Forfatter Emne: RTB Phoenix - V16  (Læst 5574 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kigan

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 538
  • Respekt optjent: +11/-2
RTB Phoenix - V16
« Dato: Nov 23, 2019, 21:59 »
Hej.

Finder der noget sted man kan læse noget mere om dette fyr og den nye styring RTB Phoenix - V16 Eller er den så ny endnu at de ikke har fået lavet noget endnu.
Mvh Kevin
Mit fyr https://v16.stokercloud.dk/#kevinhan
RTB Phoenix 30 kw

Offline dannidines

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 236
  • Respekt optjent: +18/-4
    • dannidines_rtb på stokercloud
« Senest Redigeret: Nov 23, 2019, 23:13 af dannidines »
RTB 10kw
220kg magasin, udvidelsesprint & iltstyring
trådløs rumtermostat
Vejrkompensationskreds
3-vejs VVB prioritering
NBE PELVAC pilleflytning (gl. model med blå styring :( )
90 NBE vacuumsolfanger rør (3x30 manifold)
500L NBE beholder

Varmt vand, rigeligt og piller, ca. 3-3,5 tons/år på 240m2 anno 1966 m. 48mm 3-lags superlavenergi vinduer og 300-350mm stenuld på loftet

3kw solcelleanlæg - på gl. nettomåler ordning, jeg skulle ha' købt større  anlæg inden den mulighed lukkede :)

Offline kigan

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 538
  • Respekt optjent: +11/-2
Sv: RTB Phoenix - V16
« Svar #2 Dato: Nov 24, 2019, 09:13 »
Synes bare ikke der er så meget info ang. V16 i forhold til V13.
Mvh Kevin
Mit fyr https://v16.stokercloud.dk/#kevinhan
RTB Phoenix 30 kw

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: RTB Phoenix - V16
« Svar #3 Dato: Nov 24, 2019, 10:19 »
Synes bare ikke der er så meget info ang. V16 i forhold til V13.

Findes der noget sted der er meget info om V13?
Men det eneste/meste der er beskrevet er jo at der er 4 styrede kredse i forhold til V13èns 2 og et eller andet sted er der vel også grænser for hvor meget "man" kan styre udfra de parametre der er at justere på.

Men de 4 kredse er bestemt ikke en dum funktion hvis "man" har noget at bruge det til. Netop den form for regulering er både dyrt og besværligt hvis den skal tilkøbes nogle systemer.

Umiddelbart, men det er jo noget der ikke findes noget info om, tænker jeg at reguleringen af selve brænderen er den samme og egentligt er det jo fyrets hovedeformål.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline FMA-Heat

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: RTB Phoenix - V16
« Svar #4 Dato: Jan 30, 2020, 12:11 »
Jeg fik i december 2019 installeret en RTB 30 med V16 styringen.

Er ikke så imponeret af at v16 styringen kun kan fjernovervåges gennem stokercloud.
Et hurtigt kig på styringen og stokercloud giver mig en fornemmelse af at IT sikkerheden er absolut ned prioriteret.
Er heller ikke fan af at man mener at styringen bare skal opdateres fra remote.

Er der nogen som allerede nu har været ved at kigge på om der er en alternativ løsning til dette?
Evt noget med en Raspberry Pi / Home Assistant og det hele i et lukket netværk (kun LAN adgang)



Offline motoz

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 255
  • Respekt optjent: +18/-0
Sv: RTB Phoenix - V16
« Svar #5 Dato: Jan 30, 2020, 16:29 »
https://github.com/motoz/PellMon supports V4/V5/V6/V7/V10/V13, if the protocol hasn't changed since then V16 ought to work also. If not it could probably be made to work if someone wants to dig into it.

« Senest Redigeret: Jan 30, 2020, 16:30 af motoz »
Bio Comfort 30kW, compressor cleaning, lambda. Termax 25cr boiler. Matene vertical pellet conveyor. PellMon open source pellet logger: https://github.com/motoz/PellMon

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: RTB Phoenix - V16
« Svar #6 Dato: Jan 31, 2020, 16:30 »
Jeg fik i december 2019 installeret en RTB 30 med V16 styringen.

Er ikke så imponeret af at v16 styringen kun kan fjernovervåges gennem stokercloud.
Et hurtigt kig på styringen og stokercloud giver mig en fornemmelse af at IT sikkerheden er absolut ned prioriteret.
Er heller ikke fan af at man mener at styringen bare skal opdateres fra remote.

Er der nogen som allerede nu har været ved at kigge på om der er en alternativ løsning til dette?
Evt noget med en Raspberry Pi / Home Assistant og det hele i et lukket netværk (kun LAN adgang)

Hej,

Hvis du personligt ikke kan lide at  dine ting er online, så kan du blot lade være med det. Der er ingen tvang.

Hvad baserer du din betragtning omkring sikkerhed på? Vi har brugt næsten uanede ressourcer på den del og har haft flere uvildige reviews på det. Hvis du har set noget vi og de eksterne reviewere ikke har set så send det gerne til info@stokersoft.com

Hvad mener du med remote opdatering, hvorfor er det dårligt? Du bliver pænt spurgt om du vil installere, og softwaren er signeret og kan ikke manipuleres af 3.mand, hvis det er det du tænker på.

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: RTB Phoenix - V16
« Svar #7 Dato: Jan 31, 2020, 16:36 »
https://github.com/motoz/PellMon supports V4/V5/V6/V7/V10/V13, if the protocol hasn't changed since then V16 ought to work also. If not it could probably be made to work if someone wants to dig into it.

Hi Motoz

UDP communication is not present in v16, so it wont work. At moment there is no interface directly into the controller.

Regards Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline motoz

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 255
  • Respekt optjent: +18/-0
Sv: RTB Phoenix - V16
« Svar #8 Dato: Feb 03, 2020, 07:54 »
Well that's a shame. But most people are not interested in being in control of their equipment anyway so I guess it makes commercial sense so remove it.
Bio Comfort 30kW, compressor cleaning, lambda. Termax 25cr boiler. Matene vertical pellet conveyor. PellMon open source pellet logger: https://github.com/motoz/PellMon

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: RTB Phoenix - V16
« Svar #9 Dato: Feb 03, 2020, 09:14 »
Jeg fik i december 2019 installeret en RTB 30 med V16 styringen.

Er ikke så imponeret af at v16 styringen kun kan fjernovervåges gennem stokercloud.
Et hurtigt kig på styringen og stokercloud giver mig en fornemmelse af at IT sikkerheden er absolut ned prioriteret.
Er heller ikke fan af at man mener at styringen bare skal opdateres fra remote.

Er der nogen som allerede nu har været ved at kigge på om der er en alternativ løsning til dette?
Evt noget med en Raspberry Pi / Home Assistant og det hele i et lukket netværk (kun LAN adgang)

Sådan er det nu de fleste steder.

Har du en smart phone er du overvåget og den opdateres via nettet.
Har du et nyere fjernsyn, soundbar, radio er du overvåget og det opdateres automatisk fra nettet.
Har du en nyere PC er der sjældent mange tilslutningsmuligheder end USB og Wifi
Selv kaffemaskiner, køleskabe, vaskemaskiner, ovne, ja praktisk taget alt, også de nye generationer af biler kommer sikkert på nettet.

Selv Armish finder fiduser så de kan bruge en telefon, så du får svært ved at komme uden om det.

Jeg mener bestemt ikke jeg er i kontrol med hvad der sker, og næsten alle mine dimser er forbundet til nettet.

Lad os sige at jeg har 20 ting forbundet, nogle flere og nogle har sikkert færre, men summen er at mængden af dimser på nettet er enorm, og hvad glæde skulle nogen have af at sabotere mit fyr eller mine højtalere.. og er det noget man hører om er sket? hmm, jeg syntes ikke at have hørt om det.

Jeg har aldrig taget kampen op imod det, jeg flyder blot med, og købte lige netop Scotten i 09 fordi det kunne være online. :)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline John Doe

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 126
  • Respekt optjent: +11/-4
    • Mit fyr
Sv: RTB Phoenix - V16
« Svar #10 Dato: Feb 04, 2020, 06:26 »
Altså, alting kan jo gå galt. Og er noget koblet til nettet, så er risikoen for at der sker noget, til stede. Det er lidt det samme som når vi går uden for en dør. Risikoen for at vi bliver smittet af noget er til stede. Så kan du være heldig ikke at få noget med dig hjem, men du har udsat dig for en risiko. Selv mennesker der ikke ret tit er i kontakt med andre mennesker kan ikke sige at de er mere sikre, måske endda tværtimod.

Er din IOT enhed på nettet, så er muligheden for at du kan få den opdateret til seneste version med til at sikre, at sikkerheden bliver større i netop din IOT enhed. Men ja, der vil opstå virus et eller andet sted, og det vil gå ud over nogle sårbare enheder. Og det er det der gør at din enhed bliver opdateret med kode der forhindrer din enhed i at blive smittet af virussen.

Forskellen mellem mennesker og IOT enheder er i virkeligheden ikke så stor.


Offline e1z0

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: RTB Phoenix - V16
« Svar #11 Dato: Nov 06, 2022, 03:54 »
Hi, saw some posts from people who are searching for NBE integration in home automation systems. I have done NBE BlackStar+/RTB pellet burners integration using MQTT and home assistant auto discovery protocol for easier usage. It works with most of the free home automation systems like HomeAssistant, OpenHab, IoBroker, Domoticz or NodeRed. It's free and open source, you can use and/or modify it to suit your needs, please see: https://github.com/e1z0/nbe-blackstar-homeassistant

Enjoy!