Forfatter Emne: Mætning kontra autoberegner  (Læst 35101 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Mætning kontra autoberegner
« Dato: Nov 20, 2012, 01:29 »
Hej alle.
For langt de fleste virker autobregner fint.
3x afvejninger og en indtastning så kører det fint.
Men der er nogle som oplever at autobregneren ikke passer med pillemængde tilførslen i alle effekt områder og over tid får man ligesom for mange pilller på herden og oplever askekager som man er nødt til at rage af.
Så begynder nogle at "snyde på vægtskålen" men gør man det har det effekt over hele skalaen og det er måske ikke hensigtsmæssigt
Her kan man med fordel slå auto fra og istedet for styre på mætning lav og høj fordi man kan stille de to parameter ud afhængig af hinanden .
Men inden man slår auto fra skal man lige notere sig antal sek pilletilførsel under optænding da dette tal ændre sig når man ændre på mætning høj. Hvis man ikke ændre optændingsbrændsel til det autoberegner havde fundet ud af når man er færdig med at fintune på mætning kan man risikere at tilfører for lille en pille mængde som vanskeliggør optændning.Men det parameter er givet frit ved at du har slået auto fra så ikke noget problem her.
Tallet som man har tastet i autobregneren bliver stående når man slå den fra så man kan jo bare slå den til igen . Så der kan ikke ske noget grimt. :-)
Men hvis fyret kører fint i lavlast og pillemængde passer med at den holder et fint lille bål igen lader man være med at røre mætning lav.
Men får man tilført for mange piller i højlast stiller man mængden ned her. Hvis du gerne vil vide sådan nogenlunde hvor meget 100 gr feks svare i tal på mætning så kan du bare lige stille auto op med 100 gr og se forskellen . Så har du lidt at gå efter .
Men man skal passe på ikke at få pint for meget for så stiger din ydelse og dermed også dit forbrug da bålet bliver for lille til at holde varme i anlægget. Altså det vil sige hvis dit fyr ville have kørt 50 % for at holde dit setpunkt kører det nu pludselig 60% for at holde setpunkt. Så det der er kunsten er at finde den mætning som passer til dit anlæg så den kører den rigtige ydelse og du undgår ophopning af piller på herden.
En lille note så man ikke undre sig og tror der er noget galt. Når du piller i mætning høj vil du se at du tager en smule ud af dine kw når den kører 100% . Feks siger min 30kw kun 28kw når den kører 100% men det betyder i langt de fleste anlæg intet for at fyret ikke kan varme op i selv den koldeste vinter. Men i et pillefyr er det faktisk også bedre at den kører en højere ydelse istedet for at lullefyrer.
Dette indlæg er bare skrevet for at fortælle at mætning ikke er noget farligt at prøve sig med og som tidligere skrevet så kan du jo bare hvis du synes det ikke kører som du gerne vil slå auto til igen.
MVH
Claus
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Mætning kontra autoberegner
« Svar #1 Dato: Nov 20, 2012, 02:35 »
Genopfindelsen af Scotte 4.xx styringen ;D

Jeg er slet ikke i tvivl om at det kan lade sig gøre, jeg syntes bare det er en kompliceret måde at skrue op for luften på ;)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: Mætning kontra autoberegner
« Svar #2 Dato: Nov 20, 2012, 02:57 »
Godmorgen kenneth.
Der er noget du har fået lidt galt fat i :-). Får du mange piller på herden hjælper det intet at skrue op for luften andet end den blæser dem i skuffen og at du får brændt aske sammen til en kage.
Og det har ikke noget med at genopfinde 4.xx at gøre . Grunden til at man ikke har fjernet muligheden for at styre mætningen manuelt er netop at man kan regulere individiuelt og derved opnå en bedre forbrænding.
MVH
Claus
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Mætning kontra autoberegner
« Svar #3 Dato: Nov 20, 2012, 05:48 »
Da du ikke har rørt luften, men sat pillemængden ned så giver det nu det samme i min tankegang. Du har nu 100% luft ved 28kw hvor du før havde det ved 30kw.
Problemet kan være at 30kw brænderen ikke er stor nok til at være 30kw, ellers burde du jo kunne justere luften ved 30kw uden at pillerne skubbes ud over kanten.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Mætning kontra autoberegner
« Svar #4 Dato: Nov 20, 2012, 05:52 »
Go' morgen Claus & Kenneth,

Jeg er meget enig med Claus i at justering af mætninger i stedet for autoberegning er en mulighed  :)
...man skal vide hvad man gør og man skal have forstand på indstilling af forbrænding, men det fungerer altså.

Autoberegningen er en bekvem løsning som fungerer fint i måske 95% af tilfældene, men nogle gange giver det problemer med for mange piller i højlast.

Claus' forklaring på hvordan man løser problemet uden autoberegning er egentlig korrekt og man kan læse ud af det at han har forstået forbrændingsteknikkens grundelementer  ;)

Jeg vil dog sige at det du reelt gør ikke er andet end det der ville ske hvis du lod autoberegningen være slået til og så reducerede effekten.
Lader du autoberegning være slået til og blot ændrer effekt-tallet lidt ned, vil du se at mætningerne falder.
Det giver færre piller på herden i højlast og altså samme resultat som din beskrivelse, men har den lille finesse at senere justering af piller pr. 6 min. ikke vil spolere justeringen.

Der er ikke flere muligheder for at justere forbrændingen uden autoberegning, det er blot en anden måde at gøre det på  ;)

Hilsen
Michael

Godmorgen kenneth.
Der er noget du har fået lidt galt fat i :-). Får du mange piller på herden hjælper det intet at skrue op for luften andet end den blæser dem i skuffen og at du får brændt aske sammen til en kage.
Og det har ikke noget med at genopfinde 4.xx at gøre . Grunden til at man ikke har fjernet muligheden for at styre mætningen manuelt er netop at man kan regulere individiuelt og derved opnå en bedre forbrænding.
MVH
Claus
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: Mætning kontra autoberegner
« Svar #5 Dato: Nov 20, 2012, 06:07 »
Hej Michael.
Du har nu en anden mulighed idet autobergner ændre både på på mætning lav og høj. Når du slår den fra kan du vælge kun at ændre på det ene parameter.
:-) Kenneth . Det har forsat ikke noget med luft at gøre . Hvis du får så mange piller på herden at de bygger op i en bunke og du skruer op for luften efter det så har du ikke et fyr men en skære brænder :-)
Men jeg har ikke nogen problemer med noget at piller ryger af og 30kw brænder ikke er stor nok.
Jeg har ikke nogen problemer overhovedet Kenneth. Jeg skrev bare dette indlæg på opfordring fra nogle som gerne ville vide lidt mere om hvordan man brugte mætning.
Lidt af problemet med overdosering opstået ved den måde chip fra 6.70 og op kører.
den externe snegl doserer 10gr pr 10kw pr kørsel.
Det vil sige at en 30 kw dosere 30 gr pr kørsel og det er for meget..
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Mætning kontra autoberegner
« Svar #6 Dato: Nov 20, 2012, 06:46 »
Hvis den skal yde 30kw så skal der nu engang minimum 6kg igennem pr time (3kg hvis den skal yde 30kw i en ½time  :D)

Lad mig lave et eksempel:

Standart i autoberegning er 10 piller og 10liter luft. hvis du så ændrer til 10 piller og 11 liter luft, så er vi enige om at den får mere luft. ^-^
Jeg kan ikke forstå at vi ikke er enige om at 9 piller og 10 liter luft ikke giver næsten samme resultat :-[
« Senest Redigeret: Nov 20, 2012, 06:47 af xkfc »
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: Mætning kontra autoberegner
« Svar #7 Dato: Nov 20, 2012, 07:51 »
moin
Altså jeg har nu kørt uden autoberegner i snart 1 år? det er i hvertfald så længe siden at jeg ikke husker det.
Vil nu ikke ligefrem kalde mig selv for ekspert men jeg bruger min logiske sans i dette tilfælde.


Jeg vil gerne ha varme -  tjek
pillerne brænder fint - tjek
ingen sorte piller i asken - tjek
Når fyret køre på lav eller høj last så ingen problemer med mange piller på rist - tjek
fyret reagere som den skal når noget beder om varme - tjek


Dermed siger jeg ikke at autoberegner er unødvendig. Vil endda måske selv lege lidt igen i julen, medmindre PC kvaler med at formatere bliver for overvældende.
Jeg har ikke kørt bedre siden jeg kørt uden, og der er andre der mener andet. Sådan er livet jo.
Så håber jeg bare når V10 styringen lander at jeg stadig har magten  O0
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Mætning kontra autoberegner
« Svar #8 Dato: Nov 20, 2012, 14:06 »
Hej Claus,

Jeps, Autoberegning ændrer på både høj og lav mætning, men du kan selv justere på forholdet ved at justere på skorstenstrækket (det påvirker kun mætning lav).
Derudover skal du bare indstille luften én gang i hhv. lav, mellem og høj, så passer det fremover  ;)

Men misforstå mig ikke, jeg har selv kørt uden autoberegning i mange år og har haft perfekt forbrænding  ;)

Autoberegning er ikke bedre end manuel justering af mætning høj og lav, det er bare lettere i langt de fleste tilfælde og for alle dem der ikke har "den store fyrmester eksamen"  ;)

Når alt kommer til alt, er det jo et spørgsmål om korrekt forhold mellem piller og luft, uanset om det er opnået gennem autoberegning eller ikke  ;)

Konklusion:
Jeg er hverken for eller imod autoberegning  ;)

Hilsen
Michael

Hej Michael.
Du har nu en anden mulighed idet autobergner ændre både på på mætning lav og høj. Når du slår den fra kan du vælge kun at ændre på det ene parameter.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline stoto

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 53
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Scotte 16KW 6.14 / OPOP 314
Sv: Mætning kontra autoberegner
« Svar #9 Dato: Nov 20, 2012, 17:31 »
Altså nu er jeg forvirret. Hvad er det der giver problemet med autoberegning, når der ligger en bunke sorte piller på herden?

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Mætning kontra autoberegner
« Svar #10 Dato: Nov 20, 2012, 17:35 »
Der mangler luft ;)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Mætning kontra autoberegner
« Svar #11 Dato: Nov 20, 2012, 18:26 »
Altså nu er jeg forvirret. Hvad er det der giver problemet med autoberegning, når der ligger en bunke sorte piller på herden?
Der er ikke noget problem med autoberegning. Der bliver bare tilført for lidt luft til at brænde mængden af piller af som bliver doseret.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline stoto

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 53
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Scotte 16KW 6.14 / OPOP 314
Sv: Mætning kontra autoberegner
« Svar #12 Dato: Nov 20, 2012, 18:29 »
OK men kan man ikke løse det med korrektion / Blæser lav

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Mætning kontra autoberegner
« Svar #13 Dato: Nov 20, 2012, 18:32 »
OK men kan man ikke løse det med korrektion / Blæser lav
Jo. Mere præcist, korrekt justering af luft ved lav mellem og høj opnår det samme.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: Mætning kontra autoberegner
« Svar #14 Dato: Nov 21, 2012, 09:18 »
Ah. Man kan ikke bare sige "der mangler luft" Du kan sætte luft så højt op at du får den til at blæse piller som ikke er brændt af ned i skuffen og desuden får du andre problemer med kager og stjernekaster hvis din luft er for høj. Desuden vil det hvæve din røgtemp med større forbrug til følge
Skrev nu også bare dette indlæg for at tage mystikken ud af mætning fordi jeg havde fået flere pb omkring mætning og hvad det var for noget.
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html