Forfatter Emne: Hvorfor 60 grader i kedlen  (Læst 2921 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline cdstaer

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +1/-0
Hvorfor 60 grader i kedlen
« Dato: Nov 08, 2009, 19:42 »
Jeg har nu set nogen gange at folk anbefaler at der holdes en temperatur på 60 grader.

Jeg har kun 55 grader i min kedel og har ikke problemer med at holde huset varmt, tværtimod.

Så er der nogen grund til at gå op i temp.?

-Christian

Glemte lige at rose NBE, sendte en besked til Jannich i onsdags om en defekt styrring og fredag kom der en ny med posten, super service.


Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Hvorfor 60 grader i kedlen
« Svar #1 Dato: Nov 08, 2009, 21:02 »
Jeg vil gætte på, at det måske er for lettere at kunne få varmt vand i vandhanerne, som er omkring 55 grader.

Ved 55 grader forkalker det varme vand ikke så galt. Min svoger har kørt med en højere temperatur på det varme vand et stykke tid (65 grader måske) via en el-patron i varmvandsbeholderen.

Det gav så meget kalk-granulat i varmvandsbeholderen, at der tilsidst ikke kom noget vand ud, og han var nød til at tage bundpladen af varmvandsbeholderen for at få kalken ud.

Med en tre-vejs motorventil (=zoneventil) (se http://bioenergi.cubit.dk/group.asp?group=6 og en version 6-styring til prioriteret varmt vand, så kan man vel helt uafhængig af 60 grader-begrænsningen.

Hvis en del af anlægget eller varmerørene ligger i uopvarmede rum, så er det nok en lille fordel i ikke at gå for højt op i temperatur.

En høj kedeltemperatur kan vel også give et større røgtab...men sikkert en bedre forbrændning.





Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline JMB

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 92
  • Respekt optjent: +1/-0
  • For vildt!
Sv: Hvorfor 60 grader i kedlen
« Svar #2 Dato: Nov 08, 2009, 21:30 »
Jeg har nu set nogen gange at folk anbefaler at der holdes en temperatur på 60 grader.

Jeg har kun 55 grader i min kedel og har ikke problemer med at holde huset varmt, tværtimod.

Så er der nogen grund til at gå op i temp.?

-Christian

Glemte lige at rose NBE, sendte en besked til Jannich i onsdags om en defekt styrring og fredag kom der en ny med posten, super service.



Det er for at der ikke skal danne sig kondens i din kedel og dermed tærring (gælder selvfølgelig ikke hvis du har en støbejerns kedel)

mvh
JMB
16 kw. Scotte med Woody 6.10 styring på Opop 418 kedel. Stokerkontrol v.1.81
Opvarmer 175 m2 med ca. 6 tons