Forfatter Emne: woody version 10 tidsstyring  (Læst 2383 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bjarkeorama

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +4/-1
woody version 10 tidsstyring
« Dato: Feb 01, 2014, 09:41 »
Hej,

På min styring er der mulighed for tidsstyring på både kedel og vvb. Hvilken har højest prioritet? Hvis kedlen er slukket fra fx. 15-16 og vvb kører fra 14-17 - hvad sker der så?

På nuværende tidspunkt bruger jeg det slet ikke.

Offline Da9el

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 115
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: woody version 10 tidsstyring
« Svar #1 Dato: Feb 01, 2014, 09:46 »
Hej hvis vvb vil starte selv om kedelen ikke er indstillet til og køre der

det er sådanne så du om sommeren kan nøjes med og køre udstyring på vvben hvis du ikke skal bruge varme i huset.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: woody version 10 tidsstyring
« Svar #2 Dato: Feb 01, 2014, 11:21 »
Hej,

Urstyring kedel fortæller hvornår fyret skal køre for at lave varme, urstyring VVB fortæller hvornår temperaturen i VVB'en skal kontrolleres og altså hvornår VVB- drift er tilladt.

VVB urstyring kan starte fyret selv om kedel urstyring siger at opvarmning skal være slukket, så man kan sige at VVB urstyring har højere prioritet end kedel urstyring  ;)

Hilsen
Michael

Hej,

På min styring er der mulighed for tidsstyring på både kedel og vvb. Hvilken har højest prioritet? Hvis kedlen er slukket fra fx. 15-16 og vvb kører fra 14-17 - hvad sker der så?

På nuværende tidspunkt bruger jeg det slet ikke.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline bjarkeorama

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +4/-1
Sv: woody version 10 tidsstyring
« Svar #3 Dato: Feb 01, 2014, 13:59 »
Hej,

Tak for afklaringen. Tror jeg skal prøve at slukke for vvb om natten og se om det giver noget:)

Hej,

Urstyring kedel fortæller hvornår fyret skal køre for at lave varme, urstyring VVB fortæller hvornår temperaturen i VVB'en skal kontrolleres og altså hvornår VVB- drift er tilladt.

VVB urstyring kan starte fyret selv om kedel urstyring siger at opvarmning skal være slukket, så man kan sige at VVB urstyring har højere prioritet end kedel urstyring  ;)

Hilsen
Michael

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: woody version 10 tidsstyring
« Svar #4 Dato: Feb 01, 2014, 17:08 »
Hej,

Jeg har selv været ude i den spareiver, men det giver ikke rigtigt noget  ;)
I hvert tilfælde ikke her om vinteren hvor fyret kører hele tiden (eller næsten).

Årsagen er at det tab der er fra VVb'en, jo kun er det konvektionstab der vil være, og det er begrænset af isoleringen af VVB'en og temperaturforskellen mellem VVB'en og omgivelserne.
Selv om en lidt lavere temperatur i VVB'en vil betyde et lavere tab, vil det i praksis ikke kunne betale sig at lad være at opvarme VVB'en, hvis ellers fyret kører alligevel.

Om sommeren derimod, hvis man kun kører med VVB-drift, kan det faktisk ofte betale sig ikke at starte en opvarmning af VVB'en om natten, men derimod vente til om morgenen hvor der typisk alligevel vil kunne være et forbrug.

Hilsen
Michael

Hej,

Tak for afklaringen. Tror jeg skal prøve at slukke for vvb om natten og se om det giver noget:)

Hej,

Urstyring kedel fortæller hvornår fyret skal køre for at lave varme, urstyring VVB fortæller hvornår temperaturen i VVB'en skal kontrolleres og altså hvornår VVB- drift er tilladt.

VVB urstyring kan starte fyret selv om kedel urstyring siger at opvarmning skal være slukket, så man kan sige at VVB urstyring har højere prioritet end kedel urstyring  ;)

Hilsen
Michael
« Senest Redigeret: Feb 01, 2014, 17:08 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html