Forfatter Emne: Version 10 styring - PID regulering  (Læst 1672 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Stationsvej13

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +0/-0
Version 10 styring - PID regulering
« Dato: Okt 11, 2013, 21:32 »
Kan det passe at der ikke findes nogen D-parameter i version 10 styringens regulering ??

Jeg har forsøgt at finde en indstilling af reguleringen så jeg undgår store stigninger i kedeltemperaturen når VVB ventilen slår over til centralvarme efter en periode med opvarmning af brugsvand. Problemet opstår fordi min vandvarmer kan aftage en større effekt end huset har behov for til varme. Dette betyder at fyret regulerer op når der er behov for varmt vand. Når vandet så er varmt, slår VVB fra og effekt behovet falder - her kan styringen så ikke nå at regulerer ned. Her kunne jeg godt bruge D-parameteren, men jeg kan ikke finde den i version 10 styringen.

På forhånd tak, Henrik.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Version 10 styring - PID regulering
« Svar #1 Dato: Okt 11, 2013, 21:53 »
Hej Henrik,

Det er godt nok længe siden at D-leddet blev taget væk, både i v6.x og i v4.x  ;)
D-parametret vil ikke hjælpe dig i det tilfælde du beskriver, og jeg er da også ret sikker på at dit fyr rent faktisk regulerer ned alt det dr er muligt, men det kan altså ikke køle  ;)
I nyere versioner af v10 softwaren kan du derfor i stedet lave efterløb på VVB-opvarmningen, så du kan udnytte eftervarmen.

Prøv at give et link til sit fyr, så vi kan følge med i hvad der rent faktisk sker  ;)

Hilsen
Michael

Kan det passe at der ikke findes nogen D-parameter i version 10 styringens regulering ??

Jeg har forsøgt at finde en indstilling af reguleringen så jeg undgår store stigninger i kedeltemperaturen når VVB ventilen slår over til centralvarme efter en periode med opvarmning af brugsvand. Problemet opstår fordi min vandvarmer kan aftage en større effekt end huset har behov for til varme. Dette betyder at fyret regulerer op når der er behov for varmt vand. Når vandet så er varmt, slår VVB fra og effekt behovet falder - her kan styringen så ikke nå at regulerer ned. Her kunne jeg godt bruge D-parameteren, men jeg kan ikke finde den i version 10 styringen.

På forhånd tak, Henrik.
« Senest Redigeret: Okt 11, 2013, 21:54 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Stationsvej13

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Version 10 styring - PID regulering
« Svar #2 Dato: Okt 12, 2013, 19:04 »
Hej Michael.

Tak for dit hurtige svar - nu behøver jeg ikke at lede længere  :D. Jeg er desværre ikke online endnu så det må vente til jeg får tid til at trække nogle flere kabler.

Hilsen Henrik.