Forfatter Emne: Opnår ikke setpunktet...  (Læst 4909 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline sagu

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
Opnår ikke setpunktet...
« Dato: Nov 09, 2009, 18:42 »
Hej,

jeg har en fornemmelse af at mit fyr nu kører lidt bedre hvad askefarven angår. Det kører også stabil, uden fejloptændinger de sidste to døgn.

Mit problem nu er, at fyret holder sig fint omkring de 56 grader +/- 1 grad. Det kan godt svinge lidt op og ned men ikke særlig meget.

jeg har prøvet at stille på P-I-D med Michaels vejledning i hånden.

Det jeg har lagt mærke til er:
- Jeg har store svingninger i LX, når der fyldes piller efter.
- Flammemætningen synes jeg er svært at bedømme. Den er livedlig og hvor den før i tiden med autoberegneren har været kanon lang, er den nu så lang at den ved lav lst lige kigger ud af brænderen, ved mellem og høj last fylder den hele risten.
- Fyret kører ikke længere 100%, som den før jeg slå autoberegneren fra har gjort meget.
- Fyret kører med drift på 25 - 55%

Måske har I nogle forslag til justeringen. He og vil være så rar at komme med nogle forslag.


Her nogle af mine parametre:

Mætning lav: 4.5%
Mætning høj: 35%

Min driffteffekt 16%
Max drift efekt 100%


Forstærking P: 0.5
Forstærkning D: 20

Blæst lav 10%
Blæst midt 9%
Blæst høj 11%

P= 10
I= 1.5
D= 1.0

Rens 10m
Tid: 2s
Blæs 50%


Og et spørgsmål mere. Jeg har et hus på 154 kvm på 2 plan. huset er nok ikke super godt isoliret, idet det er fra 1948. Er et forbrug på 25 kg i døgnet ok?

Med venlig hilsen
Sabine

Offline EF

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 74
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Woody Bio comfort 16 Kw NU med styring 6.21
Sv: Opnår ikke setpunktet...
« Svar #1 Dato: Nov 09, 2009, 19:00 »
Kan kun sige at jeg oplever det samme som du og mange andre gør, når ikke set punktet. Du har også sat den langt ned mætning lav, jeg er bare bange for at det kan betyde man kommer til at køre i mellem området for hurtigt. Din drift ligger mellem 25 og 55% skriver du, jeg er spændt på at høre hvordan det påvirker i mellem området som vel starter ved 30 eller er jeg helt gal?

Har du stillet skorstenstrækket ned.

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Opnår ikke setpunktet...
« Svar #2 Dato: Nov 09, 2009, 19:54 »
Det er vist en erkendt fejl fra NBE's side, at kedlen ikke kommet højt nok op i temperatur. Den fortsætter hellere ikke temperaturstigningen til "KEDEL TEMPERATUR" + "DRIFT DIFFERENCE" før den stopper (eller går i pausefyring, hvis det er sat til).

Det skulle vist være løst i version 6.10.

NBE har ikke svaret på, om vi må til pengepungen og betale for en ny chip (vel ca. 350 kr. ...der er vist også andre forbedringer), eller vi kan være heldig og få en bytter.

Indtil videre har jeg sat den ønskede kedeltemperatur op til 70 grader.

Side 12 i manualen http://nordjyskbioenergi.noweb.dk/assets/Woody%20version%206.pdf viser nogle passende størrelser på flammen. Det lyder som om EF har ret i, at du godt kan tåle lidt mere "Mætning lav", og dermed en større flamme.

Hvis man googler "Powered by www.stokerkontrol.dk" (med gåseøje), så kan man finde mange Stokerkontrol-grafer, og mange af dem går lysføleren bare op og ned hele tiden (så f.eks. lige http://www.kjærgaard.dk/pillefyr/hans/index.html); men det skulle efter sigende ikke betyde så meget for fyret bliver vel i status Drift.

I http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=935.0 er MHES inde på, at man kan fintune placeringen af sin lysføler.

Når jeg kigger ned til min lysføler ved lav last, så får jeg lyst til flytte den 2-3 cm. ned i lyset....

25 kg. i døgnet på denne årtid er vel ikke helt galt; og svar vist meget god til mine egne præstationer...men mon vi ikke ved lidt nørkleriet kan få det 5-10 kg. ned :-)




« Senest Redigeret: Nov 09, 2009, 19:57 af Frank_rasmussen »
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline sagu

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Opnår ikke setpunktet...
« Svar #3 Dato: Nov 09, 2009, 20:11 »
Hej EF,

nu  har jeg igen stået et stykke tid  :) ude ved fyret og kigget lidt på drift-% og temperatur.

Den har I ca. 4 minutter køret meget jævnt med drift på 35% og temperatur 57.4 grader, så kørt den op på højre drift-%, men uden at temperaturen ændrede sig markant ???.
Herefter kørte den stepvis ned på helt ned til 22% og opnåede i nedfarten 58.3 grader. Så kører drift-% nu op igen og temperaturen den futter ritigt længe med 45% og 56.6 grader. Forstår det ikke :'(

Skorstenstrækket står på 2.

Har justeret lidt mere på blæsten midt og høj og det har så haftt indflydelse på den ellers så voldsom svingende LX. Phu, synes der er mange kombinationer her.

Synes jo mine P_I_D parameter er helt hen i vejret, men har nu brugt flere timer i går og i det med at justere frem og tilbage og den instilling gav i hvert fald det medst stabile resultat.

Er der nogen, som har et forslag. Vil tage fat i en konsulent stil optimering, men det må blive efter jul, når julegaverne er betalte  ;D.


Indtil da vil det glæde mig meget med noget input fra jeres side.

mvh/Sabine


Offline sagu

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Opnår ikke setpunktet...
« Svar #4 Dato: Nov 09, 2009, 20:20 »
Det er vist en erkendt fejl fra NBE's side, at kedlen ikke kommet højt nok op i temperatur. Den fortsætter hellere ikke temperaturstigningen til "KEDEL TEMPERATUR" + "DRIFT DIFFERENCE" før den stopper (eller går i pausefyring, hvis det er sat til).

Det skulle vist være løst i version 6.10.

NBE har ikke svaret på, om vi må til pengepungen og betale for en ny chip (vel ca. 350 kr. ...der er vist også andre forbedringer), eller vi kan være heldig og få en bytter.

Indtil videre har jeg sat den ønskede kedeltemperatur op til 70 grader.

Side 12 i manualen http://nordjyskbioenergi.noweb.dk/assets/Woody%20version%206.pdf viser nogle passende størrelser på flammen. Det lyder som om EF har ret i, at du godt kan tåle lidt mere "Mætning lav", og dermed en større flamme.

Hvis man googler "Powered by www.stokerkontrol.dk" (med gåseøje), så kan man finde mange Stokerkontrol-grafer, og mange af dem går lysføleren bare op og ned hele tiden (så f.eks. lige http://www.kjærgaard.dk/pillefyr/hans/index.html); men det skulle efter sigende ikke betyde så meget for fyret bliver vel i status Drift.

I http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=935.0 er MHES inde på, at man kan fintune placeringen af sin lysføler.

Når jeg kigger ned til min lysføler ved lav last, så får jeg lyst til flytte den 2-3 cm. ned i lyset....

25 kg. i døgnet på denne årtid er vel ikke helt galt; og svar vist meget god til mine egne præstationer...men mon vi ikke ved lidt nørkleriet kan få det 5-10 kg. ned :-)






Hej Frank,

synes heller ikke det er slemt med 25 kg i forhold til at de træstemmer jeg før i tiden måtte fyre med.

Jeg vil prøve at sætte mætningen lidt op. Jeg prøvede at læse mig lidt frem ti, hvad andre har forsøgt sig med her på siden og så på MHES log af fyret.

Hvornår er 6.1 styringen kommet? Jeg har der lige købt det her system og har lige checket , der står 6.03 i min kasse.

hilsen/Sabine
« Senest Redigeret: Nov 09, 2009, 20:21 af sagu »

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Opnår ikke setpunktet...
« Svar #5 Dato: Nov 09, 2009, 21:00 »
Ifølge http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=895.msg4886#msg4886, så kom version 6.10 i fredags.

Når man bestiller et fyr, så kommer styringen nok fra lagret hos distributøren (Sanistål), og ikke direkte fra NBE. Men så meget forskel er der vist heller ikke på styringerne.

Jannich (Direktør for NBE) skriver, at hvis dit ur går ustabilt, så får du en gratis opdatering...Uret bliver vigtigt til foråret, når der skal køres ur-styret.

Det bliver nok også for dyrt at chip-opgrader hele tiden. På et tidspunkt kommer der jo et andet print, også kan man vel købe den sidste chip-version til ens print.

Angående julegaver: Så synes jeg, at PC programmet Stokerkontrol er en god investering. Man får meget fritid, når man ikke personlig døgnovervåger fyret længere ...tiden kan man så bruge på internettet i stedet :-)

PS: MHES anbefaler vist at sætte skorstentrækket helt ned til 0-1, hvis man har normale forhold og en trækstabilsator.

EDIT: Kig flere Stokerkontrol-grafer på http://www.stokerklubben.dk
« Senest Redigeret: Nov 10, 2009, 20:11 af Frank_rasmussen »
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron