Forfatter Emne: Vejrkompensering  (Læst 10718 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ipsen

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 23
  • Respekt optjent: +0/-0
Vejrkompensering
« Dato: Mar 12, 2010, 06:58 »
Er det nogen der bruger vejrkompensering og hvad er erfaringen med det? Og evt. indstillinger.

MVH
Anker
170 m2 2 plan hus + 15 m2 vaskehus i garage.
Scotte 6.50, Dor kedel 16kw (står i garage)
7-8 ton årligt

Offline topgun

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 144
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Mit fyr
Sv: Vejrkompensering
« Svar #1 Dato: Mar 12, 2010, 14:06 »
Har du læst
http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=1231.0

Der er måske et par svar
Michael Pedersen

Scotte 16kw med Woody 6.66 Chip på en OPOP H418 kedel
VVB priotering, Kompressorrens, Ude temp, Røg temp, Flow måler.
Opvarmer 243m2
Mit fyr: http://fyr.mm-pedersen.dk

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Vejrkompensering
« Svar #2 Dato: Mar 12, 2010, 17:46 »
Er det ikke lidt tidligt at begynde at gøre med tidsstyring.

Temperaturen har godt nok været over frysepunktet i dag , men alligevel  :)
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Vejrkompensering
« Svar #3 Dato: Mar 12, 2010, 20:08 »
Hej Anker,

Jeg leger faktisk med vejrkompensering for øjeblikket.
Vi har en udestue direkte mod syd, og mellem udestuen og stuen i huset er der en stor 2-fløjet terrassedør.
Når solen skinner (selv på denne årstid) er der et mægtigt varmetilskud fra udestuen, og det bruger vi til at "spare" på varmen.
Jeg snyder altså lidt, og måler udetemperaturen i udestuen, men det ser faktisk ud til at fungerer  :D

Hilsen
Michael
 
Er det nogen der bruger vejrkompensering og hvad er erfaringen med det? Og evt. indstillinger.

MVH
Anker
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Vejrkompensering
« Svar #4 Dato: Mar 13, 2010, 07:45 »
Hej Michael

Hvor er det ærgerligt at dit stokerkontrol ikke kører konstant, :( det kunne være rart at følge, man kunne sikkert lære en masse. ;)

Jeg bruger alt for meget energi, så timer styring er alt for tidligt for vores vedkomne, men jeg kan også se lidt komplikationer, vi har gulvvarme i alle opholdsrum, jeg har fjernet alle termostater, for hvis solen skinnede hele dagen, blev gulvvarmen kold, og så var der køligt om aftenen.

Det kører perfekt bare på blandesløjfen, temperaturen ligger på 22 grader og typisk 25 når solen skinner, og så luftes der ud, det er jo ingen skade.

MVH. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Vejrkompensering
« Svar #5 Dato: Mar 13, 2010, 08:30 »
Hej Kenneth,

Nu er jeg ikke co2 freak, men jeg vil altså ikke have min PC til at stå og køre hele dagen, bare for at andre kan se min Woody over skulderen  :D

Det du ville kunne se på min stokerkontrol, ville være værdiløst, hvis du ikke samtidig vidste hvad jeg lige havde gang i, eller om anlægget kørte i stabil normaldrift.

Jeg har min egen (lav energi) datalogger der opsamler de data jeg ønsker, både fra Woody'en og fra andre kilder (vindhastighed og -retning, solintensitet 2.nd source ilt måling osv.).

Det med gulvvarme, det kan være svært at få til at spille sammen med vejrkompencering, specielt hvis det er gulvvarme i getongulve.
Årsagen er at selve gulvet er en enorm varme akkumulator, som kun langsomt optager/afgiver sin varme og vejrkompencering er jo dynamisk tilpasning til varmebehovet.

Ved gulvvarme systemer er man nødt til at kunne spå om varmebehovet, en del timer ud i fremtiden og det kan være meget svært.
Vores moderne super lavenergi vinduer, gør ikke sagen lettere, for selv på en kold dag kan varmen fra solindfaldet gennem sådanne vinduer være enorm, og så er man nødt til at tage hensyn til både udetemperaturen og solintensiteten.
Det sidste parameter, solintensiteten, er faktisk noget der er muligt i Woody v6.x, omend i sit vordende stadie, men....

Nu er jeg selv så "heldig" at have både radiatorer og gulvvarme, hvor gulvvarmen er udført med varmefordelingsplader direkte under trægulvet.
Det gør at gulvvarmen er forholdsvis hurtigt reagerende og at den primære rumopvarmning faktisk er radiatorer der også reagerer "hurtigt".
Årsagen er at vi bor i et gammelt hus hvor der var radiatorvarme, og jeg har så selv tilføjet gulvvarme uden at fjerne radiatorerne.
I begyndelsen var det meningen at radiatorerne skulle væk på et tidspunkt, men efter at vi har prøvet at køre både med og uden radiatorer, har vi besluttet at beholde dem.

Hvis jeg skulle bygge nyt i dag, ville jeg være forbandet meget i tvivl om hvad jeg ville vælge, gulvvarme, radiatorvarme eller en kombination  ???

Hilsen
Michael
 
Hej Michael

Hvor er det ærgerligt at dit stokerkontrol ikke kører konstant, :( det kunne være rart at følge, man kunne sikkert lære en masse. ;)

Jeg bruger alt for meget energi, så timer styring er alt for tidligt for vores vedkomne, men jeg kan også se lidt komplikationer, vi har gulvvarme i alle opholdsrum, jeg har fjernet alle termostater, for hvis solen skinnede hele dagen, blev gulvvarmen kold, og så var der køligt om aftenen.

Det kører perfekt bare på blandesløjfen, temperaturen ligger på 22 grader og typisk 25 når solen skinner, og så luftes der ud, det er jo ingen skade.

MVH. Kenneth
« Senest Redigeret: Mar 13, 2010, 08:32 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Vejrkompensering
« Svar #6 Dato: Mar 13, 2010, 20:04 »
jajada, jeg syntes efterhånden jeg kan se rigtig meget ud af graferne, lige før jeg kan se flammerne :D, der er dog mystiske ting som stadig undrer mig.

De gange du har haft stokerkontrol kørende i længere tid, ligger din lysmåler på nær 100% med få drop, lige gyldigt hvad jeg gør kan den ikke komme op på 100% jo hvis jeg piller den ud i sollyset.

Når jeg eksperimenterer med ultra lav røg temperatur, kræves der mange piller på min herd, og så sker balladen, mangler lys, hælder piller ind = overfyldt herd >:(

Jeg har ca 10cm beton, og derpå er limet 2cm merbau sildebens parket, ingen radiatorer, men der ligger rør klar i væggene,  hvis gulvvarmen ikke virkede efter hensigten, men det har virket perfekt, i nu små 12år.

Og det være sig helt uden rum thermostater, det anlæg jeg købte dengang, består af en kæmpe ringkerne trafo, og nogle ventiler der virkede ved at varme en vædske op, det napper over 100w, helt vildt.

MVH. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Vejrkompensering
« Svar #7 Dato: Mar 14, 2010, 07:21 »
Hej Kenneth,

Først og fremmest, så er der ingen der siger at man skal bruge vejrkompencering  ;)

Jeg har levet lykkeligt i mange år uden, og jeg har opsat mange (godt nok i 80erne og 90erne) som aldrig har givet nogen gevinst.

Vejrkompencering har reelt to områder hvor de kan give positiv effekt:
 - Den kan regulere varmeeffekten på uregulerede anlæg, altså anlæg uden regulering på varmeafgiverene (radiatorer og gulvvarme).
 - Den kan optimere varmeproduktionen til det aktuelle behov.

Det første punkt er typisk urelevant fordi man i dag har termostater på alle varmeafgivere (bare ikke hos dig  ;))
Det andet punkt er relevant når man enten ikke har en modulerende varmeproducent (fyret, varmepumpen osv.) eller hvis varmebehovet kan komme ned på et niveau hvor den mindste effekt fra varmeproducenten er for stor.

Det andet punkt kan altså være relevant i en træpillebrænder, og vil typisk kunne optimere forbruget i udenfor fyringssæssonen, specielt i sammenhæng med noget son VVB'prioritering eller VVB-styring.

Jeg forstår at du kører dit gulvvarme system uden termostater overhovedet, men du må vel have en eller anden form for regulering der regulerer varmen i rummet ?
...eller er det bare et spørgsmål om hvor meget vinduet er åbent ?  :D :D

Jeg forstår godt at du ikke vil bruge 2,4 KWh pr. døgn på at regulere varmen, men en traditionel Danfoss termostatventil med fjernføler bruger ingen strøm og gør alligevel arbejdet rimeligt fornuftigt  ;)
Alternativt kan du jo få (købe) smarte, endda trådløse, termostater i dag, som har et væsentligt lavere forbrug.

Mht. til min "lyskurve" i stokerkontrol, så har jeg ikke gjort noget specielt ved den, udover at jeg har justeret forbrændingen korrekt og sørget for at fotocellen "ser" flammen, ved at dreje den og justere indstiklængden til den optimale position.

Du skriver at når du eksperimentere med ultra lav røggas temperatur så kræves der mange piller på din herd, uha - så bliver jeg nervøs  :D :D
Mængden af piller på herden skal justeres efter forbrændingen (luft/pille forholdet), røggas temperaturen er en følge af den afsatte effekt i bålet og kedlens evne til at optage den.

Hvis du vil have din røggas temperatur ned, så skal du kikke på kedlen og dens evne til at optage effekten der produceres, ikke på forbrændingen.

Hilsen
Michael

jajada, jeg syntes efterhånden jeg kan se rigtig meget ud af graferne, lige før jeg kan se flammerne :D, der er dog mystiske ting som stadig undrer mig.

De gange du har haft stokerkontrol kørende i længere tid, ligger din lysmåler på nær 100% med få drop, lige gyldigt hvad jeg gør kan den ikke komme op på 100% jo hvis jeg piller den ud i sollyset.

Når jeg eksperimenterer med ultra lav røg temperatur, kræves der mange piller på min herd, og så sker balladen, mangler lys, hælder piller ind = overfyldt herd >:(

Jeg har ca 10cm beton, og derpå er limet 2cm merbau sildebens parket, ingen radiatorer, men der ligger rør klar i væggene,  hvis gulvvarmen ikke virkede efter hensigten, men det har virket perfekt, i nu små 12år.

Og det være sig helt uden rum thermostater, det anlæg jeg købte dengang, består af en kæmpe ringkerne trafo, og nogle ventiler der virkede ved at varme en vædske op, det napper over 100w, helt vildt.

MVH. Kenneth
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Vejrkompensering
« Svar #8 Dato: Mar 15, 2010, 06:35 »
Uden termostat!! nej, jeg startede vist med at skrive at blandesløjfen klarer ærterne, der er naturligvis en termostat i blandesløjfen, og jeg har aldrig set en blandesløjfe uden.

Så i stedet for at sætte termostaten på en lidt højere temperatur end behovet er, for at rumtermostater har et spillerum, så står den på vores eksakte behov. p.t 31grader.

Termostaten justeres ca. 4 gange om året, 2 efterår, og to forår.

90% af tiden har vi en stabil temperatur, det virker bedre end da jeg havde rumtermostaterne i drift.

Lysføleren:
Jeg havde forventet at den var placeret optimalt, men kan jeg godt se ikke er tilfældet, af med skakt i drift, så kunne jeg se at alt efter hvordan sneglen stod, blev den belyst forskelligt, så nu sidder den bedre. :D

MVH. Kenneth

Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Vejrkompensering
« Svar #9 Dato: Mar 15, 2010, 20:04 »
Hej Kenneth,

Ja ja, jeg er med på den med termostaten i blandekredsen, det var nu rumtermostater jeg tænkte på  ;)

Jeg har bare svært ved at forestille mig at man kan få en god varmeøkonomi uden rumtermostater.
Når jeg husker tilbage til dengang i 70'erne hvor radiatortermostater stadig var en nyhed, så mindes jeg reklamer der lovede bestarelser på 15-20% bare ved montering af termostatventiler på radiatorerne.

Så når du mener at du bruger alt for meget energi, så tror jeg at en simpel funktionel løsning ligger lige for - nemlig rumtermostatventiler  ;)

Hilsen
Michael

Uden termostat!! nej, jeg startede vist med at skrive at blandesløjfen klarer ærterne, der er naturligvis en termostat i blandesløjfen, og jeg har aldrig set en blandesløjfe uden.

Så i stedet for at sætte termostaten på en lidt højere temperatur end behovet er, for at rumtermostater har et spillerum, så står den på vores eksakte behov. p.t 31grader.

Termostaten justeres ca. 4 gange om året, 2 efterår, og to forår.

90% af tiden har vi en stabil temperatur, det virker bedre end da jeg havde rumtermostaterne i drift.

Lysføleren:
Jeg havde forventet at den var placeret optimalt, men kan jeg godt se ikke er tilfældet, af med skakt i drift, så kunne jeg se at alt efter hvordan sneglen stod, blev den belyst forskelligt, så nu sidder den bedre. :D

MVH. Kenneth


Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Vejrkompensering
« Svar #10 Dato: Mar 15, 2010, 20:42 »
Med "for meget energi" mener jeg ikke at jeg bruger for "meget", jeg bruger meget energi fordi jeg bor i en gammel skole, en stor bygning, 1 plan, alt varmet op konstant, ikke noget med at jeg skruer ned i rum vi ikke bruger.

Når jeg sammenligner mit forbrug med andres, finder jeg det rimeligt.

Jeg kan ikke se at sammenligningen med de gamle termostater holder en meter, dengang gik man jo og skruede op og ned konstant, vi har det jo relativt sjældent for varmt.

De steder jeg har været hvor der har været rumtermostater på gulvvarmen, har de haft nogenlunde de samme problemer, dermed ikke sagt at der ikke findes steder hvor det kører perfekt, men når det har været koldt og overskyet i flere dage, og så solen skinner fra en skyfri himmel, tror jeg at de fleste har problemer.

Yderligere isolering er ikke rigtig mulig, hulmuren er fyldt med rockwoll, i gulvene er der 40cm. leca og 15cm flamingo, på loftet har vi rustik, 15 cm rockwoll, det gamle pudsede loft, 20 cm luft, 30mm brædder på toppen.

Vinduerne er små 25 år gamle, men ellers tætte og med termoruder, der vil nok være noget at hente der.

Men skal det rigtig batte, skal man nok købe en bette træhytte med 50cm isolering.

MVH. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Vejrkompensering
« Svar #11 Dato: Mar 16, 2010, 05:40 »
Hej Kenneth,

Jamen så er alt jo fint  ;)

Når du siger at du "bruger alt for meget energi" men er godt tilfreds med det, så er den vel i vinkel  :D

Hilsen
Michael

Med "for meget energi" mener jeg ikke at jeg bruger for "meget", jeg bruger meget energi fordi jeg bor i en gammel skole, en stor bygning, 1 plan, alt varmet op konstant, ikke noget med at jeg skruer ned i rum vi ikke bruger.

Når jeg sammenligner mit forbrug med andres, finder jeg det rimeligt.

Jeg kan ikke se at sammenligningen med de gamle termostater holder en meter, dengang gik man jo og skruede op og ned konstant, vi har det jo relativt sjældent for varmt.

De steder jeg har været hvor der har været rumtermostater på gulvvarmen, har de haft nogenlunde de samme problemer, dermed ikke sagt at der ikke findes steder hvor det kører perfekt, men når det har været koldt og overskyet i flere dage, og så solen skinner fra en skyfri himmel, tror jeg at de fleste har problemer.

Yderligere isolering er ikke rigtig mulig, hulmuren er fyldt med rockwoll, i gulvene er der 40cm. leca og 15cm flamingo, på loftet har vi rustik, 15 cm rockwoll, det gamle pudsede loft, 20 cm luft, 30mm brædder på toppen.

Vinduerne er små 25 år gamle, men ellers tætte og med termoruder, der vil nok være noget at hente der.

Men skal det rigtig batte, skal man nok købe en bette træhytte med 50cm isolering.

MVH. Kenneth
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html