Forfatter Emne: Forkert software i RTB  (Læst 12628 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline drb

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 105
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Forkert software i RTB
« Svar #15 Dato: Jan 22, 2017, 09:37 »
Tak for en virkeligt relevant og professionelt oplysning dannidines  :D

Og til ½mylund
Jeg tror nu ikke at du er blevet "snydt" af "den gamle stokercloud"! Som Boinkuser jo oplyste  så melder min styring sig på cloaud som en 16 kw RTB v. 7.0640 - se billedet 1. Men døm selv. ;)

Mht. til ændringer af parametre i "fotosensor" er det korrekt at man ikke kan ændre dem online på en RTB version af styring  og ej heller punktet intern snegl (men her tror jeg at det er fordi autoberegner er slået til) - billede 2 og 3.
Så hvis du sammenliner mine billeder med de to installation du omtalte vill jeg mener at du kan  afklare om du er snydt af en bug i clouden eller om firmware version er "rigtige" eller ej.

Mvh, drb
« Senest Redigeret: Jan 22, 2017, 09:42 af drb »
Venlig hilsen, drb

RTB 16 Kw + udvidelsesprint + iltstyring + komp. rens + trækstabilisator
320 kg silo. VVB 160 prio. 3-vejs.
180m² bolig + 90m² kælder.
Radiatorer og gulvvarme i bad (kælder).
Stokerclaud: http://www.stokercloud.dk/dev/drb.html

Offline ½mylund

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 563
  • Respekt optjent: +17/-6
  • Vil dit fyr ikke spille lad Hald det indstille
Sv: Forkert software i RTB
« Svar #16 Dato: Jan 22, 2017, 10:06 »
Tak for en virkeligt relevant og professionelt oplysning dannidines  :D

Og til ½mylund
Jeg tror nu ikke at du er blevet "snydt" af "den gamle stokercloud"! Som Boinkuser jo oplyste  så melder min styring sig på cloaud som en 16 kw RTB v. 7.0640 - se billedet 1. Men døm selv. ;)

Mht. til ændringer af parametre i "fotosensor" er det korrekt at man ikke kan ændre dem online på en RTB version af styring  og ej heller punktet intern snegl (men her tror jeg at det er fordi autoberegner er slået til) - billede 2 og 3.
Så hvis du sammenliner mine billeder med de to installation du omtalte vill jeg mener at du kan  afklare om du er snydt af en bug i clouden eller om firmware version er "rigtige" eller ej.

Mvh, drb

Hej drb

Ja det der står under billede front skærm 16 kw rtb 7,0640
Version er det eneste du ikke kan ændre. Jeg kan skrive alt se selv 16 kw ready 2 burn

Der er under menu ELTÆNDER jeg kan sætte lysføler følsomhed til lav,mellem,høj

Men pyt nu med det, prøver som dannidines skriver slukker og tænder styring " det skulle man jo også med de gamle 6ér :-["

½mylund
« Senest Redigeret: Jan 22, 2017, 10:07 af ½mylund »
½mylund
NBE Scotte 10 kw Blackstar BS 1016 ver. 6,85
Metalbestos Multi 50 130mm stålskorsten kompressorrens ,stokerkontrol ver. 3,50
160 m2 i 2 plan 160 L. vvb
Nilan comfort Top 300 ventilation
Års forbrug 5250 kg german pellets 6mm
½ godt isoleret hus

online data http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=haldmylund

Offline drb

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 105
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Forkert software i RTB
« Svar #17 Dato: Jan 22, 2017, 10:16 »
Ja, så bliver man så meget kloggere - altså de vise stene skifter da også hele tiden form... ;) ;D ;D ;D
men tror jo man har fundet en, men så alligevel ikke  ??? :)

Så fred være med det og fortsat god, lun søndag 8)
« Senest Redigeret: Jan 22, 2017, 10:18 af drb »
Venlig hilsen, drb

RTB 16 Kw + udvidelsesprint + iltstyring + komp. rens + trækstabilisator
320 kg silo. VVB 160 prio. 3-vejs.
180m² bolig + 90m² kælder.
Radiatorer og gulvvarme i bad (kælder).
Stokerclaud: http://www.stokercloud.dk/dev/drb.html

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: Forkert software i RTB
« Svar #18 Dato: Jan 22, 2017, 17:03 »
God søndag til jer alle.

Godt der er styr på det :)

For lige at runde tråden af, for nye folk der evt. læser med senere. Der er _ikke_ konstateret problemer med forkert software. Men skulle man have en anden software end forventet, så kan man via nbe.dk -> Styring -> Program download hente den rigtige software og installere via et SD kort - det er oftest ikke nødvendigt, og undtagelsesvist kun nødvendigt hvis man har skiftet en styring ud, hentet en forkert software manuelt e.l.

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline drb

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 105
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Forkert software i RTB
« Svar #19 Dato: Jan 28, 2017, 14:43 »
hej igen,
sorry, men jeg har brug for en afklaring vedr. styringdversion på min RTB 16 Kw!
Boinkuser skrev i startwn af tråden:

Citér
Citat fra: BoinkUser efter Jan 21, 2017, 12:00
Hej ½mylund

Hvordan konkluderer du at der er forkert software i denne? Det gør jeg nemlig ikke.

Fordi:
1. Der er lagt 7.0628 software (RTB udgave) i denne styring på fabrikken, jeg sidder og ser i produktionsloggen på den nu.
2. Den melder sig som en RTB styring i skrivende stund på StokerCloud.

Så jeg ved ikke hvor du har dine oplysninger fra, men de passer altså ikke.

Der er meget lille forskel på de to software versioner, og du kan ikke i hændelseslog og andre steder se forskel på om det er det ene eller det andet.

Nu er det ikke gældende i dette tilfælde, men ellers er der jo nogle gange et forløb efter fabrikken, hvor der kan ligges software i mv. efterfølgende. Så det er lidt giftigt at du konkluderer der ligger forkert software i på fabrikken, det forstår jeg ikke hvordan du kan være vidende om og det er noget af en påstand at komme med.

Mvh. Jens

OG der kommer så  en fornuftig forslag  til kontrol af versionen fra en erfaren installatør dannidines:

Citér
Postet af: dannidines
« Dato: Jan 22, 2017, 07:47  » Indsæt citat
Når man slukker og tænder fyret, så under boot sekvensen fremgår firmaer versionen, og min hedder f.eks. V7.651RTB

Nu har jeg i dag haft strøm af og på og der kom ganske vist besked under boot: Styrings version 7.0640!!!

Betyder det så at der under online update fra version 7.0628 (fabriks leveret, med baggrundsbilleder af RTB'en og, ifølge Boinkuser, en RTB version)er der hentet "almindelige version 7.0640 - da jeg blev anbefalet at Michael F. at opdatere til det nyeste!

Jeg vil meget gerne have at der er den rigtige version på styring - og så er spørgsmålet - hvordan. Er det installatøren eller leverandøren (fabrikken) der har bolden?  ???

Mvh, drb
Venlig hilsen, drb

RTB 16 Kw + udvidelsesprint + iltstyring + komp. rens + trækstabilisator
320 kg silo. VVB 160 prio. 3-vejs.
180m² bolig + 90m² kælder.
Radiatorer og gulvvarme i bad (kælder).
Stokerclaud: http://www.stokercloud.dk/dev/drb.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Forkert software i RTB
« Svar #20 Dato: Jan 28, 2017, 14:55 »
Hej,

Jeg skal ikke kunne sige om du kan læse versionen under opstart, da jeg selv har en v13-styring, men hvis du vil være helt sikker på at du har RTB softwaren installeret, kan du hente softwaren på NBE's web-side http://www.nbe.dk/program-download/
Den downloadede software er en zip-fil som skal udpakkes til roden på et SD-kort af den fusiske størrelse som dit styringsprint understøtter.
Sluk for strømmen til styringen og installer SD-kortet, og tænd derefter for styringen igen.
Nu indlæses softwaren fra SD-kortet og når indlæsningen er slut skrives der noget med at SD-kortet skal fjernes.
Sluk for strømmen til styringen og fjern SD-kortet og tænd for strømmen igen.

Nu har du helt sikkert den version du har downloaded og online opdateringer vil opdatere samme type.

For en god ordens skyld, så nedskriv alle parametre før du opdaterer, eller gør som dovne mig, der tager billed af hver enkelt skærmmenu  ;)

Mht. hvem der er der har bolden med den rigtige software, så er der ingen tvivl...
...over for dig er det installatøren  ;)
Hvem han så evt. efterfølgende kan "slås med" det er hans problem.

Hilsen
Michael
« Senest Redigeret: Jan 28, 2017, 14:57 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7554
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Forkert software i RTB
« Svar #21 Dato: Jan 28, 2017, 18:04 »
hej igen,
sorry, men jeg har brug for en afklaring vedr. styringdversion på min RTB 16 Kw!
Boinkuser skrev i startwn af tråden:

Citér
Citat fra: BoinkUser efter Jan 21, 2017, 12:00
Hej ½mylund

Hvordan konkluderer du at der er forkert software i denne? Det gør jeg nemlig ikke.

Fordi:
1. Der er lagt 7.0628 software (RTB udgave) i denne styring på fabrikken, jeg sidder og ser i produktionsloggen på den nu.
2. Den melder sig som en RTB styring i skrivende stund på StokerCloud.

Så jeg ved ikke hvor du har dine oplysninger fra, men de passer altså ikke.

Der er meget lille forskel på de to software versioner, og du kan ikke i hændelseslog og andre steder se forskel på om det er det ene eller det andet.

Nu er det ikke gældende i dette tilfælde, men ellers er der jo nogle gange et forløb efter fabrikken, hvor der kan ligges software i mv. efterfølgende. Så det er lidt giftigt at du konkluderer der ligger forkert software i på fabrikken, det forstår jeg ikke hvordan du kan være vidende om og det er noget af en påstand at komme med.

Mvh. Jens

OG der kommer så  en fornuftig forslag  til kontrol af versionen fra en erfaren installatør dannidines:

Citér
Postet af: dannidines
« Dato: Jan 22, 2017, 07:47  » Indsæt citat
Når man slukker og tænder fyret, så under boot sekvensen fremgår firmaer versionen, og min hedder f.eks. V7.651RTB

Nu har jeg i dag haft strøm af og på og der kom ganske vist besked under boot: Styrings version 7.0640!!!

Betyder det så at der under online update fra version 7.0628 (fabriks leveret, med baggrundsbilleder af RTB'en og, ifølge Boinkuser, en RTB version)er der hentet "almindelige version 7.0640 - da jeg blev anbefalet at Michael F. at opdatere til det nyeste!

Jeg vil meget gerne have at der er den rigtige version på styring - og så er spørgsmålet - hvordan. Er det installatøren eller leverandøren (fabrikken) der har bolden?  ???

Mvh, drb

Det er rigtigt at jeg skrev at der var en opdatering til din styring.
Det var i denne tråd http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=7496.msg64019#msg64019

Hvis du har installeret en V7 version og ikke en V7RTB version, så prøv en gang til  :)
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline drb

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 105
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Forkert software i RTB
« Svar #22 Dato: Jan 28, 2017, 23:21 »
Hej Michael  F.
Ja, jeg har, som skrevet, opdateret til den version der var vist i menu "Download" - så det er ikke mig det har valgt en V7 :-\
Det er faktisk meget forvirrende.

Da RTB'en er samlet på fabrikken så burde der også være den rigtige software/styring på den.
Der henvises til leverandøren og ja, det er jeg ikke uenig i, men Jens (Boinkuser) skrev jo at 7.628 skulle være en RTB  så nu har jeg brug for en bekræftelse før jeg  beder installatøren om evt. rettelse under garantien/rellamation.  (har ikke råd at betale for en "fejl ikke fundet" besøg.   :D

MHES mange tak for vejledning og kommentar  :)
Jeg er ikke der hvor jeg skal til at rode rund med printkort og SD kort. Installationen er med levering, montering, indkøring og service.  ;)
Det er alt rigeligt for mig at jeg har brugt megen tid på at søge info, hjælp, råd og vejledning for at lære at indreguler Iltstyring så min pilleforbrug kan blive mere økonomisk . :)

Mvh,
drb
Venlig hilsen, drb

RTB 16 Kw + udvidelsesprint + iltstyring + komp. rens + trækstabilisator
320 kg silo. VVB 160 prio. 3-vejs.
180m² bolig + 90m² kælder.
Radiatorer og gulvvarme i bad (kælder).
Stokerclaud: http://www.stokercloud.dk/dev/drb.html

Offline J-B

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 157
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Forkert software i RTB
« Svar #23 Dato: Jan 29, 2017, 00:56 »
Hej Michael  F.
Ja, jeg har, som skrevet, opdateret til den version der var vist i menu "Download" - så det er ikke mig det har valgt en V7 :-\
Det er faktisk meget forvirrende.

Da RTB'en er samlet på fabrikken så burde der også være den rigtige software/styring på den.
Der henvises til leverandøren og ja, det er jeg ikke uenig i, men Jens (Boinkuser) skrev jo at 7.628 skulle være en RTB  så nu har jeg brug for en bekræftelse før jeg  beder installatøren om evt. rettelse under garantien/rellamation.  (har ikke råd at betale for en "fejl ikke fundet" besøg.   :D

MHES mange tak for vejledning og kommentar  :)
Jeg er ikke der hvor jeg skal til at rode rund med printkort og SD kort. Installationen er med levering, montering, indkøring og service.  ;)
Det er alt rigeligt for mig at jeg har brugt megen tid på at søge info, hjælp, råd og vejledning for at lære at indreguler Iltstyring så min pilleforbrug kan blive mere økonomisk . :)

Mvh,
drb
Hej drb.
Jeg har kigget versioner igennem og fra V7.0512 skulle du ikke kunne justere lysføler på RTB styringer.
Hvis du går ind under eltænder på styringen på fyret, så vil du have, som jeg har forstået, en punkt der hedder, "Lysføler følsomhed" hvis det er en Scotte V7.0xxx firmware, på en RTB firmware er den punkt der ikke.
Sådan skulle det være den nemmeste måde at se forskel på V7.xxxx og V7.xxxxRTB, jeg er ikke 100% sikker, så håber at en af Michael'rne eller Jens vil bekræfte det ;)

Offline John Doe

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 126
  • Respekt optjent: +11/-4
    • Mit fyr
Sv: Forkert software i RTB
« Svar #24 Dato: Jan 30, 2017, 04:52 »
Jeg må altså også sige, at jeg har mistanke om at mit RTB fyr har en ikke-RTB firmware styring. Jeg har version 7.0614 hvilket slet ikke eksisterer hvis man går ind på nbe's hjemmeside.

Og jeg har netop lysføler følsomheds menupunktet som J-B skriver.

Offline drb

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 105
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Forkert software i RTB
« Svar #25 Dato: Jan 30, 2017, 07:17 »
OK, så har jeg lige checket menu for eltænder og DER ER IKKE et punkt "lysfølsom følsomhed"!!

Altså 2 ud af 3 - (Jens +menu  : ;))  så stor sandsynlighed for at jeg har den rigtige version!! :D

Altså denne info fra MHES og J-B ser ud til at være en god rettesnor for at finde ud af om RTB'en har den rette software.

Det med boot sequence som danndines skriver gælder måske kun fra versin 7.0651?

Citér
Når man slukker og tænder fyret, så under boot sekvensen fremgår firmaer versionen, og min hedder f.eks. V7.651RTB
Men jeg venter nu med update - til de fleste børnesygdomme er over  ;)
Venlig hilsen, drb

RTB 16 Kw + udvidelsesprint + iltstyring + komp. rens + trækstabilisator
320 kg silo. VVB 160 prio. 3-vejs.
180m² bolig + 90m² kælder.
Radiatorer og gulvvarme i bad (kælder).
Stokerclaud: http://www.stokercloud.dk/dev/drb.html

Offline John Doe

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 126
  • Respekt optjent: +11/-4
    • Mit fyr
Sv: Forkert software i RTB
« Svar #26 Dato: Jan 31, 2017, 04:04 »
Skal man bare hive stikket for at se hvilket versionsnummer man har?

Offline drb

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 105
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Forkert software i RTB
« Svar #27 Dato: Jan 31, 2017, 07:57 »
Hej John Doe,
Jeg havde slukket på almindelig vis og så taget kablet ud af stikkontakt i ca 1 minut. Når kablet tilsluttes så lave styring en powerboot og der kommer info om styringsversionen.

Mvh,
drb
Venlig hilsen, drb

RTB 16 Kw + udvidelsesprint + iltstyring + komp. rens + trækstabilisator
320 kg silo. VVB 160 prio. 3-vejs.
180m² bolig + 90m² kælder.
Radiatorer og gulvvarme i bad (kælder).
Stokerclaud: http://www.stokercloud.dk/dev/drb.html

Offline dannidines

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 236
  • Respekt optjent: +18/-4
    • dannidines_rtb på stokercloud
Sv: Forkert software i RTB
« Svar #28 Dato: Jan 31, 2017, 15:23 »
Hej John Doe,
Jeg havde slukket på almindelig vis og så taget kablet ud af stikkontakt i ca 1 minut. Når kablet tilsluttes så lave styring en powerboot og der kommer info om styringsversionen.

Mvh,
drb

Jeg er forvirret drb, skrev du ikke sidst, at du ikke kunne se software versionen som jeg skrev?! Som jeg læser dit indlæg her, så kan du alligevel?
RTB 10kw
220kg magasin, udvidelsesprint & iltstyring
trådløs rumtermostat
Vejrkompensationskreds
3-vejs VVB prioritering
NBE PELVAC pilleflytning (gl. model med blå styring :( )
90 NBE vacuumsolfanger rør (3x30 manifold)
500L NBE beholder

Varmt vand, rigeligt og piller, ca. 3-3,5 tons/år på 240m2 anno 1966 m. 48mm 3-lags superlavenergi vinduer og 300-350mm stenuld på loftet

3kw solcelleanlæg - på gl. nettomåler ordning, jeg skulle ha' købt større  anlæg inden den mulighed lukkede :)

Offline drb

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 105
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Forkert software i RTB
« Svar #29 Dato: Jan 31, 2017, 17:39 »
Hej  dannidines,

Jeg havde lavet en boot og som jeg skrev så står der ikke 7.6040RTB men kun  versin 7.0640.
Citér
Nu har jeg i dag haft strøm af og på og der kom ganske vist besked under boot: Styrings version 7.0640!!!

Det jeg forsøgte at sige er at jeg ikke kan se at det er RTB-firmware, men da jeg i menu for eltænder ikke har punkt for lysføler følsomhed men et punkt for at nulstille antal tændinger - så må jeg tage det for "gode varer" :)

Så tænker jeg at der må være OK for nu - måske geninstallert jeg via SD - (som MHES foreslog) hvis der fortsat ikke  vises "RTB" når jeg engang tage mod til mig og opdaterer til version 7.0651!

P.S. den styringsversion jeg ikke kan se mere er 7.0628 som fyret blev leveret med!!  ;)  - så jeg kan ikke nedgradere til præcist den version da den ikke findes!!

Håber at ovenstående er mindre forvirrende   :D
Venlig hilsen, drb

RTB 16 Kw + udvidelsesprint + iltstyring + komp. rens + trækstabilisator
320 kg silo. VVB 160 prio. 3-vejs.
180m² bolig + 90m² kælder.
Radiatorer og gulvvarme i bad (kælder).
Stokerclaud: http://www.stokercloud.dk/dev/drb.html