nbe giver kun anvisning på hvordan man kobler denso sonden..
Reelt giver NBE jo ikke vejledning på noget overhovedet. På det billede der er af styringen er jo kun afbilledet hvordan de 4 ledninger fra Denso sonden monteres.
NBE har aldrig givet nogen som helst form for vejledning eller support på deres produkter overhovedet.
Nu er det længe siden jeg brugt meget tid på at læse om "den slags" men faktisk fatter jeg ikke det overhovedet er lovligt at dokumenterer elteknik så ringe, eller jo faktisk ikke dokumentere.
Selv mit ventilations anlæg der er meget ældre end fyret har diagrammer, og tekniske beskrivelser f.eks. og jeg husker det som der var visse tekniske krav til dokumentationen og sikring mod overbelastning osv.
Foranlediget af den her:
Kigger man på print layoutet står der ganske tydeligt at der kun kan kobles Denso til printet, om det forholder sig sådan! jeg tør ikke lægge hovedet på blokken, men har flere gange læst at der kun kan bruges Denso til V13.
Slog det mig om det kunne være fordi de alternative sonder skulle monteres på et udvidelses print. Det er en reel mulighed fordi signalerne jo er forskellige. Eller rettere, de må de jo være fordi det ikke lige virker at bytte sonder direkte.
Så hvis en funktion på udvidelses printet "oversætter" signaler fra de alternative sonder til noget styringen kan forstå, ville det være en mulighed.
En V7 styring skal jo have monteret udvidelses print for at køre med O2 styring, og her anvendes de alternative sonder jo med succes, og med en pris på 2K pr. Denso sonde ville det være rimeligt at overveje den udvidelse på styringen.
Jeg mener jeg gav 4xx for en Bosch i Tyskland, og dermed bidrog til tyskernes pension og moms i stedet for den danske.
rimelig forbrænding ved at slå ilt6styringen fra indtil ny sonde er i hus og monteret.
Jeg køre omkring 95% lige så godt uden sonde som med, så sammen med et årsforbrug på 2500kg. (solvarme dækker resten) fremad er det meget svært at forsvare at give 2K hos anderkendte danske forhandlere for en sonde der holder et par år, og i det hele taget er der nogle der syntes det er urimeligt at en sliddel med en vis levetid skal koste i den størrelsesorden, bare fordi "de kan"
Det er fandens også mit link til sonden i Kinesien er væk, her kostede den 680kr. leveret i postkassen.
Jeg googlede lige udvidelsesprint ti V13 styring og fandt et billede på NBE hjemmeside. Der er, ikke umiddelbart, lige nogen klemmer til montage af O2 sonde på det, og/men som med alt andet er dokumentationen jo ikke eksisterende. (Hvis ikke det er den klemrække med 4 tilslutninger øverst til højre, og det er det umiddelbart ikke, det ser ud til at være BUS2)
Udvidelse V13 & V16
https://www.nbe-shop.dk/index.php/udvidelsesmodul-til-version-13-og-16-styring.htmlUdvidelse V7
https://www.nbe-shop.dk/index.php/udvidelsesmodul.html her kan sonden tilsluttes nederst til højre.
Et spørgsmål er jo som om modulet til V7 kan bruges på V13
Hvis ikke kan det nemt være det er praktisk umuligt at køre med andet end Denso på V13, hvis antagelsen om at en alternativ sonde skal tilsluttes på udvidelses modul.
Så er der nogen erfaring med det? Altså om V7 udvidelsen passer på V13 ? Umiddelbart er spændingerne forskellige fra trafoen, men det kan jo ændres og reguleres.