Forfatter Emne: nybegynder  (Læst 3805 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline zune

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 152
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Klejnsmed
nybegynder
« Dato: Okt 23, 2009, 08:57 »
hej alle

jeg er så uheldig at bo i et hus med et gammelt oliefyr på en sallemander kedel,

imidlertid har udlejer gået med til at jeg må installere et pille fyr, jeg har derfor fundet brugt på dba en scotte brænder og en opop kedel

brænderen er umiddelbart v. 1 eller 2 det er den med planet gear, kendetegnet ved blå ventilator og jernkerne motor.

kedelen er en opop comfort 418 H med varmtvands spiral.

jeg bor i et 3 plans hus på 110 kvm i planet, det er uisoleret kælder og uisoleret 1 sal samt en godt isoleret stueetage,

jeg monterer forsats vinduer i kælderen, det er gamle 1 lags bondevinduer i kælder og førstesal, og 2 lags energi bonde vinduer i stue etage.

jeg har derudover en 100 ltr. varmvandsbeholder mærke panex, med 3 kw. varme legme og en spiral til centralvarme.

vi har i stuen fået sat en 6kw brændeovn op fra jyde pejsen og vi taler om at sætte en varmepumpe/aircon kan dette betale sig i forhold til en scotte?

grunden til at vi har købt dette gamle scotte og opop er at vi har fået begge dele samlet for ca 3000,

hvor mange penge skal jeg beregne til opvarmning altså køb af træpiller, og ville det kunne betale sig at købe en alpha 2 25-60-180 eller 25-40-180 i forhold til en gammel gammel gammel UPS pumpe, det skal siges at det er et 1 strengs anlæg, med 2 radiatorer på 1 sal, dog heldigvis kun med 1 stik ledning op ikke hovedstrengen.


på forhånd tak

Sune Pløger



PS. Undskyld for manglende kommaer og punktummer her er nogen til fri afbenyttelse ,,,, ....
« Senest Redigeret: Okt 23, 2009, 09:13 af zune »
110 kvm 2 etager.

10kw v13 BS20
100L ældre Metro combi VVB.
6-8 ton forbrug
http://www.stokercloud.dk/dev/30221.html

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: nybegynder
« Svar #1 Dato: Okt 23, 2009, 22:49 »
Tillykke med fyret!

Ved du hvor meget olie det gamle oliefyr brugte?

Hvis ganger liter olie med 2, så har du nok et sted i nærheden af hvor mange kg pille, du skal bruge, hvis du ikke tager brændeovn og varmepumpe i brug.

Alpha2-pumpen tror jeg altid kan betale sig i forhold til en gammel UPS-pumpe. (Måske er jeg farvet af, at have en til salg på en større annonce-hjemmeside  :) )

PS: Hvor dyr en varmepumpe har du tænkt dig at købe?

Min svoger købte en til 45.000 kr. Selv om effektivtenten af træpillefyr er dårlig på tidspunkter, hvor den er rigtig god for varmepumper, så skal man nok lige regne på afskrivningstiden på varmepumpen.
« Senest Redigeret: Okt 24, 2009, 08:55 af Frank_rasmussen »
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline zune

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 152
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Klejnsmed
Sv: nybegynder
« Svar #2 Dato: Okt 24, 2009, 11:02 »
oliefyret havde en udnyttelses procent på maks 50, og vi brugte omkring 100 ltr olie om måneden i sommers kun på at producere varmt vand dette var i en gammel varmt vands beholder, med kappe og ikke spiral. derfor vi gerne ville skifte til piller.

så den med at gange med 2 tror jeg ikke rigtig på da scotte og opop burde have en væsentlig højere udnyttelsesprocent.

varmepumpen er en 5-7000 kroners sag som vi har købt billigt og overvejer om vi skal sætte den op.
110 kvm 2 etager.

10kw v13 BS20
100L ældre Metro combi VVB.
6-8 ton forbrug
http://www.stokercloud.dk/dev/30221.html

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: nybegynder
« Svar #3 Dato: Okt 24, 2009, 12:08 »
For nogle år siden havde jeg også en Salemander, og om vinteren var virkningsgraden noget højere (se evt. http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/4/aft/4673/afv/topic/. Men urstyring på pillefyret, så må man vist kunne spare en del om sommeren.

Hvor meget olie bruger I om vinteren?
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline zune

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 152
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Klejnsmed
Sv: nybegynder
« Svar #4 Dato: Okt 25, 2009, 10:57 »
Vi flyttede først ind i huset i maj måned, og har derfor af gode grunde ikke oplevet det, vi ved at den tidligere beboer, brugte omkring 25000 på lidt under et år, så den med at finde antal litter olie og gange med 2 for kg piller tror jeg ikke helt på, for så skulle jeg bruge omkring 6666 kg piller hvis vi siger en genm olie pris på 7,5 kr/L hvilket ikke er helt urealistisk, det giver et forbrug på 18 kg pr dag hvis fyret kører hele året rundt, og det kommer det absolut ikke til, hvis vi siger at fyret kommer til at køre i 6 måneder i stedet giver det omkring 37 kg piller om dagen.. dette er da også højt sat.
110 kvm 2 etager.

10kw v13 BS20
100L ældre Metro combi VVB.
6-8 ton forbrug
http://www.stokercloud.dk/dev/30221.html