Forfatter Emne: vvs mand anbefaler....  (Læst 4944 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jansol

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 12
  • Respekt optjent: +0/-0
vvs mand anbefaler....
« Dato: Jun 25, 2008, 19:33 »
Vi bor i et hus på 153 kwm + 43 kwm kælder. Vi har et gammel oliefyr og et fastbrændsel fyr.. begge fra ca 67..  jeg har tænkt mig at sætte et woody/scotte anlæg op, jeg har desværre ikke så meget forstand på de forskellige stoker anlæg...
Jeg har ringet til 3 forskellige vvs mænd for at få et pris på et anlæg, men de forsøger at sælge mig noget andet.. baxi.. eller et andet mærke. bla. siger de - woody ikke er godkendt efter de nye regler, at det er en "skoda" model mm..
Nu er mit indtryk er ellers at det er et okay anlæg..   Er vvs folkene bare negativ over for disse anlæg eller er de fordi de tjener mere på det andet..

Regner med jeg ringer og siger: jeg har købt et woody med kedle.. vi du sætte den op ? så kan de jo sige nej...  :-)   

Hvad er rimeligt for at sætte den op ?? 

Vh Jan
Ny ejer af et woody anlæg...

Offline Sonata

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 50
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Fyrdata
Sv: vvs mand anbefaler....
« Svar #1 Dato: Jun 26, 2008, 07:13 »
Hej,

Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvorfor din VVS'er siger som han gør. Men ikke desto mindre tager han fejl - Woody er skam godkendt. Du kan finde attesten, som skorstensfejeren skal skrive under på, på NBE's hjemmeside: http://www.nordjysk-bioenergi.dk/. Skorstenfejeren godkendte mit Woody-anlæg d. 13/6, og altså dermed efter de nye regler.

Når dit hus nu ikke er kæmpestort, så tror jeg du vil få problemer med at holde liv i Baxi'en i varmt vejr. Woody har elektrisk tænding, så den starter bare af sig selv når der er brug for varme - Baxi skal pausefyre, og det koster piller. Det var i hvert fald mit argument for at vælge Woody, samt at risikoen for tilbagebrand stort set ikke eksisterer på en faldstoker.

Skoda-model... Tjah, det kan diskuteres. Men den er nem at sætte op, reservedele er relativt billige, den kan styres via PC'en, og så er den ikke så dyr. Om den holder i 25 år, det ved ingen. Til gengæld er tilbagebetalingstiden til at overskue. Men jeg vil da indrømme, at anlægget ser lidt mere Storm-P agtigt ud end et "rigtigt" pillefyr.

Jeg kan ikke give dig en pris på opsætning, da jeg valgte at gøre det selv. Der er masser af tegninger, diagrammer og gode råd at hente på nettet, så det er ikke så svært. Ud over fyrets pris har jeg vel købt fittings m.m. for et par tusind.

Der er sikkert mange holdninger til dette emne, og jeg har ikke fyret med piller så længe - men det afholder mig naturligvis ikke fra at spille klog  :-X
Mvh
   Tom

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 548
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: vvs mand anbefaler....
« Svar #2 Dato: Jun 26, 2008, 17:37 »
Hej Sonata
Køb du roligt en scotte eller woddy, med dor eller opop kedel.
Det er til at betale i indkøb og virker ganske fortræffeligt, hvis du kun vil fyre med træpiller vel at mærke af en ordentlig kvalitet ?
Jeg har selv en scotte med dor kedel, fyrer med piller fra såbi nu neova, det kunne måske gøres billigere med nogle andre tilbudspiller, men de gider jeg ikke.
Glæden ved at have sparet er tit kortere end !!!!
Det koster en time om ugen med at fylde magasinet med piller, rense en spand aske ud og så er det en god ide at have en ekstra tændfætter på lager.
Du må nok leve med at du sparer omkring 12-15 tusind om året på den konto.
Det er sikkert en god ide at være en lille smule handyman, hvis du går fra olie eller gas hvor der kommer en servicemontør og kigger på sagerne.
Mvh. Scotten

Offline Sonata

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 50
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Fyrdata
Sv: vvs mand anbefaler....
« Svar #3 Dato: Jun 26, 2008, 17:49 »
Hej Sonata
Køb du roligt en scotte eller woddy, med dor eller opop kedel.
Har gjort - men nu var det jo heller ikke mig, der spurgte - det var jansol  :D :D :D

Bortset fra dét, så er jeg helt enig i dine betragtninger. Som en tilføjelse, så har jeg valgt også at ligge inde med en ekstra lysføler.

Kan næsten ikke vente til det bliver koldt - så skal der futtes piller af. Lige nu starter jeg Woody'en 2 gange dagligt via stokerkontrol, og har i øvrigt droslet den ned til 10 kW.

Mvh
   Tom
http://www.klindt-vils.dk/pillefyr/pillefyr.htm
« Senest Redigeret: Jun 26, 2008, 17:52 af Sonata »
Mvh
   Tom

Offline jansol

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 12
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: vvs mand anbefaler....
« Svar #4 Dato: Jun 26, 2008, 19:07 »
tak for de svar,,,  Jeg køber en woody ,med ny kedel.. Nu er det ikke fordi mine finger sidder vildt forkert. (har selv sat vores hus i stand, mest tømrearbejde) men jeg tror jeg forsøger at finde en vvs´er som kan sætte det til.

Takker

Jan
Ny ejer af et woody anlæg...

Offline thoken

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 85
  • Respekt optjent: +3/-3
Sv: vvs mand anbefaler....
« Svar #5 Dato: Jun 26, 2008, 21:20 »
Hej jansol!
Du har modtaget en pb

mvh thoken
scotte/dor 10kw, trækstabilisator, stokerkontrol, alpha pro pumpe, 140 m2 hus