Forfatter Emne: stoker kontrol  (Læst 5355 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jens Tølbøll

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-0
stoker kontrol
« Dato: Okt 21, 2012, 12:57 »
Hej. Jeg har lige fået installeret stokerkontron på mit pillefyr, og så melder spørgsmålet sig, hvad skal man egentlig bruge det til? Hvad bruger I det til i hverdagen, kan man se mere der, en på displayet på fyret? kan man bruge det til at fyre mere økonomisk? - hvordan? Hilsen Jens

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: stoker kontrol
« Svar #1 Dato: Okt 21, 2012, 13:14 »
Uha det kan bruges til mange ting.
Du får en alarm hvis fyret går ud.
Du kan se om dine kurver er fine og om fyret kører optimalt.
For mit eget vedkommende betød det en kæmpe besparelse.
jeg troede alt var godt for fyret kørte fint men man står jo ikke og holder øje hele tiden. Da jeg fik det på nettet kunne jeg se at det opførte sig underligt når jeg tændte for varmen i den store festsal. Det vidste sig at det var radiatoreventiler i salen som sad uhensigtsmæssigt . Det er nu midlertidigt afhjulpet og hvor det før to mig 3 dage at fyre salen op tager det nu 6 timer.
Den fejl have jeg aldrig fundet hvis ikke jeg havde stokerkontrol på.
Så de 499 er lynhurtigt spare ind.
MVH
Claus
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline Jens Tølbøll

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: stoker kontrol
« Svar #2 Dato: Okt 21, 2012, 13:58 »
Hej Claus.Tak for dit svar,men jeg kan ikke forstå, hvordan du via kurverne kan se om dit fyr kører optimalt. Findes der nogle kurver som man skal tilstræbe at ramme eller komme i nærheden af?Hilsen Jens

Offline Birch-Nielsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 292
  • Respekt optjent: +11/-4
  • Beam Me Up, Scotte!!
    • Folkes Fyrdata
Sv: stoker kontrol
« Svar #3 Dato: Okt 21, 2012, 14:19 »
Hej Claus.Tak for dit svar,men jeg kan ikke forstå, hvordan du via kurverne kan se om dit fyr kører optimalt. Findes der nogle kurver som man skal tilstræbe at ramme eller komme i nærheden af?Hilsen Jens

Hej Jens

Bliv klogere (eller mere forvirret  :P) lige her: www.mhes.dk - et lomme-videnskabeligt studium udi pillefyringens forunderlige verden. Michael (hjemmeside-ejer) ved en masse om dette og hint, og prøver på en forståelig måde at forklare selv svære (men absolut vigtige) begreber som eks. PI-indstilling og dets indvirken på fyrets måde at fungere på. Et rigtigt godt sted at starte.

Mvh Folke
Beam Me Up, Scotte..!!

10 kW Scotte på BlackStar20S

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/folke.html

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: stoker kontrol
« Svar #4 Dato: Okt 21, 2012, 15:39 »
Hej Claus.Tak for dit svar,men jeg kan ikke forstå, hvordan du via kurverne kan se om dit fyr kører optimalt. Findes der nogle kurver som man skal tilstræbe at ramme eller komme i nærheden af?Hilsen Jens

Hej Jens

Bliv klogere (eller mere forvirret  :P) lige her: www.mhes.dk - et lomme-videnskabeligt studium udi pillefyringens forunderlige verden. Michael (hjemmeside-ejer) ved en masse om dette og hint, og prøver på en forståelig måde at forklare selv svære (men absolut vigtige) begreber som eks. PI-indstilling og dets indvirken på fyrets måde at fungere på. Et rigtigt godt sted at starte.

Mvh Folke

Hvem skal du have skoldet?
Biomax 16 fyrbøder

Offline Jens Tølbøll

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: stoker kontrol
« Svar #5 Dato: Okt 21, 2012, 20:01 »
Hej igen. Efter mange timer foran skærmen, er det ikke lykkedes for mig at få grafer frem, der fortæller om mit forbrug. Hvad gør man? Og så endelig det sidste spørgsmål, - skal computeren være på nettet hele tiden for at den kan indhente informationer? Den er da halvdyr i strøm, hvis den skal køre døgnet rundt. VH Jens

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: stoker kontrol
« Svar #6 Dato: Okt 21, 2012, 21:06 »
Hej igen. Efter mange timer foran skærmen, er det ikke lykkedes for mig at få grafer frem, der fortæller om mit forbrug. Hvad gør man? Og så endelig det sidste spørgsmål, - skal computeren være på nettet hele tiden for at den kan indhente informationer? Den er da halvdyr i strøm, hvis den skal køre døgnet rundt. VH Jens

Ja - Brug en bærbar, den er billig i strøm
Biomax 16 fyrbøder

Offline Birch-Nielsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 292
  • Respekt optjent: +11/-4
  • Beam Me Up, Scotte!!
    • Folkes Fyrdata
Sv: stoker kontrol
« Svar #7 Dato: Okt 21, 2012, 21:16 »
Hej igen. Efter mange timer foran skærmen, er det ikke lykkedes for mig at få grafer frem, der fortæller om mit forbrug. Hvad gør man? Og så endelig det sidste spørgsmål, - skal computeren være på nettet hele tiden for at den kan indhente informationer? Den er da halvdyr i strøm, hvis den skal køre døgnet rundt. VH Jens

Hej Jens

Det er lidt svært at hjælpe dig når du ikke er "online" Først: Har du forbindelse via Stokerkontrol til dit fyr? Ment på den måde, at du i interfacet (Stokerkontrol) kan se fyrets driftsparametre, og at det aktivt brænder og laver varme? Hvilken Stokerkontrol har du installeret? For at komme på StokerCloud (NBE's webserver) skal du som minimum køre v.3.20. Det er efterhånden længe siden jeg blev oprettet på StokerCloud, men jeg mener det er ved henv. til NBE man bliver oprettet som bruger (se mit link nederst)

En anden måde du kan komme online på, er via en ftp-upload til egen (eller andens) webportal. Her skal du oprette en ftp index-fil med tilhørende mappe, såsom: index.html og Pillefyr (ftp-mappe) Men denne metode er nærmest overflødiggjort af StokerCloud som nok er den mest anvendte. (tryk evt. på Globusen under minavatar)

Og ja, hvis du ikke har købt den nye v. 10 styring (med webserver), er det nødvendigt at du bruger en PC/notebook eller lign. til datalogging. Kører du StokerCloud er det nødvendigt med netforbindelse. Jeg har en lille Lenovo atom notebook til at stå og logge - den er ret billig i strøm på årsbasis.

Mvh Folke

Beam Me Up, Scotte..!!

10 kW Scotte på BlackStar20S

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/folke.html

Offline Jens Tølbøll

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: stoker kontrol
« Svar #8 Dato: Okt 22, 2012, 14:47 »
Hej Folke.
Jeg har installeret stoker kontrol 3.20. Jeg kan se fyrets driftsparametre, dog ikke grafer over forbrug. Jeg ved ikke hvorfor. De andre kurver over temperatur vises fint. Mit anlæg er på 10 kilo watt - en woody brænder og Blackstar keddel. Forbrug ca 11 kg i døgnet. Tak for dit link. Jens

Offline Birch-Nielsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 292
  • Respekt optjent: +11/-4
  • Beam Me Up, Scotte!!
    • Folkes Fyrdata
Sv: stoker kontrol
« Svar #9 Dato: Okt 23, 2012, 09:47 »
Hej Folke.
Jeg har installeret stoker kontrol 3.20. Jeg kan se fyrets driftsparametre, dog ikke grafer over forbrug. Jeg ved ikke hvorfor. De andre kurver over temperatur vises fint. Mit anlæg er på 10 kilo watt - en woody brænder og Blackstar keddel. Forbrug ca 11 kg i døgnet. Tak for dit link. Jens

Hej Jens

Jeg kan heller ikke se mit forbrug via graferne, og har aldrig kunnet i Stokerkontrol v. 3.50alfa3. Måske jeg skulle have sagt dette til Jens (Stokersoft), men jeg har bare altid tjekket mit forbrug via StokerCloud. Har du fået dig oprettet? Skynd dig at smide nogle links ud så vi kan følge med og vejlede.

Mvh Folke

Ps.: Jens - hvis du lige kigger med - så har forbrugsgraferne altid været inaktive i min udgave af Stokerkontrol V.3.50alfa3. Man kan ikke komme ind i oversigten når man klikker.
Beam Me Up, Scotte..!!

10 kW Scotte på BlackStar20S

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/folke.html

Offline Klinten

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 22
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: stoker kontrol
« Svar #10 Dato: Okt 23, 2012, 15:10 »
Med reference til dette indlæg: http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=2962.0 Så kan jeg heller ikke se mit forbrug. Men det er en bug, da forbruget nogen gange dukker på når jeg f.eks. trykker på kedelindstillinger.. Der er jo ingen grund til at man ikke skulle kunne se forbruget i stokerkontrol, hvad skulle man så med den lille graf?

Mvh. Simon

Hej Folke.
Jeg har installeret stoker kontrol 3.20. Jeg kan se fyrets driftsparametre, dog ikke grafer over forbrug. Jeg ved ikke hvorfor. De andre kurver over temperatur vises fint. Mit anlæg er på 10 kilo watt - en woody brænder og Blackstar keddel. Forbrug ca 11 kg i døgnet. Tak for dit link. Jens

Hej Jens

Jeg kan heller ikke se mit forbrug via graferne, og har aldrig kunnet i Stokerkontrol v. 3.50alfa3. Måske jeg skulle have sagt dette til Jens (Stokersoft), men jeg har bare altid tjekket mit forbrug via StokerCloud. Har du fået dig oprettet? Skynd dig at smide nogle links ud så vi kan følge med og vejlede.

Mvh Folke

Ps.: Jens - hvis du lige kigger med - så har forbrugsgraferne altid været inaktive i min udgave af Stokerkontrol V.3.50alfa3. Man kan ikke komme ind i oversigten når man klikker.