Forfatter Emne: 2 vejs vs. 3 vejsventil  (Læst 10721 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JACstoker

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Respekt optjent: +0/-0
2 vejs vs. 3 vejsventil
« Dato: Dec 19, 2015, 11:01 »
Hej,

Jeg har brug for et godt råd.

Jeg skal have VV priotering monteret.
Men skal jeg vælge en 2 vejs eller 3 vejs ventil?

Det nemmest (for mig) ville klart være at montere en 2 vejs der hvor den øverste kuglehane sidder på foto.
denne ventil lukker for alt varme til huset.
Men vinder jeg noget ved at lave rørførringen om og bruge en 3 vejs i stedet?

Gode råd og agumenter modtages gerne.

Ps. jeg har læst her i forum at den orange 3 vejs har flere haft problemer med ikke holder så længe inden den bliver defekt.
Mvh. John
Fyr online: http://stokercloud.dk/dev/jastoker.html

Opstart 15/11-2015
Opvarmer 262m2, årligt forbrug af træpiller = 4,5 t
16Kw, Blackstar, Semirens, ver 10 styring, 500 liter silo, 150mm stålskorsten m. TS, 180L VVB.
Iltstyring, Returtemp, Røgtemp, Udetemp, VVB temp, Afstandsmåler, Kompressor rens.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: 2 vejs vs. 3 vejsventil
« Svar #1 Dato: Dec 19, 2015, 14:24 »
Det kommer and på hvilken styring du har?

Med de nyeste versioner af V7 og V10 kan du ikke længere lukke ventilen ved VVB produktion.

Men med ældre styringer skulle det kunne lade sig gøre. Men forstået sådan at så laver du altid VVB og når du så prioriterer, hæver du kedel temperaturen og lukker for huset.!

Fordelen med en "rigtigt" monteret 2/3 vejs ventil er du kan holde en lavere temperatur på VVB end din kedel temperatur og 55-56 skulle være nok og optimalt, medmindre din VVB er for lille.

Fordelen/bagdelen med en 3 vejs er at den kan optimalt kan lave VVB sommer og at huset ikke opvarmes imens om vinteren.

Men tænk også på om fyret kan levere for meget varme i forhold til hvad din VVB kan aftage, hvilket ikke er usandsynligt. Min VVB på 300L aftager middel omkring 12kW og 15-17kW hvis den er kold. Hvis din tank er mindre, kan det være nok bare at sætte en føler i tanken, så kan du hæve fremløbstemperaturen når VVB bliver for kold og derfor laves vandet hurtigere.

Jeg vil foreslå at du laver en 3-vejs ventil med Bypass så du om vinteren kører med 2 vejs ventil og 3-vejs om sommeren. Det kan du læse om, samt andre muligheder på bruger Mhes hjemmeside  www.mhes.dk nederst på siden under VVB tilslutning
« Senest Redigeret: Dec 19, 2015, 15:13 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline JACstoker

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: 2 vejs vs. 3 vejsventil
« Svar #2 Dato: Dec 19, 2015, 15:25 »
Hej hjemme teori.

Der gik lige et lys op for mig 8)

Jeg skal da selvfølgelig prøve bare at hæve kedeltemp i den periode der er brug for varme i VVB.

Den indstilling havde jeg slet ikke regnet ud.
Jeg har nu ændret min ønsket VVB temp. Til 50 grader og så vil jeg se om det ikke er nok.
Jeg har nemlig haft samme tanke, om min VVB overhoved kan aftage al den varme hvis jeg lukkede alt varmen igennem VVB.

Hvis jeg kunne undvære en motorventil ville jeg helst det (keep it simpel)

Mange tak for svar  :D

Jeg vender tilbage når jeg ser om det var nok at ændre indtillingerne.
Mvh. John
Fyr online: http://stokercloud.dk/dev/jastoker.html

Opstart 15/11-2015
Opvarmer 262m2, årligt forbrug af træpiller = 4,5 t
16Kw, Blackstar, Semirens, ver 10 styring, 500 liter silo, 150mm stålskorsten m. TS, 180L VVB.
Iltstyring, Returtemp, Røgtemp, Udetemp, VVB temp, Afstandsmåler, Kompressor rens.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: 2 vejs vs. 3 vejsventil
« Svar #3 Dato: Dec 19, 2015, 15:47 »
Som jeg ser det har du en ureguleret VVB, hvilket betyder at den bør holde samme temperatur som fremløbet.

Lige nu er den 31 grader og kedlen 60. Så jeg tror du har et VVB setpkt tillæg på 10.

Så jeg vil forslå at du retter VVB til 56 grader og setpkt tillæget til 14.
Så skal du have en kedel temperatur på 65 når fyret kører drift og 70 når der mangler varmt vand. Diff'en ville jeg sætte til 5-6 stykker her om vinteren.


En anden ting, har du pumper og kontraventiler til begge fyr, så du ikke fyrer unødigt for det fyr der ikke kører.

Hej hjemme teori.

Der gik lige et lys op for mig 8)

Jeg skal da selvfølgelig prøve bare at hæve kedeltemp i den periode der er brug for varme i VVB.

Den indstilling havde jeg slet ikke regnet ud.
Jeg har nu ændret min ønsket VVB temp. Til 50 grader og så vil jeg se om det ikke er nok.
Jeg har nemlig haft samme tanke, om min VVB overhoved kan aftage al den varme hvis jeg lukkede alt varmen igennem VVB.

Hvis jeg kunne undvære en motorventil ville jeg helst det (keep it simpel)

Mange tak for svar  :D

Jeg vender tilbage når jeg ser om det var nok at ændre indtillingerne.
« Senest Redigeret: Dec 19, 2015, 15:48 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline JACstoker

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: 2 vejs vs. 3 vejsventil
« Svar #4 Dato: Dec 19, 2015, 21:02 »


Som jeg ser det har du en ureguleret VVB, hvilket betyder at den bør holde samme temperatur som fremløbet.

Lige nu er den 31 grader og kedlen 60. Så jeg tror du har et VVB setpkt tillæg på 10.

Så jeg vil forslå at du retter VVB til 56 grader og setpkt tillæget til 14.
Så skal du have en kedel temperatur på 65 når fyret kører drift og 70 når der mangler varmt vand. Diff'en ville jeg sætte til 5-6 stykker her om vinteren.


En anden ting, har du pumper og kontraventiler til begge fyr, så du ikke fyrer unødigt for det fyr der ikke kører.

Hej hjemme teori.

Der gik lige et lys op for mig 8)

Jeg skal da selvfølgelig prøve bare at hæve kedeltemp i den periode der er brug for varme i VVB.

Den indstilling havde jeg slet ikke regnet ud.
Jeg har nu ændret min ønsket VVB temp. Til 50 grader og så vil jeg se om det ikke er nok.
Jeg har nemlig haft samme tanke, om min VVB overhoved kan aftage al den varme hvis jeg lukkede alt varmen igennem VVB.

Hvis jeg kunne undvære en motorventil ville jeg helst det (keep it simpel)

Mange tak for svar  :D

Jeg vender tilbage når jeg ser om det var nok at ændre indtillingerne.

Jeg har lavet de ændringer du anbefaler VVB 56 grader, setpunkt tillæg 14 grader, diff 5 under.

Jeg har ikke kontraventil på det gamle fyr, hvilke betyder at jeg stadig varmer hele den gamle kedel op, pumpen har jeg slukket, men jeg er godt klar over at jeg har et temmelig stort tab pga. opvarmning af den gamle kedel.

jeg forventer også opvarmning af VVB bliver lidt hurtigere når det gamle fyr bliver afmonteret, lige nu fiser meget at fremløbsvandet sikkert lige igennem det gamle fyret og retur.
Mvh. John
Fyr online: http://stokercloud.dk/dev/jastoker.html

Opstart 15/11-2015
Opvarmer 262m2, årligt forbrug af træpiller = 4,5 t
16Kw, Blackstar, Semirens, ver 10 styring, 500 liter silo, 150mm stålskorsten m. TS, 180L VVB.
Iltstyring, Returtemp, Røgtemp, Udetemp, VVB temp, Afstandsmåler, Kompressor rens.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: 2 vejs vs. 3 vejsventil
« Svar #5 Dato: Dec 19, 2015, 22:15 »
Du skal så nok også stille din diff over på kedlen op til 10 eller 15 grader. Jeg kan se at fyret stoppede efter VVB drift, da temperaturen var for høj.

Det skal du meget helst undgå når din VVB er ureguleret, nu varmer den nemlig huset til fyret starter igen. Så diff under skal nok heller ikke være lavere en 8 grader. (det er en grader over VVB) her om vinteren kan du også sætte den lavere feks. 5, men i overgangsperioderne hvor der ikke bruges så meget varme, kan man godt ønske en højere værdi, for at få færre stop og starter.

 


Som jeg ser det har du en ureguleret VVB, hvilket betyder at den bør holde samme temperatur som fremløbet.

Lige nu er den 31 grader og kedlen 60. Så jeg tror du har et VVB setpkt tillæg på 10.

Så jeg vil forslå at du retter VVB til 56 grader og setpkt tillæget til 14.
Så skal du have en kedel temperatur på 65 når fyret kører drift og 70 når der mangler varmt vand. Diff'en ville jeg sætte til 5-6 stykker her om vinteren.


En anden ting, har du pumper og kontraventiler til begge fyr, så du ikke fyrer unødigt for det fyr der ikke kører.

Hej hjemme teori.

Der gik lige et lys op for mig 8)

Jeg skal da selvfølgelig prøve bare at hæve kedeltemp i den periode der er brug for varme i VVB.

Den indstilling havde jeg slet ikke regnet ud.
Jeg har nu ændret min ønsket VVB temp. Til 50 grader og så vil jeg se om det ikke er nok.
Jeg har nemlig haft samme tanke, om min VVB overhoved kan aftage al den varme hvis jeg lukkede alt varmen igennem VVB.

Hvis jeg kunne undvære en motorventil ville jeg helst det (keep it simpel)

Mange tak for svar  :D

Jeg vender tilbage når jeg ser om det var nok at ændre indtillingerne.

Jeg har lavet de ændringer du anbefaler VVB 56 grader, setpunkt tillæg 14 grader, diff 5 under.

Jeg har ikke kontraventil på det gamle fyr, hvilke betyder at jeg stadig varmer hele den gamle kedel op, pumpen har jeg slukket, men jeg er godt klar over at jeg har et temmelig stort tab pga. opvarmning af den gamle kedel.

jeg forventer også opvarmning af VVB bliver lidt hurtigere når det gamle fyr bliver afmonteret, lige nu fiser meget at fremløbsvandet sikkert lige igennem det gamle fyret og retur.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline scottedor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 738
  • Respekt optjent: +28/-4
Sv: 2 vejs vs. 3 vejsventil
« Svar #6 Dato: Dec 19, 2015, 22:44 »
Hej,

Jeg har brug for et godt råd.

Jeg skal have VV priotering monteret.
Men skal jeg vælge en 2 vejs eller 3 vejs ventil?

Det nemmest (for mig) ville klart være at montere en 2 vejs der hvor den øverste kuglehane sidder på foto.
denne ventil lukker for alt varme til huset.
Men vinder jeg noget ved at lave rørførringen om og bruge en 3 vejs i stedet?

Gode råd og agumenter modtages gerne.

Ps. jeg har læst her i forum at den orange 3 vejs har flere haft problemer med ikke holder så længe inden den bliver defekt.
jeg kan ikke lade være med at spørge hvorfor du skal have vv.priotering? der er flere enklere måder at styre vv. du kan sætte en termostatventil med fjernføler  (magen til den vi bruger som shunt på kedlen) på fremløb på vvb.eller en returventil (den som bruges til gulvvarme) på returen fra vvb. og du behøver ikke at lukke af for anlægget hvis radiatorne ikke mangler varme er der ingen cirkulation men det er vigtigt at du ikke trækker den anden kedel medmvh eril
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: 2 vejs vs. 3 vejsventil
« Svar #7 Dato: Dec 20, 2015, 07:58 »
Den analoge løsning er også fin, den er dog ikke helt så anvendelig ved sommerdrift.

Men skal man lave om, så læs Mhes vejledning. Der står rigtig meget fint og er bekrevet en del forskellige løsninger man kan hente inspiration fra.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline JACstoker

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: 2 vejs vs. 3 vejsventil
« Svar #8 Dato: Dec 20, 2015, 09:57 »
Som I måske kan se af mine kurver, så stopper fyret 2 gange i nat, begge gange efter det har afsluttet VVB DRIFT.
Det er jeg ikke intersseret i for perioden det er slukket er kun ca 1 time.
Det vurdere jeg er for dyrt i el/opstart kontra bare at lade det kører kontinuerligt.

jeg har stillet ønsket temp tilbage til 10 grader så ikke den har indvirkning.

Jeg vil vente til jeg har afmonteret det gamle fyr, og se om jeg overhovede har behov for nogen priotering af VVB.

Jeg har ikke problemer med at vi mangler varmt vand, men jeg syntes bare det tager længere tid at varme det op end det gjorde med det gamle fyr, men det kan jo alene skyldes at jeg stadig varmer den gamle kedel op.
Den fungere i dag vel lidt som en åben shunt mellem frem og retur, med de ulemper det nu indebærer.



Mvh. John
Fyr online: http://stokercloud.dk/dev/jastoker.html

Opstart 15/11-2015
Opvarmer 262m2, årligt forbrug af træpiller = 4,5 t
16Kw, Blackstar, Semirens, ver 10 styring, 500 liter silo, 150mm stålskorsten m. TS, 180L VVB.
Iltstyring, Returtemp, Røgtemp, Udetemp, VVB temp, Afstandsmåler, Kompressor rens.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: 2 vejs vs. 3 vejsventil
« Svar #9 Dato: Dec 20, 2015, 10:40 »
Hej

Jeg skrev i forrige indlæg, hvad du skulle gøre for at undgå at fyret stopper efter VVB drift.

Som I måske kan se af mine kurver, så stopper fyret 2 gange i nat, begge gange efter det har afsluttet VVB DRIFT.
Det er jeg ikke intersseret i for perioden det er slukket er kun ca 1 time.
Det vurdere jeg er for dyrt i el/opstart kontra bare at lade det kører kontinuerligt.

jeg har stillet ønsket temp tilbage til 10 grader så ikke den har indvirkning.

Jeg vil vente til jeg har afmonteret det gamle fyr, og se om jeg overhovede har behov for nogen priotering af VVB.

Jeg har ikke problemer med at vi mangler varmt vand, men jeg syntes bare det tager længere tid at varme det op end det gjorde med det gamle fyr, men det kan jo alene skyldes at jeg stadig varmer den gamle kedel op.
Den fungere i dag vel lidt som en åben shunt mellem frem og retur, med de ulemper det nu indebærer.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline JACstoker

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: 2 vejs vs. 3 vejsventil
« Svar #10 Dato: Dec 20, 2015, 13:09 »
Hej Hjemme Teori,

Jeg beklager jeg ikke forstod dit indlæg korrekt.

Jeg har nu justeret som jeg forstår du mener.

jeg vedhæfter dump af inst.

Har jeg gjordt det rigtigt denne gang  :)





Hej

Jeg skrev i forrige indlæg, hvad du skulle gøre for at undgå at fyret stopper efter VVB drift.

Som I måske kan se af mine kurver, så stopper fyret 2 gange i nat, begge gange efter det har afsluttet VVB DRIFT.
Det er jeg ikke intersseret i for perioden det er slukket er kun ca 1 time.
Det vurdere jeg er for dyrt i el/opstart kontra bare at lade det kører kontinuerligt.

jeg har stillet ønsket temp tilbage til 10 grader så ikke den har indvirkning.

Jeg vil vente til jeg har afmonteret det gamle fyr, og se om jeg overhovede har behov for nogen priotering af VVB.

Jeg har ikke problemer med at vi mangler varmt vand, men jeg syntes bare det tager længere tid at varme det op end det gjorde med det gamle fyr, men det kan jo alene skyldes at jeg stadig varmer den gamle kedel op.
Den fungere i dag vel lidt som en åben shunt mellem frem og retur, med de ulemper det nu indebærer.
Mvh. John
Fyr online: http://stokercloud.dk/dev/jastoker.html

Opstart 15/11-2015
Opvarmer 262m2, årligt forbrug af træpiller = 4,5 t
16Kw, Blackstar, Semirens, ver 10 styring, 500 liter silo, 150mm stålskorsten m. TS, 180L VVB.
Iltstyring, Returtemp, Røgtemp, Udetemp, VVB temp, Afstandsmåler, Kompressor rens.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: 2 vejs vs. 3 vejsventil
« Svar #11 Dato: Dec 20, 2015, 17:05 »
Ja, det skulle kunne gøre det!

Men har du overhoved varme på huset?
Fyret laver næsten ingenting og VVB og gammelt fyr trækker med, returen er tårnhøj, det får mig til at tænke at du nok ikke får så meget varme ud i huset.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: 2 vejs vs. 3 vejsventil
« Svar #12 Dato: Dec 20, 2015, 19:14 »
Din VVB får eller aftager heller ikke varme. Det kan man se af at fyret ingenting laver og vandet er en evighed om at blive varmt, selvom kedel temperaturen er høj. Så jeg tænker på at du skulle fejlsøge VVb'en.
Først hvor sidder føleren i VVB
Har VVB'en altid været ureguleret, for så kan den sagtens være helt kalket til
Er der/kan der luftes ud på strengen til VVB.
Hvor meget laver pumpen (hvis du har watt tal på). den bør køre fuld skrald når vandet fiser gennem VVB og gammelt fyr.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline JACstoker

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: 2 vejs vs. 3 vejsventil
« Svar #13 Dato: Dec 20, 2015, 20:17 »
Jeg har fin varme alle steder i huset, ingen problemer (22-23 grader)

Jeg har elektroniske termstater på alle radiatorer, de lukke lidt ned om natten 19 grader)og åbner om morgenen (23 grader), lukker så lidt igen om formiddagen (19 grader), og lukker op igen midt på eftermiddagen (23 grader)
Denne regulering har fungeret fint de sidste 5-6 år, efter skiftet til elektroniske termostater faldt mit pille forbrug med 9%.

jeg tror den langsomme opvarmning af VVB nok skal findes i det gamle fyr der står lige ved siden af VVB, hvor imod det nye fyr står i garagen og derfor ca 10 meter længere væk (rør i jorden mellem garage og hus)

jeg har forsøgt forskellige indstillinger på den nye pumpe, men det ændre ikke noget mærkbart på VVB hastigheden.
Hvis den står til auto, regulere den tilsynladende fin op og ned efter behov.

VVB er fra 97´så den er da muligvis tilkalket, men problemet med langsom opvarmning af VVB har ikke været et problem inden jeg skiftede fyr.

 
Mvh. John
Fyr online: http://stokercloud.dk/dev/jastoker.html

Opstart 15/11-2015
Opvarmer 262m2, årligt forbrug af træpiller = 4,5 t
16Kw, Blackstar, Semirens, ver 10 styring, 500 liter silo, 150mm stålskorsten m. TS, 180L VVB.
Iltstyring, Returtemp, Røgtemp, Udetemp, VVB temp, Afstandsmåler, Kompressor rens.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: 2 vejs vs. 3 vejsventil
« Svar #14 Dato: Dec 20, 2015, 22:07 »
Ja, når den er fra 97 og har kørt ureguleret, så er der nok en del kalk.

Men så tilbage til føler, sidder den i bunden, for så går det langsommere, men når den er ureguleret er det ikke så vigtigt, men du kan måske vinde lidt piller, ved at sætte den i toppen.

Det koster nemlig formentlig lidt på pillerne, at hæve fremløb, når du har de lange rør.

Jeg har fin varme alle steder i huset, ingen problemer (22-23 grader)

Jeg har elektroniske termstater på alle radiatorer, de lukke lidt ned om natten 19 grader)og åbner om morgenen (23 grader), lukker så lidt igen om formiddagen (19 grader), og lukker op igen midt på eftermiddagen (23 grader)
Denne regulering har fungeret fint de sidste 5-6 år, efter skiftet til elektroniske termostater faldt mit pille forbrug med 9%.

jeg tror den langsomme opvarmning af VVB nok skal findes i det gamle fyr der står lige ved siden af VVB, hvor imod det nye fyr står i garagen og derfor ca 10 meter længere væk (rør i jorden mellem garage og hus)

jeg har forsøgt forskellige indstillinger på den nye pumpe, men det ændre ikke noget mærkbart på VVB hastigheden.
Hvis den står til auto, regulere den tilsynladende fin op og ned efter behov.

VVB er fra 97´så den er da muligvis tilkalket, men problemet med langsom opvarmning af VVB har ikke været et problem inden jeg skiftede fyr.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt