Forfatter Emne: stokerkontrol-problem  (Læst 10331 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline træmand

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-0
stokerkontrol-problem
« Dato: Sep 04, 2010, 20:20 »
Hej
jeg har fået et scotte pillefyr instaleret og det virker fint, lige bortset fra stokerkontrol på min computer.
Den kan ikke finde seriel port com 1 eller com 2. Købte et usb adabter, men det virker stadig ikke. Har kørt et program
der tester kablet ved at forbinde rød og grøn ledning på serielkablet, men det virker stadig ikke. hvor kan man købe en ny kommunikationschip, og hvad koster den og hvad vertion skal det være ?. Kan det være kablet der er defekt ?
Hilsen træmanden

Offline levi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 434
  • Respekt optjent: +37/-7
Sv: stokerkontrol-problem
« Svar #1 Dato: Sep 04, 2010, 21:37 »
Hej Træmand, - hvilken chipversion har du ?

Det står bag på chippen, inde i kontrolboksen :)

Hvilken windows version kører du med ?

Kører du trådløs signal fra din styring, - eller kabel hele vejen til computer ?
« Senest Redigeret: Sep 04, 2010, 21:38 af levi »

Offline levi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 434
  • Respekt optjent: +37/-7
Sv: stokerkontrol-problem
« Svar #2 Dato: Sep 04, 2010, 21:50 »
Har du prøvet at hente den sidste nye opdatering til stokerkontrol her ? - http://stokerkontrol.dk/index.php?page=update&lang=dk

Din kode er dit licens nummer, - som står på din cd-rom :)

Hvis din Scotte er ny, - er det næppe chippen der er problemet (Omend det naturligvis er muligt) :)

En ny chip fåes der hvor du har købt dit anlæg :)
« Senest Redigeret: Sep 04, 2010, 21:51 af levi »

Offline Hedestoker

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 533
  • Respekt optjent: +33/-6
    • Salg af pillefyr og vvs artikler
Sv: stokerkontrol-problem
« Svar #3 Dato: Sep 05, 2010, 08:01 »
Hej
jeg har fået et scotte pillefyr instaleret og det virker fint, lige bortset fra stokerkontrol på min computer.
Den kan ikke finde seriel port com 1 eller com 2. Købte et usb adabter, men det virker stadig ikke. Har kørt et program
der tester kablet ved at forbinde rød og grøn ledning på serielkablet, men det virker stadig ikke. hvor kan man købe en ny kommunikationschip, og hvad koster den og hvad vertion skal det være ?. Kan det være kablet der er defekt ?
Hilsen træmanden

Hej

Har du husket at installere driveren (den lille cd) der fulgte med konverteren, 9 ud af 10 gange er det der fejlen ligger?


Mvh Allan
Forhandler af RTB, Scotte, Woody, NBE og VVS artikler.

Opvarmer 500 m² med BlackStar 30 kedel (selvrens), Scotte 30Kw, Version 7.
240 rørs NBE Vaccum solfanger
http://www.stokercloud.dk/dev/hedestoker01.html

Offline træmand

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: stokerkontrol-problem
« Svar #4 Dato: Sep 05, 2010, 18:10 »
Bliver den ikke instaleret automatisk når jeg instalerer cden ?

Offline levi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 434
  • Respekt optjent: +37/-7
Sv: stokerkontrol-problem
« Svar #5 Dato: Sep 05, 2010, 22:04 »
Bliver den ikke instaleret automatisk når jeg instalerer cden ?

Det kan du jo se, - hvis der er autorun på cden vil der jo poppe en installations guide frem på skærmen, - hvis der ikke gør det, - må du ind på cd-rommen og finde install. filen.

/Kram

Offline træmand

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: stokerkontrol-problem
« Svar #6 Dato: Sep 06, 2010, 18:30 »
Tak
Det prøver jeg
mvh trææmand

Offline frølårsraketten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 184
  • Respekt optjent: +4/-0
    • Diernæs Mini Stoker (DiMS)
Sv: stokerkontrol-problem
« Svar #7 Dato: Sep 07, 2010, 20:00 »
Det er noget bæ med disse USB til seriel konverere. Købte to i Kina, der slet ikke virkede.

Investerede så i en fra en dansk forhandler til den firdobbelte pris. På den "store" bærbare var der overhovedet ikke hul igennem. På den lille er der lejlighedsvis forbindelse, men det kan ikke bruges seriøst.

De medfølgende drivere blev naturligvis behørigt installeret. ???

Det må være på høje tid at NBE bygger USB ind i deres styringer - der kan de osse lægge driveren ind, så det blir P&P.

Selv stationære PC'er er sjældne efterhånden med RS232 snitflade.
Venligst Pierre
_______________
Aduro H1

Offline Rasser

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 93
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: stokerkontrol-problem
« Svar #8 Dato: Sep 08, 2010, 09:49 »
Hej.
Har en gammel bærbar fra 2004 hvor jeg i starten kørte seriel. Det syntes jeg faktisk var ustabilt.
Jeg fik fat i en Sandberg Usb-Seriel converter (uden drivere) Derefter bad jeg computeren om at finde en på driver på nettet og den fandt en som har kørt perfekt i 2 år !

Mvh Jens



Offline topgun

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 144
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Mit fyr
Sv: stokerkontrol-problem
« Svar #9 Dato: Sep 08, 2010, 16:49 »
Synes også de efterhånden er blevet 100% stabile. Arbejder med Netværk så jeg bruger dagligt USB ser converter. Da de droppede Ser porte i Laptops var det noget være skrammel at få til at virke.
Nu synes jeg det er blevet helt stabilt. Så længe man husker at bruge samme ser port hver gang.

Da jeg startede fyr op brugte jeg også en ældre Laptop med indbygget seriel port. Det gav flimmer i styringen hver gang Stokerkontrol ikke var startet.
Derfor blev der hurtigt monteret en usb->ser konverter og så forsvandt problemet
Michael Pedersen

Scotte 16kw med Woody 6.66 Chip på en OPOP H418 kedel
VVB priotering, Kompressorrens, Ude temp, Røg temp, Flow måler.
Opvarmer 243m2
Mit fyr: http://fyr.mm-pedersen.dk

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: stokerkontrol-problem
« Svar #10 Dato: Sep 08, 2010, 16:58 »
Der findes mange seriel adaptere af tvivlsom kvalitet, som udgangspunkt virker de dog meget godt de fleste.

Husk at det er ret få der virker ordentligt på Windows 7 og Windows Vista, desværre virker de nogenlunde men går ned af og til. Det var bedre, hvis de slet ikke virkede.

Vil i være sikre på noget der virker så brug de adaptere der kan købes gennem forhandlerne af NBE udstyr - der er én slags til Windows XP og én slags til Windows Vista/7 - disse fungerer upåklageligt og vi har testet dem godt og grundigt.

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: stokerkontrol-problem
« Svar #11 Dato: Sep 08, 2010, 20:09 »
Hej,

Jeg har jævnligt "problemer" med kunder som anvender USB >> seriel konvertere og har observeret at rækkefølgen ved installation ofte er vigtig.

Installer først driver softwaren til USB >> seriel konverteren, inden USB konverteren monteres i USB porten.
Monteres USB konverteren før driveren er installeret, vil windows ofte finde en allerede installeret driver, som den "tror" vil virke, og så bruger den ikke den driver der senere installeres.

Har mangjort det i omvendt rækkefølge (monteret USB konverteren først), er der ofte ikke andet at gøre end at fjerne enheden i "Kontrolpanel >> System >> Hardware >> Enhedshåndtering" ved at markere enheden, højreklikke og vælge Fjern.
Herefter installeres driveren og USB konverteren monteres igen.

Det virker næsten hver gang, og har i hvert tilfælde reddet mange situationer  ;)

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline træmand

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: stokerkontrol-problem
« Svar #12 Dato: Sep 20, 2010, 19:30 »
Hej
Tak til alle der har besvaret mine stoker problemer. Jeg har fået et nyt kabel som sammen med usb converteren
har fået det til at virke.
Jeg har lige downloadet stokerkontrol 3,0. Det er virkelig flot, men især grafen til pilleforbrug virker ikke.
Den er grøn over hele fladen og datoerne under grafen ændre sig heller ikke når jer skifter dageintervaller.
Kan det være kommunikations chippen ? Jeg har haft den afmonteret hvorved det yderste nederste venstre
ben knækkede af, men når jeg sætter chippen i igen er der kontakt til printpladen .
mvh Træmand

Offline DennisRN

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1000
  • Respekt optjent: +17/-3
    • Phoenix 16kw
Sv: stokerkontrol-problem
« Svar #13 Dato: Sep 20, 2010, 20:14 »
Her skal du bare have tålmodighed...
Det går en dag eller to før den har samlet nok data til at den kan vise noget fornuftigt.
Det at den er helt grøn er bare det at den kun har data fra en dag og dermed bruger hele feltet til det.

Mvh.
Dennis
Phoenix 16kw med det hele
Styringsnr.: 59091
http://v16beta.stokercloud.dk/#drnilsson

2 plans hus på 180kvm fra 1934.
VVB prioritering 140l.
Forbrug: ca. skal endnu vise sig...

Nu med RTB Grill! :-)
Tablet til styring af grill: Denver TAQ-90022