Forfatter Emne: Eksperiment nummer 32  (Læst 123561 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Eksperiment nummer 32
« Svar #165 Dato: Mar 16, 2012, 14:41 »
Virkningsgraderne er nødt til at være sammenlignelige. Det er de ikke hvis man begynder at ændre regne metode midt i det hele... om det så betyder at nogle anlæg pga. en smart idé har en virkningsgrad over 100% ift. den konventionelle beregnings metode, kan da vel for faen være ligegyldigt hvis tallet opfylder sit formål... skid hul i det tal

Steen, brilliant idé. Jannich, giv os et kondenserende pillefyr... du får to uger. Sæt i værk :P
Så kan i også begynde at sælge skorstenen med fyret (aka. PVC rør :P)
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Steen Andersen

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 59
  • Respekt optjent: +4/-2
Sv: Eksperiment nummer 32
« Svar #166 Dato: Mar 16, 2012, 14:53 »
Virkningsgraderne er nødt til at være sammenlignelige. Det er de ikke hvis man begynder at ændre regne metode midt i det hele... om det så betyder at nogle anlæg pga. en smart idé har en virkningsgrad over 100% ift. den konventionelle beregnings metode, kan da vel for faen være ligegyldigt hvis tallet opfylder sit formål... skid hul i det tal

Steen, brilliant idé. Jannich, giv os et kondenserende pillefyr... du får to uger. Sæt i værk :P
Så kan i også begynde at sælge skorstenen med fyret (aka. PVC rør :P)

Virkningsgraderne for forskellige anlæg er skam sammenligelige, pga. at det er defineret, at det er den nedre brændværdi
Der skal anvendes når virkningsgraden udregnes.

Mvh
Steen
Opvarmer 223m2 bolig, opført 1976
Ny varmekilde 2023:12 kw varmepumpe fra DBVVS
Tidligere varmekilde: 10 kw NBE brænder på DOR kedel

Offline Carsten RD

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 106
  • Respekt optjent: +6/-1
  • Carsten RD
Sv: Eksperiment nummer 32
« Svar #167 Dato: Mar 16, 2012, 16:27 »
Husk nu tonen i debatten :'(

Vi skal jo alle kunne skrive/sige vores synspunkter/viden :) Også selvom vi ser, tror og ved forskelligt 8)

Hilsen

Carsten
Scotte 6.19  16 kw.  Blackstar kedel, BS20, også uden skamol plade i toppen:-)
10 m2 Batec solfanger. Middel isoleret hus 200 m2 + godt isoleret anneks 40 m2. Forbrug: i overkanten.

Offline Carsten RD

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 106
  • Respekt optjent: +6/-1
  • Carsten RD
Sv: Eksperiment nummer 32
« Svar #168 Dato: Mar 16, 2012, 16:42 »
Det var så slet  ikke rettet mod sidste indlæg ??? Men mere for, at opfordre til vi alle er åbne og har en fordomsfri tilgang til hinanden og disses synspunkter,  uanset udgangspunkt ^-^ For det er vigtige sager det her ;)

Carsten
Scotte 6.19  16 kw.  Blackstar kedel, BS20, også uden skamol plade i toppen:-)
10 m2 Batec solfanger. Middel isoleret hus 200 m2 + godt isoleret anneks 40 m2. Forbrug: i overkanten.

Offline Steen Andersen

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 59
  • Respekt optjent: +4/-2
Sv: Eksperiment nummer 32
« Svar #169 Dato: Mar 16, 2012, 17:07 »
Mht. til om virkningsgraden er ligegyldig:
Jeg tror at man frem over vil vurdere om det ikke kan tjene sig ind og investere i et pillefyr
der har en virkningsgrad på 102 % frem for et der har en på 92 %.
Er godt klar over at pille prisen skal stige end del før det bliver aktuelt!

Mvh
Steen

Ps  Den dårlige tone valgte jeg at ignorerer!

Opvarmer 223m2 bolig, opført 1976
Ny varmekilde 2023:12 kw varmepumpe fra DBVVS
Tidligere varmekilde: 10 kw NBE brænder på DOR kedel

Offline Carsten RD

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 106
  • Respekt optjent: +6/-1
  • Carsten RD
Sv: Eksperiment nummer 32
« Svar #170 Dato: Mar 16, 2012, 17:28 »
Der skal ikke meget ros til, før man mister sin eneste respekt. >:( Gad vide om det var den der fik respekt, også nakkede min eneste repekt :'(

Sur r..

Hilsen

Carsten
Scotte 6.19  16 kw.  Blackstar kedel, BS20, også uden skamol plade i toppen:-)
10 m2 Batec solfanger. Middel isoleret hus 200 m2 + godt isoleret anneks 40 m2. Forbrug: i overkanten.

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Eksperiment nummer 32
« Svar #171 Dato: Mar 17, 2012, 07:57 »
Virkningsgraderne for forskellige anlæg er skam sammenligelige, pga. at det er defineret, at det er den nedre brændværdi
Der skal anvendes når virkningsgraden udregnes.
Netop Steen, jeg gav dig såmænd bare ret. Tallene er i den grad sammenlignelige i dag, og det er efter min mening ligegyldigt at nogen af tallene kommer over 100%, så længe de bare er sammenlignelige. Ved ikke om det var mit indlæg i ser som havende en dårlig tone, men i så fald, vil jeg gerne sig undskyld. Det var ikke meningen.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Carsten RD

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 106
  • Respekt optjent: +6/-1
  • Carsten RD
Sv: Eksperiment nummer 32
« Svar #172 Dato: Mar 17, 2012, 08:12 »
Ju hu :)

Lørdag. Så skal der monteres kompressor rens ^-^

Tjekke herd, sod, aske, bore lidt i bunden af herden osv osv ;)

Og så skal der udfyldes skema til NBE. Sikke en god dag det bliver 8)

Håber det samme for jer alle herinde ;D

Hilsen

Carsten
Scotte 6.19  16 kw.  Blackstar kedel, BS20, også uden skamol plade i toppen:-)
10 m2 Batec solfanger. Middel isoleret hus 200 m2 + godt isoleret anneks 40 m2. Forbrug: i overkanten.

Offline Steen Andersen

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 59
  • Respekt optjent: +4/-2
Sv: Eksperiment nummer 32
« Svar #173 Dato: Mar 17, 2012, 08:39 »
Virkningsgraderne for forskellige anlæg er skam sammenligelige, pga. at det er defineret, at det er den nedre brændværdi
Der skal anvendes når virkningsgraden udregnes.
Netop Steen, jeg gav dig såmænd bare ret. Tallene er i den grad sammenlignelige i dag, og det er efter min mening ligegyldigt at nogen af tallene kommer over 100%, så længe de bare er sammenlignelige. Ved ikke om det var mit indlæg i ser som havende en dårlig tone, men i så fald, vil jeg gerne sig undskyld. Det var ikke meningen.

Lad mig sige at dit indlæg kunne godt tolkes ironisk/sarkastisk.
Men det var heldigvis ikke tiltænkt sådan.
Så alt godt igen!

Så må vi hellere finde tilbage på sporet igen!

Jeg vil gerne lægge ud!
Hvad siger i til at give den rustfrie herd fik en gang elektropolering,
Vil det kunne formindske ”askekager” ?
Ved elektropolering bliver overfladen mindre ru, men sikker ikke lige
så glat som forkromning som jeg tidligere har nævnt.
En elektropolering fjerner få my af overfladen via elektrolyse.

Mvh
Steen
Opvarmer 223m2 bolig, opført 1976
Ny varmekilde 2023:12 kw varmepumpe fra DBVVS
Tidligere varmekilde: 10 kw NBE brænder på DOR kedel

Offline Staal

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 215
  • Respekt optjent: +5/-2
    • Mit Pillefyr
Sv: Eksperiment nummer 32
« Svar #174 Dato: Mar 17, 2012, 09:04 »
Virkningsgraderne for forskellige anlæg er skam sammenligelige, pga. at det er defineret, at det er den nedre brændværdi
Der skal anvendes når virkningsgraden udregnes.
Netop Steen, jeg gav dig såmænd bare ret. Tallene er i den grad sammenlignelige i dag, og det er efter min mening ligegyldigt at nogen af tallene kommer over 100%, så længe de bare er sammenlignelige. Ved ikke om det var mit indlæg i ser som havende en dårlig tone, men i så fald, vil jeg gerne sig undskyld. Det var ikke meningen.

Lad mig sige at dit indlæg kunne godt tolkes ironisk/sarkastisk.
Men det var heldigvis ikke tiltænkt sådan.
Så alt godt igen!

Så må vi hellere finde tilbage på sporet igen!

Jeg vil gerne lægge ud!
Hvad siger i til at give den rustfrie herd fik en gang elektropolering,
Vil det kunne formindske ”askekager” ?
Ved elektropolering bliver overfladen mindre ru, men sikker ikke lige
så glat som forkromning som jeg tidligere har nævnt.
En elektropolering fjerner få my af overfladen via elektrolyse.

Mvh
Steen


De skal bare sende herden til tyskland, vi bruger dem til polering af tanke og rør for medicin industrien... og de efterlader ingen ridser, det er der ingen danske firmaer der kan finde ordentligt ud af
MVH
Kenneth Staal Egebech

Woody 16kw Low Waste (v. 7.0652) trådløs termostat, silo måler, vakuum transport, vvb prio
250 kvm Landejendom fra 1900 (dårligt isoleret) :-)
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/staal01.html

Offline Carsten RD

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 106
  • Respekt optjent: +6/-1
  • Carsten RD
Sv: Eksperiment nummer 32
« Svar #175 Dato: Mar 17, 2012, 14:50 »
Så blev der monteret kompressor rens. Spændende hvordan det funker med den " nye" herd.

Kedel og brænder renset og blæst igennem(blev lidt snavset). Så nu skal der måles sod :) Fik lidt en fornemmelse, at den mere/bedre sekundærluft afbrænder sodpartikler bedre end den gamle herd :P

Med rør i huller til kompressorer rens, skal den lige have en anelse mere blæs 8) Så den lige nøjagtig ikke ryger ^-^

Den "nye" herd havde ikke slået sig eller er blevet deformeret. Scotten kører så også kun 30%(16 kw). Måske en højere drift vil gøre ændringer her ???

Skaktemperatur er nu 40 ??? Mindre end den var uden rør til kompressor rens. Men det kan jo ændre sig til i morgen :o :o

Kom lige til og bore hullerne i bunden af herden lidt op ;) Der er en flot flamme, men stadig lidt mere sekundærluft i venstre side. i forhold til højre side. Jeg lagde min gamle skamol plade i igen. Den ligger under herdens forreste stykke. Mest for, at sikre at luft tilføres gennem huller, og ikke fiser ud andre steder. Herden er ellers pænt tilpasset.

Ps der kommer ingen røg ud af skorsten ^-^

Hilsen

Carsten
Scotte 6.19  16 kw.  Blackstar kedel, BS20, også uden skamol plade i toppen:-)
10 m2 Batec solfanger. Middel isoleret hus 200 m2 + godt isoleret anneks 40 m2. Forbrug: i overkanten.

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Eksperiment nummer 32
« Svar #176 Dato: Mar 17, 2012, 17:04 »
Kom lige til og bore hullerne i bunden af herden lidt op ;) Der er en flot flamme, men stadig lidt mere sekundærluft i venstre side. i forhold til højre side. Jeg lagde min gamle skamol plade i igen. Den ligger under herdens forreste stykke. Mest for, at sikre at luft tilføres gennem huller, og ikke fiser ud andre steder. Herden er ellers pænt tilpasset.
Jeg var forbi svigerforældrene i dag, og jeg fandt ud af at venstre rør i kompressor rensen var lukket af sort snask... tror da faen den ikke ku blæse herden ordentligt ren.
Anyhow, der er ikke mere sekundær luft i højre side... der er mere brændbart materiale i venstre side, for det er der den interne snegl skruer det ud. Der er forskel ;)
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Carsten RD

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 106
  • Respekt optjent: +6/-1
  • Carsten RD
Sv: Eksperiment nummer 32
« Svar #177 Dato: Mar 17, 2012, 18:04 »
Så ku jeg ikke dy mig :P

Smed lige den anden skamol dreng hen over toppen af herd(den ny 16 kw) Lidt tidligere en planlagt. Det skulle først ske  morgen, efter dagens forsøg 8)
Ups. det var åbentbart lige det der skulle til, for at sekundær luft blev ens i begge sider :)

Flammen rigtig flot, og røg kun næsten ^-^  Som foreskrevet O0

Kompressor rens fjerner alt uønsket aske :D Så det er nu standard her i Køge  ;)

Røgtemperatur er 65 ved 30 % drift/5 kw. Lidt vel lidt nok :-[

Spændt på og se i morgen tidlig ::)

kan i alle have en god lørdag aften, til vi ses i morgen ^-^

Hilsen

Carsten
Scotte 6.19  16 kw.  Blackstar kedel, BS20, også uden skamol plade i toppen:-)
10 m2 Batec solfanger. Middel isoleret hus 200 m2 + godt isoleret anneks 40 m2. Forbrug: i overkanten.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Eksperiment nummer 32
« Svar #178 Dato: Mar 18, 2012, 08:24 »
Nå, nu har jeg prøvet en del, sommerherden er monteret, og eksperiment 32 fortsætter ved en kammerat der for et par måneder siden fik sit Scotte anlæg, så må vi se om den opfører sig ens i kedlerne.

Så ku jeg ikke dy mig :P

Smed lige den anden skamol dreng hen over toppen af herd(den ny 16 kw) Lidt tidligere en planlagt. Det skulle først ske  morgen, efter dagens forsøg 8)
Ups. det var åbentbart lige det der skulle til, for at sekundær luft blev ens i begge sider :)

Flammen rigtig flot, og røg kun næsten ^-^  Som foreskrevet O0

Kompressor rens fjerner alt uønsket aske :D Så det er nu standard her i Køge  ;)

Røgtemperatur er 65 ved 30 % drift/5 kw. Lidt vel lidt nok :-[

Spændt på og se i morgen tidlig ::)

kan i alle have en god lørdag aften, til vi ses i morgen ^-^

Hilsen

Carsten

Den skamolfætter.. er det lidt som min metal plade? for det var også en succes her hos mig.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Carsten RD

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 106
  • Respekt optjent: +6/-1
  • Carsten RD
Sv: Eksperiment nummer 32
« Svar #179 Dato: Mar 18, 2012, 13:00 »
Hej Kenneth

jeps det er samme finte, som din plade. Skamol isolerer bare bålet noget mere.

Det virker rigtig godt hos mig på min 16 kw, der max kører 30%/5-6 kw i disse varme tider :-X

Har ellers tidligere læst MHES skrive, at man kan miste lidt stråle/infarød varme ved skamolfætter.

Fornemmer på min i øjeblikket overdimensioneret brænder, at lidt skamol placeret rigtigt, kan kompensere herfor :)

Røggastemp. skifter mellem 65-75, ved kedel temp. på 56. Og det er ikke fordi jeg har meget blæs på til forbrændning. Det er "kun" lige før det ryger ^-^

Flammen er rigtig flot, med sekundærluft nu in fra begge sider :D

Så alt i alt er jeg ganske imponeret over den nye herd 8)

Og nu med kompressorrens :-* Det spiller bare med den nye herd O0

Hilsen

Carsten
Scotte 6.19  16 kw.  Blackstar kedel, BS20, også uden skamol plade i toppen:-)
10 m2 Batec solfanger. Middel isoleret hus 200 m2 + godt isoleret anneks 40 m2. Forbrug: i overkanten.