Forfatter Emne: Tips til at trimme PI  (Læst 47931 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Tips til at trimme PI
« Svar #60 Dato: Dec 20, 2011, 18:05 »
Hej,

Vi får se mht. mere jævnt varmebehov, nu du har fået en anden termostat på.
Hvad er det egentlig du har lavet om ?
...har du nu en fælles termostat der styrer alle gulvvarmekredsene ?

Mht. din PI-regukator, så tror jeg at vi er på plads  ;)
Den sidste reduktion af P og I har givet en lidt mere rolig regulering uden at den er blevet for doven.
Den følger fint udsvingene i dit varmebehov, uden på nogen måde at overreagere.

Hva' synes du selv ?

Hilsen
Michael


Jow ser du, før havde jeg en gulvvarmeregulering med en ledningsført mekanisk føler der stod og slog til og fra hele tiden, nu har jeg i stedet en trådløs rumtermostat monteret der kun kalder på varme når temperaturen i rummet falder 1 grad, det vil give et jævnt flow i stedet for termostaten der sad før som åbnede og lukkede for telestaterne hele tiden.
Mht kurverne så har jeg ikke den store forstand på hvordan de skal se ud for at være OK: Jeg synes som det eneste at den går lige vel langt over setpunkt ind imellem
« Senest Redigeret: Dec 20, 2011, 18:25 af Lund-Lemvig »
Biomax 16 fyrbøder

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Tips til at trimme PI
« Svar #61 Dato: Dec 21, 2011, 09:23 »
NTC føler monteret på kedel i dag, Michael går den ikke for langt over setpunt ind imellem?
Biomax 16 fyrbøder

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Tips til at trimme PI
« Svar #62 Dato: Dec 21, 2011, 17:37 »
Hej,

Næh, jeg synes ikke at den går for langt over, største udsving er normalt 2-3oC, og kun når der sker noget "mærkeligt" med din VVB temperatur fiser den op på 6-7oC over i kort tid.
Det ville jeg se stort på og i stedet glæde mig over at drifteffekten er rimelig stabil, det er trods alt store ændringer i drifteffekten der "koster" i virkningsgraden  ;)

Hvis du vil have en fuldstændig stiv temperaturkurve, vil du få en drifteffekt kurve der fiser op og ned som en vanvittig.

Hilsen
Michael

NTC føler monteret på kedel i dag, Michael går den ikke for langt over setpunt ind imellem?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Tips til at trimme PI
« Svar #63 Dato: Dec 21, 2011, 17:52 »
Hej,

Næh, jeg synes ikke at den går for langt over, største udsving er normalt 2-3oC, og kun når der sker noget "mærkeligt" med din VVB temperatur fiser den op på 6-7oC over i kort tid.
Det ville jeg se stort på og i stedet glæde mig over at drifteffekten er rimelig stabil, det er trods alt store ændringer i drifteffekten der "koster" i virkningsgraden  ;)

Hvis du vil have en fuldstændig stiv temperaturkurve, vil du få en drifteffekt kurve der fiser op og ned som en vanvittig.

Hilsen
Michael


Tak for svaret, jeg lagde blot mærke til jo jo effekten i varmekurven efter opstart her i nat, der var den nogle gange et pænt stykke over 60 grader.
Biomax 16 fyrbøder

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Tips til at trimme PI
« Svar #64 Dato: Dec 21, 2011, 18:26 »
Hej,

Tja, nu kan det være svært at se noget detaljeret på din kurve efter at du har haft vulkanudbrud i kedeltemperaturen  ;)
...men hvis du ser nøje efter så har du godt nok haft temperaturstigning op til ca. 68oC, men i perioden op til det har styringen helt korrekt reduceret drifteffekten, blot ikke "hurtigt nok".
Her kan du så vælge at styringen skal komme hurtigere efter den slags sjældne udsving som skyldes store ændringer i dit varmefrobrug (hvad enten det skyldes din gulvvarme eller VVB'en), men prisen vil blive at reguleringen bliver "hysterisk" med øget forbrug til følge.
Derfor ville jeg være helt tilfreds med reguleringen  ;)
...du har en rolig og velfungerende regulering  ;)

Hilsen
Michael

Tak for svaret, jeg lagde blot mærke til jo jo effekten i varmekurven efter opstart her i nat, der var den nogle gange et pænt stykke over 60 grader.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Tips til at trimme PI
« Svar #65 Dato: Dec 21, 2011, 18:41 »
Hej,

Tja, nu kan det være svært at se noget detaljeret på din kurve efter at du har haft vulkanudbrud i kedeltemperaturen  ;)
...men hvis du ser nøje efter så har du godt nok haft temperaturstigning op til ca. 68oC, men i perioden op til det har styringen helt korrekt reduceret drifteffekten, blot ikke "hurtigt nok".
Her kan du så vælge at styringen skal komme hurtigere efter den slags sjældne udsving som skyldes store ændringer i dit varmefrobrug (hvad enten det skyldes din gulvvarme eller VVB'en), men prisen vil blive at reguleringen bliver "hysterisk" med øget forbrug til følge.
Derfor ville jeg være helt tilfreds med reguleringen  ;)
...du har en rolig og velfungerende regulering  ;)

Hilsen
Michael


Ok jamen så erklærer vi våbenhvile til fyret og trækker tropperne tilbage til standby. Jeg takker mange gange for de fine forklaringer, selv om jeg har haft fyret snart 1 år nu, så forstod jeg ikke meget af hvordan den bedste regulering kunne opnåes.
God jul.
Biomax 16 fyrbøder

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Tips til at trimme PI
« Svar #66 Dato: Dec 21, 2011, 19:15 »
Hej,

Også en rigtig go' jul til dig  ;)

...jeg kikker nok di fyr lidt over skulderen henover julen, men det er vel OK ?

Hilsen
Michael

Ok jamen så erklærer vi våbenhvile til fyret og trækker tropperne tilbage til standby. Jeg takker mange gange for de fine forklaringer, selv om jeg har haft fyret snart 1 år nu, så forstod jeg ikke meget af hvordan den bedste regulering kunne opnåes.
God jul.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Tips til at trimme PI
« Svar #67 Dato: Dec 21, 2011, 20:53 »
Hej,

Også en rigtig go' jul til dig  ;)

...jeg kikker nok di fyr lidt over skulderen henover julen, men det er vel OK ?

Hilsen
Michael



Alt er tilladt, selv kommentarer om evt. forbedringer :o)
« Senest Redigeret: Dec 21, 2011, 20:54 af Lund-Lemvig »
Biomax 16 fyrbøder

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: Tips til at trimme PI
« Svar #68 Dato: Dec 22, 2011, 20:53 »
For søren da!
al den seneste snak om PI(D) gjorde mig så nysgerrig at jeg måtte kaste mig ud i et eksperiment.
Og jeg må indrømme på det korte tid det har varet, er jeg faktisk rimlig godt tilfreds.


Jeg havde de oprindelige indstillinger: P:5,0 I: 0,50 D:10
dem ændret jeg til: P:2,5 I: 0,25 D:10

Fyret har kørt siden kl. 19 i aftes med de ændret indstillinger, og det jeg kan se er en del mere stabil kedel temp. på 60.
Driften spænder pt. fra 25-20% til 50-55% og samtlige radiator og gulvarme køre her til aften.

I forhold til oprindelige PID tal, hvor jeg kunne køre mellem 10 og 80% alt efter behov, så må det da tyde på en mere ensartet drift i forhold til før. Kedel temperatur svinget også mere før, ikke vildt men dog alligevel.
Køre pt. ikke stoker kontrol så kan ikke analysere mere i dybden end det jeg har bemærket.

En helt anden snak er blæse parameter som jeg snart må lave en forespørgsel om. Det er sgu noget sært noget.


EDIT:
ah ok, 55% var måske lige i underkanten. Når kælder gulvvarmen trækker på systemet, så kommer driften på 80%. Men det er også en ordentlig sjat det suger varme.
« Senest Redigeret: Dec 22, 2011, 21:14 af Max »
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Tips til at trimme PI
« Svar #69 Dato: Dec 23, 2011, 13:15 »
Hej Max,

Nu er det svært at kommentere på dine kurver når man ikke kan se dem, men det er da godt st du selv er tilfreds  ;)
Det er jo altid rart at kunne lave forbedringer selv, så tillykke med resultatet  :)

Du har en styring fra dengang regulatoren var en "komplet" PID, på nyere styringer er det kun en PI.
...og hvad betyder det så ??

Jo D-leddet er i nyere styringer fjernet (eller sat til 0 om man vil) da det ikke har nogen praktisk betydning på så sløve processer som produktion af centralvarme.
D-leddet kan i bedste fald være uden betydning og i værste fald være årsag til dårlig regulering (hysterisk regulering).

Derfor kan du helt uden problemer sætte dit D-led til 0, og hvis/når du opdaterer din software vil du slet ikke skulle håndtere denne værdi.

Go' jul
Michael


For søren da!
al den seneste snak om PI(D) gjorde mig så nysgerrig at jeg måtte kaste mig ud i et eksperiment.
Og jeg må indrømme på det korte tid det har varet, er jeg faktisk rimlig godt tilfreds.


Jeg havde de oprindelige indstillinger: P:5,0 I: 0,50 D:10
dem ændret jeg til: P:2,5 I: 0,25 D:10

Fyret har kørt siden kl. 19 i aftes med de ændret indstillinger, og det jeg kan se er en del mere stabil kedel temp. på 60.
Driften spænder pt. fra 25-20% til 50-55% og samtlige radiator og gulvarme køre her til aften.

I forhold til oprindelige PID tal, hvor jeg kunne køre mellem 10 og 80% alt efter behov, så må det da tyde på en mere ensartet drift i forhold til før. Kedel temperatur svinget også mere før, ikke vildt men dog alligevel.
Køre pt. ikke stoker kontrol så kan ikke analysere mere i dybden end det jeg har bemærket.

En helt anden snak er blæse parameter som jeg snart må lave en forespørgsel om. Det er sgu noget sært noget.


EDIT:
ah ok, 55% var måske lige i underkanten. Når kælder gulvvarmen trækker på systemet, så kommer driften på 80%. Men det er også en ordentlig sjat det suger varme.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: Tips til at trimme PI
« Svar #70 Dato: Dec 23, 2011, 20:15 »
Hej dér
det dér med kurver skal nok komme. Jeg skal bare se hvonår jeg kan får en ny maskine så denne bærbar som køre uden batteri kan komme ned i fyrrummet.


Altså, det jeg har bemærket efter, at jeg ændret P og I er, da den stod på P:5 I:0,50 så kunne drift procenten falde fra 28 til 20 (og derfra hurtigere ned  til mindst 10%, hvis kedel temp. var i nærheden af set punkt).
Omvendt, hvis kedel temperaturen kom ned på 59-57, så røg driften meget hurtig op af afhængig af, hvad der beder om varme.
For så igen komme ned osv osv.


Efter jeg ændret P og I, er det som om driften er blevet mere intelligent!
Jeg har stået og observeret i ny og næ det seneste døgn og kan se at, hvis kedel temp. er 60 grader og driften 20% så begynder driften efter et stykke tid at gå stille og rolig op, vel at mærke at kedel temp. stadig er 60.
Men så efter et stykke tid falder kedel temp. og styringen har ligesom gjort sig parat til at fyr kraftigere.
Og ligeledes når den er ved setpunkt, så inden den når 60 grader, så begynder driften at falde for så at stabilisere sig mere samtidig med at kedel temp. kommer op på set punkt.
Før i tiden var det som om at driften først reagert nå der skete noget ændring i kedel temp., mens nu gør den det lidt før.
(hvis det ikke giver mening, så er det nok fordi jeg formulere det ret klodset  ;D )


Jeg ved så ikke hvad er mest økonomisk eller hensigtsmæssig:
At driften fiser op og ned alt efter behovet for varme, eller
at driften er mere stabil for at holde kedelen temp. tættere på set punkt.


God jul til dig også ;)
Glæder mig fandenme til flæske stegen og anden imorgen \o/
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Tips til at trimme PI
« Svar #71 Dato: Dec 24, 2011, 14:29 »
Hej Max,

Desværre er din styring ikke blevet mere intelligent  ;)
...men du har givet den nogle parametre der er bedre  :)

Når du bemærker at styringen ligesom forbereder sig ved at lade drifteffekten stige lidt og du derefter lidt senere selv opdager at temperaturen faktisk falder, ja så er det desværre heller ikke fordi styringen kan forudse hvad der vil ske  ;)

Det du oplever er at du ser på en temperaturudlæsning der ikke er præcis, for i praksis ser styringen temperaturen med større opløsning end den der vises på displayet.
F.eks. kan styringen vise 60,5oC men i virkeligheden er den 60,6 eller 60,7 eller 60,74 og den viser stadig 60,5.

Men alt det er jo ligegyldigt når bare du oplever en mere rolig regulering  ;)

Hvad der er mest økonomisk er derimod helt simpelt - det er den mest stabile drift, altså så få og så langsomme udsving som muligt.
Når driftprocenten fiser op og ned, giver det uøkonomisk fyring.

Rigtig glædelig jul til dig og dem omkring dig
Michael

Hej dér
det dér med kurver skal nok komme. Jeg skal bare se hvonår jeg kan får en ny maskine så denne bærbar som køre uden batteri kan komme ned i fyrrummet.


Altså, det jeg har bemærket efter, at jeg ændret P og I er, da den stod på P:5 I:0,50 så kunne drift procenten falde fra 28 til 20 (og derfra hurtigere ned  til mindst 10%, hvis kedel temp. var i nærheden af set punkt).
Omvendt, hvis kedel temperaturen kom ned på 59-57, så røg driften meget hurtig op af afhængig af, hvad der beder om varme.
For så igen komme ned osv osv.


Efter jeg ændret P og I, er det som om driften er blevet mere intelligent!
Jeg har stået og observeret i ny og næ det seneste døgn og kan se at, hvis kedel temp. er 60 grader og driften 20% så begynder driften efter et stykke tid at gå stille og rolig op, vel at mærke at kedel temp. stadig er 60.
Men så efter et stykke tid falder kedel temp. og styringen har ligesom gjort sig parat til at fyr kraftigere.
Og ligeledes når den er ved setpunkt, så inden den når 60 grader, så begynder driften at falde for så at stabilisere sig mere samtidig med at kedel temp. kommer op på set punkt.
Før i tiden var det som om at driften først reagert nå der skete noget ændring i kedel temp., mens nu gør den det lidt før.
(hvis det ikke giver mening, så er det nok fordi jeg formulere det ret klodset  ;D )


Jeg ved så ikke hvad er mest økonomisk eller hensigtsmæssig:
At driften fiser op og ned alt efter behovet for varme, eller
at driften er mere stabil for at holde kedelen temp. tættere på set punkt.


God jul til dig også ;)
Glæder mig fandenme til flæske stegen og anden imorgen \o/
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Tips til at trimme PI
« Svar #72 Dato: Apr 24, 2012, 09:59 »
MHES jeg bringer lige juletråden til live igen. Jeg har lidt problemer hver formiddag efter vejret er blevet varmere. Efter fyret starter tidlig morgen og hen på formiddagen når gulvvarmen slukker, så stiger kedeltemperaturen for langt op inden fyret bremser og så slukker fyret indtil normaltemperaturen rammes.
Hvad er bedst at pille i for at undgå dette, P eller I?
Biomax 16 fyrbøder

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Tips til at trimme PI
« Svar #73 Dato: Apr 24, 2012, 18:50 »
Hej,

Nu har jeg set på dine kurver for i dag, og der kan man ganske rigtigt se at kedlen "skyder over" men det er efter VVB-drift.

Der er flere muligheder for at tilpasse driften til denne varmere periode og en af dem er perfekt trimning af P- I-regulator.
En anden mulighed er begrænsning af max effekten, som er noget lettere at håndtere end P- I-regulator.

Du kan sikkert begrænse din max effekt til 50-60% uden at det giver problemer.

Ellers er det noget med at reducere I- og evt. øge P-, men det hjælper ikke hvis fyret styrtdykker i effekt mens temperaturen stadig kun falder langsomt.
Jeg ville tilråde dig at køre med reduceret max effekt om sommeren  ;)

Hilsen
Michael

MHES jeg bringer lige juletråden til live igen. Jeg har lidt problemer hver formiddag efter vejret er blevet varmere. Efter fyret starter tidlig morgen og hen på formiddagen når gulvvarmen slukker, så stiger kedeltemperaturen for langt op inden fyret bremser og så slukker fyret indtil normaltemperaturen rammes.
Hvad er bedst at pille i for at undgå dette, P eller I?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Tips til at trimme PI
« Svar #74 Dato: Apr 24, 2012, 18:54 »
Hej,

Nu har jeg set på dine kurver for i dag, og der kan man ganske rigtigt se at kedlen "skyder over" men det er efter VVB-drift.

Der er flere muligheder for at tilpasse driften til denne varmere periode og en af dem er perfekt trimning af P- I-regulator.
En anden mulighed er begrænsning af max effekten, som er noget lettere at håndtere end P- I-regulator.

Du kan sikkert begrænse din max effekt til 50-60% uden at det giver problemer.

Ellers er det noget med at reducere I- og evt. øge P-, men det hjælper ikke hvis fyret styrtdykker i effekt mens temperaturen stadig kun falder langsomt.
Jeg ville tilråde dig at køre med reduceret max effekt om sommeren  ;)

Hilsen
Michael

MHES jeg bringer lige juletråden til live igen. Jeg har lidt problemer hver formiddag efter vejret er blevet varmere. Efter fyret starter tidlig morgen og hen på formiddagen når gulvvarmen slukker, så stiger kedeltemperaturen for langt op inden fyret bremser og så slukker fyret indtil normaltemperaturen rammes.
Hvad er bedst at pille i for at undgå dette, P eller I?

Halløjsa jamen så vil jeg lige sætte den til max 50% ydelse indtil jeg får fundet en ny chip med indbygget P og I for VVB.
Tak for svaret, vi snakkes ved til vinter igen   ;D
For pokker det kan man ikke gøre fra computeren, jeg må i fyrrummet  8)
« Senest Redigeret: Apr 24, 2012, 19:00 af Lund-Lemvig »
Biomax 16 fyrbøder