Forfatter Emne: varm skakt  (Læst 3587 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Henrik30kw

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
varm skakt
« Dato: Feb 07, 2012, 18:42 »
jeg har snart prøvet alt men kan ikke få mit fyr til at køre ordentligt.

Jeg har et woody comfort kedel 16/30kw med en 30 kw brænder men den lukker til i hærden, som om at den ikke brænder alle pillerne af, der er dog ikke piller som ikke er afbrændte Jeg har den til at stoppe 3 gange i døgnet for ellers går den ud, og jeg skal helst over og skrabe ud om morgen og om eftermiddagen.


Har prøvet med at stille på PID P-2,3 I-0,06 D-1,5 Men uden held, håber at kunne få lidt hjælp herinde.


Må hellere lige fortælle lidt om hvad jeg opvarmer 325kvm beboelse (medium isoleret) og 90kvm garage (godt isoleret)
30Kw Woody
325kvm beboelse + 100kvm garage

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7555
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: varm skakt
« Svar #1 Dato: Feb 07, 2012, 18:49 »
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline jpa

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 44
  • Respekt optjent: +1/-1
  • Black Star 30 kw til hus på 420 m2 husstand 4 pers
    • ferie stedet
Sv: varm skakt
« Svar #2 Dato: Feb 07, 2012, 19:05 »

Hej Henrik30kw

Hvis vi skal kommer med nogle gode ideer, ville det hjælpe hvis vi ved noget mere: hvilken chip du har, har du træksta. hvad er dine
korrektions tal for 10,50,100%, hvad er skorstenstrækket(i styringen), kører du autoberegning, uden at snyde i 6min vægt??????
Nogle af de ting vi skal vide for at give gode bud på evt. fejl. ;)

Mvh Jan

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: varm skakt
« Svar #3 Dato: Feb 07, 2012, 19:38 »
Hej Henrik30kw

Har den kørt godt, eller? og hvor længe har du haft pillebrænderen?

Efter skift af piller havde jeg samme problem, jeg har løst det med nok temmelig overdrevet rens, intet mindre end hver 13min renser den 10sec med 75%.

Jeg kan kun se at det er for lidt luft der kan gøre at pillerne hober sig op, 1. forsøg var at give mere luft men der skulle så meget til at kedlen var helt grå indvendig, og så er der nok ingen tvivl om at al den ekstra kølede kedlen.
« Senest Redigeret: Feb 07, 2012, 19:43 af xkfc »
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Henrik30kw

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: varm skakt
« Svar #4 Dato: Feb 07, 2012, 21:21 »
jeg køre med chip version 6,23
Har trækstabilisator på
Skorstenstræk står til 0
Vægt i 6 min 1430 og kører uden at snyde med det

Må hellere lige få med at jeg har sat max på skakten op til 70grader
Har et pilleforbrug på 70-80kg i døgnet
« Senest Redigeret: Feb 07, 2012, 21:23 af Henrik30kw »
30Kw Woody
325kvm beboelse + 100kvm garage

Offline motoz

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 255
  • Respekt optjent: +18/-0
Sv: varm skakt
« Svar #5 Dato: Feb 08, 2012, 08:47 »
Hello, sorry for answering in english (I'm from Finland). I have a biocomfort 30kW, and have had the same problem. Rising temperature in the "skakt" after only a couple of days with the burning chamber almost blocked by ash buildup and several liters of halfburned pellet in the ashtray. Now I'm running with a cleaning period of just 5 minutes at blower speed 95%, 5 seconds,  and it is much better. Even with this blower speed I have not noticed any pellet flying off the grate, but it shows up in the oxygen reading as a periodic flickering about 4 percentage points up and down.  Maybe the 30kW version is more sensitive to bad pellet with low ash melting point than the smaller ones, since it has a ceramic tile above the burning chamber acting as an insulator?


Bio Comfort 30kW, compressor cleaning, lambda. Termax 25cr boiler. Matene vertical pellet conveyor. PellMon open source pellet logger: https://github.com/motoz/PellMon

Offline jpa

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 44
  • Respekt optjent: +1/-1
  • Black Star 30 kw til hus på 420 m2 husstand 4 pers
    • ferie stedet
Sv: varm skakt
« Svar #6 Dato: Feb 08, 2012, 12:00 »

Hejsa.

Jeg stå og fyldte skakttemp. her til morgen da fyret startede. Der er faktiskt mange faktore som spiller ind på den, hvilke temp. der er i fyrrummet, om fyret kører høj, mellem, eller lav drift. De faktorer spiller ind på den luft som farer forbi temp. føleren.

Ud fra det, vil jeg så sige, hvis i døjer med for høj skakttemp. må i have det for varmt i fyrrummet, eller jeres blæser står for lavt. Mit fyrrum er 10-15 g. og ved 100% drift ligger min skakttemp. på 28 g, ved mellem 34 g og lav 40-42 g.

Jeg kører med 6mm piller, har aldrig oplevet at de blæser af hærden, kører rens hver 10 min, 3 sek, 65% blæs.
Dertil skal så siges at jeg lader den slukke ned 2 gange i døgnet for at få hærden blæst ren.
Ved ikke om det kan bruget til noget, bare en tanke efter at have oplevet hvordan skakttemp. opførte sig på mit fyr.

Mvh. Jan