Forfatter Emne: ubrændte piller  (Læst 1842 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bennyM

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 64
  • Respekt optjent: +2/-0
ubrændte piller
« Dato: Okt 29, 2023, 17:16 »
Jeg har ikke tidligere haft problemer med ubrændte piller. jeg har fået 6mm (i stedet for 8mm) fra Ewers. Jeg har sat et 20 mm elektrikkerrør i min snegl. Rensning . også under bagerste lem (støvsuget op). Har dog ikke renset røgrør til skorsten.
Bør jeg indstille blæsertal, eller....?
16/20 kW, BS1016, V7, 500 l silo. trækstabilsator. kompressorrens. o2 udvidelsesprint.  202 m2 bolig. Solfanger m 48 rør.
solfanger m 1200 l akutank
http://www.stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=bennymaretti

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-290
Sv: ubrændte piller
« Svar #1 Dato: Okt 29, 2023, 20:34 »
Bør jeg indstille blæsertal, eller....?

Det korte svar må være JA.
Et længere, og for mig at se bedre, må være nej, find ud af hvorfor blæseren leverer for lidt luft, og det gør den med 99,8873% sikkerhed, så lav som din røgtemperatur er.

Så enten har du en træt blæser, slidte lejer, stoppet lufttilførsel, stoppede huller i herden, træt kondensator, stoppede lameller i blæseren, eller noget andet der forhindre blæseren I at leverer det luft den gjorde før, da det kørte ordentligt.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline bennyM

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 64
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: ubrændte piller
« Svar #2 Dato: Nov 04, 2023, 13:22 »
Lav røgtemperatur skyldes at min føler var faldet ud af røgrør.  Blæseren har jeg pustet igennem m trykluft.Prøvede at stille lidt på blæsertal, men syntes ikke jeg kunne få pænere flamme end jeg havde i forvejen. Har sat kedeltemp op fra 65 til 67. Pumpetemperatur har jeg sat til  tænde v 55 og slukke v 70.
Hvis nogen kan se på mine indstillinger om alt er ok ville det være super!  Jeg vil tjekke imorgen om der er ubrændte piller
16/20 kW, BS1016, V7, 500 l silo. trækstabilsator. kompressorrens. o2 udvidelsesprint.  202 m2 bolig. Solfanger m 48 rør.
solfanger m 1200 l akutank
http://www.stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=bennymaretti

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: ubrændte piller
« Svar #3 Dato: Nov 04, 2023, 15:35 »
Lav røgtemperatur skyldes at min føler var faldet ud af røgrør.  Blæseren har jeg pustet igennem m trykluft.Prøvede at stille lidt på blæsertal, men syntes ikke jeg kunne få pænere flamme end jeg havde i forvejen. Har sat kedeltemp op fra 65 til 67. Pumpetemperatur har jeg sat til  tænde v 55 og slukke v 70.
Hvis nogen kan se på mine indstillinger om alt er ok ville det være super!  Jeg vil tjekke imorgen om der er ubrændte piller

Kedeltemperaturen gør ikke nogen forskel for noget og bør vist ifølge fabrikanten stå til 70, tænker dog ikke det gør så meget da din røgtemperatur er forholdsvis høj. (hvis den er det fordi du har fjernet retardere eller åbnet bypass, ville jeg hæve kedel til 70 og lukke bypass eller isætte retardere.)

Næste må være at rense herden.

Ved du hvad pumpe start og stop gør? mere din pumpestop giver ikke rigtig nogen mening? jeg tænker højste den bør stå er shunt temperatur eller diff under hvor kedel starter igen. og det gør heller ikke noget for ubrændte piller.

Din blæser under kompressorens, kan gøre noget. Den bør stilles til 26% eller deromkring.
« Senest Redigeret: Nov 04, 2023, 15:38 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-290
Sv: ubrændte piller
« Svar #4 Dato: Nov 04, 2023, 17:12 »
Jeg kiggede lige hen over aftensmaden.

For mig at se tror jeg ikke, for det første, at din afvejning passer. Sneglen dossere noget anderledes med 6mm end 8mm, eller kan gøre det i alle fald.

Så tjek lige op på afvejningen er iorden.

At dømme efter røgtemperatur og O2 niveau kunne du også have for høje blæsertal, men dem bør du ikke pille ved før afvejningen er sikker.

Så ville jeg, og jeg gider ikke høre på det sædvanlige kor!!! slå O2 styringen fra som du jo rigtigt har gjort, og indstille på blæseren udfra røgtemperatur, og aske. Når de ting så er ok, ville jeg anslå O2 niveau udfra det, rette tallene, og slå O2 til.

Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: ubrændte piller
« Svar #5 Dato: Nov 04, 2023, 23:19 »
Din PI står forkert og har for meget P faktor eller for lidt I.

Ydelsen over tid er rimelig jævn så nok lidt af begge dele.

Feks. P=1,8 og I=0,15.

Flyt dog kun lidt ad gangen feks. P i 2 step så du kan se om det bliver bedre for hvert step.
Hvis det gør men kurven ikke bliver helt jævn skruer du på I i 2 step. Vendt gerne et døgn mellem hver rettelse så du får nogle grafer at kigge på.

Skruer du for meget og I bliver for dominant ser det næsten ligesådan ud på graferne. Så hvis du ikke når at se den bliver jævn kan du få skruet for meget i den tro at det ikke er nok.

- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: ubrændte piller
« Svar #6 Dato: Nov 05, 2023, 07:26 »
Forbrændingen drejer sig udelukkende om forholdet mellem piller og luft..

Til en start skal alt være pinlig rent, samlet korrekt og tæt.

Piller køres 15min i en pose længere hvis man ikke mener doceringen er ensartet, når det er ensartet kører man piller i 6 minutter i en spand eller pose, vejer resultastet og indtaster det i autoberegneren og pillekorrektioner.

Så passer pillemængden hvis fyret står til 16kW og brænderen er 16kW, pillemængden er modulerende, så man må ikke spekulere i om den giver for lidt eller for mange piller, pillemængden styrer fyret nu...

Så er der kun EN ting tilbage og de er luften, da dyret er modulerende gør man følgende:

Efter opstart låses fyret på 10% og luften justeres, giv gerne for meget luft og skru langsomt ned, når du mener den er der lukker du låget og lader den køre en ½ time, når du så tjekker igen skal det brænde som før, den skal kunne køre 10% i al evighed.

Så er det videre til 50% og 100%

Det var det, nu virker det, eller du har stødt på en eventuel fejl.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html