Forfatter Emne: Indstilling Woody biocomfort  (Læst 3161 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline EF

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 74
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Woody Bio comfort 16 Kw NU med styring 6.21
Indstilling Woody biocomfort
« Dato: Nov 09, 2009, 15:18 »
Hej Alle
Som ny herinde håber jeg i bærer over med mig hvis det her kan læses langt inde i en anden tråd.
Jeg vil gerne vide lidt mere om mætning. Når man skruer mætning ned i lav, sker der jo det at man kører med en en lavere Kw ydelse og self kommer man til at køre højere procentvis i driften. Hvordan gennemskuer man hvornår man har fået mætning så langt ned i eksempelvis lav, at man i stedet kommer til næsten konstant at køre i middel og høj last. Så kan man self sætte mætningen ned der, men så mangler den jo kapasitet, da den nu kun kan yde eksempelvis 13Kw i 100% last.
-Erik newbie-

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Indstilling Woody biocomfort
« Svar #1 Dato: Nov 09, 2009, 20:36 »
Bær også over med mig. Jeg ved ikke bedre  :)

Men fordi, at man går langt ned i menupunkt "Lav ydelse", så er der jo ikke noget ændret ved "Høj ydelse", og der er fortsat 100 moduleringstrin (= mange trin) mellem høj og lav ydelse.

Er problemet med en lav "Lav ydelse" ikke, at blæseren har svært ved at dossere små luftmængder, og man derfor risikere at få en ujævn forbrændning, og man let kommer ud i, at der suser en masse luft forbi bålet og køler kedlen?
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Indstilling Woody biocomfort
« Svar #2 Dato: Nov 10, 2009, 20:28 »
Hej Frank og Erik,

Det er fuldstændig korrekt at en reduktion af mætning lav, bare bevirker at brænderen kan komme længere ned i ydelse, det har ingen indflydelse på max effekten.
Hvis du derimod ændrer på mætning høj, ændrer du på max effekten uden at ændre på hvor langt brænfderen kan gå ned.

Du skal ikke koncentrere dig så meget om hvorvidt du kører lav, middel eller høj last (det er jo variabelt mellem 10% og 100%).
Du skal blot sikre at brænderen kan gå langt nok ned, så den ikke overopheder når du ikke har brug for så meget varme, og højt nok op når det rigtigt er koldt, så sørger moduleringen (trinreguleringen) selv for resten.
Der sgu' da nemt ik' ?

Hilsen
Michael

Bær også over med mig. Jeg ved ikke bedre  :)

Men fordi, at man går langt ned i menupunkt "Lav ydelse", så er der jo ikke noget ændret ved "Høj ydelse", og der er fortsat 100 moduleringstrin (= mange trin) mellem høj og lav ydelse.

Er problemet med en lav "Lav ydelse" ikke, at blæseren har svært ved at dossere små luftmængder, og man derfor risikere at få en ujævn forbrændning, og man let kommer ud i, at der suser en masse luft forbi bålet og køler kedlen?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html