Forfatter Emne: 10 KW Woody. Intern snegl.  (Læst 12063 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: 10 KW Woody. Intern snegl.
« Svar #15 Dato: Nov 11, 2016, 17:42 »
Det er altså meget nemt at finde ud af.. du piller bare sneglerøret af brænderen så kan du kigge ned på sneglen mens den kører rundt så finder du ud af om den kører i små ryk.

Nogle versioner gør, andre gør ikke.

Det er et forsøg på at udglatte pilledoseringen. I stedet for at der kommer piller til herden f.eks 3gange i minutter kommer der måske piller 10 gange i minuttet (gætværk)
Blæseren kører kontinuerlig og teoretisk vil fyret ved 3 doseringer i minuttet brænde fint i 5 sekunder og så for magert i 15 sekunder... men det er meget teoretisk og i virkeligheden er det noget trægt, og jeg tror ikke det har nogen praktisk betydning. Vi er derude hvor det i bilverden giver mening at slukke for 2 x 5 watt baglygter for at spare brændstof  ::)

Jeg fandt stepperiet mere irriterende end gavnligt, så jeg satte en ældre chip i, som tømmer snegl og hus ved hver kørsel.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline famriis23@gmail.com

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 27
  • Respekt optjent: +3/-9
Sv: 10 KW Woody. Intern snegl.
« Svar #16 Dato: Nov 12, 2016, 00:27 »
Tak for alle svar, men især det sidste.
Og det er præcis hvad jeg vil prøve, at lade intern køre som extern kører.

Jeg tror ikke det har nogen betydning, selv om det skulle forårsage en smule mindre kontinuitet.

I hører nærmere.
 

 

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: 10 KW Woody. Intern snegl.
« Svar #17 Dato: Nov 12, 2016, 07:34 »
Hvis din intern snegl stepper, er det desværre ikke sådan at ændre. Først skal du finde en software der ikke gør det og jeg aner ikke om det overhovedet er muligt i V7 & V10, i 6.XX er jeg bakket til en 6.28, en chip der kører fyret som jeg ønsker.

Du kan ikke bare koble intern og ekstern snegl sammen, som kunne være den nemme løsning. Der er overvågning på udgangene, og i de versioner hvor intern snegl kører kontinuerlig, starter den samtidig med ekstern snegl, men den kører længere så den er sikker på at huset er tømt og alle pillerne er på herden.

En ombygning vil helt sikkert kræve en elektriker eller el kyndig, for der skal noget forsinket frafald til, og det skal bygges så styringen ikke ser det, ellers går den i alarm.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline famriis23@gmail.com

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 27
  • Respekt optjent: +3/-9
Sv: 10 KW Woody. Intern snegl.
« Svar #18 Dato: Nov 12, 2016, 16:09 »
Mange års arbejde med accelereret test har lært mig at når noget ser helt positiv ud ved start, skal man holde armene nede langs siden.

Det gør jeg også nu, men nu har anlæget kørt i ca 8 timer.
Med parallel koblede sneglemotorer

Og der er slet ingen pulsation som jeg havde frygtet. Især som nu hvor ydelsen ligger på ca 3.2 KW.

Det eneste jeg har bemærket er at hovedforbrændingen ligger lidt længere inde i hærden, og på de yderste 3-4 cm af hærden er der kun aske,
og kun ganske lidt idet asken blæses væk af flammen/luft.

Hvis det bliver nødvendigt vil jeg selvfølgelig lave forsinket frafald.

Men hvorfor siger du at sneglen skal tømme sig helt, det gjorde den ikke da den steppede ?
Er du bekymret for tilbagebrænding ?

Hvis nogen er interesseret vil jeg gerne rapp. tilbage om 2-3 dage.


Offline baggadap

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 274
  • Respekt optjent: +14/-2
Sv: 10 KW Woody. Intern snegl.
« Svar #19 Dato: Nov 12, 2016, 17:03 »
Jeg vil kraftigt advare imod ændringer af anlæggets virkemåde, det kan give utilsigtede hændelser. Fx vil du nu opleve, at din interne snegl ikke bliver tømt når du lukker ned, og derfor ricikerer tilbagebrand!
Hvis dit hus brænder ned og du har foretaget konstruktive ændringer af anlægget, dækker din forsikring ikke..

Fortæl os nu hvilken styring du har, så skal vi nok hjælpe med at få det trimmet ind på en måde der er tilsigtet af producenten.
Mvh Mathias
----
http://stokercloud.dk/dev/overmark.html
Styring V7, Samsung Galaxy Tab S, HTC One M7
Scotte 16 Kw på Alcon 6
MAFA Silo

Offline famriis23@gmail.com

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 27
  • Respekt optjent: +3/-9
Sv: 10 KW Woody. Intern snegl.
« Svar #20 Dato: Nov 12, 2016, 17:32 »
Det er ok.
Men hvor ser jeg hvilken styring jeg har ?

Det er fint med hjælp til trimning, men nu har anlæget kørt perfekt i godt 3 år med mange forskellige slags piller.
Hvis det muligt vil jeg meget vide hvilke ændringer der kan forekomme uden at der har været foretaget manuel indgreb.

Forsikringen skal nok dække
 Bare rolig.
« Senest Redigeret: Nov 12, 2016, 17:39 af famriis23@gmail.com »

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: 10 KW Woody. Intern snegl.
« Svar #21 Dato: Nov 12, 2016, 20:20 »
Det er ikke smart at koble dem sammen, som baggadab skriver så kan det helt galt i utilsigtede situationer hvor fyret prøver at lukke ned, der vil det køre 100% med intern snegl uden at ekstern snegl føder piller til. Dette kan f.eks være hvis skakttemperaturen er høj.

Jeg undskylder meget at jeg ikke gjorde opmærksom på det  :-[ godt der er mange brugere på forummet, det den ene ikke ser, ser den næste heldigvis  ^-^

Det kan godt være at forsikringen dækker, men man kan aldrig være sikker og det kommer jo også an på hvordan man spørger.. MEN, jeg har været en del steder hvor der ikke er røgalarmer i alle soverum til trods for at det er temmelig uansvarlig set i lyset af at de koster omkring 30kr, og hvad faen nytter en forsikring hvis man ikke rigtig har glæde af den.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline baggadap

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 274
  • Respekt optjent: +14/-2
Sv: 10 KW Woody. Intern snegl.
« Svar #22 Dato: Nov 12, 2016, 21:53 »
Det er ok.
Men hvor ser jeg hvilken styring jeg har ?

Det er fint med hjælp til trimning, men nu har anlæget kørt perfekt i godt 3 år med mange forskellige slags piller.
Hvis det muligt vil jeg meget vide hvilke ændringer der kan forekomme uden at der har været foretaget manuel indgreb.

Forsikringen skal nok dække
 Bare rolig.

Jeg undskylder hvis jeg er krakilsk, men jeg er faktisk slet ikke rolig over at eksperimentere med sikkerheden på dit fyr. Du ricikerer brand eller røggaseksplosion, og hvad nytter det at forsikringen dækker hvis du eller dine kære mister livet...

Som JB så dint tidligere skrev, så ser du din styringsversion når du sætter strøm til - den skriver det i displayet.
Du kan også lægge et billede op af styringen, så kan vi fortælle dig det.

Indimellem kan det være nødvendigt med en ny grundjustering. Det kan være dine piller er væsentlig anderledes end før, dine trækforhold har ændret sig, eller rummets friskluftindtag. Endelig kan det være røgrør eller blæserribber der trænger til en rengøring. Og nu vi nævner blæseren - hvornår har du sidst renset den?
Mvh Mathias
----
http://stokercloud.dk/dev/overmark.html
Styring V7, Samsung Galaxy Tab S, HTC One M7
Scotte 16 Kw på Alcon 6
MAFA Silo

Offline famriis23@gmail.com

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 27
  • Respekt optjent: +3/-9
Sv: 10 KW Woody. Intern snegl.
« Svar #23 Dato: Nov 13, 2016, 17:27 »
Ja i ret i at der ligger et mindre faremoment i at der kan ske tilbagebrænding ved stop.
Jeg har startet og stoppet flere gange, og det brænder inde i sneglehuset. Det er naturligvis usundt for sneglen, men nok mest for gearet som bliver lidt varmere end normalt.

Brandfaren i pillebeholderen er til at overse. Den er der, men er meget lille.

Mht grundindstilling: jeg kan ikke forstå hvordan grundindstilling kan ændre sig efter 3 år ?
Der er hverken noget galt med skorsten,rensning,blæserrensning.
Jeg har skiftet piller flere gange, foretaget en afvejning hvis vægtfylde og brændværdi  er ændret

Måden det har kørt på de sidste par døgn, hvor der har været paralleldrift har vist noget bedre forbrænding end tidligere.

Det jeg kunne ønske mig var en styring med parallel drift, men med udtømning ved stop.
Kan man få sådan en chip ?

Offline Peter

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 233
  • Respekt optjent: +13/-5
Sv: 10 KW Woody. Intern snegl.
« Svar #24 Dato: Nov 13, 2016, 17:52 »
Igen skal vi vide hvad det er for en styring du har
Mvh Peter

Woody 10 kw på 16 kw woddykedel

4,5 kw solceller

Offline baggadap

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 274
  • Respekt optjent: +14/-2
Sv: 10 KW Woody. Intern snegl.
« Svar #25 Dato: Nov 13, 2016, 20:46 »
Ja i ret i at der ligger et mindre faremoment i at der kan ske tilbagebrænding ved stop.
Jeg har startet og stoppet flere gange, og det brænder inde i sneglehuset. Det er naturligvis usundt for sneglen, men nok mest for gearet som bliver lidt varmere end normalt.

Brandfaren i pillebeholderen er til at overse. Den er der, men er meget lille.

Mht grundindstilling: jeg kan ikke forstå hvordan grundindstilling kan ændre sig efter 3 år ?
Der er hverken noget galt med skorsten,rensning,blæserrensning.
Jeg har skiftet piller flere gange, foretaget en afvejning hvis vægtfylde og brændværdi  er ændret

Måden det har kørt på de sidste par døgn, hvor der har været paralleldrift har vist noget bedre forbrænding end tidligere.

Det jeg kunne ønske mig var en styring med parallel drift, men med udtømning ved stop.
Kan man få sådan en chip ?

Fint nok du mener faren er til at overse, men hvad hvis du får en røggaseksplosion op i hovedet når du åbner kedlen? Eller den ryger i luften med et brag imens sønnike leger derude?
Så drop nu de cowboy triks og fortæl os nu hvilken styring du har, eller tag et billede af den. Måske du kan få den dosering du ønsker alligevel.

Træk forhold og pillekvalitet kan godt ændrensig så meget at det er nøsvendigt at justere blæser og minimumsdrift igen. Læs mere her: www.mhes.dk
Mvh Mathias
----
http://stokercloud.dk/dev/overmark.html
Styring V7, Samsung Galaxy Tab S, HTC One M7
Scotte 16 Kw på Alcon 6
MAFA Silo

Offline famriis23@gmail.com

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 27
  • Respekt optjent: +3/-9
Sv: 10 KW Woody. Intern snegl.
« Svar #26 Dato: Nov 14, 2016, 06:37 »
Fint.
Tak for advarslen, og jeg er lidt imponeret af jeres retorik.

Pt. kører jeg på oliefyr, så sker der sikkert ikke nogen røggaseksplosion, ingen der omkommer, forsikringen kan holde sig i ro, o.l.

Jeg kan ikke helt se hvordan cowboy'erne komme ind i problematiken, måske rygende revolver.

Jeg kommmer tilbage på tråden næste week-end, med versions oplysninger mv.
Har ikke tid før.

Vi høres ved

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: 10 KW Woody. Intern snegl.
« Svar #27 Dato: Nov 14, 2016, 07:59 »
Det må være fordi du ikke rigtig ved hvad du laver, at du ikke kan se problemet.

Som tidligere skrevet så kører jeg med 6.28 og den kører som du gerne vil have, og personligt er jeg også mest glad for den version, og syntes at det kører bedre end det steppeværk.
Hvis din styring er V7 eller V10 så har jeg ingen ide om du kan få software der ikke stepper, faktum er jo at stepperiet kører rigtig mange steder uden det mindste bøvl.

Jeg beklager meget at du har fået det indtryk at der males "fanden på væggen" det er naturligvis en elendig måde at debattere på, så jeg undskylder.
Min holdning er at det er fint nok at bygge om på fyret, men at man bør holde fingrene væk fra sikkerhedsfunktionerne, og sørge for at låget er på brænderen.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline baggadap

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 274
  • Respekt optjent: +14/-2
Sv: 10 KW Woody. Intern snegl.
« Svar #28 Dato: Nov 14, 2016, 17:27 »
Jeg undskylder også hvis det blev opfattet retorisk, jeg er egentlig bare bekymret når man ændrer på fyret på en måde som producenten ikke har tiltænkt. Men nu er min advarsel vist modtaget, og jeg skal ikke plage mere :-)

Til xkfc også: På V7, 10 og 13 kan man ændre antallet af kørsler med intern snegl pr minut fra 1 til 6. De fleste køre med 6, da den gængse opfattelse er, at det er bedst med mange små doseringer.
Mvh Mathias
----
http://stokercloud.dk/dev/overmark.html
Styring V7, Samsung Galaxy Tab S, HTC One M7
Scotte 16 Kw på Alcon 6
MAFA Silo

Offline dannidines

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 236
  • Respekt optjent: +18/-4
    • dannidines_rtb på stokercloud
Sv: 10 KW Woody. Intern snegl.
« Svar #29 Dato: Nov 15, 2016, 02:03 »
Der er et par forhold i denne tråd som undre mig,

1. Hvorfor ændre på sikkerhedsmæssige foranstaltninger producenten har på sit produkt ud fra gældende lovgivning / godkendelse eller bare erfaringer med produktudviklingen iht. bruger sikkerhed?! Jeg forstår du ønsker noget indstilling ændret, nuvel.. Der er andre veje om bakken en gennem minefeltet... Lyt til de dygtige brugere herinde (det gør jeg), og lad dig ikke irritere når de(vi) tilråder ikke at fifle, det er velment bekymring omkring den latente brandfælde du skaber ved modifikationer.

Parallel drift af intern og ekstern snegl skal indstilles i styringen (antal kørsler...) og ikke ved at fifle med ledningsføringen -> som der bliver henvist til så kører intern snegl ved utilsigtet lukning (varm skakt), overkogssikringen går (på nyere styringer) for at modvirke tilbagebrand.

2. Hvilket forsikringsselskab har du?? Helst ikke det samme som mit da.. Det var da en voldsomt liasse-faire holdning til dækning ved eventuel ulykke... Ikke så solidarisk såfremt du spørger mig. Desuden såfremt forsikringen får nys om / installationen viser sig at være modificeret, så skal du nok forvente en minimal dækning, hvis overhovedet nogen, når der er foretaget "groft uagtsomme ændringer." der er, feks. ved modificerede specialbiler, eksempler på forsikringen politianmelder forsikringstager, såfremt loven ikke har været overholdt. Så uvæsentligt er dine forsøg ikke i min optik.

Sidst, hvis du er fra "en tid" hvor man kunne bygge sin egen stoker, lidt fra brænder, til styring og montere på en eksisterende kedel, så er den æra forbi. Der er idag meget strammere krav til fyr installationer samt produktion af disse,

Håber dit fyr kommer op og køre optimalt, og at du finder svar på dine udfordringer på forum.

Hygge
RTB 10kw
220kg magasin, udvidelsesprint & iltstyring
trådløs rumtermostat
Vejrkompensationskreds
3-vejs VVB prioritering
NBE PELVAC pilleflytning (gl. model med blå styring :( )
90 NBE vacuumsolfanger rør (3x30 manifold)
500L NBE beholder

Varmt vand, rigeligt og piller, ca. 3-3,5 tons/år på 240m2 anno 1966 m. 48mm 3-lags superlavenergi vinduer og 300-350mm stenuld på loftet

3kw solcelleanlæg - på gl. nettomåler ordning, jeg skulle ha' købt større  anlæg inden den mulighed lukkede :)