Forfatter Emne: røglugt i kælderen  (Læst 1258 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Caffes

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 59
  • Respekt optjent: +2/-0
røglugt i kælderen
« Dato: Mar 05, 2016, 11:08 »
Hej

Jeg har netop skiftet min gamle boink brænder med en nyere scotte. Den sidder på den gamle OPOP kedel.
Det er begyndt at lugt af røg i kælderen hvor fyret står. Jeg har undersøgt lidt, og har fundet ud af at når jeg åbner ned i kedlen, så står der røg op af den eksterne snegl. Jeg mener også at min trækstabilisator står mere åben end den plejer. Jeg har prøvet at gå brænderen igennem for utætheder, men har ikke rigtig fundet noget. Kan det have noget at gøre med at den blæser mere på bålet end den gamle, hvor jeg havde blændet noget af blæserhullet af fordi den på laveste trin stadig gav for meget luft.

Jeg er sådan lidt i tvivl om hvad det kan være, da der jo ikke er sket nogen ændringer i skorsten, røgrør el. lign. Kun udskiftning af brænder og smeltesnegl. Det skal siges at smelteslangen er sat på en tragt så den er ikke tæt oppe ved sneglen, da der var forskellige dimensioner, venter på at posten kommer med en adaptor.

Har hørt at man kan få nogen "røgdetektorer" hvor man kan se om der skulle være utætheder, som man også kan bruge rundt om vinduer for at tjekke for utætheder.

Håber der er nogen der kan hjælpe.
Mvh Carsten

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4449
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: røglugt i kælderen
« Svar #1 Dato: Mar 05, 2016, 11:24 »
Uanset hvad så skal trækket frem i kedlen, jeg kan fint pille studsen af, der er bare træk ned i hullet.

Der må af en eller anden årsag være for lidt træk, prøv at lukke trækstabilisatoren, og se hvad der sker.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Caffes

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 59
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: røglugt i kælderen
« Svar #2 Dato: Mar 05, 2016, 12:05 »
Tak det prøver jeg. Der er masser af træk i skorstenen, når jeg slukker for fyret, og bare lader pillerne brænde.