Forfatter Emne: Ujævn tilførsel ekstern snegl  (Læst 8794 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Ujævn tilførsel ekstern snegl
« Svar #15 Dato: Sep 19, 2018, 21:56 »
Jeg har lige været over ved en bekendt som er skiftet fra 6 mm til 8 mm for godt en uges tid siden. Det gav udfordringer med ekstern snegl, den blev ligesom spændt op og kun med et pludselig ryk (og et bank) transporterer piller hver gang den skulle doserer. Vi offeret og skar hans smelteslange over og lagde sneglen ned til en vinkel på omkring 20 gr. Nu køre sneglen problemfrit, eneste ulempe, det blev lidt utæt ved siloen hvor sneglen har sit indløb, men det klarede vi med noget gaffa tape.   ^-^

Ps. For pokker hvor er sådan en sort smelteslange dog træls at få på snegleudløbet.  :P
« Senest Redigeret: Sep 19, 2018, 21:59 af Frank Chr. »

Offline kivi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 352
  • Respekt optjent: +6/-0
Sv: Ujævn tilførsel ekstern snegl
« Svar #16 Dato: Sep 20, 2018, 10:22 »
Jeg har lige været over ved en bekendt som er skiftet fra 6 mm til 8 mm for godt en uges tid siden. Det gav udfordringer med ekstern snegl, den blev ligesom spændt op og kun med et pludselig ryk (og et bank) transporterer piller hver gang den skulle doserer. Vi offeret og skar hans smelteslange over og lagde sneglen ned til en vinkel på omkring 20 gr. Nu køre sneglen problemfrit, eneste ulempe, det blev lidt utæt ved siloen hvor sneglen har sit indløb, men det klarede vi med noget gaffa tape.   ^-^

Ps. For pokker hvor er sådan en sort smelteslange dog træls at få på snegleudløbet.  :P

Lidt WD40 gør underværker:-)
Mvh
Ole
BlackStar 1016, 16 kW, V6.76, 160+54 m2,  kompressorrens, 300L VVB med solfanger, Pellmon på Raspberry pi

Offline damagervej12

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 14
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Ujævn tilførsel ekstern snegl
« Svar #17 Dato: Sep 23, 2018, 08:04 »
Jeg har lige haft sneglen lagt ned i omkring 20 grader. Hældning er tilsyneladende ligegyldigt. I perioder presses spiralen op imod toppen af røret, hvilket gør at bevægelsen opad med piller mere eller mindre stopper. Modsat kører det super fint i perioder, hvor spiralen kører "normalt". Det virker usandsynligt, at det er fordi spiralen er skæv synes jeg. Jeg synes også spiralen virker rimelig fast i det, så lettere er den heller ikke at bøje rundt. Der kommer tilsyneladende piller ned under spiralen på et tidspunkt og det kører den nærmest ovenpå et stykke tid.

Vil prøve at have fat i en sæk 6 mm piller og se om det gør en forskel. 

Jeg har lige været over ved en bekendt som er skiftet fra 6 mm til 8 mm for godt en uges tid siden. Det gav udfordringer med ekstern snegl, den blev ligesom spændt op og kun med et pludselig ryk (og et bank) transporterer piller hver gang den skulle doserer. Vi offeret og skar hans smelteslange over og lagde sneglen ned til en vinkel på omkring 20 gr. Nu køre sneglen problemfrit, eneste ulempe, det blev lidt utæt ved siloen hvor sneglen har sit indløb, men det klarede vi med noget gaffa tape.   ^-^

Ps. For pokker hvor er sådan en sort smelteslange dog træls at få på snegleudløbet.  :P

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Ujævn tilførsel ekstern snegl
« Svar #18 Dato: Sep 23, 2018, 08:30 »
Jeg har lige haft sneglen lagt ned i omkring 20 grader. Hældning er tilsyneladende ligegyldigt. I perioder presses spiralen op imod toppen af røret, hvilket gør at bevægelsen opad med piller mere eller mindre stopper. Modsat kører det super fint i perioder, hvor spiralen kører "normalt". Det virker usandsynligt, at det er fordi spiralen er skæv synes jeg. Jeg synes også spiralen virker rimelig fast i det, så lettere er den heller ikke at bøje rundt. Der kommer tilsyneladende piller ned under spiralen på et tidspunkt og det kører den nærmest ovenpå et stykke tid.

Vil prøve at have fat i en sæk 6 mm piller og se om det gør en forskel. 

Jeg har lige været over ved en bekendt som er skiftet fra 6 mm til 8 mm for godt en uges tid siden. Det gav udfordringer med ekstern snegl, den blev ligesom spændt op og kun med et pludselig ryk (og et bank) transporterer piller hver gang den skulle doserer. Vi offeret og skar hans smelteslange over og lagde sneglen ned til en vinkel på omkring 20 gr. Nu køre sneglen problemfrit, eneste ulempe, det blev lidt utæt ved siloen hvor sneglen har sit indløb, men det klarede vi med noget gaffa tape.   ^-^

Ps. For pokker hvor er sådan en sort smelteslange dog træls at få på snegleudløbet.  :P

Er enden af sneglen bukket eller skæv, så spids enden som en blyant  :)
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Hemhems

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 246
  • Respekt optjent: +5/-0
Sv: Ujævn tilførsel ekstern snegl
« Svar #19 Dato: Sep 23, 2018, 09:36 »
Hej

Mit har kørt ok med 8mm og elektrikerrør i spiralen, men over tid og ingen olie tilsat så begynder min snegl også at knage.. Smuld er et problem i min optik og selvom jeg har lavet slidser i bunden af snegl røret, så bliver det ikke helt siet fra, men det er endnu en hjælp til at sneglen ikke bliver udfordret og belastet hvis det pakker sig i nedløbet mellem silo og tilførslen til sneglen.. Mener ikk at nbe sneglen er specielt god men synes heller ikke den er så ringe, men i original stand så er den imod smuld og uens pille længder osv.. Jeg har lige skiftet over til 6mm og de er noget blødere end mine 8mm og tror næppe jeg får nogen problemer end de små jeg har i forvejen..
« Senest Redigeret: Sep 23, 2018, 09:41 af Hemhems »
100m2 i 2 plan fra 1924 - radiatorer only.
Scotte 10kw - V7 - BS20 Kedel
Smedegaard Simflex 25/60
3 Vejs ventil - Vølund QMC100
Kompressor Rens og Senco 1010 kompressor
70 cm isoleret 130mm - Isokern skorsten+trækstabilisator
https://stokercloud.dk/v3/#/hest/main-page

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Ujævn tilførsel ekstern snegl
« Svar #20 Dato: Sep 23, 2018, 10:55 »
Kivi, du ska da lige have et WD-40 multispray tips (spam). I mangel af optændingstabs (hvis el-tænderen svigter), så er en tot vat vædet med WD-40 fantastisk at tænde op med.  ;D   

Offline damagervej12

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 14
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Ujævn tilførsel ekstern snegl
« Svar #21 Dato: Sep 25, 2018, 18:57 »
Jeg har lige haft besøg af en vvs'er i dag. Jeg fik sat en ende i røret med en tap på, som fikserer spiralen i midten. Det skulle prøves.. Men har ikke umiddelbart nogen effekt. Han foreslog, at røret måske kunne være belagt med harpiks indvendigt. I hvert fald noget, så der ikke var glat nok til at der var nok flow i pillerne. Når det så bliver for svært, så søger spiralen op i den øverste del af røret. Jeg forsøger med lidt målrettet olie i en periode og ser om det får det til at glide bedre.

Alternativt er 6 mm af prima kvalitet næste forsøg. Se om det er pillernes karakter, der kan være problemet.

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Ujævn tilførsel ekstern snegl
« Svar #22 Dato: Sep 25, 2018, 21:19 »
Prøv at se her. Det ser ud som om selve sneglen køre i den øvre del (overdelen) af røret, men fint doserer piller. https://www.youtube.com/watch?v=5u8kyXHbmWg&t=7s

Offline damagervej12

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 14
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Ujævn tilførsel ekstern snegl
« Svar #23 Dato: Sep 27, 2018, 08:32 »
Ja og enig det behøver nok ikke været et problem. Men det er et problem, når det bølger frem og tilbage. Som jeg viste tidligere i tråden, så er der jo op på 100% forskel mellem dosering med "lavvande" og "højvande" i sneglen. Det er langt mere end jeg kan justere mig ud af. Det ene øjeblik kan man ikke se spiralen og alle piller arbejder sig opad. Det næste øjeblik kører sneglen foroven og den rager kun de øverste piller med sig, mens piller forneden i røret står stille (Ligesom i videon). Her er fra samme person: https://www.youtube.com/watch?v=aCSWemkKWCk , men med Sneglen kørende, som jeg mener den bør køre.

Prøv at se her. Det ser ud som om selve sneglen køre i den øvre del (overdelen) af røret, men fint doserer piller. https://www.youtube.com/watch?v=5u8kyXHbmWg&t=7s

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Ujævn tilførsel ekstern snegl
« Svar #24 Dato: Sep 27, 2018, 09:01 »
Et skud i tågen men prøv at ændre (øge) på sneglens dosering, måske kan det afhjælpe problemet.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Ujævn tilførsel ekstern snegl
« Svar #25 Dato: Sep 27, 2018, 16:17 »
Nu er Franks forslag slet ikke "et skud i tågen"  ;)
Min 10 kW brænder kører med minimum dosering på 15 g og 6 kørsler pr. minut på den interne snegl, så 15 eller 20 g burde også kunne bruges på en 16 kW.
Hvis jeg sætter minimum dosering ned til 5 g, får jeg jævnligt doseringer der intet giver.

Hilsen
Michael

Et skud i tågen men prøv at ændre (øge) på sneglens dosering, måske kan det afhjælpe problemet.
« Senest Redigeret: Sep 28, 2018, 18:45 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline damagervej12

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 14
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Ujævn tilførsel ekstern snegl
« Svar #26 Dato: Sep 28, 2018, 18:16 »
Det er ikke udsving i de enkelte kørsler der er problemet. Det er flere kørsler i træk, hvor der bare ikke kommer nok piller, fordi spiralen kører foroven i røret. Men har lige sat tilførslen op generelt for at se om jeg kan imødekomme "hullerne". Det resulterer bare alt andet lige i en ikke optimal forbrænding, da den så også til tider for for meget.

Jeg har i dag forsøgt at køre en sæk 6 mm piller igennem af prima kvalitet. Desværre uden væsentlig ændring. Spiralen bliver ved med periodisk at køre op foroven i røret, mens pillerne i bunden så står stille.

Forstår det ganske enkelt ikke. Men vil prøve at se om jeg kan komme i nærheden af en lånesnegl. Se om en anden snegl kan gøre det anderledes.

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 689
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: Ujævn tilførsel ekstern snegl
« Svar #27 Dato: Sep 28, 2018, 20:21 »
Tilsæt lidt olie, ca. 1 dl pr 150 kg, bare hæld det over pillerne når du fylder magasin, det smører både snegl og extern snegl. Jeg giver bare en slat for hver 150 kg, indtil magasin er fyldt.
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Ujævn tilførsel ekstern snegl
« Svar #28 Dato: Sep 29, 2018, 08:17 »
Lige et input. I går var jeg med til at tømme 8 mm piller fra en bigbag over i en silo med den eksterne snegl. For sjov skyld prøvede vi at stikke sneglen næsten lodret ned i storsækken, og nu kommer det lidt underlige - det poppede op og ud med piller, næsten bedre end eller i hvert fald min. ligeså godt som hvis vinklen var 45 gr. eller lavere, selv om sneglen sådan set osse virker fin nok med de hældninger. Det giver jo lidt stof til eftertanke synes jeg.     :)
« Senest Redigeret: Sep 29, 2018, 08:30 af Frank Chr. »

Offline Hemhems

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 246
  • Respekt optjent: +5/-0
Sv: Ujævn tilførsel ekstern snegl
« Svar #29 Dato: Sep 29, 2018, 09:29 »
Hej

Ja det er mystisk at de nbe snegle virker så forskellige, min ligger også ovenpå, nedenunder og midt i men snegler fint mine 6mm afsted uden nogen knagen ligenu, dog har jeg være lidt for dum og lave mine slidser til smuld afsætning lidt for brede, benyttede en lidt for bred skære skive og kun selvfølgelig ikk styre bredden, og med 6mm så kommer der rimelig meget smuld ud, kan være derfor det køre så godt..

Med et elektrikerrør i så er den ikke afstivet nok til at centrere den her, et kobberrør som the english gentleman henviser til kunne måske hjælpe, men en 2 eller 2.5meter snegl ville nok bøje på midten alligevel...

Selvom sneglen er af nyere dato kan det bare være den ikk er stærk nok eller fejlbehæftet, men ville selvfølgelig være træls at købe en ny og have det samme problem, men hos mig med en 2 meter, så ligger snelgen i alle retninger i røret og har til nu ikk haft problemer selv når det har knaget en del og kørt med 8mm..
100m2 i 2 plan fra 1924 - radiatorer only.
Scotte 10kw - V7 - BS20 Kedel
Smedegaard Simflex 25/60
3 Vejs ventil - Vølund QMC100
Kompressor Rens og Senco 1010 kompressor
70 cm isoleret 130mm - Isokern skorsten+trækstabilisator
https://stokercloud.dk/v3/#/hest/main-page