Forfatter Emne: Synes forbruget er lige lovlig højt... (Woody)  (Læst 5165 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mlys

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +0/-0
Synes forbruget er lige lovlig højt... (Woody)
« Dato: Nov 11, 2008, 07:17 »
Hej

Har kørt med min Woody i knapt et halvt år, og synes altså at vores forbrug er lige lovlig højt, godt 70kg i døgnet pt. og det opvarmer godt 300 kvm der er semi-fornuftigt isoleret. Nu har jeg læst forummer i en uendelighed, og kan se at 1) En trækstabilisator er et godt køb?? 2) HVis jeg vil forsøge at drosler mit forbrug ned, er det så korrekt forstået at jeg egentlig skal sætte mætning høj op (have en høj værdi) og en lavere blæs høj værdi?? (justeret lige indtil punktet hvor det begynder at ryge, jvf. MHES guide)

Flammen er som regel lettere hidsig, kører som regel mellem 30% - 50%.

Martin

Offline tn

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 53
  • Respekt optjent: +3/-0
    • online pillefyr
Sv: Synes forbruget er lige lovlig højt... (Woody)
« Svar #1 Dato: Nov 11, 2008, 15:34 »
Hej

Har kørt med min Woody i knapt et halvt år, og synes altså at vores forbrug er lige lovlig højt, godt 70kg i døgnet pt. og det opvarmer godt 300 kvm der er semi-fornuftigt isoleret. Nu har jeg læst forummer i en uendelighed, og kan se at 1) En trækstabilisator er et godt køb?? 2) HVis jeg vil forsøge at drosler mit forbrug ned, er det så korrekt forstået at jeg egentlig skal sætte mætning høj op (have en høj værdi) og en lavere blæs høj værdi?? (justeret lige indtil punktet hvor det begynder at ryge, jvf. MHES guide)

Flammen er som regel lettere hidsig, kører som regel mellem 30% - 50%.

Martin

Hej

ja det er korrekt, at du får bedste udnyttelsesgrad ved at stille forholdet høj blæs og høj mætning, således at der lige netop ikke er røg fra skorsten.
Og det samme med lav blæs og lav mætning.
Og for at kunne holde blæs konstant, er det godt med trækstabilisator, så træk ikke påvirker luftmængde for meget.
Derudover skal kedel være mest mulig tæt, og iøvrigt udnytte varme bedts muligt, så det ikke ryger ud i skorsten. ( røgtemperatur ned).
Venlig Hilsen
Tn
biocomfort + stokerkontrol
Tasso us kedel
http://pillefyr.tknweb.dk

Offline Energi Bornholm

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 61
  • Respekt optjent: +1/-0
    • Stokerkontrol
Sv: Synes forbruget er lige lovlig højt... (Woody)
« Svar #2 Dato: Nov 17, 2008, 14:21 »
Hejsa..

Jeres drift og forbrugsgraf er gået i stå ??

Vh Flemming
/Energi Bornholm - Hovedforhandler af NBE brændere på Bornholm

Ombygget Mascot ( Nyt motorprint, styring, blæser og skamol )
Ilt, røggas, interface, VVBtemp.kontrol, temperaturovervågning, pumpestyring.
Driftsoptimeret Norrahammer kedel fra 1965
Danfoss ECL 200
6 KW solcelleanlæg

Offline Sonata

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 50
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Fyrdata
Sv: Synes forbruget er lige lovlig højt... (Woody)
« Svar #3 Dato: Nov 18, 2008, 07:27 »
Det lyder voldsomt. Med de mætninger, du kører med, så kan effekten variere mellem ca. 5 og 28 kW, så det må vel være en 24 KW brænder? Jeg varmer 252 kvm op til 20-22 grader for ca. 25 kg/dag p.t. med en 16 kW.

Hvad skete der i nat...? Stigende ydelse, mens kedeltemperatur, lys og røgtemperatur falder.... Det ligner et tørløb  :o.

Nå, men...

1) Ja, absolut. Og når du har sat den i, skal du sætte skorstentræk til 0-1 i stedet for 4.
2) Jeg har indtil nu klaret mig med autoberegningen, og derefter reduceret mætninger til 80% af det beregnede. Det kunne ikke ses på forbruget, men gav en renere kedel.

Borset fra det, så synes jeg nu din røgtemperatur er lav nok - p.t. 60 grader ved 75% drift, godtnok med halvkold kedel, men alligevel... Lav røgtemperatur kan jo også skyldes alt for meget luft gennem kedlen, og så er det pludselig ikke nogen fordel. De hidsige flammer tyder også på noget i den retning, og så er vi tilbage ved punkt 1).

Lidt flere informationer vil hjælpe. Hvordan ser din aske ud, hvilken kedeltype osv.?
« Senest Redigeret: Nov 18, 2008, 07:29 af Sonata »
Mvh
   Tom

Offline Nautrup

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
    • Opdræt af norske skovkatte
Sv: Synes forbruget er lige lovlig højt... (Woody)
« Svar #4 Dato: Nov 19, 2008, 12:49 »
For nu at gøre problemet lidt klarere, så er vi to familier, der kører på/ejer ovennævnte anlæg.
Det er fordelt på 2 husstande, som totalt består af 4 voksne og 3 børn. Hvilket vel ikke er helt uvæsentligt i en forbrugssammenhæng.

Selve huset er, i grundareal, 293 m2.
Derudover er der en fuld førstesal, som OVERHOVEDET ikke er isoleret. Der er KUN undertag.
Vi regner med, at få det gjort, i løbet af 2009.
Selve fyret står i en adskilt sidebygning, men rørføringen skulle være isoleret.
Hvor effektivt har vi ingen anelse om, Men der skulle, iflg tidligere ejer, ikke være snefrie "spor".

Og ja, Sonata. Du har ganske ret. Der var tale om et tørløb. >:(
Heldigvis har vi vores brændeovne som backup.

Mht. røgtemperaturen. Så synes jeg, at den ser fornuftig ud.
Problemet er bare, at vi var i tvivl om, hvor vi skulle sætte føleren, så vi har sat den under renselemmen på afgangsrøret. Er dette korrekt??

Jeg mener, at der er jo pokkers til forskel på temperaturen 30 cm fra fyret, og 1 meter fra skorstensmundingen (ca 5 m.)
Som en sidste oplysning, så er skorstenen en Isokern.
/Per

Woody 40Kw brænder
Opop H430 kedel
Neddroslet til 16Kw
Stokerkontrol
Trækstabilisator
Opvarmer pt. 293kvm. Senere 475 kvm.
I øjeblikket RIGTIGT dårligt isoleret.
2 familier (4 voksne 3 børn)

Offline Sonata

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 50
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Fyrdata
Sv: Synes forbruget er lige lovlig højt... (Woody)
« Svar #5 Dato: Nov 19, 2008, 16:14 »
De sidste par dage ser da mere rimelige ud... omkring 40 kilo/dag.

Hvis 1. sal er uisoleret, så kommer det jo noget an på hvordan etageadskillelsen er isoleret. Hvis det ikke er for godt, så begynder dit forbrug at give mere mening. Så mange kvadratmeter i ét plan er jo også dyrere end hvis det er i flere plan. Fandt luftfoto af huset ud fra din hjemmesideadresse - det er godtnok noget af en ejendom. Kommer vel op omkring 450 kvm når I er færdige?

Selve fyret står i en adskilt sidebygning, men rørføringen skulle være isoleret.
Så må I hellere se at få den sidebygning samlet... ;D Vi må håbe det bedste mht. rørføringen.

Og ja, Sonata. Du har ganske ret. Der var tale om et tørløb. >:(
Tørløb... ja, af årsager jeg ikke skal komme ind på hér, så havde jeg et lignende kurveforløb i frisk erindring.

Røgtemperaturføleren skal sidde så tæt på fyret som praktisk muligt, på den måde kan man bedst se hvor godt kedlen optager varmen. Så det er sikkert fint, dér hvor I har sat den.

Start med at få den trækstabilisator muret i, og se hvad der så sker. Placeringen af denne er hyppigt diskuteret, men 50-75 cm over røgrøret er vist OK. Og den skal selvfølgelig sidde indendørs, i samme rum som fyret står.

Mvh
   Tom