Forfatter Emne: Problemer med at holde VVB varm  (Læst 4306 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline CalleJD

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 46
  • Respekt optjent: +0/-0
Problemer med at holde VVB varm
« Dato: Jun 21, 2010, 19:12 »
Har stillet Woody over på urstyring med 2 perioder af 3 timers varighed, men har problemer med at VVB hurtig falder i temp selv om der ikke bliver bruge noget varmt vand. Cirkulations pumpen køre via styringen på Woody men gulvvarmens pumpe starter nogle gang hvis der bliver kaldt på varme fra rummene, og dette er også godt nok. men er der ingen kontraventil i en VVB? for tror guldvarmepumpen suger det varme vand fra VVB istedet for fyret... VVB og gulvvarmen sidder i serie. 

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Problemer med at holde VVB varm
« Svar #1 Dato: Jun 21, 2010, 19:46 »
Hej,

Hvis gulvvarme og VVB sidder i serie er det helt sikkert at du trækker varme ud af VVB'en når gulvvarmen kører, men det tror jeg nu heller ikke at de gør.
De sidder næsten helt sikkert parallelt (ellers skal din VVS'er på skolebænken igen), men derfor kan gulvvarmepumpen sagtens trække vand gennem VVB'en.

Der sidder forhåbentlig en kontraventil på koldtvands tilgangen på din VVB (det skal der jfr. loven), men den sidder altså i ferskvands kredsen og hindrer derfor ikke noget i varme kredsen.

Sæt en 2- eller 3-vejs ventil i varmekredsen til VVB'en og sæt samtidig en temperaturføler på så du kan køre "rigtig" VVB-styring.

Hilsen
Michael

Har stillet Woody over på urstyring med 2 perioder af 3 timers varighed, men har problemer med at VVB hurtig falder i temp selv om der ikke bliver bruge noget varmt vand. Cirkulations pumpen køre via styringen på Woody men gulvvarmens pumpe starter nogle gang hvis der bliver kaldt på varme fra rummene, og dette er også godt nok. men er der ingen kontraventil i en VVB? for tror guldvarmepumpen suger det varme vand fra VVB istedet for fyret... VVB og gulvvarmen sidder i serie. 
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline CalleJD

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 46
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Problemer med at holde VVB varm
« Svar #2 Dato: Jun 21, 2010, 20:30 »
Ja du vil sætte 3 vejsventilen sådan at der kun bliver lavet varmt vand?
problemet ved dette er at badeværelset køre på en selvstændig kreds og da det ikke er så godt isoleret skal der pumpes lidt mere varme derud end de andre steder, derfor skal der ikke kun laves varmt vand...
jeg gør og tænker lidt på om udgangen L5 i Woody ikke godt kan trække mere end 1 cirkulationspumpe, fordi der sidder en pumpe til gulvvarmen i badeværelset, og det var jo smart hvis den kørete sammen med den anden så den kun kunne køre når der var noget varmt vand og varme med?
Går også og overvejer at lave VVB temperatur styret i stedet for urstyret som du også snakker om, med ved ikke lige om det vil kommer til at fungere så systemet er sådan lidt specialt opbygget...

Hilsen
Casper

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4449
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Problemer med at holde VVB varm
« Svar #3 Dato: Jun 22, 2010, 07:42 »
Hej Casper

Jeg håber at udgangen kan trække mere end 1 pumpe, for jeg har også begge mine på udgangen, da jeg flyttede til huset var der en pumpe på 100w, da varmesystemet blev lavet om kom der 2 pumper der hver kunne indstilles i 2 trin, de står nu sammenlagt til 80w.

Jeg tror faktisk at udgangen kan tage de 2200w der er til rådighed på en 10A sikring.

MVH. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline CalleJD

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 46
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Problemer med at holde VVB varm
« Svar #4 Dato: Jun 22, 2010, 19:14 »
Okay det var bare nitte og sætte 2 til og så brænde styringen af fordi den ikke kan trække så meget....
har også fået monteret en kuglehane istedet for den termiske shunt ventil, da VVS'eren sagde den var årsag til mange problemer, men er lidt i tvivl om hvor meget den skal være åben, han sagde en diff på 10 grader mellen fremløb og retur men syndes den skal åbens forholdsvis meget, for at det sker, kan den så godt styre og trække retur vandet over fra huset og ikke bare tage det varme fra fremløbet? har nemlig lidt problemer med at få VVB op på 60 grader...
Og lige en anden ting. i samme anledning for jeg monteret cirkulationspumpen ind over styringen i L6. men er kommet til at tænke på når fastbrændselsfyret skal køre, så skal pumpen jo køre hele tiden og ikke kun når woody mener der er varmt nok, (de køre i gammeldags serie). kan man stille i styringen så pumpen bare kan køre normal?
Ved godt det er lidt mange spørgsmål, men sådan er det jo når man kommer til at tænke over tingene ;D

Hilsen
Casper

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Problemer med at holde VVB varm
« Svar #5 Dato: Jun 22, 2010, 22:09 »
Jeg har købt denne termostat til at styre cirkulationspump-en/erne med.

Den er billig, også er du uafhængig af styringen, og har en udgang i styringen til kompressor-rens...
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Problemer med at holde VVB varm
« Svar #6 Dato: Jun 25, 2010, 14:07 »
Hej Casper,

Du behøver ikke have en 3-vejs ventil der vælger enten varme eller varmt vand.
Du kan også montere 3(2)-vejs ventilen så den bare åbner for vandgennemstrømning gennem VVB'en når der skal produceres varmt vand.
Så har du enten varme eller varme+VVB, hvis du forstår  ;)

Dit "problem" med cirkulationspumpen og drift af den, løser du nemmest med en termostat direkte på kedlen / kedlerne, sådan at pumpen kører hvis bare en af kedlerne er over f.eks. 50 grader.

Hilsen
Michael

Ja du vil sætte 3 vejsventilen sådan at der kun bliver lavet varmt vand?
problemet ved dette er at badeværelset køre på en selvstændig kreds og da det ikke er så godt isoleret skal der pumpes lidt mere varme derud end de andre steder, derfor skal der ikke kun laves varmt vand...
jeg gør og tænker lidt på om udgangen L5 i Woody ikke godt kan trække mere end 1 cirkulationspumpe, fordi der sidder en pumpe til gulvvarmen i badeværelset, og det var jo smart hvis den kørete sammen med den anden så den kun kunne køre når der var noget varmt vand og varme med?
Går også og overvejer at lave VVB temperatur styret i stedet for urstyret som du også snakker om, med ved ikke lige om det vil kommer til at fungere så systemet er sådan lidt specialt opbygget...

Hilsen
Casper
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html