Forfatter Emne: forøge flow  (Læst 11482 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bx16

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 20
  • Respekt optjent: +0/-0
forøge flow
« Dato: Nov 25, 2007, 11:53 »
så nu er det rigtigt varmesæson igen og nu begynder problemmerne igen.
jeg har problem mine 2 etager, der opfører sig forskelligt fordi de er fra 2 tidsaldre. den øveste etage er lavet sidste år i pexrør og kogger og selvfølgelig nye radiatore. den nedeste etage er fra 1961 med jernrør gamle radiator, gamle termostater/ventiler(om de er fra 1961, ved jeg dog ikke)

min problem er følgende... de kniber med varmen i de sidste radiatore i stueetage.

opstilling er at varmen kommer ind fra garagen og deler sig til første sal, dernæst varmvandsbeholder ,dernæst stueetage. i 2 strengs system

hvordan kan jeg forøge flowet i de gamle radiatore. kan jeg sætte enstrengs ventiler/termostater på?
kan jeg sætte nogle regulatorer ind mellem stue og føreste sat så jeg udligner trykket?
eller andre gode ideér ?????????

vh

michael
Dor/ scotte 16 kw
espe shunt, alpha pro pumpe trækstabilisator. røgtemp.
200 m2 hus i 2 plan
2voksne 2 børn en hund med hængeøre
forbrug ca 25 kg pr dag.

Offline Hans

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 89
  • Respekt optjent: +3/-0
    • Min pille brænder
Sv: forøge flow
« Svar #1 Dato: Nov 25, 2007, 19:03 »
Skal det forståes således at du har et-strengs anlæg i stuen og to-strengs anlæg på øverste etage ?
Hvis det er tilfældet skal du nok dele det op således at hver etage får en blandesløjfe.

Der findes radiatorventiler til et-strengs anlæg. Men det var måske værd at overveje at lave det hele til to-strengs ?

/Hans
Woody 16 kw, Opop 418 kedel, ESBE TV25 60°C termostatisk ventil og Wilo Stratos ECO pumpe.
Opvarmer ca. 88 m2 (heraf 19 kælder, og 8 fyrrum i garagen)
Interface fra http://www.stokerkontrol.dk
DragonFire interface.

Offline bx16

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 20
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: forøge flow
« Svar #2 Dato: Nov 25, 2007, 23:46 »
det er 2 strengs anlæg på begge etager.
jeg har hørt at man kan sætte et stengs ventiler på et to strengs anlæg for at lave mindre modstand.
det vil jeg så måske gøre på nederste etage

vh
michael
Dor/ scotte 16 kw
espe shunt, alpha pro pumpe trækstabilisator. røgtemp.
200 m2 hus i 2 plan
2voksne 2 børn en hund med hængeøre
forbrug ca 25 kg pr dag.

Offline thy

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 123
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: forøge flow
« Svar #3 Dato: Nov 26, 2007, 08:46 »
en pumpe på en strengs kunne også hjælpe på det ;)

Offline bx16

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 20
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: forøge flow
« Svar #4 Dato: Nov 26, 2007, 12:01 »
tak for forslaget!! det vil jeg lige undersøge!!!
Dor/ scotte 16 kw
espe shunt, alpha pro pumpe trækstabilisator. røgtemp.
200 m2 hus i 2 plan
2voksne 2 børn en hund med hængeøre
forbrug ca 25 kg pr dag.

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 548
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: forøge flow
« Svar #5 Dato: Nov 26, 2007, 15:03 »
hej bx 16
kontroller at din cirk pumpe kører på max
Check at der er en reguleringsventil på vvb så ikke alt vandet løber lige igennem den.
Prøv at lukke for radiatorerne på første sal,
hvis der stadigvæk ikke kommer varme ud til de sidste radiatorer i stuen , må der en større cirk. pumpe til.
Hvis der er varme i radiatorerne i stuen kan det være at du kan klare problemet med en strengreguleringsventil, den skal sidde på returrøret fra første sal og instilles så der er varmt varmt både i stuen og på første.

mvh scotten


Offline Claus Nielsen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: forøge flow
« Svar #6 Dato: Jan 12, 2008, 05:34 »
Hej
Din varmecirkulation har formentlig fri adgang via varmvandsbeholderen. Vand er jo "doven" og søger nemmeste vej. Hvis man er uheldig vil en væsentlig del af cirkulationen gå via nemmeste vej, altså varmtvandsbeholderen.
Du skal sætte en termostat på fremløb mod beholderen. en termostat der går fra (30-70) grader. Er dit fremløb på 65 grader, så stiller du denne på 55 grader. Når vandet i beholderen er varmet op, så lukker termostaten og al cirkulation er til radiatorer.
Du vil også få en besparende effekt, idet returvandet vil ligge mellem 20-30 grader det meste af tiden.
Mit hus er bygget nøjagtigt som dit. Nye varmeinstallationer ovenpå, og gamle fra 1958 nedenunder.
Jeg har et hus på 2 etager ca. 270 kvadratmeter og en cirkulationspumpe ups 25-40. Den kører på laveste trin, og der er masser af varme overalt. 

Offline bx16

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 20
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: forøge flow
« Svar #7 Dato: Jan 13, 2008, 16:41 »
tak for svaret!!! jeg har en termostat på min varmvandsbeholder. aligevel kører min pumpe på fuld gas for at følge med!! trist. kobler jeg overetagen af kan pumpen sagtens kører i laveste mode.
jeg har reguleret med strengventil til varmvandsbeholder. jeg har skruet ned på kugleventilerne til første sal.
må jeg spørge om dit træpilleforbrug gennemsnitlig om dagen her i disse dage!!? ??? ??? ???

vh
michael
Dor/ scotte 16 kw
espe shunt, alpha pro pumpe trækstabilisator. røgtemp.
200 m2 hus i 2 plan
2voksne 2 børn en hund med hængeøre
forbrug ca 25 kg pr dag.

Offline Hans

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 89
  • Respekt optjent: +3/-0
    • Min pille brænder
Sv: forøge flow
« Svar #8 Dato: Jan 14, 2008, 14:55 »
Hvad med at prøve at køre en uges tid med en højere fremløbstemperatur ?
Hæv den 10 grader og kør en uge og se resultatet.
Hvad er returtemperaturen fra stueetagen ?

Hvis det dur kan du prøve at sætte en maks begrændser (og juster den så du kan mærke at returvandet er koldere end det var før) ind på de radiatorer der har den højeste returtemp.
Ikke lige en let (billig/hurtig/nem) opgave da det er enten nye ventiler med indbygget maks begrænser eller seperate ventiler på returen.
Ideen er at begrænse den energi der ryger i den mest forslugne radiatorer som godt kan følge med til opvarmningen.
Der er jo en årsag til at maksbegrænserventilen er opfundet.

/Hans
Woody 16 kw, Opop 418 kedel, ESBE TV25 60°C termostatisk ventil og Wilo Stratos ECO pumpe.
Opvarmer ca. 88 m2 (heraf 19 kælder, og 8 fyrrum i garagen)
Interface fra http://www.stokerkontrol.dk
DragonFire interface.