Forfatter Emne: Hjælp til indstillinger på Scotten  (Læst 32280 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Hjælp til indstillinger på Scotten
« Svar #45 Dato: Sep 30, 2012, 18:26 »
10 % ydelse og temperaturen stiger, du må da have et meget lille forbrug på dit gulvvarme, har du radiatorer nogen steder?
Biomax 16 fyrbøder

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7554
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Hjælp til indstillinger på Scotten
« Svar #46 Dato: Sep 30, 2012, 18:39 »
ok, jeg har lige vejet det flere gange idag.. 1120 gr. på 6 min... skorstenstræk er på 1, skal jeg så stille den på 0 og hvad mere skal jeg så gøre ??
Fin afvejning.
Ja, prøv at stille skorstenstræk på 0
Hvis den ikke går ud ved 10% er det sikkert det der skal til.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline alarm

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 36
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Hjælp til indstillinger på Scotten
« Svar #47 Dato: Sep 30, 2012, 18:55 »
Ja lige pt. er det jo ikke så koldt, har 130 kvm gulvvarme og en hel del radiatore, men de kører ikke pt.

Mener bare jeg har haft skorstenstræk på 0 og det gik i ged...  hvis den går ud, hvad skal der så til ??

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7554
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Hjælp til indstillinger på Scotten
« Svar #48 Dato: Sep 30, 2012, 18:58 »
Ja lige pt. er det jo ikke så koldt, har 130 kvm gulvvarme og en hel del radiatore, men de kører ikke pt.

Mener bare jeg har haft skorstenstræk på 0 og det gik i ged...  hvis den går ud, hvad skal der så til ??

Hvis den går ud skal der flere piller til = skorstenstræk 1 op,
eller luk op for nogle radiatorer, så du får lidt forbrug.
Bare lidt forbrug.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline alarm

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 36
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Hjælp til indstillinger på Scotten
« Svar #49 Dato: Sep 30, 2012, 19:00 »
Går allerede mere bar end påklædt ;-)   måske det kunne smitte på konen hvis den fik en pind mere  :P :P

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Hjælp til indstillinger på Scotten
« Svar #50 Dato: Sep 30, 2012, 19:04 »
Går allerede mere bar end påklædt ;-)   måske det kunne smitte på konen hvis den fik en pind mere  :P :P
Ja hvis alle radiatorer er kolde og gulvvarmen ikke trækker, så tror da faen den går i stop.
Biomax 16 fyrbøder

Offline alarm

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 36
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Hjælp til indstillinger på Scotten
« Svar #51 Dato: Sep 30, 2012, 19:09 »
Går allerede mere bar end påklædt ;-)   måske det kunne smitte på konen hvis den fik en pind mere  :P :P
Ja hvis alle radiatorer er kolde og gulvvarmen ikke trækker, så tror da faen den går i stop.

ja måske, men hvorfor så starte op 15 min efter igen det er da træls...  5 starter siden kl 13.30 idag

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Hjælp til indstillinger på Scotten
« Svar #52 Dato: Sep 30, 2012, 19:16 »
Går allerede mere bar end påklædt ;-)   måske det kunne smitte på konen hvis den fik en pind mere  :P :P
Ja hvis alle radiatorer er kolde og gulvvarmen ikke trækker, så tror da faen den går i stop.

ja måske, men hvorfor så starte op 15 min efter igen det er da træls...  5 starter siden kl 13.30 idag

Kedeltemperaturen falder på de 15 min og så starter fyret igen.
Biomax 16 fyrbøder

Offline Birch-Nielsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 292
  • Respekt optjent: +11/-4
  • Beam Me Up, Scotte!!
    • Folkes Fyrdata
Sv: Hjælp til indstillinger på Scotten
« Svar #53 Dato: Sep 30, 2012, 20:11 »
Går allerede mere bar end påklædt ;-)   måske det kunne smitte på konen hvis den fik en pind mere  :P :P
Ja hvis alle radiatorer er kolde og gulvvarmen ikke trækker, så tror da faen den går i stop.

ja måske, men hvorfor så starte op 15 min efter igen det er da træls...  5 starter siden kl 13.30 idag

Måske du skulle eksperimentere med noget urstyring? Ja, jeg ved godt du har noget gulvvarme, og at det reagerer uhensigtsmæssigt mht. urstyring, men størrelsen på dit fyr og den relativt lune årstid taget i betragtning, så kan du måske med fordel kigge på MHES' hjemmeside mhes.dk under sommerdrift. Her i overgangsfasen mellem sensommer/efterår/tidlig vinter er der rigtig mange der bøvler med de rigtige indstillinger. Jeg kører personligt kun med 2 varmeperioder a' 2,5 timer pt. og det er nok til at dække vores VVB-behov. Har ikke 3-vejs ventil til VVB-prio, og har endnu ikke koblet noget gulvvarme til. Har så tilmed den mulighed at kunne lægge en pind i brændeovnen, og det er guld værd her i overgangsfasen.

Mvh Folke
« Senest Redigeret: Sep 30, 2012, 20:15 af Birch-Nielsen »
Beam Me Up, Scotte..!!

10 kW Scotte på BlackStar20S

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/folke.html

Offline alarm

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 36
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Hjælp til indstillinger på Scotten
« Svar #54 Dato: Sep 30, 2012, 20:18 »
Folke : har haft prøvet at køre lidt efter den opskrift, men syntes bare det drillede for meget, men nu er den måske kørt lidt mere rigtig ind, så jeg skulle give det en chance til, for der er jo ikke det store behov endnu og derfor driller det hele jo lidt kan man sige, så det kigger vi på imorgen hvis alt går vel ;-)

Endnu engang tak til jer  derude :-)

Offline Birch-Nielsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 292
  • Respekt optjent: +11/-4
  • Beam Me Up, Scotte!!
    • Folkes Fyrdata
Sv: Hjælp til indstillinger på Scotten
« Svar #55 Dato: Sep 30, 2012, 20:59 »
Folke : har haft prøvet at køre lidt efter den opskrift, men syntes bare det drillede for meget, men nu er den måske kørt lidt mere rigtig ind, så jeg skulle give det en chance til, for der er jo ikke det store behov endnu og derfor driller det hele jo lidt kan man sige, så det kigger vi på imorgen hvis alt går vel ;-)

Endnu engang tak til jer  derude :-)

Hvad er det der driller når du kører urstyring? Hvis du læser MHES' manual i urstyring igennem, og vi får styr på dine PI-værdier, så er jeg ret sikker på at du kan køre med urstyring til langt hen i efteråret. Selv gør jeg det, at jeg i overgangsfasen (altså hvor kedlen stadig kører urstyring/sommerdrift) skruer kraftigt op for gulvvarmen, indstiller termostaten så kredsen ikke lukker som følge af evt. solindfald og brændeovn. Så luner det stadig godt i gulvet under de to varmeperioder. Når så jeg overgår til "heldøgnsdrift" (noget der hedder det?) så justeres gulvvarmekredsen ned på 3, og så passer pengene igen.  ;D

Mvh Folke
Beam Me Up, Scotte..!!

10 kW Scotte på BlackStar20S

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/folke.html

Offline alarm

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 36
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Hjælp til indstillinger på Scotten
« Svar #56 Dato: Okt 01, 2012, 06:09 »
Det var PI værdierne jeg mente, og den har faktisk kørt hele natten uden stop, så måske vi er ved at ramme det rigtige, men lad mig endelig høre når i lige har kigget på kurverne ;-) 
God dag til alle...

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Hjælp til indstillinger på Scotten
« Svar #57 Dato: Okt 01, 2012, 06:16 »
Jeg har lige prøvet at efterligne din drift, jeg har 240 M2 hvor der også er en meget stor gulvvarme flade, jeg har lukket radiatorerne pånær de 2 der sidder i hvert badeværelse. Min 16KW står så også og tøffer på 10% ydelse og kedeltemperaturen går over setpunkt, dog ikke så den går i stop, måske fordi badeværelses radiatoren i stueetagen ikke er termostatreguleret.
Jeg undgik dette problem med urstyring før jeg fik et trådløst rumtermostat, men rumtermostaten klarer så dette problem for mig nu, eneste bagdel ved den er: der kommer til at mangle varme på badeværelset og et værelse på 1 salen f.eks når solen står ind af de store vinduer vi har i stueetagen.
Biomax 16 fyrbøder

Offline alarm

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 36
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Hjælp til indstillinger på Scotten
« Svar #58 Dato: Okt 01, 2012, 14:43 »
Mine badeværelses gulve minder så lidt om dine ;-) og har godt nok rum termostater, men de trådløse var måske en ide ??  regulerer de bedre ( med det samme ) eller tænder de fyret når behovet er der og ikke som nu der starter det bare op uagtet om fyret kører eller ej

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Hjælp til indstillinger på Scotten
« Svar #59 Dato: Okt 01, 2012, 14:52 »
Jeg har både radiatorer og gulvvarme i badeværelserne for ikke at du skal misforstå det.
Rumtermostaten har jeg koblet på fyret, termostaten sidder i vores køkken/alrum hvor den så er sat til 22 grader, går temperaturen derover, slukker fyret, er du med?
Biomax 16 fyrbøder