet så kommer af og der kommer ilt til så kommer rusten på overarbejde...