Forfatter Emne: Hvorfor neddrosling?  (Læst 3995 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline schmidt

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 29
  • Respekt optjent: +0/-1
Hvorfor neddrosling?
« Dato: Mar 16, 2008, 18:09 »
Hej allesammen :)
Måske nogle uintelligente spørgsmål!
Hvorfor skal man drosle ned til eks. vis 70%.
Jeg kan regne ud at det åbenbart har noget med blæserhastighed/ydelse at gøre. Men når jeg nu indtil videre kører i autoberegning (fordi jeg ikke rigtigt ved hvordan jeg kommer videre) så skulle det vel være ligemeget eller hvad?
Skulle autoberegning ikke være sådan nogenlunde optimalt. Altså sådan at det med manuel indstilling kun er for at få den sidste besparelse ud af det? Er der
meget at spare ved selv at justere?
mvh. Schmidt
Stadig nybegynder
Woody 16 kw. på gl. Salamander 1,6 m2
170 m2 på 2 etager + 45 m2 kælder

Offline mbech

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 38
  • Respekt optjent: +1/-1
Sv: Hvorfor neddrosling?
« Svar #1 Dato: Mar 17, 2008, 11:32 »
Måske nogle uintelligente spørgsmål!
Hvorfor skal man drosle ned til eks. vis 70%.

Hej Schmidt,

Jeg har droslet min brænder til 60 % for at få en roligere regulering. Før droslingen gik brænderen op på 100% efter opstart, og temperaturen kunne komme en hel del over setpunktet, før effekten var blevet reguleret ned igen. Nu med 60% falder brænderen til ro ved temeratur på en grad eller to over setpunktet. Systemet virker ikke så "hidsigt" som før.

Jeg har blot sat max effekt til 60 % i en menu. Andre gør det ved at ændre på blæserhastighederne i høj og lav. Den sidstnævnte metode har den lille fordel, at effekten kan reguleres i lige så mange trin som før (10-100% i stedet for 10-60%), men det har vist kun teoretisk betydning.

Så min begrundelse var ikke at spare, men jeg opnåede en roligere drift på fyret.

/Martin
--
Venlig hilsen

Martin
(Scotte 16kW, Dor 16kW, StokerKontrol)

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Hvorfor neddrosling?
« Svar #2 Dato: Mar 23, 2008, 16:49 »
Hej allesammen :)
Måske nogle uintelligente spørgsmål!
Hvorfor skal man drosle ned til eks. vis 70%.
Jeg kan regne ud at det åbenbart har noget med blæserhastighed/ydelse at gøre. Men når jeg nu indtil videre kører i autoberegning (fordi jeg ikke rigtigt ved hvordan jeg kommer videre) så skulle det vel være ligemeget eller hvad?
Skulle autoberegning ikke være sådan nogenlunde optimalt. Altså sådan at det med manuel indstilling kun er for at få den sidste besparelse ud af det? Er der
meget at spare ved selv at justere?
mvh. Schmidt
Stadig nybegynder

Hej Schmidt,

Neddrosling er, som Martin skriver, noget man gør for at få en roligere eller finere regulering, egentlig ikke noget der giver besparelse.

Du spørger også om autoberegning, se det er en helt anden boldgade  ;)
Autoberegning er noget der kan give dig grundparametrene til mætning lav og høj, hvis altså du har gjort forarbejdet godt nok.
Brænderen er modulerende (justerbar) mellem 10% og 100% (hvis den ikke er begrænset til f.eks. 70%) og regulerer derfor blæserens hastighed og pilletilførslen mellem 10% og 100%.
Nu er det ikke sådan at alle brændere skal stilles ens, langt fra. Forhold som skorstenstræk, luftmodstand i kedel, sneglens hældning og træpillerned beskaffenhed har stor indflydelse på hvordan forbrændingen foregår ved forskellige effekttrin.
Derfor kan du justere mætning høj og mætning lav, hvilket betyder hhv. mængden af træpiller ved 100% effekt og 10% effekt. Blæser effekten kan også justeres ved hhv 100% effekt og 10% effekt, men det er lidt vanskeligere med mindre man bruger interface.
Normalt er det helt fint at kunne justere pillemængden og fastholde luftmængden, og det der er tricket er at få fornuftig forbrænding ved både 100% effekt og 10% effekt, ved at få det rigtige pillemængde/luft forhold.
Autoberegningen beregner grundparametrene for mætning lav og høj, udfra sneglens ydelse og det angivne skorstenstræk. Skorstenstrækket bruges til at give lidt flere piller i lavlast hvis der er et kraftigt statisk træk i skorstenen.
Har du en velfungerende trækstabilisator og derved et skorstenstræk på 10-15 Pa så skal skorstenstrækket stå til 0 eller 1.
Efter korrekt afvejning af snegl og korrekt indstilling af skorstenstræk, kan du derfor finde grundparametrene til mætning lav og høj og hvis du så vil fintune, så slår du autoberegning fra igen (parametrene bliver der) og justerer f.eks. efter denne vejledning www.mhes.dk/Indstilling.pdf.

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html