Forfatter Emne: Semirens eller ej?  (Læst 30616 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jan_Lodahl

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 229
  • Respekt optjent: +3/-1
    • Mit fyr online
Sv: Semirens eller ej?
« Svar #75 Dato: Nov 10, 2013, 19:26 »
Hmm, jeg har noget der ligner en forskel i røggastemperatur på 10-15oC afhængig af om jeg har semirensen i eller ikke, så jeg har meget svært ved at genskabe noget der ligner dine resultater.

Alt over 120oC fra en Opop eller Woody kedel må vel betragtes som en fejl, i hvert tilfølde efter min overbevisning.
Så hvis du er i stand til at få den op på over 190 oC, må du helt sikkert have gjort noget ravende forkert.

Hilsen
Michael

Til alm. orientering.

Test resultat af mit helt igennem uvidenskabelig forsøg m/u semirens i min Scotte 10kw BS kedel, på 6 meter fritstående elementskorsten, med 200mm lysning.

Kedeltemp. ca. 70 grader.
 
Med semirens
Røgrørstemp ca. 80-85 grader

Uden semirens
Røgrørstemp. ca. 196-208 grader

Konklusion: Virkningsgraden må være ca. 7,7-8,2% ringere uden semirens - mon det er korrekt udregnet.

Det skal bemærkes at røgtemp. ikke er forsøgt målt i toppen af skorstenen (pga. højdeskræk).   

/Frank

PS.
Med semirens skylder jeg at oplyse, jeg køre med bypass, som er åbent ca. 50%, idet skorstenen den sidste tid har virket lidt mere kold og klam end ellers - sikkert pga. årstiden.

Når mit fyr kører 100 procent har jeg røggastemp på knap 200 grader. Har en DOR kedel.
Mvh. Jan

16kw DOR kedel, V7 styring
Opvarmer 225 m2 i 2 plan
Årsforbrug - alt alt for meget!

http://stokercloud.dk/dev/180381.html