Forfatter Emne: em lille hurtig til en travl mand.  (Læst 11982 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
em lille hurtig til en travl mand.
« Dato: Maj 06, 2013, 14:02 »
Daws
jeg har for travlt til at udtænke planer lige nu så jeg har brug for en tænketank.
Jeg har lige sat en to vejs på VVB og det kører fint i normal drift men når der er fest bruges der enorme mængder vand i opvasken og så sker der det at VVB kalder på varme og skruer op . Fint det skal varme hurtigt men når den så når VVB setpunkt så er den jo på 80 gr som den skal men anlæg kalder ikke så den slukker .. 1/4 -1/2 time efter kaldes der igen på varme og vi stater op.. Cyklus genatger sig og jeg havde ca 15 opstarter i søndags :-) rigeligt mange. Har brug for at kunne åbne for ventil fast på en fest switch. Ideer søges . Har ikke tid til at lave en bypass med hane på og ja jeg kan sætte L7 på NC men det er ikke noget som er så godt.
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7554
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: em lille hurtig til en travl mand.
« Svar #1 Dato: Maj 06, 2013, 16:41 »
Sådan lige to hurtige.
Øge drift temperaturen på kedlen,
eller sænke ønsket temperatur i vvb.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: em lille hurtig til en travl mand.
« Svar #2 Dato: Maj 06, 2013, 17:04 »
Hej Claus,

Det er lige som om du gerne vil køre stille og roligt for fuld knald  ;)
...det kan man altså ikke  :D

Enten skal fyret drosles så langt ned at VVB'en ikke kommer op på setpunkt, eller også skal noget aftage varmen når anlægget kører pause.

Som Michael F er inde på, kan du sætte kedel setpunkt op til f.eks. 75oC, men hvis der ikke er noget der aftager varmen, vil den stadig gå i stop.

Hilsen
Michael


Daws
jeg har for travlt til at udtænke planer lige nu så jeg har brug for en tænketank.
Jeg har lige sat en to vejs på VVB og det kører fint i normal drift men når der er fest bruges der enorme mængder vand i opvasken og så sker der det at VVB kalder på varme og skruer op . Fint det skal varme hurtigt men når den så når VVB setpunkt så er den jo på 80 gr som den skal men anlæg kalder ikke så den slukker .. 1/4 -1/2 time efter kaldes der igen på varme og vi stater op.. Cyklus genatger sig og jeg havde ca 15 opstarter i søndags :-) rigeligt mange. Har brug for at kunne åbne for ventil fast på en fest switch. Ideer søges . Har ikke tid til at lave en bypass med hane på og ja jeg kan sætte L7 på NC men det er ikke noget som er så godt.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline J.Hahn

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 153
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: em lille hurtig til en travl mand.
« Svar #3 Dato: Maj 06, 2013, 19:56 »
Du har sidste mulighed:
I stedet for at have din føler i toppen af tanken så set den i midten og set vvb til 50 grader.
Din temperatur i toppen vil nu komme til at ligge mellem 60 og 65 grader men det giver lige 125 l mere for fyret at varme op på en 300 l tænk og 200 på en 500 l tank og så får du ikke så mange stop, jeg går ud fra det er din sol tank?
« Senest Redigeret: Maj 06, 2013, 20:07 af J.Hahn »
SCOTTE BS SEMIRENS PILLEFYR 10KW - 6.78
 Vakuum solfanger 30 rør
 VVB 300L
Ny test side med både sol og varme V.3

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: em lille hurtig til en travl mand.
« Svar #4 Dato: Maj 06, 2013, 21:16 »
Ah i misforstår men det er også skrevet hurtigt.
Hvis jeg sænker den ønskede temp vil den jo bare gå længere ned inden den kalder på varme og ændre jeg setpunkt op på kedel vil den stadig stoppe.
Jeg Mhes jeg vil have det sådan at jeg kan lade ventilen stå fast åben så den hele tiden varmer på VVB når jeg har fester og ellers kører normalt til hverdag. Tænkte på om jeg ikke kunne lave det med en korespondance således at jeg kunne i den ene stilling kører på styringen og i den anden tilføre en fast fase.
Føler sidder 40 cm nede så det ændre nok ikke så meget på top temp
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: em lille hurtig til en travl mand.
« Svar #5 Dato: Maj 06, 2013, 21:24 »
Hej Claus,

Jo det kan du, altså det der med omskifteren (det er altså ikke en korespondanse  ;) )

Forklar lige hvordan din ventil er udrustet.

Hilsen
Michael

Ah i misforstår men det er også skrevet hurtigt.
Hvis jeg sænker den ønskede temp vil den jo bare gå længere ned inden den kalder på varme og ændre jeg setpunkt op på kedel vil den stadig stoppe.
Jeg Mhes jeg vil have det sådan at jeg kan lade ventilen stå fast åben så den hele tiden varmer på VVB når jeg har fester og ellers kører normalt til hverdag. Tænkte på om jeg ikke kunne lave det med en korespondance således at jeg kunne i den ene stilling kører på styringen og i den anden tilføre en fast fase.
Føler sidder 40 cm nede så det ændre nok ikke så meget på top temp
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline J.Hahn

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 153
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: em lille hurtig til en travl mand.
« Svar #6 Dato: Maj 06, 2013, 22:30 »
Jeg bryder lige ind her, og kan det ikke bruges så se bort fra den, men den er god nok.
Det jeg mener er du skal sætte din føler ned i mitten af din VVB og ja sætte vvb i styringen til 50 grader, det lyder dumt men du har en beholder med indbygget 2 spiraler, og der for vil du stadig have 60 til 65 grader i toppen af din VVB selvom du setter den til 50 grader i din styring. Det er KUN ca 100L i en 300L VVB,SOL beholder der bliver varmet op til dit set punkt, resten af den er nede fra lige så kold, som det der kommer fra vandværket, og i mitten omkring 25 til 30 grader, hvis du ikke køre sol på.
Du kan tydligt set det på mit system, endda selv om jeg køre sol på også. Du skal huske på dit fyr vil stadig smide varmt vand ind i tanken og står det til 70 grader jamen så bliver toppen at tanken stadig varmet op til dette, og det er derfor jeg ville sætte føleren i mitten af tanken med stop fra fyret til 50 grader, det giver dig 100l + mere varmt vand, fyret skal varme op, og mange færre opstart, og jeg er sikker på når der er run på, så køre det rundt, måske fyret skal sættes på 90% når det køre VVB? men det er Michael meget mere inde i.

Sidste mulighed, men den er ikke så god når dine fangere giver for meget varme, men det er at flytte brugsvandet til den øverste spiral, som NBE gerne ser på deres manualer, men der er som sagt 2 ting der ikke er godt ved det. 1. Du får meget vand på dit anlæg 2. det er noget møg når du skal køle fangerne, men det gode ved det er du løver ikke tør for varmt vand.

Hilsen
    Jimmy

 
« Senest Redigeret: Maj 06, 2013, 22:45 af J.Hahn »
SCOTTE BS SEMIRENS PILLEFYR 10KW - 6.78
 Vakuum solfanger 30 rør
 VVB 300L
Ny test side med både sol og varme V.3

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: em lille hurtig til en travl mand.
« Svar #7 Dato: Maj 07, 2013, 06:01 »
Ok. Hvilken kontakt vil trikkeren fra Sorø anbefale . Måden jeg har tænkt på er 1 udgang til styrings fasen på ventilen som er en normal 2 vejs scotte/nbe sælge dims som jeg ikke husker navnet på med F-N og styring L7  :-)  kontakten har så to indgange en til L7 og en til en fast fase så kan jeg vippe mellem de to . Når den står helt åben under festdrift så kan den nemlig sagtens følge med til at holde VV temp oppe så den ikke går i VVB drift og gør den det en sjælden gang under en fest så er det så få grader den skal hæve at den ikke når at gå i "overvarme" inden den slå på normal igen og vil det drille kan jeg bare gøre som Fynboen siger skrue ned til VVB set til 40gr så vil den aldrig kalde på varme men det kan jeg ikke gøre med ventilen på for så vil jeg mangle VV . Til en fest med alt det fedt som skal vaskes af så skal jeg bruge en høj VV temp . Opvaskeren (ham selv ) skal mindst sige af for h..... mindst en gang hvert kvarter ellers duer det ikke.
Jimmy . Tak for indput . Jeg kan sagtens følge dig og det er også rigtigt men jeg har en lidt speciel opsætning. Jeg har to VV beholdere 250l på solfangeren og 150l i jordvarmen. Når jeg er i normal hjemmedrift bruger jeg kun solfangeren selvom den ikke kører laver scotten VV i de ca 60l der ligger ved topspiralen og det er rigeligt til os selv. Når jeg så har fest starter jeg varmepumpen på VVB priotet (anlæg er koblet fra på to kuglehanerne inde ved jordvarmen ) og slår to kuglehaner over så jeg sender solfanger beholderen igennem varmepumpen inden jeg henter det ud af hanen derved får jeg 150l mere med . Desuden sidder føleren fint nok til normalt drift det er bare lige i weekenden til fest og det skal være noget som er nemt for for chefkokken lige at slå over uden at skulle i styringen . 
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline J.Hahn

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 153
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: em lille hurtig til en travl mand.
« Svar #8 Dato: Maj 07, 2013, 06:17 »
Ahh ok nej så er mit input ikke godt. Jeg kan forstå du køre v10 den kender jeg ikke til men ville mene det er det samme som v6.
På v6 når du har fest så ville du være nød til at slå vvb fra og sætte din udgang til NC og hvis det er det samme på v10 så burde den hedde L7/NC.
SCOTTE BS SEMIRENS PILLEFYR 10KW - 6.78
 Vakuum solfanger 30 rør
 VVB 300L
Ny test side med både sol og varme V.3

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: em lille hurtig til en travl mand.
« Svar #9 Dato: Maj 07, 2013, 06:22 »
Små kontakter kan måske gøre det?
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: em lille hurtig til en travl mand.
« Svar #10 Dato: Maj 07, 2013, 08:20 »
Hej Festkonge  ;)

Du kan bruge en hvilken som helst skiftekontakt, som kan klare 230  VAC  ;)
...din beskrivelse af tilslutningen til L7 fra styringen og en fast fase (den samme som den til styringen) er helt i vinkel  ;)

Hvis du gerne vil bruge termen "korrespondance" for en skiftekontakt, så er det helt OK, det er nemlig sådan en fætter du skal have fat i.

Hilsen
Michael

Ok. Hvilken kontakt vil trikkeren fra Sorø anbefale . Måden jeg har tænkt på er 1 udgang til styrings fasen på ventilen som er en normal 2 vejs scotte/nbe sælge dims som jeg ikke husker navnet på med F-N og styring L7  :-)  kontakten har så to indgange en til L7 og en til en fast fase så kan jeg vippe mellem de to . Når den står helt åben under festdrift så kan den nemlig sagtens følge med til at holde VV temp oppe så den ikke går i VVB drift og gør den det en sjælden gang under en fest så er det så få grader den skal hæve at den ikke når at gå i "overvarme" inden den slå på normal igen og vil det drille kan jeg bare gøre som Fynboen siger skrue ned til VVB set til 40gr så vil den aldrig kalde på varme men det kan jeg ikke gøre med ventilen på for så vil jeg mangle VV . Til en fest med alt det fedt som skal vaskes af så skal jeg bruge en høj VV temp . Opvaskeren (ham selv ) skal mindst sige af for h..... mindst en gang hvert kvarter ellers duer det ikke.
Jimmy . Tak for indput . Jeg kan sagtens følge dig og det er også rigtigt men jeg har en lidt speciel opsætning. Jeg har to VV beholdere 250l på solfangeren og 150l i jordvarmen. Når jeg er i normal hjemmedrift bruger jeg kun solfangeren selvom den ikke kører laver scotten VV i de ca 60l der ligger ved topspiralen og det er rigeligt til os selv. Når jeg så har fest starter jeg varmepumpen på VVB priotet (anlæg er koblet fra på to kuglehanerne inde ved jordvarmen ) og slår to kuglehaner over så jeg sender solfanger beholderen igennem varmepumpen inden jeg henter det ud af hanen derved får jeg 150l mere med . Desuden sidder føleren fint nok til normalt drift det er bare lige i weekenden til fest og det skal være noget som er nemt for for chefkokken lige at slå over uden at skulle i styringen .
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: em lille hurtig til en travl mand.
« Svar #11 Dato: Maj 07, 2013, 11:15 »
Jeg ser ingen grund til at anvende en omskifter (korrespondance). En 1pol afbryder er nok.

Fra fasen og til L7 er helt fint, dog vil det betyde at der kommer strøm ind på L7 selv om finsikringen springer. Hvis der er en udgang der ikke er i brug kan man måske tvangsåbne den, og så lægge lusen derfra og til L7.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: em lille hurtig til en travl mand.
« Svar #12 Dato: Maj 07, 2013, 15:20 »
Shame on you Kenneth  ;)

Spænding baglæns ind på en styring ??
...husk det gode gamle reglement  :D :D

Det er ikke forbudt, men så skal man hen og opmærke med "fremmed spænding", oplægge ledninger særskilt osv.
...det er jo ikke en husinstallation du laver, men et EN 60 204-1 anlæg  ;)


Hilsen
Michael

Jeg ser ingen grund til at anvende en omskifter (korrespondance). En 1pol afbryder er nok.

Fra fasen og til L7 er helt fint, dog vil det betyde at der kommer strøm ind på L7 selv om finsikringen springer. Hvis der er en udgang der ikke er i brug kan man måske tvangsåbne den, og så lægge lusen derfra og til L7.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: em lille hurtig til en travl mand.
« Svar #13 Dato: Maj 07, 2013, 21:33 »
Shame on you Kenneth  ;)

Spænding baglæns ind på en styring ??
...husk det gode gamle reglement  :D :D

Det er ikke forbudt, men så skal man hen og opmærke med "fremmed spænding", oplægge ledninger særskilt osv.
...det er jo ikke en husinstallation du laver, men et EN 60 204-1 anlæg  ;)


Hilsen
Michael

Jeg ser ingen grund til at anvende en omskifter (korrespondance). En 1pol afbryder er nok.

Fra fasen og til L7 er helt fint, dog vil det betyde at der kommer strøm ind på L7 selv om finsikringen springer. Hvis der er en udgang der ikke er i brug kan man måske tvangsåbne den, og så lægge lusen derfra og til L7.
Nix.. ingen fremmed spænding, jeg bruger jo samme strøm som kommer fra stikket der jo giver frit slag ;D og det hele foregår i samme kasse, eneste problem er at det ikke er overvåget af finsikringen, men går sikringen falder udgangen (vil jeg tro) og spændingen kommer ikke videre.
Men som jeg selv forslog, kan man måske tvinge en udgang i on, og så køre derfra, så er sikringen med. ^-^
Jeg anser løsningen i styrekassen som bedre end at lave noget eksternt ved ventilen, for så har vi netop situationen "fremmed spænding" endda med mulighed for at det kommer fra forskellige grupper og andre faser.

Faktisk så gør NBE det samme http://www.hedestoker.dk/content/Scotte-pillebr%C3%A6nder/3%20vejs%20motor%20ventil%20montering%20og%20drift.pdf

MVH. Kenneth
« Senest Redigeret: Maj 07, 2013, 21:39 af xkfc »
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: em lille hurtig til en travl mand.
« Svar #14 Dato: Maj 08, 2013, 05:51 »
Løsningen er købt  ;)
...godt set Kenneth  ;)

Hvis man så skifter din lille 1-pol afbryder til en omskifter (det er de jo typisk de små djævle), og bruger dit set-up med at tage fasen internt i styringen, så er problemet med spænding ind på udgangen  ;)

Hilsen
Michael

Shame on you Kenneth  ;)

Spænding baglæns ind på en styring ??
...husk det gode gamle reglement  :D :D

Det er ikke forbudt, men så skal man hen og opmærke med "fremmed spænding", oplægge ledninger særskilt osv.
...det er jo ikke en husinstallation du laver, men et EN 60 204-1 anlæg  ;)


Hilsen
Michael

Jeg ser ingen grund til at anvende en omskifter (korrespondance). En 1pol afbryder er nok.

Fra fasen og til L7 er helt fint, dog vil det betyde at der kommer strøm ind på L7 selv om finsikringen springer. Hvis der er en udgang der ikke er i brug kan man måske tvangsåbne den, og så lægge lusen derfra og til L7.
Nix.. ingen fremmed spænding, jeg bruger jo samme strøm som kommer fra stikket der jo giver frit slag ;D og det hele foregår i samme kasse, eneste problem er at det ikke er overvåget af finsikringen, men går sikringen falder udgangen (vil jeg tro) og spændingen kommer ikke videre.
Men som jeg selv forslog, kan man måske tvinge en udgang i on, og så køre derfra, så er sikringen med. ^-^
Jeg anser løsningen i styrekassen som bedre end at lave noget eksternt ved ventilen, for så har vi netop situationen "fremmed spænding" endda med mulighed for at det kommer fra forskellige grupper og andre faser.

Faktisk så gør NBE det samme http://www.hedestoker.dk/content/Scotte-pillebr%C3%A6nder/3%20vejs%20motor%20ventil%20montering%20og%20drift.pdf

MVH. Kenneth
« Senest Redigeret: Maj 08, 2013, 05:54 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html