Forfatter Emne: Stokerkontrol 1.8 vs 3.1  (Læst 5469 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rasser

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 93
  • Respekt optjent: +0/-0
Stokerkontrol 1.8 vs 3.1
« Dato: Jan 01, 2011, 16:45 »
Hej derude,
Har lige installeret den nye stokerkontrol 3.1 og spørger nu om værdierne for PID skal indtastes anderledes end på den gamle 1.8 ?
Min kedeltemp kommer vildt langt ned før den skruer op for blæseren !!
Jeg kører med en ældre 4.13 chip.

PID er P:3.0 I:0.9 D:0

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Stokerkontrol 1.8 vs 3.1
« Svar #1 Dato: Jan 02, 2011, 07:31 »
Hej Rasser,

Hvis du ikke har ændret på PID værdierne da du skiftede Stokerkontrol version, kan det ikke have noget med problemet at gøre.
Stokerkontrol er udelukkende et interface til styringen, og den viser altså bare værdier fra styringen ligesom den kan bruges til at skrive værdier til styringen, vel at bemærke værdier du indtaster.

Hilsen
Michael

Hej derude,
Har lige installeret den nye stokerkontrol 3.1 og spørger nu om værdierne for PID skal indtastes anderledes end på den gamle 1.8 ?
Min kedeltemp kommer vildt langt ned før den skruer op for blæseren !!
Jeg kører med en ældre 4.13 chip.

PID er P:3.0 I:0.9 D:0

Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Rasser

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 93
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Stokerkontrol 1.8 vs 3.1
« Svar #2 Dato: Jan 13, 2011, 16:17 »
Hej Michael.
Jeg har filosoferet lidt over det :-\ og har selv et forslag til hvorfor den går så djævelsk langt ned i temp før ydelsen kommer op.
Jeg kører som sagt med chip 4.13 og i Stokerkontrol 3.xx kan man se kurven for blæseren.
Da chip 4.13 ikke har blæs midt kører den ifølge Stokerkontrol fra 8 mod 0 og derefter op til 70.
Kunne det tænkes at det "døde midterområde" gør at den falder så langt ned i temp ?
Jeg kunne få det bekræftet ved at prøve min 4.99 som jeg ikke bruger pga. af sneglen doseret alt for ustabilt >:(

Mvh Jens

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Stokerkontrol 1.8 vs 3.1
« Svar #3 Dato: Jan 13, 2011, 21:21 »
Hej Jens,

Det du ser i stokerkontrol er stadig bare en visning, det har ingen indflydelse på selve styringen, medmindre du selv reter på et parameter.

Det er muligt at visningen af blæserkurven i stokerkontrol v3.xx er fejlagtig når du har en chip v4.13, men jeg ville forvente at stokerkontrol selv vidste at der ikke er noget "Blæs midt" parameter i den version.

Uanset hvad stokerkontrol viser, så er det altså bare en visning.

Hilsen
Michael

Hej Michael.
Jeg har filosoferet lidt over det :-\ og har selv et forslag til hvorfor den går så djævelsk langt ned i temp før ydelsen kommer op.
Jeg kører som sagt med chip 4.13 og i Stokerkontrol 3.xx kan man se kurven for blæseren.
Da chip 4.13 ikke har blæs midt kører den ifølge Stokerkontrol fra 8 mod 0 og derefter op til 70.
Kunne det tænkes at det "døde midterområde" gør at den falder så langt ned i temp ?
Jeg kunne få det bekræftet ved at prøve min 4.99 som jeg ikke bruger pga. af sneglen doseret alt for ustabilt >:(

Mvh Jens
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: Stokerkontrol 1.8 vs 3.1
« Svar #4 Dato: Jan 13, 2011, 21:33 »
Jeg kører som sagt med chip 4.13 og i Stokerkontrol 3.xx kan man se kurven for blæseren.
Da chip 4.13 ikke har blæs midt kører den ifølge Stokerkontrol fra 8 mod 0 og derefter op til 70.

Hej Jens

Det er en fejl, StokerKontrol burde ignorere midterværdien, men istedet ser den et 0. Styringen ser det som en lige linje mellem de to punkter, og sådan burde StokerKontrol også tegne det. Det vil blive rettet.

Mvh. Jens

Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)