Forfatter Emne: 2 spørgsmål mere til eksperterne  (Læst 6684 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline topgun

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 144
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Mit fyr
2 spørgsmål mere til eksperterne
« Dato: Mar 24, 2010, 21:21 »
Jeg håber at i igen kan hjælpe med et par svar. Jeg er langt fra smed og vvs mand, men lærer hurtigt :) Så nedenstående kan måske være dumme spørgsmål (har sat med IT support, og jo der findes dumme spørgsmål :) )

Er som tidl. beskrevet ved at planlægge fyrskifte til en scotte eller woody med alt i udstyr, undtaget iltstyring. I den forbindelse har jeg hvad der for en smed eller VVSer helt sikkert er parat viden :)

1. En dyklomme til diverse følere. Har set nogle af VVS hjemmesiderne omtaler at man skal bruge noget varmeledende pasta. Er det en reel nødvendighed eller er det lidt mere nice to have ? Ikke så meget pris, men kunne forstille mig at det størkner med tiden og gør det sværre at skifte en føler skulle den gå i stykker
1.1 Hvordan monteres en dyklomme. Mit antagelse og jeg er bare ikke sikker er. Man monterer et T-stykke og så har dyklommen et udvendigt gevin der passer ind i t-stykket indvendige. Men hvis det er rigtigt, hvordan skruer man den så i, når pargarn er på giver det jo noget modstand. På de billeder jeg har set ser det ikke ud til at der er noget der stikker udenfor man ligesom kan bruge en polygrip tang på.

2. Hvordan monteres føleren i en Varvand beholder i praksis ? Min er 2 år gammel men ikke et kendt mærke. Det er en kombi og jeg har i siden en indgang til vand fra fyret og en udgang. Derudover har den brugsvand koldt og varm i bunden. Hvordan og hvor sætter jeg føleren ?
Michael Pedersen

Scotte 16kw med Woody 6.66 Chip på en OPOP H418 kedel
VVB priotering, Kompressorrens, Ude temp, Røg temp, Flow måler.
Opvarmer 243m2
Mit fyr: http://fyr.mm-pedersen.dk

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: 2 spørgsmål mere til eksperterne
« Svar #1 Dato: Mar 24, 2010, 21:34 »
Indtil eksperterne kommer frem fra deres skjul vil jeg forsøge at besvare det ene spørgsmål... ;)

kedelføleren til Woody/Scotte fyr en modstand der ændre sig efter varmen om det er en NTC eller PTC modstand skal jeg lade være usagt. modstande er lodet sammen med de to ledninger der kommer ud fra styringen og påsat krympflex.
Denne føler monteres direkte på fremløbs røret med et par strips og der monteres et stykke rørisolering uden om så den omgivne luft ikke køler føleren.

Her er ingen dumme spørgsmål... :)
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline frølårsraketten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 184
  • Respekt optjent: +4/-0
    • Diernæs Mini Stoker (DiMS)
Sv: 2 spørgsmål mere til eksperterne
« Svar #2 Dato: Mar 25, 2010, 03:48 »
... en modstand der ændre sig efter varmen om det er en NTC eller PTC modstand skal jeg lade være usagt.

PTC og den hedder KTY81 - 221 (1975 ohm v. 25 gr.C)
Venligst Pierre
_______________
Aduro H1

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: 2 spørgsmål mere til eksperterne
« Svar #3 Dato: Mar 25, 2010, 15:26 »
Min vvb-temperaturføler er skubbet op i varmvandsbeholderen (Metro Combi med elpatron) gennem et dertil indrettet rør fra bunden af beholderen.

I den nye Woody-kedel er der en del huller til evt.  dyklommer. De dyklommer jeg har set, har været beregnet til at skrue i med f.eks. en svensknøgle.
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline topgun

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 144
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Mit fyr
Sv: 2 spørgsmål mere til eksperterne
« Svar #4 Dato: Mar 25, 2010, 16:22 »
Tak for input, men jeg specificerer lige mine spørgsmål lidt.

Jeg skal have monteret en flowmåler. Når man klikker på PDF viser den en temperatur føler. Hvordan har i monteret den føler ?

Jeg skal have monteret Shunt ventil med fjern føler. Jeg ved godt at det kit jeg linker til er 1/2" og jeg skal have 3/4" (og af en eller anden årsag er det billigere at købe de enkelte dele istedet for sættet) Men hvordan har i monteret føleren, jeg antager i en af de 2 dyklommer der er med.
Ved i hvorfor er der 2 dyklommer med ?

Jeg skal have VVB priotering. Nu har jeg ikke noget hul i min varmvandsbeholder (2 år gammel) til en føler. Er det så bare ærgeligt eller vil jeg kunne montere et T stykke i det udgående (varme) brugsvand og så på den måde "stikke" en dyklomme op i beholderen ?
Her er et par billeder af hvordan den ser ud.


Varm brugsvand


Min lukkede ekspansions beholder. Nu jeg har læst en del herinde, mangler den så ikke en Sikkerheds ventil/Luftudlader
Michael Pedersen

Scotte 16kw med Woody 6.66 Chip på en OPOP H418 kedel
VVB priotering, Kompressorrens, Ude temp, Røg temp, Flow måler.
Opvarmer 243m2
Mit fyr: http://fyr.mm-pedersen.dk

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: 2 spørgsmål mere til eksperterne
« Svar #5 Dato: Mar 25, 2010, 18:15 »
Jeg skal have monteret en flowmåler. Når man klikker på PDF viser den en temperatur føler. Hvordan har i monteret den føler ?

I min kedel (Ny høj sort og rød Woody-kedel) er der et dykrør til det i bunden af kedlen (føler kan evt. monteres i noget termo-pasta, og en klat bygnings-silikone til at forsegle dykrøret.)

Hvis du mangler huller i kedlen, så bruger de fleste vist TonniT's løsning.

Citér
Jeg skal have VVB priotering. Nu har jeg ikke noget hul i min varmvandsbeholder (2 år gammel) til en føler.

Er du sikker? Jeg er ikke VVS-mand; men hvad gemmer sig under 'Futteral' i tegningen nederst på side 3 af http://www.vvs-grossisten.dk/upload/el-vandvarme.pdf ?
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline levi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 434
  • Respekt optjent: +37/-7
Sv: 2 spørgsmål mere til eksperterne
« Svar #6 Dato: Mar 25, 2010, 19:09 »
Termostat på beholder.

Din beholder er en combi, - der er en dyklomme hvor føleren til elstaven er monteret i, - træk føleren ud, - skub centralvarmeføleren op først, - og skub herefter den elektronisk føler op i dyklommen igen. (I denne lomme burde der også være plads til at skubbe føleren til vv-prioritering op i)...

Flowmåler.

Flowmåleren skal monteres på returen, - og føleren skal monteres i et T-stykke på returen hvor der er flow omkring - f.eks lige inden kedlen.

Hvorfor er der 2 dyklommer med ?

Det er der fordi, - den korte dyklomme skal monteres i den ene side af kedlen (Der er 2 stk 1/2" propper i kedlen fra fabrikken, - disse skal skrues ud - i den ene (Den længst fra brænderen) - monterer du dyklommen, - og i den anden monterer du overkogningstermostaten.

I dyklommen i kedlen skal kedelføleren monteres (den der fortæller dig hvad kedeltemp. er).

Den lange dyklomme er til shuntventilen på kedlen, - den monteres i et T-stykke i bunden af kedlen på returen.

Ergo skal du have 2 t-stykker i bunden af kedlen, - når du både har shunt og flowmåler på kedlen.

P.s - Jo ummidelbart ser det ud til du mangler et sikkerhedsarmatursæt til centralvarme... = Livsfarligt.

P.ps - Den blikkenslager du har haft til at lave din installation, - kan vi ikke lave en indsamling til ham så han kan komme på skolebænken igen ? - forfærdeligt -  >:(

Undskyld

/kram





« Senest Redigeret: Mar 25, 2010, 19:15 af levi »

Offline topgun

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 144
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Mit fyr
Sv: 2 spørgsmål mere til eksperterne
« Svar #7 Dato: Mar 25, 2010, 21:44 »
Jeg takker for svarende og linket. Har ellers haft plastik bunden af den, men må lige tjekke en gang mere
Michael Pedersen

Scotte 16kw med Woody 6.66 Chip på en OPOP H418 kedel
VVB priotering, Kompressorrens, Ude temp, Røg temp, Flow måler.
Opvarmer 243m2
Mit fyr: http://fyr.mm-pedersen.dk