Forfatter Emne: Semirens eller ej?  (Læst 30615 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Semirens eller ej?
« Svar #45 Dato: Nov 08, 2013, 11:58 »
Schou

Ja ret skal delme være ret - klart du bør have (og denne gang stavet korrekt) royalties. :)

/Frank

NB.
Iøvrigt fandt jeg selv svaret i manualen vedr. forskel på virkningsgraden m/u semirens (tror jeg nok). I hvertfald vil jeg prøve at "lege" lidt med fyret idag, for at se hvor højt røgtemp. øges uden semirens.

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Semirens eller ej?
« Svar #46 Dato: Nov 08, 2013, 16:07 »
Til alm. orientering.

Test resultat af mit helt igennem uvidenskabelig forsøg m/u semirens i min Scotte 10kw BS kedel, på 6 meter fritstående elementskorsten, med 200mm lysning.

Kedeltemp. ca. 70 grader.
 
Med semirens
Røgrørstemp ca. 80-85 grader

Uden semirens
Røgrørstemp. ca. 196-208 grader

Konklusion: Virkningsgraden må være ca. 7,7-8,2% ringere uden semirens - mon det er korrekt udregnet.

Det skal bemærkes at røgtemp. ikke er forsøgt målt i toppen af skorstenen (pga. højdeskræk).   

/Frank

PS.
Med semirens skylder jeg at oplyse, jeg køre med bypass, som er åbent ca. 50%, idet skorstenen den sidste tid har virket lidt mere kold og klam end ellers - sikkert pga. årstiden.
« Senest Redigeret: Nov 08, 2013, 16:40 af Frank Chr. »

Offline Schou1984

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 142
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Semirens eller ej?
« Svar #47 Dato: Nov 08, 2013, 17:45 »
Frank: Okay det lyder da ret vildt :) Skal have fat i den røggasføler! Jeg kan stadig ikke få den til at køre med semirens automatisk!? Prøvede kompressorrens, og fandt ud af at hvis jeg slukkede ned så kørte den en kompressorrens, men bare ikke med den valgte udgang!? Hmm gode bud modtages :-)

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Semirens eller ej?
« Svar #48 Dato: Nov 08, 2013, 18:56 »
Ja umidelbart lyder det af meget - men nu tænker jeg så på om det økonomisk kan svare sig (hvis det viser sig nødvendigt til vinter) at få isat en forring i skorstenen. Kunne alternativet være at køre uden semirens de koldeste måneder...!

Selv klare jeg mig fint uden kompressorrens - den smule aske der ligger på risten efter en dags fyring blæser jeg nemt væk inden sengetid.

/Frank

Offline Schou1984

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 142
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Semirens eller ej?
« Svar #49 Dato: Nov 08, 2013, 20:05 »
Mente mere at mit semirens var koblet på styring som kompressorrens :-)

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Semirens eller ej?
« Svar #50 Dato: Nov 08, 2013, 22:58 »
Hmm, jeg har noget der ligner en forskel i røggastemperatur på 10-15oC afhængig af om jeg har semirensen i eller ikke, så jeg har meget svært ved at genskabe noget der ligner dine resultater.

Alt over 120oC fra en Opop eller Woody kedel må vel betragtes som en fejl, i hvert tilfølde efter min overbevisning.
Så hvis du er i stand til at få den op på over 190 oC, må du helt sikkert have gjort noget ravende forkert.

Hilsen
Michael

Til alm. orientering.

Test resultat af mit helt igennem uvidenskabelig forsøg m/u semirens i min Scotte 10kw BS kedel, på 6 meter fritstående elementskorsten, med 200mm lysning.

Kedeltemp. ca. 70 grader.
 
Med semirens
Røgrørstemp ca. 80-85 grader

Uden semirens
Røgrørstemp. ca. 196-208 grader

Konklusion: Virkningsgraden må være ca. 7,7-8,2% ringere uden semirens - mon det er korrekt udregnet.

Det skal bemærkes at røgtemp. ikke er forsøgt målt i toppen af skorstenen (pga. højdeskræk).   

/Frank

PS.
Med semirens skylder jeg at oplyse, jeg køre med bypass, som er åbent ca. 50%, idet skorstenen den sidste tid har virket lidt mere kold og klam end ellers - sikkert pga. årstiden.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hugo

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 215
  • Respekt optjent: +7/-3
  • Woody-skotte 10Kw ,Opop kedel 20
Sv: Semirens eller ej?
« Svar #51 Dato: Nov 08, 2013, 23:21 »
#Hmm, jeg har noget der ligner en forskel i røggastemperatur på 10-15oC afhængig af om jeg har semirensen i eller ikke#

Godt man ikke har semi rens så ......så spare man det...........

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Semirens eller ej?
« Svar #52 Dato: Nov 08, 2013, 23:26 »
Ja, man skal ikke investere i semirens for at få en bedre fyringsøkonomi  ;)
Hvis man tænker lidt over navnet antyder det måske også at ideen er at kedlen renses semiautomatisk  ;)
Havde ideen været bedre fyringsøkonomi havde navnet nok været noget andet  ;)

Hilsen
Michael

#Hmm, jeg har noget der ligner en forskel i røggastemperatur på 10-15oC afhængig af om jeg har semirensen i eller ikke#

Godt man ikke har semi rens så ......så spare man det...........
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Schou1984

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 142
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Semirens eller ej?
« Svar #53 Dato: Nov 09, 2013, 06:26 »
Michael hvordan er din semirens sat til at køre automatisk?

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Semirens eller ej?
« Svar #54 Dato: Nov 09, 2013, 08:18 »
Michael

Tja... jeg har sådan set aldrig ændret på nogen parameter - faktisk køre fyret med de indstillinger som montøren indtastede ved opsætningen. Eneste jeg lige mindes der er ændret på er I-led fra 0,50 til 0,20 (efter anbefaling - er i grunden aldrig blevet helt dus med P og I-led ). I øvrigt synes jeg da at fyret køre rigtig fint og stabilt - i hvertfald har jeg da ikke indtrykket af der skulle være noget rivende galt.

Men nu prøver jeg lige at rykke semirens anordningen ud igen, for at se om resultatet er ændret fra igår.

/Frank

PS.
Røgtemp. måleren er monteret 12 cm fra bagkant kedel, på overkant røgrøret, centreret midt i røgrøret.

PPS.
Kunne være interesant om andre ville lave samme forsøg, for at danne sig et billede af om mit fyr er et enkelt stående "semifinale" tilfælde. :D

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Semirens eller ej?
« Svar #55 Dato: Nov 09, 2013, 08:40 »
Hej,

Glem min semirens, den kører via pilledomptøren (mig  ;) )
...jeg har for meget andet grej koblet til min v10'er til at jeg har "plads" til semirensen, men jeg er jo også "speciel"  ;D ;D

Hilsen
Michael


Michael hvordan er din semirens sat til at køre automatisk?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Semirens eller ej?
« Svar #56 Dato: Nov 09, 2013, 08:44 »
Hej Frank,

OK, hvis du bare tager semirensen ud og glemmer alt om at justere fyret til de nye forhold, så kan du ikke regne med noget som helst  ;)

Semirensen ændrer trækforholdene i kedlen drastisk, så hvis du bare hiver den ud, kan jeg godt forstå at din røggastemperatur kommer helt derop.
Det svarer lidt til den ændring af lydniveauet du vil få på din bil hvis du erstatter lydpotterne med rør  ;)

Jeg ser absolut ingen grund til at andre foretager samme forsøg, blot for at hælde energien fra dyrt købte træpiller ud til gråspurvene.
...så skal man meget hellere sende pengene til mig, jeg angiver gerne et konto nummer  ;D ;D ;D


Hilsen
Michael

Michael

Tja... jeg har sådan set aldrig ændret på nogen parameter - faktisk køre fyret med de indstillinger som montøren indtastede ved opsætningen. Eneste jeg lige mindes der er ændret på er I-led fra 0,50 til 0,20 (efter anbefaling - er i grunden aldrig blevet helt dus med P og I-led ). I øvrigt synes jeg da at fyret køre rigtig fint og stabilt - i hvertfald har jeg da ikke indtrykket af der skulle være noget rivende galt.

Men nu prøver jeg lige at rykke semirens anordningen ud igen, for at se om resultatet er ændret fra igår.

/Frank

PS.
Røgtemp. måleren er monteret 12 cm fra bagkant kedel, på overkant røgrøret, centreret midt i røgrøret.

PPS.
Kunne være interesant om andre ville lave samme forsøg, for at danne sig et billede af om mit fyr er et enkelt stående "semifinale" tilfælde. :D
« Senest Redigeret: Nov 09, 2013, 08:46 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Schou1984

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 142
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Semirens eller ej?
« Svar #57 Dato: Nov 09, 2013, 08:55 »
Okay, men hvis jeg har monteret semirens forsyning på klemme L9 og angiver L9 som udgang til kompressorrens, burde den så ikke køre når styringen skriver kompressorrens???

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Semirens eller ej?
« Svar #58 Dato: Nov 09, 2013, 09:31 »
Jo  ;)

...og hvis du i stedet sætter Askerens til L9, kører den en lille tur for hver 20 kg, så vidt jeg husker i forbindelse med renseblæs  ;)
Altså uden at påvirke selve forbrændingen  ;)

Hilsen
Michael

Okay, men hvis jeg har monteret semirens forsyning på klemme L9 og angiver L9 som udgang til kompressorrens, burde den så ikke køre når styringen skriver kompressorrens???
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Semirens eller ej?
« Svar #59 Dato: Nov 09, 2013, 09:45 »
Michael

He he... jamen det forklare jo alt, så den køber jeg... ^-^

/Frank

PS.
Hvor end jeg gerne vil støtte andre mindrebemidlede medborger  ;D - specielt her op imod jul, så husk på jeg selv er en fattig mand, der må spare op om jeg vil have nyt.
Derfor, set i lyset af hvad en foring af skorstenen koster - tænkte jeg det muligvis over nogle få vintermåneder, kunne give god mening at køre uden semirens (hvis der altså bliver bøvl med kondens) Dette også selv om det koster måske 5-600kr mere i pillerforbrug.