Forfatter Emne: beregning af forbrug.  (Læst 3715 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
beregning af forbrug.
« Dato: Sep 09, 2012, 13:26 »
Hej .
Ikke fordi det har en betydning . Kan jo bare kikke i tønden men når jeg taster kilo ind i magasin på 6.77 så får jeg en voldsom afvigelse i det målte og det faktiske.
feks havde jeg 128 kg i og da den havde kørt 5 dage kunne jeg aflæse forbrug på 123 kg og 5 kg tilbage. Men det passede ikke der var 64 kg tilbage . Nu er det en 30kw jeg har og iflg det nye i snegldoseringen hvor man ikke kan pille som i 6.69  skulle den  externe snegl dosere 30gr pr kørsel. Så enten regner den forkert i antal gange den har kørt eller også dosere sneglen kun det halve . men som sagt det er ligegyldigt fyret kører jo perfekt. Bare kunne det være sjov hvis det passede. Nogen ide til noget sat forkert eller er det bare en op i r... med det. :-)
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: beregning af forbrug.
« Svar #1 Dato: Sep 09, 2012, 15:56 »
Hej Claus,

Det er godt nok en forskel der er til at se, men det er altså ikke så simpelt at ændre.

Det der reelt måles er tiden sneglen har kørt, og det ganges så med den dosering pr. tidsenhed som du har indtastet.
I teorien skulle det jo ikke give problemer, men i praksis kan der være stor forskel.

Når du indtaster sneglens ydelse, er det på baggrund af en kontinuerlig kørsel men sneglen i 360 sekunder.
Dette tal divideres derfor med 360, så man får ydelse i gram pr. sekund.
Efterfølgende udregnes forbruget så ved at tælle de sekunder sneglen kører og gange det med de udregnede gram pr. sekund.
Alene komma-afrunding giver en fejl, men den største fejl kommer normalt fra det faktum at snegldoseringen under drift ikke er kontinuerlig.
Derimod har du en masse korte doseringer (typisk 10-12 sekunder hver gang) og efter hverdosering kan der være en smule tilbageløb.
Tilbageløbet er afhængig af sneglens længde, smuldet i træpillerne, sneglens alder, magasinets fyldning osv.
Samlet giver det en usikkerhed som er årsagen til afvigelsen.
I stokerkontrol er der derfor en mulighed for at indgive et andet tal for dosering pr. 6 min. som kun bruges til beregning af forbruget.
Hvis du skal have styringen til at vise noget tilsvarende, skal der indføres en lignende funktion i den.

Hilsen
Michael

Hej .
Ikke fordi det har en betydning . Kan jo bare kikke i tønden men når jeg taster kilo ind i magasin på 6.77 så får jeg en voldsom afvigelse i det målte og det faktiske.
feks havde jeg 128 kg i og da den havde kørt 5 dage kunne jeg aflæse forbrug på 123 kg og 5 kg tilbage. Men det passede ikke der var 64 kg tilbage . Nu er det en 30kw jeg har og iflg det nye i snegldoseringen hvor man ikke kan pille som i 6.69  skulle den  externe snegl dosere 30gr pr kørsel. Så enten regner den forkert i antal gange den har kørt eller også dosere sneglen kun det halve . men som sagt det er ligegyldigt fyret kører jo perfekt. Bare kunne det være sjov hvis det passede. Nogen ide til noget sat forkert eller er det bare en op i r... med det. :-)
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: beregning af forbrug.
« Svar #2 Dato: Sep 09, 2012, 16:16 »
Hej Michael.
Det var lige det jeg søgte efter.
På styringen er det fuldstændigt ligegyldigt om tallende passer for der står man jo pilletønden. Men jeg har ved siden af at være gift med chefkokken og pedeljobbet ( havde håbet at på at blive forfremmet til dirktør nu hvor jeg giftede mig med chefen) et job i København og er tit væk op til 7 dage af gangen . Så var det smart at tallene passede i stokercloud så jeg lige kunne bede hende gå ned og fylde piller på. Godt nok ikke kontinuel på nettet endnu men det kommer jeg når Jens har fixet program til min rasberry pi.
Hvor kan du stille det henne i stokerkontrol.
MVH
Claus
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: beregning af forbrug.
« Svar #3 Dato: Sep 09, 2012, 16:52 »
Hej Claus,

Sorry, men jeg er jo på v10'eren nu, så jeg er ikke på stokerkontrol mere  ;)

Men så vidt jeg husker er det under generelle indstillinger, der hvor du også indstiller din FTP o.lign.
Når man holder musen på parametrene står der en hjælpetekst, som kan vise dig om det er det rigtige parameter.
Under alle omstændigheder er det ikke den piller pr. 6 min som er i samme menu hvor man vælger autoberegning til/fra  ;)

Hilsen
Michael

PS. man bliver ikke chef af at gifte sig, snarere tværtimod  ;D ;D


Hej Michael.
Det var lige det jeg søgte efter.
På styringen er det fuldstændigt ligegyldigt om tallende passer for der står man jo pilletønden. Men jeg har ved siden af at være gift med chefkokken og pedeljobbet ( havde håbet at på at blive forfremmet til dirktør nu hvor jeg giftede mig med chefen) et job i København og er tit væk op til 7 dage af gangen . Så var det smart at tallene passede i stokercloud så jeg lige kunne bede hende gå ned og fylde piller på. Godt nok ikke kontinuel på nettet endnu men det kommer jeg når Jens har fixet program til min rasberry pi.
Hvor kan du stille det henne i stokerkontrol.
MVH
Claus
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: beregning af forbrug.
« Svar #4 Dato: Sep 09, 2012, 17:00 »
Ha ha . Næ jeg er stadigvæk pedel og opvasker . Men på en messe i herning lykkedes det mig at få hende til midlertidig at forfremme mig til underdirektør. Men titlen blev frataget mig igen da messen var slut . :-)
Nå men jeg har fundet det i stokerkontrol . Nu vil jeg lege lidt med at ramme de rigtige antal gr her de næste 14 dage.
Tak for hjælpen.
MVH
Claus
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html