Forfatter Emne: Ønsket temperatur + differens over - hvorfor???  (Læst 2375 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nektariet

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 60
  • Respekt optjent: +1/-4
  • RTB Phoenix 10 - V16 - Phoenix Silo 700 - 300l VVB
Ønsket temperatur + differens over - hvorfor???
« Dato: Okt 04, 2021, 11:42 »
Hej igen,

TUSIND tak for modtagelsen og de mange gode svar - det er GULD værd.

Jeg undres igen over noget, der i min kringlede hjerne er totalt ulogisk;

Man indtaster en ønsket kedeltemperatur - perfekt og sådan skal det være!
Herefter TVINGES man til at køre med en differens over på mindst 10 grader - således at man skal fratrække disse 10 grader fra sin ønskede kedeltemperatur for at få ja... den ønskede kedeltemperatur inden brænderstop.

Uanset hvordan jeg vender og drejer det i mit hovede, kan jeg ikke finde det fjerneste logiske heri - eller fornuft for den sags skyld. HVORFOR kan man ikke sætte differens til 0 - så man kører efter den reelle ønskede temperatur?
Og hvorfor overhovedet køre med det ???

Bedste hilsner
Michael
« Senest Redigeret: Okt 04, 2021, 11:43 af Nektariet »
RTB Phoenix 10
Phoenix silo 700 med 330kg Heatlets Premium 8mm
300l Vølund VVB
3 solvarmepaneler - Vølund
Ca. 185 kvm opvarmet stuehus på landet
Årligt forbrug: 2,7-3,2 t piller
Årlige grønne regnskaber de sidste mere end 20 år.
Producerer AL vor strøm selv - inkl. til daglig kørsel i elbil
"Smart Home" nørdet ejendom hvor jeg kan
www.facebook.dk/nektariet
https://v16.stokercloud.dk/#nektariet

Offline Weebyx

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +4/-0
Sv: Ønsket temperatur + differens over - hvorfor???
« Svar #1 Dato: Okt 04, 2021, 12:48 »
Som jeg ser/forstår det, så er den ønskede kedel temp, den temp man gerne vil køre kedlen i når huset er opvarmet, og den skal køre "vedligehold".

Hvis huset pludslig ikke kræver varme(man slukker for alle radioatorer), så vil kedeltemp jo stige, og der er ingen grund til at fyret kører, fordi der jo ikke er brug for varme, og det lukker ned.

Hvis det slukkede hver gang man opnåede ønsket kedeltemp, så vil man jo aldrig få varmet huset op, da den så ville lukke ned, og aldrig køre vedligehold på husets temperatur. Det ville skabe en masse start/stop på fyret, og du ville have en masse vand i husets rør der bliver kold/lunken/kold hele tiden. Din returtemp vil også svinge meget da der hele tiden kommer koldt vand tilbage fra huset ved opstart.

Det er i hvertifald den logik jeg er kommet frem til :) Jeg har selv haft lidt svært ved at komme 100% ind i det med nyt fyr, men nu begynder det hele at falde på plads :)

/Weebyx
355m2, 2-plan
16kw Scotte/Blackstar
160L Blackstar silo
1 stk trækstabilisator og røgsuger
Metro 605C 160L
https://stokercloud.dk/dev/weebyx.html

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7554
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Ønsket temperatur + differens over - hvorfor???
« Svar #2 Dato: Okt 04, 2021, 16:40 »
Hej igen,

TUSIND tak for modtagelsen og de mange gode svar - det er GULD værd.

Jeg undres igen over noget, der i min kringlede hjerne er totalt ulogisk;

Man indtaster en ønsket kedeltemperatur - perfekt og sådan skal det være!
Herefter TVINGES man til at køre med en differens over på mindst 10 grader - således at man skal fratrække disse 10 grader fra sin ønskede kedeltemperatur for at få ja... den ønskede kedeltemperatur inden brænderstop.

Uanset hvordan jeg vender og drejer det i mit hovede, kan jeg ikke finde det fjerneste logiske heri - eller fornuft for den sags skyld. HVORFOR kan man ikke sætte differens til 0 - så man kører efter den reelle ønskede temperatur?
Og hvorfor overhovedet køre med det ???

Bedste hilsner
Michael

Det er PI indstillingerne der styrer effekt udregningen, sådan at ønsket kedeltemperatur opnås.
Hvis kedlen kommer op på maks temperatur så skal fyret slukke.
Når ønsket minimum temperatur opnås, så skal fyret tænde igen.
Er diff over for lav, giver det mange stop.
« Senest Redigeret: Okt 04, 2021, 16:42 af michael f »
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Nektariet

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 60
  • Respekt optjent: +1/-4
  • RTB Phoenix 10 - V16 - Phoenix Silo 700 - 300l VVB
Sv: Ønsket temperatur + differens over - hvorfor???
« Svar #3 Dato: Okt 04, 2021, 17:01 »
Hmmm, giver nu stadig ingen mening for mig...

Michael ovenfor - hvis det er korrekt så kan styringen altså IKKE styre effektudregningen hvis man kører med en ekstern føler til stop hvor man netop slipper for at skulle smide de 10 grader oveni??? Korrekt?

Og HVORFOR 10 grader som minimum ???

HVAD er den reelle forskel på at ønske en kedeltemperatur på 60 grader kontra at ønske en kedeltemperatur på 50 grader +10 grader i difference??
Begge seancer vil køre modulerende op til de opnår de 60 grader hvorefter brænderen vil stoppe ned.

Hmmm, det er nok sådan en PYT knappen skal bruges til, der er så meget i denne verden man ikke forstår - eller behøver at forstå :) - håber dog nogle kan smide den gyldne forklaring på bordet :)
RTB Phoenix 10
Phoenix silo 700 med 330kg Heatlets Premium 8mm
300l Vølund VVB
3 solvarmepaneler - Vølund
Ca. 185 kvm opvarmet stuehus på landet
Årligt forbrug: 2,7-3,2 t piller
Årlige grønne regnskaber de sidste mere end 20 år.
Producerer AL vor strøm selv - inkl. til daglig kørsel i elbil
"Smart Home" nørdet ejendom hvor jeg kan
www.facebook.dk/nektariet
https://v16.stokercloud.dk/#nektariet

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Ønsket temperatur + differens over - hvorfor???
« Svar #4 Dato: Okt 04, 2021, 17:30 »
Hej,

Jeg skal prøve at forklare hvordan det hænger sammen  ;)

Ønsket kedeltemperatur er den temperatur som styringe forsøger at holde.
Da varmeaftaget svinger i takt med at radiatorer/gulvvarme/VVB åbner/lukker, vil kedeltemperaturen altid svinge lidt.
Samtidig svinger den reelle effekt der kommer fra brænderen også lidt, som følge af at træpiller ikke er 100% ens og doseringen derfor lidt svingende.

Sving i varmeforbruget og brænderens effekt opdages først af styringen når temperaturen i kedlen ændrer sig, og ændringerne er noget træge da både jernet i kedlen og vandet i anlægget fungerer som en akkumulator.

I praksis betyder det at styringe næsten altid er bagefter i reguleringen, den “opdager” først at der skal skrues op/ned for effekten når vandet i kedlen er blevet “for koldt”/“for varmt”.
Så skrues der op/ned for effekten = der doseres flere/færre træpiller og gives mere/mindre luft, men der går lidt før det har effekt.
Resultatet er at kedeltemperaturen altid vil svinge lidt, hvilket i praksis er helt uden betydning.

Hvor kraftigt styringen reagerer på fald/stigning i kedeltemperaturen, styres af PI-regulatoren som er et kapitel helt for sig.

Differens over og under har intet med reguleringen at gøre, men er udelukkende grænser for hvornår brænderen skal stoppe og starte igen, hvis temperaturen ikke kan holdes indenfor grænserne.
Differens over bruges til at stoppe brænderen hvis temperaturen bliver for høj, typisk som følge af pludselig stop af varmeforbrug eller PI-parametre der er helt i skoven.
Differens under bruges til at bestemme hvor meget temperaturen skal falde under ønsket kedeltemperatur før brænderen starter igen.

Principielt kunne man køre med 1oC over og under, men det ville i praksis give en masse stop/start af brænderen, med dårlig brændselsøkonomi og øget slid på el-tænder til følge.
10-15oC over giver brænderen et rimeligt “råderum” at regulere i, og 5-10oC under sikrer at brænderen ikke genstarter alt for tidligt, specielt ved små varmeaftag.

Hilsen
Michael


Hmmm, giver nu stadig ingen mening for mig...

Michael ovenfor - hvis det er korrekt så kan styringen altså IKKE styre effektudregningen hvis man kører med en ekstern føler til stop hvor man netop slipper for at skulle smide de 10 grader oveni??? Korrekt?

Og HVORFOR 10 grader som minimum ???

HVAD er den reelle forskel på at ønske en kedeltemperatur på 60 grader kontra at ønske en kedeltemperatur på 50 grader +10 grader i difference??
Begge seancer vil køre modulerende op til de opnår de 60 grader hvorefter brænderen vil stoppe ned.

Hmmm, det er nok sådan en PYT knappen skal bruges til, der er så meget i denne verden man ikke forstår - eller behøver at forstå :) - håber dog nogle kan smide den gyldne forklaring på bordet :)
« Senest Redigeret: Okt 04, 2021, 21:49 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4449
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Ønsket temperatur + differens over - hvorfor???
« Svar #5 Dato: Okt 04, 2021, 17:55 »
Svært at tilføje ekstra efter MHES's indlæg..

Men,,,
Det er meget afgørende hvordan installationen er lavet. Jeg bruger hverker differens over eller under.

Jeg har magten over mit fyr, jeg kan ikke lede for lav ydelse, virkningsgraden falder ofte drastisk under 4-5kW, så mit fyr rammer setpunktet og det +- ganske få grader, og der bliver det, falder ydelsen stopper fyret i stedet for at stå og tøffe.

Jeg styrer det hele med urstyring, det virker godt, og jeg har sparet over 1000kg siden jeg blot lod fyret passe sig selv.

Årsagen til at det lader sig gøre, er naturligvis vores installation, 15cm beton gulv med 20mm Merbau parket limet på toppen udglatter så temperaturen altid er fin i huset.

Jeg har ingen rumtermostater, det hele styres fra en enkelt blandesløjfe termostat, ellers ville jeg kunne komme ud for at fyret starter og kører mens en solstråle rammer termostaten, fyret tøffer afsted og så kommer vi til at mangle energien senere.

Der er et vælg af muligheder i NBE styringen, det mest fantastiske er graferne, dem holdt op mod temperaturen i huset, gør at man kan optimere anlægget så man hælder mindst muligt spild ud af skorstenen.

Jeg optimerer egentlig ikke så meget for økonomiens skyld, men sparer jeg et ton, skal der jo fældes et ton mindre  :)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Paw

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1210
  • Respekt optjent: +36/-6
Sv: Ønsket temperatur + differens over - hvorfor???
« Svar #6 Dato: Okt 04, 2021, 18:30 »
 Det er jo også noget med sikkerhed at gøre, Hvis man feks har låst styringen til 100 %, når man indstiller blæser og så glemmer at stille den tilbage igen, så stikker temperaturen ikke helt af og får kedlen til at stå og hoppe når den bliver banket op på over 100 grader. ::)
MVH Paw
Intet er umuligt, det tager bare lidt længere tid.

Service videoer fra NBE
https://mhes.dk/hjem-2/videoer

Læs her
http://www.mhes.dk/

Mit fyr online
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?&mac=pawerwoody

Offline Nektariet

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 60
  • Respekt optjent: +1/-4
  • RTB Phoenix 10 - V16 - Phoenix Silo 700 - 300l VVB
Sv: Ønsket temperatur + differens over - hvorfor???
« Svar #7 Dato: Okt 05, 2021, 07:05 »
Svært at tilføje ekstra efter MHES's indlæg..

Men,,,
Det er meget afgørende hvordan installationen er lavet. Jeg bruger hverker differens over eller under.

Jeg har magten over mit fyr, jeg kan ikke lede for lav ydelse, virkningsgraden falder ofte drastisk under 4-5kW, så mit fyr rammer setpunktet og det +- ganske få grader, og der bliver det, falder ydelsen stopper fyret i stedet for at stå og tøffe.

Jeg styrer det hele med urstyring, det virker godt, og jeg har sparet over 1000kg siden jeg blot lod fyret passe sig selv.

Årsagen til at det lader sig gøre, er naturligvis vores installation, 15cm beton gulv med 20mm Merbau parket limet på toppen udglatter så temperaturen altid er fin i huset.

Jeg har ingen rumtermostater, det hele styres fra en enkelt blandesløjfe termostat, ellers ville jeg kunne komme ud for at fyret starter og kører mens en solstråle rammer termostaten, fyret tøffer afsted og så kommer vi til at mangle energien senere.

Der er et vælg af muligheder i NBE styringen, det mest fantastiske er graferne, dem holdt op mod temperaturen i huset, gør at man kan optimere anlægget så man hælder mindst muligt spild ud af skorstenen.

Jeg optimerer egentlig ikke så meget for økonomiens skyld, men sparer jeg et ton, skal der jo fældes et ton mindre  :)

Nyder særligt at du IKKE bruger "over / under diff." - den mulighed har man nemlig netop frataget os i V16... der SKAL vi køre med +10 grader diff. . . . hvilket er det jeg ikke helt forstår hvorfor er et "skal". Lyder FEDT som du har optimeret - på samme vis gjorde jeg med mit gamle Vølund, hvor mulighederne dog var begrænsede, men hvor jeg fik en masse erfaring med finjustering af pillebrænderen - hvor jeg ofte var rundt hos andre og hjælpe dem med indkøring og justering af deres.... ved det mindste pilleskift så skulle man starte HELT forfra - den var SÅ følsom overfor piller det var helt vildt. Hvorfor jeg også udelukkende i dag kører med Heatlets Premium 8mm. OG kan i dag godt høre og forstå hvad du mener når du skriver du ikke kan lide lave ydelser - jeg forsøger forskelligt i disse dage og netop lav ydelse har gjort, at mit fyr hele natten har tøffet afsted på 10% (hvor jeg normalt har slukket det om natten på grund af nattesænkning i huset).

Og nej, sikkerhedsmæssigt er lidt noget vrøvl - der er ikke den fjerneste forskel på at køre en ønsket temp. + 10 grader og så at køre efter en ønsket temp. . . hvis brænderen stopper når den ønskede temp. opnås er det fuldstændig komsi-komsa. Det ER bare en forskydelse af stop man laver.

Bedste hilsner
Michael
RTB Phoenix 10
Phoenix silo 700 med 330kg Heatlets Premium 8mm
300l Vølund VVB
3 solvarmepaneler - Vølund
Ca. 185 kvm opvarmet stuehus på landet
Årligt forbrug: 2,7-3,2 t piller
Årlige grønne regnskaber de sidste mere end 20 år.
Producerer AL vor strøm selv - inkl. til daglig kørsel i elbil
"Smart Home" nørdet ejendom hvor jeg kan
www.facebook.dk/nektariet
https://v16.stokercloud.dk/#nektariet