Forfatter Emne: Mini pc til stokerkontrol?  (Læst 15270 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hedestoker

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 533
  • Respekt optjent: +33/-6
    • Salg af pillefyr og vvs artikler
Mini pc til stokerkontrol?
« Dato: Dec 12, 2010, 20:56 »
Jeg har ikke prøvet om det kan lade sig gøre, måske er nogen ved det, kan man bruge en mini pc til at køre stokerkontrol eller er den ikke stor nok, og vil de hjælpe at sætte et større SD kort i og hvor stor bør den være.

Mvh Allan
Hedestoker.dk
Forhandler af RTB, Scotte, Woody, NBE og VVS artikler.

Opvarmer 500 m² med BlackStar 30 kedel (selvrens), Scotte 30Kw, Version 7.
240 rørs NBE Vaccum solfanger
http://www.stokercloud.dk/dev/hedestoker01.html

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: Mini pc til stokerkontrol?
« Svar #1 Dato: Dec 13, 2010, 08:05 »
Jeg har ikke prøvet om det kan lade sig gøre, måske er nogen ved det, kan man bruge en mini pc til at køre stokerkontrol eller er den ikke stor nok, og vil de hjælpe at sætte et større SD kort i og hvor stor bør den være.

Hej Allan

Nu skriver du ikke næremere, hvilken mini pc det er. Men hvis det er med atom processor, så ingen problem, så kører det fint.

Er det med arm processor (de helt små, kører oftest Windows CE/Mobile eller linux), så kan du ikke.

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline Hedestoker

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 533
  • Respekt optjent: +33/-6
    • Salg af pillefyr og vvs artikler
Sv: Mini pc til stokerkontrol?
« Svar #2 Dato: Dec 13, 2010, 23:03 »
Ok må nok investere i en ny hvis jeg skal prøve, den jeg har er en jeg har fået sammen med noget reklame skrammel, nok noget billig l.... :o

Det er en Asus eee PC series som sikkert ikke koster mange grunker, tænkte bare på om den var stor nok for så var det jo ikke den hele store udgift for brugerne at få et interface op at køre.

Men ok, Allan har glemt den ide igen >:( >:(

Mvh Allan

Forhandler af RTB, Scotte, Woody, NBE og VVS artikler.

Opvarmer 500 m² med BlackStar 30 kedel (selvrens), Scotte 30Kw, Version 7.
240 rørs NBE Vaccum solfanger
http://www.stokercloud.dk/dev/hedestoker01.html

Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Sv: Mini pc til stokerkontrol?
« Svar #3 Dato: Dec 14, 2010, 12:17 »
Hej Allan.

Jeg mener helt bestemt at Asus eee har atom processor, så glem ikke ideen helt:-) Det er trods alt rimelig overskueligt at prøve...

Har selv overvejet en brugt Lenovo S10e...

Mini netbooks i den klasse bruger kun ca 10w så vidt jeg kan læse mig frem til...

Mvh Steffen
Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o

Offline kirkholt

  • Beta tester
  • Guru
  • *
  • Indlæg: 81
  • Respekt optjent: +1/-1
Sv: Mini pc til stokerkontrol?
« Svar #4 Dato: Dec 14, 2010, 12:40 »
Hej

Jeg har tidligere kørt stokerkontrol på en mini pc (Acer Revo med atom processor)  fuldstændig uden problemer.

Jeg er i øjeblikket ved at installere og teste på ASUS Eee netbook PC. Jeg vender tilbage med status på projekter om et par dage

mvh

Ole
https://stokercloud.dk/v3/#/kirkholt/main-page
16Kw Woody Comfort v10.0954
Sort NBE komfort kedel
Kompressorrens
3-vejs ventil og VVB

218 m2 villa - 15m fjernvarmerør - Fyr i garage
Årsforbrug ca. 7 ton.

Offline Hangaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 183
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Mini pc til stokerkontrol?
« Svar #5 Dato: Dec 14, 2010, 13:50 »
hej alle,
Nu er sådan en Asus Eee jo ikke helt billig  :'( syntes 2000kr er meget for at uploade data.
Ganske rigtig så er den med en  Atom processor. den bruger vel for ca 200-300kr i strøm pr år
For et par dage siden startede jeg en tråd ang. data logging og hvis man ellers kunne få NBE til at lave en sådan så ville det være langt det smarteste, udviklingen af en sådan ville jo kunne bruges i en fremtidig rev. og derfor ikke en kæmpe opgave til eksisterende styringer alene.
Desuden så mener jeg at en samlet pris for sunkontrol / stokerkontrol med interface delen + Asus Eee ( 1125+2000 =3125kr) er vildt overdrevet pris, bare for at kunne følge systemet på nettet / pc, havde det været indbygget fra starten så havde det vel reælt ikke kostet mere at lave end hvad styringen i forvejn koster at producer, et par komponenter fra eller til spiller ikke den store rolle i den sammenhæng.

Allan. kan se du ikke har lagt data op siden den 17 November, her kunne data logging jo have været mega smart.
Ved naturligvis ikke hvorfor dit upload er nede, men det oplever man nærmest hele tiden fra de forskellige link man finder rundt omkring, eller også er der så mange huler i dataerne som i en sweizerost  ;D



« Senest Redigeret: Dec 14, 2010, 13:52 af Hangaard »
Vh.
Søren Andersen
Easypell 32Kwh, 18kvm solfanger +60rør samt 8,19Kwh solceller

Offline Kendub

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 310
  • Respekt optjent: +6/-4
    • Data:
Sv: Mini pc til stokerkontrol?
« Svar #6 Dato: Dec 14, 2010, 14:57 »
Dataerne fejler vist intet, men mange bruger kun upload for at følge driften i kortere perioder. F.eks i overgang fra sommer til vinterdrift. Andre tænder bare en time om dagen, for at tilse anlægget.

Du har da ret i, at det sikkert HAVDE været billigere at producere en datalogger til at starte med, og bygge den ind i styringen. Men sådan blev det jo ikke og det er nu langt fra alle der bruger interface.

Men mon ikke der sker noget en gang i fremtiden.... Det skulle være mærkeligt, om ikke NBE pønser på at udvikle ny styring  ;)

En ældre laptop der kører i døgnedrift bruger ikke mere end 25-30 kroner om måneden, med slukket skærm.
Har man ikke råd til den "hobby" skulle man slet ikke have valgt et af de billigste, veludviklede pilleanlæg der findes på markedet.

Offline Hangaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 183
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Mini pc til stokerkontrol?
« Svar #7 Dato: Dec 14, 2010, 16:59 »
nu er interface jo heller ikke med til selve styringen, så det perfekte ville jo være at der sammen med chippen også var et lille board med datalogger, dette ville være bagud kompatibel og ville jo også kunne bruges i fremtidige styringer.
Kan slet ikke følge iden med at have en pc kørende uanset om den bruger for 300 eller 4000kr i strøm om året, kan god se det er eneste mulighed lige nu, men man kan da håbe at NBE ville lave et board der er bagud kompatibel.

Men det kunne være sjovt at høre fra NBE hvad et sådan modul ville koste, med den tanke i baghovedet at den også ville kunne bruges på fremtiden styringer.

Netop! logger på 1 gang om dagen så den opdater både program og på nettet uden manglende data.
Vh.
Søren Andersen
Easypell 32Kwh, 18kvm solfanger +60rør samt 8,19Kwh solceller

Offline Hedestoker

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 533
  • Respekt optjent: +33/-6
    • Salg af pillefyr og vvs artikler
Sv: Mini pc til stokerkontrol?
« Svar #8 Dato: Dec 14, 2010, 18:56 »
Hej Allan.

Jeg mener helt bestemt at Asus eee har atom processor, så glem ikke ideen helt:-) Det er trods alt rimelig overskueligt at prøve...

Har selv overvejet en brugt Lenovo S10e...

Mini netbooks i den klasse bruger kun ca 10w så vidt jeg kan læse mig frem til...

Mvh Steffen
Ok jeg må prøve og se om det er noget der virker, ellers ryger den i skralleren.

Skulle du ikke passe din ferie? inden du kommer hjem til kolde Danmark? ;)

Mvh Allan
Forhandler af RTB, Scotte, Woody, NBE og VVS artikler.

Opvarmer 500 m² med BlackStar 30 kedel (selvrens), Scotte 30Kw, Version 7.
240 rørs NBE Vaccum solfanger
http://www.stokercloud.dk/dev/hedestoker01.html

Offline Hedestoker

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 533
  • Respekt optjent: +33/-6
    • Salg af pillefyr og vvs artikler
Sv: Mini pc til stokerkontrol?
« Svar #9 Dato: Dec 14, 2010, 19:03 »


Allan. kan se du ikke har lagt data op siden den 17 November, her kunne data logging jo have været mega smart.
Ved naturligvis ikke hvorfor dit upload er nede, men det oplever man nærmest hele tiden fra de forskellige link man finder rundt omkring, eller også er der så mange huler i dataerne som i en sweizerost  ;D

Den har da været på siden den 17 November hvis du lige opdatere lidt.
Men det er rigtigt at den er lukket ned indimellem, da vi er ved at få en ny server op at kører og jeg ikke gider at rende og starte programmet op hver gang den gamle skal genstartes, når den kommer over på den nye server skulle den gerne komme til at køre igen hele tiden, så indtil da må i kigge på den som den er.

Mvh Allan
Hedestoker.dk
Forhandler af RTB, Scotte, Woody, NBE og VVS artikler.

Opvarmer 500 m² med BlackStar 30 kedel (selvrens), Scotte 30Kw, Version 7.
240 rørs NBE Vaccum solfanger
http://www.stokercloud.dk/dev/hedestoker01.html

Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Sv: Mini pc til stokerkontrol?
« Svar #10 Dato: Dec 14, 2010, 20:48 »
Ok jeg må prøve og se om det er noget der virker, ellers ryger den i skralleren.

Skulle du ikke passe din ferie? inden du kommer hjem til kolde Danmark? ;)

Mvh Allan

Så håber jeg sandelig det er min skraldespand du smider den i;-)

Jeg er snart hjemme... Og skal derfor have hjernen op i omdrejninger igen... Det er også godt at følge med herinde, så man er up-to-date med det hele:-) Klar til at være kedelpasser på den lille igen....

Mvh Steffen
Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o

Offline pojensen

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 18
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Scotte 16, Ver.7.0674 Dor 16
    • Pillefyr online
Sv: Mini pc til stokerkontrol?
« Svar #11 Dato: Dec 15, 2010, 17:32 »
Jeg har kørt med min eee i over et år, ingen problemer. Jeg bruger Ubuntu linux. Ud med batteriet, så slider du ikke på det.

http://www.skalsbjerg.dk/pillefyr/pillefyr.html

Peter

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: Mini pc til stokerkontrol?
« Svar #12 Dato: Dec 15, 2010, 18:57 »
Kører også selv på en Asus EEE med Windows 7 starter, det kørte fint indtil igår, hvor jeg tabte den så den flækkede hele vejen igennem... har sat en gammel linux bærbar op indtil jeg får en ny.
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Sv: Mini pc til stokerkontrol?
« Svar #13 Dato: Dec 15, 2010, 23:30 »
Kører også selv på en Asus EEE med Windows 7 starter, det kørte fint indtil igår, hvor jeg tabte den så den flækkede hele vejen igennem... har sat en gammel linux bærbar op indtil jeg får en ny.

ØV!! :o  Ja på den måde er den måske ikke for stærk.

Har én gang tabt min Thinkpad T40 på et betongulv, uden noget tog skade, men det er nok ikke noget, man skal forsøge sig med... ;D

Har aldrig prøvet Linux, men overvejer det kraftigt. Det skulle jo være nemmere at trække. Er det forståeligt for folk med "normal" computer-kompetencer ??? ;)

Mvh Steffen
Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o

Offline Kendub

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 310
  • Respekt optjent: +6/-4
    • Data:
Sv: Mini pc til stokerkontrol?
« Svar #14 Dato: Dec 16, 2010, 00:26 »
Æææævvv hvor surt Jens!
Nu lå der forhåbentligt ikke en spændende kommende beta af Stokerkontrol på, som du ikke havde fået lavet backup af?   :o    :P

Enig.... Asus EEE kan fint trække Stokerkontrol.