Forfatter Emne: Lydmåling af træpillerbrænder  (Læst 7491 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marcel

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-0
Lydmåling af træpillerbrænder
« Dato: Mar 15, 2009, 16:07 »
Hej, vi overvejer at skifte vores oliebrænder ud med en Woody 16 træpillerbrænder. Vi beholder vores gammel kedel (1960) som stå i vores indgang indtil vi bygge til. Spørgesmålet er nu, hvor meget larmer den Woody 16 med den gammel kedel? Oliebrænder kommer op på 75 decibel  :(
Tak på forhånd, Marcel

Offline Ulrich-307Hdi

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 81
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Woody 16 KW på Roca
Sv: Lydmåling af træpillerbrænder
« Svar #1 Dato: Mar 15, 2009, 16:12 »
Hvor bor du?
Hygge Ulrich

Offline Marcel

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Lydmåling af træpillerbrænder
« Svar #2 Dato: Mar 15, 2009, 16:37 »
Hvorfor?

Offline Ulrich-307Hdi

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 81
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Woody 16 KW på Roca
Sv: Lydmåling af træpillerbrænder
« Svar #3 Dato: Mar 15, 2009, 17:41 »
Fordi der måske bor en i nærheden du kunne høre på.
Hygge Ulrich

Offline Marcel

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Lydmåling af træpillerbrænder
« Svar #4 Dato: Mar 15, 2009, 19:21 »
Tak, vi bor i Vestjylland, Ringkøbing område.

Offline Per

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 16
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Lydmåling af træpillerbrænder
« Svar #5 Dato: Mar 16, 2009, 09:55 »
Hej

Jeg tror faktisk ikke at den larmer væsentlig mere eller mindre end et oliefyr, men den vil helt sikkert svine mere i forbindelse med rensning og påfyldning af piller.

Du kan selvfølgelig mimimere svineriet ved at købe en god industristøvsuger som kan klare støvet og asken.

Jeg har selv et gammelt hus hvor oliefyret stod i gangen i forbindelse med den indgang jeg bruger til daglig. Da jeg købte et scotte fyr overvejede jeg også at sætte det i gangen og i dag er jeg rigtig glad for at jeg tog beslutningen og flyttede fyret ud i garagen med det samme.

Hilsen Per
Venlig hilsen Per
______________________________________________
Scotte 16 Kw med 24 Kw Dor kedel og hjemmelavet magasin i træ. Stokerkontrol v 1.3

Offline JanE

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Lydmåling af træpillerbrænder
« Svar #6 Dato: Mar 16, 2009, 15:57 »
Hej
Har netop installeret en woody (i kælderen)
Jeg kan med det samme sige at den "væser" slet ikke på samme måde som et oliefyr.
Blæseren er meget støjsvag, det meste larm kommer faktisk fra sneglen når der doseres piller.
Du kan sagtens teste det derhjemme inden du køber fyret, hæld en pose spejderhagl gennem 1 m nedløbsrør  :) og vurder selv.

mvh

Jan

Offline Sonata

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 50
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Fyrdata
Sv: Lydmåling af træpillerbrænder
« Svar #7 Dato: Mar 16, 2009, 18:15 »
Du kan sagtens teste det derhjemme inden du køber fyret, hæld en pose spejderhagl gennem 1 m nedløbsrør  :) og vurder selv.
Nu sker det jo også, at en pille kommer i klemme i sneglen. Ovennævnte test bør derfor suppleres med, at der slås på en tykbundet gryde med en gummihammer. Afprøvningen kræver således mindst to personer til at larme, samt en tredie til at lytte.

Spøg til side - vi har fyret stående i garagen, og det kan godt høres i stueetagen (sammenbygget), hvis der er helt stille i huset. Og støj er jo ikke bare støj - et konstant hvæsende oliefyr er nemmere at abstrahere fra end Woodyens uensartede rasle- og sprrroingggg-lyde. Så vi er også glade for, at fyret ikke står helt indenfor, ligesom oliebrænderen gjorde. Men OK, det er jo lyden af sparede penge, så det er til at leve med.
Mvh
   Tom

Offline Ulrich-307Hdi

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 81
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Woody 16 KW på Roca
Sv: Lydmåling af træpillerbrænder
« Svar #8 Dato: Mar 16, 2009, 18:20 »
Knaselyde og sprrroingggg lyde fjernes med et halvt (rustfrit) rør under sneglen.
Hygge Ulrich

Offline Vmax

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 33
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Lydmåling af træpillerbrænder
« Svar #9 Dato: Mar 16, 2009, 19:19 »
Knaselyde og sprrroingggg lyde fjernes med et halvt (rustfrit) rør under sneglen.

He-he.. Sjovt nok... Ville skrive det samme...
Dejligt med en Opop, og sådan er det bare.. Er der nogen der vil hører mere... :) .... Og så er der jo lige solfangeren fra Velux.. Lækkert..

Offline WebLock

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 43
  • Respekt optjent: +1/-0
    • MitPillefyr.dk
Sv: Lydmåling af træpillerbrænder
« Svar #10 Dato: Mar 16, 2009, 19:25 »
Jeg har min woody stående lige uden foran soveværelsesdøren - det kan IKKE anbefales! Jeg sov fint for oliefyret, men den der pling pling når pillerne rammer nede i brænderen har holdt mig vågen i mange timer og giver mig mange skekulationer over hvordan jeg dæmper det. Jeg har bl.a. udskiftet soveværelsesdøren med en der er "markant lyddæmpende" i følge reklamen, men det har ikke hjulpet. Har også vinklet stål-nedfalds-røret ind i 30mm isolering for at tage det værste af den lyd der kommer når pillerne er på det stykke, men det absolut værste er når pillerne lander nede i brænderen.
Problemet var størst lige da vi gik over til vinterfyringen hvor fyret starter med at køre om natten også, og lige nu lægger jeg for det meste ikke mærke til det mere hvis bare jeg er træt nok. Lader evt. tv'et køre indtil trætheden melder sig og nu nærmer det sig hvor jeg kan have fyret slukket når jeg skal sove  ;D
Ejer / sælger / programmør af:
http://MitPillefyr.dk

Offline Energi Bornholm

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 61
  • Respekt optjent: +1/-0
    • Stokerkontrol
Sv: Lydmåling af træpillerbrænder
« Svar #11 Dato: Mar 17, 2009, 19:09 »
Hejsa...

Den lyse plinglyd kan ændres til plong ved at sætte lidt lydabsorberende materiale i brænderkappen.
Vh Flemming
/Energi Bornholm - Hovedforhandler af NBE brændere på Bornholm

Ombygget Mascot ( Nyt motorprint, styring, blæser og skamol )
Ilt, røggas, interface, VVBtemp.kontrol, temperaturovervågning, pumpestyring.
Driftsoptimeret Norrahammer kedel fra 1965
Danfoss ECL 200
6 KW solcelleanlæg

Offline Marcel

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Lydmåling af træpillerbrænder
« Svar #12 Dato: Mar 17, 2009, 19:35 »
Hej alle sammen
Tusind tak for alle de pling og plong henvendelser :) Vi har det også spekuleret over hvor meget den lyd fra sneglen betyder og kan forstå fra jeres indslag at det er en udfordering ::)
Vi gå nu i tanke boksen og ville godt nok melder ud hvad vi nu ville gøre.

Med venlig hilsen
Marcel

Offline jansol

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 12
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Lydmåling af træpillerbrænder
« Svar #13 Dato: Mar 18, 2009, 18:46 »
Jeg har en woody som er 5 mdr. gammel, hvis du vil se/hører en..  bor i Skive
Ny ejer af et woody anlæg...