Forfatter Emne: Overkogssikring slår fra  (Læst 1079 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline marlene@kirchhof.dk

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Overkogssikring slår fra
« Dato: Nov 26, 2022, 13:24 »
Scotte Woody 100 trins mod. Version 4.9 ( tror jeg )
Overkogssikring har slået fra et par gange. Cirkulationspumpen har haft lidt kedelige lyde. Har haft svær5 ved at få varmen ordentligt i radiatorer trods fyret var rigelig varmt. Ny pumpe er købt, skal temperatur føler også skiftes mon ?
Den gamle temp føler sidder med isoleringstape på rør fra  kedel. Da jeg ville købe en ny, fik jeg en der var til dyklomme, men kan ikke se hvordan/ hvor den skal sidde ?
Er der en kvik sjæl der kan hjælpe ?  😳
 

Offline john m

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 186
  • Respekt optjent: +3/-1
Sv: Overkogssikring slår fra
« Svar #1 Dato: Nov 26, 2022, 14:11 »
Hvis din føler virker er der ingen grund til at skifte den.
16 kw blackstar
170 m2 bolig + 55 m2
værksted .

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Overkogssikring slår fra
« Svar #2 Dato: Nov 26, 2022, 19:21 »
Temperatur føleren skal kun skiftes hvis den er defekt.

De to hyppigste grunde til at overkog udløses, er fordi føleren er faldet ud af følerlommen, eller ikke fæstet korrekt hvor den sidder og at der mangler vand på kedel/anlæg, mangler der lidt vand kan føleren ikke måle rigtigt før vandet på et øjeblik går på dampform.
Når din føler sidder på røret, skel det være så tæt på kedlen som praktisk muligt, den skal sidde stramt til, sølv/alu tape fra isolatøren kan klare varmen, ellers et spændebånd, og så masser af god isolering rundt om, når føleren er uden på røret er det virkelig vigtig at cirkulationspumpen kører hele tiden.

Pumpen kan være gået til hvis den har kørt i damp, med mindre du har åben cirkulation, må overkogssikringen også være udløst.

Det er meget vigtig at man har et godt anlæg med vand på, uden luft og en ekspantionsbeholder der virker, og så skal man også have et manomeret der viser trykker, der virker.

Dit "tror" er ikke til ret meget, Scotte 4.99 og Woody 4.99 er to meget forskellige styringer.. Scotte er den mest gammeldags, røde LED segmenter, og mætninger stilles ud fra tabellen med en masse tal.
Woody derimod er med LCD display, tekst og autoberegner.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html