Forfatter Emne: Skal kommunen eller fejeren godkende pillefyret?  (Læst 6058 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline andersch

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 157
  • Respekt optjent: +2/-1
Skal kommunen eller fejeren godkende pillefyret?
« Dato: Mar 04, 2012, 18:27 »
Hej derude. Jeg har pt gasfyr og vil gerne have et pillefyr.
Skal kommunen give mig lov til at sætte et pillefyr op? eller Kan jeg nøjes med at ringe til min skorstenfejer?

lige et ekstra spørgsmål:
Kan gasfyret og pillefyret godt være tilsluttet samme skorsten? hvis jeg nu gerne vil beholde mig gasfyr og fyre engang i mellem med det`? og hvordan føregår det i praksis?

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Skal kommunen eller fejeren godkende pillefyret?
« Svar #1 Dato: Mar 04, 2012, 18:31 »
Du skal have fat i skorstens fejeren før du går i gang.
Det er ham der skal syne og godkende det færdige resultat.
Her er et link til indretning af fyrrum http://www.nordjysk-bioenergi.dk/fejlfinding/opsaetning-af-anlaeg/indretning-af-fyrrum.html
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: Skal kommunen eller fejeren godkende pillefyret?
« Svar #2 Dato: Mar 04, 2012, 18:44 »
kan det overhovedet betale sig at installere noget som helst andet alternativ varme kilde, når man først har gas i huset?
Jeg synes jeg har hørt noget med uanset om du bruger 1 kubikmeter eller 1000, så betaler man en fast afgift for gas udtaget i huset.
Men der er måske sket ændringer på det område?
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline Jrim

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 7
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Skal kommunen eller fejeren godkende pillefyret?
« Svar #3 Dato: Mar 04, 2012, 18:50 »
det kan godt betale sig at montere pilleanlæg sammen med gas det er ca halv pris pr kw. hvis man har gas lagt ind betaler man kun for den mængde man bruger.

Offline Jrim

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 7
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Skal kommunen eller fejeren godkende pillefyret?
« Svar #4 Dato: Mar 04, 2012, 18:56 »
hej igen
gaskedlen skal have sin egen godkendte skorsten, man kan sagtens koble gaskedler og pillefyr sammen evt i serie.

Offline andersch

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 157
  • Respekt optjent: +2/-1
Sv: Skal kommunen eller fejeren godkende pillefyret?
« Svar #5 Dato: Mar 04, 2012, 19:13 »
okay super med nogle svar. Som jeg kan forstå på jer skal jeg først have fat i skorstenfejeren. Angående det med gassen betales der omkring 200kr i året i tilslutningsafgift eller hva du vil kalde det. Og ja efter sigende, skulle man kunne spare 30-40% fra gas til piller.
Hvis jeg kan få lov skal gassen selvfølgelig helt væk. men det koster vel også`hvis man vil have fjernet det???

Offline Jrim

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 7
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Skal kommunen eller fejeren godkende pillefyret?
« Svar #6 Dato: Mar 04, 2012, 19:43 »
Hej
Hvis man vil kobles fra gasselskabet koster det 6900 inkl moms i afgift det træder i kraft pr 1/4 2012 hvis man hører under hmn naturgas

Offline Birch-Nielsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 292
  • Respekt optjent: +11/-4
  • Beam Me Up, Scotte!!
    • Folkes Fyrdata
Sv: Skal kommunen eller fejeren godkende pillefyret?
« Svar #7 Dato: Mar 06, 2012, 13:02 »
Hej
Hvis man vil kobles fra gasselskabet koster det 6900 inkl moms i afgift det træder i kraft pr 1/4 2012 hvis man hører under hmn naturgas

Hmm...med forbehold! Jeg skiftede fra naturgas til en Scotte, og kan bekræfte at besparelsen netop ligger på  30-40%. Men hvor jeg bor - i Brande - skal du kun betale hvis du skal have nedtaget selve gasskab og tilførsledning. Hvis man blot vælger at få nedtaget måleren og proppet af, er det gratis ved HMN. Og hvis Jrim har ret mht. den nye afgift, så ville jeg dæleme skynde mig  ;)

En anden ting du dog skal være helt sikker på, er om der ligger servitutter ifm. gasleveringen til din matrikkel. Du skal naturligvis kontakte teknisk forvaltning i din kommune, og her kan de svare dig på, hvorvidt selve kommunen har nogle forbehold. Så skal du tage kontakt til Tinglysningsretten (kan gøres over nettet), og få en digital udskrift af tinglysningsbogen. Det koster en flad 50'er. Herefter tager du en kopi/scanning af udskriften, og sender den pr. mail til teknisk forvaltning. Bed om en kvittering for modtagelsen (sådan blev jeg bedt om at gøre det) Og hvorfor så alt dette bøvl? Jo, fordi hvis du ikke er HELT sikker på om der ligger nogle servitutter omkring gasleveringen (og der rent faktisk gør det), så kan du blive pålagt at "aftage" gas selvom du skifter til piller. Det er ikke for sjov  :(

Mvh Folke
« Senest Redigeret: Mar 06, 2012, 13:07 af Birch-Nielsen »
Beam Me Up, Scotte..!!

10 kW Scotte på BlackStar20S

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/folke.html

Offline WD-40

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Skal kommunen eller fejeren godkende pillefyret?
« Svar #8 Dato: Apr 10, 2012, 20:22 »
Hej

Jeg fik sløjfet min gas tilslutning ca. april 2011, dvs. de pillede måleren ned og satte en prop på den udvendige gashane på min matrikel. Det kostede mig 750.- Kr men fik oplyst at havde jeg været i et fjernvarme område, så skulle jeg have betalt for at de fjernede stikledningen ind til min matrikel og så koster det noget mere (start omkostning ca 7000 Kr + evt. bøvl). Det var ved DONG.

mvh
OKI