Forfatter Emne: Vand fra røgrør  (Læst 5434 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline aslarsen

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 18
  • Respekt optjent: +0/-0
Vand fra røgrør
« Dato: Jan 31, 2014, 07:22 »
Jeg har i vort nyindkøbte hus sat et Woody pillefyr ind. Kedlen er en model 1016. Efter to uger står det stadig og drypper ret meget vand ud fra røgrøret, og samtidig taber anlægget ca 0,1 bar per døgn. Jeg tænker om det er normalt med vandet, eller om der kan være en utæthed i kedlen som så også kunne forklare trykfaldet?
Skal lige siges, at jeg havde et par sprængte rør i huset, og har mistanke om at tryktabet også kan skyldes en utæthed, samt at der er et par radiatorer med en defekt termostat som derfor kan ske at stå med luft i.
Fyret har nu kørt i to uger.

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Vand fra røgrør
« Svar #1 Dato: Jan 31, 2014, 07:29 »
Du kan stoppe drypperiet fra røgrøret ved at hæve kedeltemperaturen til 70 gr, og åbne bypas pladen ( se manual )
Det er helt normalt at der efter et par dage skal efterfyldes med vand.
Nyt vandværksvand indeholder ilt, og når det udskilles falder trykket.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline aslarsen

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 18
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Vand fra røgrør
« Svar #2 Dato: Jan 31, 2014, 11:56 »
Synes bare det er meget med en liter om dagen, men huset er også købt med viden om at der kan være visse mangler...

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Vand fra røgrør
« Svar #3 Dato: Jan 31, 2014, 12:56 »
Jeg tvivler stærkt på at det skulle være kedlen der er utæt.

Jeg tror ikke der er sammenhæng mellem vandet i røgrøret og tryktabet. Vandet i røgrøret gætter jeg på kommer fra forkert indstilling af fyret, forkert installation, koldt fyrrum eller langt røg rør.

Det kan være en kamp at lufte anlægget ud så der kommer vand ud af utæthederne, men 1 liter dagligt må da give sig til kende, ellers må det være i skjult installation under gulv.

Hvis du konstant fylder efter med vand, kommer der også hele tiden lidt luft med, Det er uhensigtsmæssig da både rør og kedel korroderer indefra, og det går faktisk temmelig hurtigt.

Det kan være omstændigt at finde utætheden, smeden skal skille anlægget ad, og have det trykprøvet i små sektioner. I dette tilfælde hvor man havde en fornemmelse om at anlægget ikke er helt i top, burde man nok have fået det gået efter inden pillefyret blev monteret.

Har anlægget åben eller lukket ekspansion?

Mvh. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline aslarsen

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 18
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Vand fra røgrør
« Svar #4 Dato: Jan 31, 2014, 13:59 »
Det har lukket ekspansion.
Anlægget har tabt ca 0,1 bar per døgn svarende til ca en liter, så er usikker på, om det her på tredie uge stadig kan skyldes luftlommer. Har dog fundet ud af, at en fejlsøgning med "lækage-findings-garanti" koster omkring 3500 eks moms - fast pris.
Kan lukke ny og gammel del af huset af, svarende til rør i hhv gulv og skunk.
Var blevet garanteret af sælger at anlægget var tømt af, så regnede ikke med problemer i den retning.

Offline aslarsen

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 18
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Vand fra røgrør
« Svar #5 Dato: Jan 31, 2014, 14:00 »
Hvad kan forkert installation være ifm kondens?

Offline from

  • Beta tester
  • Guru
  • *
  • Indlæg: 75
  • Respekt optjent: +5/-0
    • Mit woody fyr
Sv: Vand fra røgrør
« Svar #6 Dato: Jan 31, 2014, 15:25 »
Hvad kan forkert installation være ifm kondens?

F.eks manglende shunt, så returtemperaturen er alt for lav.
Mvh
Morten

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Vand fra røgrør
« Svar #7 Dato: Feb 01, 2014, 08:20 »
Der er nok heller ingen tvivl om at din ekspansionsbeholder ikke virker.
Havde den virket ville du ikke kunne se et tab på 1L i døgnet. Bank på den og fornem om den er fyldt med luft eller vand. Det kan være at du kan tømme den og tjek lufttrykket, 0,4-0-5 bar er fint.
Smeden burde have tjekket beholderen da trykket var taget af anlægget :(
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline kme

  • Beta tester
  • Guru
  • *
  • Indlæg: 95
  • Respekt optjent: +5/-1
  • http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=kme
Sv: Vand fra røgrør
« Svar #8 Dato: Feb 02, 2014, 20:24 »
Et vandtab på en liter pr. døgn er jo ikke meget og kan være meget svær at finde.

Jeg har engang fundet en lignende lækage da var det en union på en varmeveksler der ikke var helt tæt, der hang en dråbe vand på den og da det var den varme til-gangs side kunne den nå at fordampe så meget vand at det aldrig dryppede og det var ved at mærke efter med et stykke tørt papir jer fandt utætheden - så bare igang med din føleringer men tjek lige ekspansionsbeholderen inden du begynder på andet de har ikke ry for at holde alt for godt.

Offline aslarsen

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 18
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Vand fra røgrør
« Svar #9 Dato: Feb 10, 2014, 11:27 »
Tak for svarene.
Ekspansion er en ny Refleks. Hvor er den i givet fald utæt, og hvordan finder jeg ud af det?

Faktisk er der både tale om, at der samles luft i anlægget, samt et tab af vand/tryk. Når jeg tænker efter, må det være to særskilte problemstillinger...

Tab må skyldes lækage et sted. Kan en rørskade forårsaget af frost være så lille, at der kun tabes omkring en liter?

Luft forstår jeg ikke eftersom der er udluftningspotter på første sal, samt ventiler på alle radiatorer. Endvidere har jeg kørt fuld effekt på pumpen den sidste uge. Kan placering og/eller montage af pumpe forårsage vacuum på pumpen som så trækker luft ind? Tænker rørdimension og placering af vinkler ifht denne?

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Vand fra røgrør
« Svar #10 Dato: Feb 10, 2014, 12:10 »
Jeg tror ikke på frostskade, det er nok bare et eller andet der er utæt, men det kræver jo en fagmand af finde fejlen.

På et anlæg med lukket ekspansion og et tryk på omkring en bar, så tvivler jeg stærkt på at pumpen vil være stærk nok til at trække luft den vej. Du kan jo aktivere den manuelt, kommer der vand ud så er sandsynligheden for at luft skulle presse sig den vej nok temmelig lille.
Jeg har selv en udluftning før pumpen, og jeg har ingen problemer.

Det kan være svært at få alt luften ud, men da vandet du kommer på er iltet så er det en ulige kamp, og du må hurtigst få anlægget tæt. Dernæst kan man fjerne luften.

Hvad med al vandet i røgrøret?
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline aslarsen

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 18
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Vand fra røgrør
« Svar #11 Dato: Feb 14, 2014, 14:26 »
Vand fra røgrør er mindsket efter jeg satte fremløb op fra 65 til 70 grader, og så vil jeg isolere røgrøret, som er op mod en meter, da vi brugte den gamle indgang fra oliefyret.
Bliver det ved må jeg pille bagerste plade ud af kedlen.

Offline Mellerup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 238
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Vand fra røgrør
« Svar #12 Dato: Feb 14, 2014, 15:56 »
Hej Larsen
Michael f skrev tidligere at du skulle bypasse det sidste slag, hvis den er helt lukket kan der komme meget vand (Kondens) fra skorstenen. Prøv at åbne bypassen helt, det skulle gerne virke, eller helt fjerne den plade, det står i vejledningen hvordan du gør. Vejledningen finder du på NBE side under download, hvis du ikke har en hjemme!

Henrik 
Med de bedste hilsner
Henrik

Styring Scotte  7,?
Brænder 10 KW, med skamolplade.
Black star kedel BS 20c og solvarme fra viessmann. 300l varmtvandsbeholder.
130kvm gammelt hus (år 1900)
Stokercloud: https://stokercloud.dk/v3/#/melleruphenrik